Eén maand regionale treinen in Duitsland: € 9.

Door heel Duitsland per regionale trein. En dat een hele maand lang voor € 9. Ook bus en tram zijn inbegrepen. Dat kan in juni, juli en augustus. De maatregel wordt genomen om huishoudens tegemoet te komen vanwege de sterk gestegen energieprijzen door de oorlog in Oekraïne. De verkoop van het speciale ticket start maandag 23 mei en het is onder andere te koop via de website van de Duitse spoorwegen.

Geldigheid

Het ticket is geldig voor één kalendermaand, van de eerste dag (0:00 uur) tot en met de laatste dag van dezelfde maand (23:59). Het ticket is niet geldig in langeafstandstreinen, zoals InterCity’s, EuroCity’s en ICE’s. Ook langeafstandsbussen zijn uitgezonderd. Het ticket is uitsluitend beschikbaar voor de 2e klas.

Het ticket is behalve via internet ook te koop via de Duitse kaartautomaten en bij Deutsche Bahn-loketten. Het 9 euro-ticket is alleen geldig in Duitsland, wie per regionale trein van en naar Nederland wil reizen, heeft een aanvullend ticket nodig. Althans, naar Gronau, Weener en Aken kan er per ov-chipkaart gereisd worden.

Treinreis plannen

Wil je een treinplanning maken voor alleen regionale treinen? Dat kan eenvoudig via bahn.de/nl. Door te klikken op “Vervoerskeuze” kun je langeafstandstreinen uitschakelen (eerste drie vinkjes verwijderen).

Treinrondreis

Wie vanuit Nederland door Duitsland wil boemelen, kan bijvoorbeeld vanaf Hengelo naar Hamburg reizen. Met slechts twee overstappen wordt de Duitse havenstad bereikt. De reis duurt een kleine vijf uur. Naar Berlijn moet je nog meer geduld hebben: vanaf Hengelo reis je in ruim acht uur met drie overstaps naar de Duitse hoofdstad. Wie slim is, maakt er een treinrondreis van. Bijvoorbeeld eerst naar Bremen, dan naar Hamburg, en vervolgens naar Berlijn. Wie de tijd heeft, kan bijvoorbeeld vervolgens naar Leipzig, Würzburg en Keulen.

Drukke treinen

Vakbonden en reizigersorganisaties vrezen drukke treinen. Reserveren voor regionale treinen is in de regel echter niet mogelijk. Drukte valt zeker niet uit te sluiten. In Oostenrijk zijn de treinen dit jaar aanzienlijk drukker door de hoge benzineprijzen, gecombineerd met verlaagde prijzen voor het openbaar vervoer. In Oostenrijk heeft men namelijk het Klimaat Ticket geïntroduceerd. Echter, anders dan in Duitsland, kan er in Oostenrijk ook gereisd worden per langeafstandstrein. Enkele langeafstandstreinen waren incidenteel zo vol dat ze niet konden rijden.

This post was last modified on 25 mei 2022 10:16

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug