Eerste grote werkzaamheden van het jaar – hinder bij Schiphol, Weesp en Amsterdam Zuid
09 jan 2025 12:25
Op het spoor bij Schiphol begint vrijdag het eerste werkweekend van het jaar. Van vrijdag tot en met maandag rijden er minder treinen en vertrekken treinen van andere sporen op station Schiphol Airport. Ook tussen Amsterdam Muiderpoort en Weesp rijden amper treinen en volgende week begint de eerste grote hinderperiode bij Amsterdam Zuid.
Op station Schiphol Airport zijn de perrons 4, 5 en 6 de komende dagen tijdelijk niet beschikbaar. Er rijden minder treinen. De NS raadt reizigers aan om voor vertrek de reisplanner te raadplegen.
ProRail vernieuwt de sporen bij Schiphol en gaat in een van de twee buizen van de Schipholtunnel aan de slag. Beide buizen van de Schipholtunnel moeten vernieuwd worden. In de oudste buis haalt ProRail brandwerende wanden, plafondplaten en asbesthoudende lijm weg. De materialen zitten er al sinds de aanleg van de tunnel in de jaren ’80. Langs de perrons verhoogt de spoorbeheerder de sporen zodat de treininstap hoger komt te liggen en daarmee dichter bij het perron komt.
Werk Schiphol pas in 2028 klaar
De vernieuwingsoperatie van het spoor bij Schiphol is al in 2022 begonnen. Volgens de huidige planning is het werk in 2028 helemaal klaar. Omdat het werk zo omvangrijk is, zijn er meer buitendienststellingen en hinder dan gebruikelijk. Het spoor bij Schiphol is een van de drukste spoortrajecten van het land met 52 treinen per uur. Het is ook het meest storingsgevoelige stuk spoor van het land.
Tussen Amsterdam en Weesp vrijwel geen treinen
In het weekend zijn er door werkzaamheden tussen Amsterdam Muiderpoort en Weesp vrijwel geen treinen mogelijk op dit traject. Reizigers van Amsterdam Centraal naar Amersfoort of Hilversum en vice versa kunnen omreizen via Duivendrecht. Dit geldt voor zaterdag en zondag.
Grote operatie Amsterdam Zuid
Bij station Amsterdam Zuid begint volgende week een tiendaagse operatie. De projectorganisatie van het project Zuidasdok waarschuwt treinreizigers voor vollere treinen en drukte op het station en raadt aan om het station in de spits te mijden of thuis te werken.
Van 18 tot en met 28 januari wordt aan een treinperron flink gewerkt om een nieuwe reizigerspassage aan te leggen. Treinen rijden een aangepaste dienstregeling. Omdat er met zagen en een sloophamer wordt gewerkt, is het werk zoveel mogelijk overdag en waarschuwt de projectorganisatie voor geluidshinder op het station.
Ook hier hele jaar hinder
De werkzaamheden rond station Amsterdam Zuid duren het hele jaar. Behalve dat het station wordt vernieuwd en uitgebreid, wordt ook snelweg A10 Zuid verbreed en wordt het knooppunt Nieuwe Meer heringericht. De volgende werkperiode met minder treinverkeer op Amsterdam Zuid is van 15 tot 23 maart.
(c) Treinreiziger.nl
Dus de geluidshinder wordt doelbewust geconcentreerd op de momenten dat er veel reizigers op het station zijn en de kantoren rondom het station volop in gebruik zijn. ‘s-Nachts, als de kantoren en perrons leeg zijn, zwijgt de sloophamer.
Het zijn niet alleen kantoren in amsterdam zuid, er wonen zat mensen binnen gehoorafstand.
Plus wetgeving rondom geluidsoverlast in bewoond gebied is s’ nachts strenger
In Amsterdam mag je nooit een sloophamer of iets dergelijks gebruiken tenzij het college ontheffing verleent. Dag of nacht maakt geen verschil.
De dichtstbijzijnde woningen staan meer dan 300 meter van het station en grotendeels afgeschermd door hoge kantoorflats. Als dáár zoveel geluidsoverlast zou zijn dat de bewoners er niet van kunnen slapen, kan een reiziger niet zonder gehoorbescherming van het station gebruik maken.
En voor welk tijdstip denk je dat de gemeente sneller een vrijstelling geeft?
https://www.funda.nl/detail/koop/amsterdam/appartement-claude-debussylaan-199/43689108/
Dit is wel wat dichter dan 300m bij amsterdam zuid. En dat is wat er te koop staat. Er zijn woontorens recht tegenover zuid, zonder een kantoorgebouw ertussen. Denk bijvoorbeeld aan de woningen boven de salsa shop indezelfde straat, die staan recht tegenover het bouwterrein.
Je hoort het geluid van opstijgende vliegtuigen in de nacht heel duidelijk in Amsterdam Centrum, west, Zuid omdat het veel stiller is natuurlijk dan wil ik niet weten wat voor overlast dit zou geven
Zoala eerder betoogd, het is toch het meest wenselijk dat de dagelijkse gebruikers de hinder dragen en niet de incidentele reiziger in de buitenuurtjes. De dagelijkse gebruikers wonen het spoor uit waardoor een ander die de veelal zonder korting reist volgens de idioten ‘s avonds maar in de ellende zouden moeten zitten of helemaal niet met de trein kunnen.
De oudste tunnelbuis is overigens die van sporen 1-3.