Eerste elektrische trein Zürich – München belandt op verkeerd spoor … zonder stroom
14 dec 2020 11:03
Na 24 jaar plannen en bouwen was het zondag zo ver: de eerste elektrische trein reed van Zürich naar München. De eerste trein heeft München echter niet gehaald, maar strandde in het Duitse Hergatz. Waarom? De Duitse verkeersleider had de trein naar een spoor zonder bovenleiding gestuurd.
45 minuten sneller
Door het vervangen van de dieseltrein door een elektrische trein, en deels te rijden via een andere route, is de treindienst Zürich – München sinds zondag 45 minuten versneld. Tenminste, als de treinen via de juiste sporen worden gestuurd. En dat gebeurde dus niet bij de eerste rit.
De stroomafnemer raakte door het incident beschadigd en kwam naast de trein. Om de trein toch afgevoerd te krijgen, was er alsnog een diesellocomotief nodig. Reizigers moesten overstappen op de regionale trein, schrijft de Duitse nieuwssite br.de. Al met al waren reizigers dus juist langer onderweg, in plaats van sneller.
Kleines Update. Ja, das ist in Hergatz. Hier liegt der Stromabnehmer im Schnee. pic.twitter.com/rtQrPRMkqh
— Chuculati (@ChuculatiPicchu) December 13, 2020
Elke verandering is dus blijkbaar toch geen verbetering ook als het om de spreekwoordelijke Duitse “gründlichkheid” gaat…
Was het geen proef met ‘zeilend binnenrijden’ dan?
Wel op tijd de beugel strijken!
Nouja, het is vooral heel opmerkelijk. Maar het is natuurlijk wel een verbetering, alleen niet voor de mensen die met de eerste rit meegingen, maar alle duizenden ritten die gaan volgen gaat het natuurlijk wel beter.
correctie “gründlichkheid” moet zijn gründlichkeit, typefoutje
@Frans Eekhout, wie de afgelopen jaren met de DB in Duitsland gereisd heeft, heeft helaas moeten constateren, dat de Duitse Gründlichkeit helaas ook iets van het verleden is…
Een ander Duits woord, dat in me opkomt is “Gewöhnungsbedürftich” wat zoiets betekent als “het is even wennen” -wat kennelijk voor d ebetrokken verkeersleider opgaat
Toch wel erg jammer dat de Combi 2x BR218 + SBB-rijtuigen waaronder een panoramarijtuig moest verdwijnen. De ETR610 doet 1x per dag ook al Frankfurt, Mannheim, Karlsruhe en Freiburg aan. De Combi 2x BR218 + SBB-rijtuigen waaronder een panoramarijtuig ga je helaas niet meer aantreffen. Voor treinliefhebbers was de Allgaü smullen geblazen met dit soort treinen.
Wellicht is het beter om over de laatste dieseltrein te spreken dan over de eerste electrische trein op deze verbinding 😉
Ik vraag me af wat die machinist daarna tegen de treindienstleider heeft gezegd. Dat moet een vermakelijk gesprekje zijn geweest.
Valt wel mee denk ik.
De stroomafnemer lag eraf dus heeft de machinist ook zitten slapen.
Meestal kan een machinist wel zien waar hij naar toe wordt geleid.
In 1952 gebeurde hetzelfde in ‘t Harde bij het begin van de elektrische dienst Amersfoort-Zwolle.
‘en deels te rijden via een andere route’: Kan iemand mij wellicht vertellen wat tegenwoordig de route is van Muenchen naar Zuerich? B.v.d.
Huidige route gaat via Buchloe-Memmingen-Lindau Reutin-Bregenz-St. Margethen-St. Gallen-Zürich
Voormalige route ging via Buchloe-Kempten-Lindau Insel-Bregenz-St. Margethen-St. Gallen-Zürich
Hier wat achtergronden over de 24 jaar.
https://www.br.de/nachrichten/bayern/24-jahre-fuer-155-kilometer-lange-bahnstrecke,SICcdzb