fbpx

Trein Amsterdam – Basel (ICE)

Met de trein naar Zwitserland? T/m 15 juli 2024 kun je gebruik maken van de ICE Amsterdam – Basel. Daarnaast kun je ook met de nachttrein Amsterdam – Zürich naar Zwitserland. In 6 uur en 43 minuten rijdt de trein van Amsterdam naar het Zwitserse Basel. Treintickets naar Basel per ICE zijn beschikbaar vanaf € 37,90 via NS International.

Let op: in 2024 rijdt trein naar Basel slechts t/m 15 juli 2024. Daarna verdwijnt de directe trein en stapt u overdag minimaal 1x over. De nachttrein Amsterdam – Basel – Zürich blijft wel rijden. In de zomerperiode is reserveren verplicht voor de ICE.

Comfort trein Amsterdam – Basel

De trein Amsterdam – Basel is van alle gemakken voorzien. Zo is er bij elke zitplek een stopcontact. Ook is de trein uitgerust met wifi. Wil je onderweg iets eten of drinken? Geen probleem. De trein is uitgerust met een bar / bistro. De trein biedt voldoende beenruimte en een goed zitcomfort. Reis je met kinderen? Dan kun je een familiecompartiment reserveren. Goed om te weten: door langdurige werkzaamheden komt de trein naar Basel vanaf 15 juli 2024 te vervallen. Ook in 2025 zal de trein niet rijden. Wel is het de bedoeling dat je in de loop van 2024 met een nieuwe trein van GoVolta rechtstreeks naar Basel Bad kan. Deze trein zal langs de Rijn rijden en aanzienlijk langer onderweg zijn dan de ICE.

Service in de 1e klas

In de eerste klas kun je op extra service rekenen. Zo kun je bij de zitplek een hapje en een drankje bestellen. Ook zijn er (Duitse) kranten aanwezig. In de 1e klas heb je bovendien meer beenruimte, en zijn de zitplaatsen breder. Heb je een 1eklasticket? Dan kun je meestal in een speciale lounge wachten op de trein. Let op: sinds 2020 heb je met een Sparpreis-ticket geen toegang meer tot de DB Lounge.

Foto: Stefan Verkerk

Dienstregeling

De trein Amsterdam – Basel rijdt dagelijks. Rond feestdagen is de dienstregeling soms aangepast. In de regel vertrekt de trein rond 8:08 u uit Amsterdam Centraal. Daarna stopt de trein in Nederland te Utrecht Centraal (v. 8:37) en Arnhem Centraal (v. 9:07). Tijdens werkzaamheden vertrekt de trein Amsterdam – Basel soms eerder en kunnen de stopstations afwijken. Let op: vanaf 15 juli 2024 komt de ICE Amsterdam – Basel te vervallen.

In Duitsland wordt er gestopt te Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf, Keulen Hbf (of Keulen Messe/Deutz), Siegburg / Bonn, Frankfurt Flughafen, Mannheim, Karlsruhe, Offenburg en Freiburg. Daarna rijdt de trein door naar Basel. In Basel stopt de trein te Basel Bad en Basel SBB. Basel SBB wordt normaal gesproken rond 14:47 uur bereikt. Soms is de trein iets later. Zie hier de dienstregeling van de ICE Amsterdam – Basel. Op de route Amsterdam – Basel – Zürich rijdt er ook een nachttrein.

Wil je naar een Duitse bestemming? Dan kun je ook gebruik maken van de ICE Amsterdam – Frankfurt. Wie naar Zwitserland wil kan bovendien in Frankfurt overstappen op een andere ICE.

Trein Amsterdam – Basel Bad van GoVolta

GoVolta wil een directe trein Amsterdam – Basel introduceren. De startdatum is onbekend, maar vermoedelijk in de loop van 2024. De bedoeling is dat je gemiddeld voor circa 50 a 60 euro retour naar Basel kunt. Nadere informatie ontbreekt momenteel. Hieronder al wel de verwachte dienstregeling.

Met de trein naar het Buitenland

0 0 stemmen
Artikel waardering
4 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Lina
6 jaren geleden

hallo,

Waarom werkt de bookings site niet voor hoogsnelheidtreinen?
asl je naar “direct boeken” gaat gebeurt vervolgens niets?

alvast bedankt

Jasper
5 maanden geleden

Bestellen vanaf je zitplaats kan enkel als het BordBistro personeel zin heeft om langs te komen. En als de BordBistro überhaupt bevoorraad is. Ik zou er niet teveel op rekenen.

Anoniem
5 maanden geleden

Waarom vervalt de ICE naar Basel vanaf 15 juli 2024? Het is juist zo’n handige directe dagtrein! Straks moet je dus weer overstappen dat is extra ongemak, zeker met al die vertragingen in Duitsland.

Anoniem
5 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Oh vanwege langdurige werkzaamheden zie ik nu. Komt deze directe verbinding ooit wel weer terug dan?? Al die jarenlange werkzaamheden vormen een enorme belemmering om gemakkelijk en vlot te reizen door Europa. Aan het spoor werken moet natuurlijk, maar heeft een flinke keerzijde en krijgt mensen niet de trein in!