fbpx
Machinist Jarno reed de eerste nachttrein. Foto Arriva

Nachttrein Zwolle – Schiphol maakt eerste rit

15 mrt 2025 9:35

De eerste nachttrein van Zwolle via Lelystad, Almere, Amsterdam Centraal naar Schiphol Airport is in de nacht van vrijdag op zaterdag om 2.41 uur aangekomen op Schiphol, de terugrit arriveerde even na vier uur in de ochtend in Zwolle.

De nachttrein gaat vanaf dit weekend elke vrijdag- op zaterdagnacht en zaterdag- op zondagnacht rijden als proef voor twee jaar. De gemeenten Lelystad en Almere betalen ieder 100.000 euro per jaar om de trein mogelijk te maken. Verkochte kaartjes worden in mindering gebracht op deze subsidie.

Uitkomst voor stappers en vakantiegangers

De nachttrein vertrekt beide nachten om 01.21 uur in Zwolle, 01.46 uur in Lelystad, 02.01 uur in Almere en 02.28 uur in Amsterdam Centraal. In de andere richting gaat de trein om 02.45 uur in Schiphol, om 03.02 in Amsterdam Centraal, om 03.23 in Almere en 03.36 in Lelystad. De nachttrein is een uitkomst voor stappers die het nachtleven in Amsterdam willen ontdekken en voor reizigers die een vroege vlucht op luchthaven Schiphol moeten halen.

Bezwaar NS loopt nog

De NS diende vorige maand bezwaar in tegen de trein. Volgens de NS is de subsidie voor de trein niet volgens de regels. Het spoorbedrijf liet wel weten de trein niet te willen tegenhouden. Arriva meldde enkele weken geleden de trein toch te laten rijden.

Kaartjes op meerdere plekken te koop

Reizigers betalen voor een nachttreinticket 5, 10 of 15 euro, afhankelijk van de reisafstand. Het is niet mogelijk de OV-chipkaart te gebruiken. Kaartjes zijn te koop op de glimble reisapp van Arriva en de website 9292 app. Kaartjes kunnen ook bij het instappen gekocht worden bij de conducteur. Dit kan alleen met bankpas en er geldt een toeslag.

De nachttrein is een aanvulling op de Arriva nachttrein die in de nacht van vrijdag op zaterdag al rijdt tussen Groningen, Amsterdam en Schiphol, over hetzelfde traject. Deze vertrekt later in de nacht. Arriva rijdt ook nog een nachttrein tussen Maastricht en Schiphol.

(c) Treinreiziger.nl 

3.9 8 stemmen
Artikel waardering
54 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Arjan Krabbenbos
1 maand geleden

Deze trein was veel in het nieuws , omdat NS er niet achter stond . Misschien een idee om ook een trein vanaf Leeuwarden en Enschede in de nacht te laten rijden van en naar Schiphol Airport. Laat iedere uithoek, dus ook Vlissingen in Zeeland een nachtverbinding geven met onze nationale luchthaven. Dat scheelt veel dure taxiritten en een vermoeiende eigen autorit van en na een ( lange) zaken of vakantievlucht! Met werken aan het spoor zal dat wat lastiger zijn, maar daar kan ook een aangepaste dienstregeling voor komen!

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

de meesten vliegen overdag en hebben niets aan deze trein. Er zijn helemaal geen of nauwelijks arriverende vliegtuigen in die uren.

Sander
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Maar zo’n nachttrein zorgt er wel voor dat je optijd op de luchthaven kan zijn voor vroege vluchten

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Sander

Die trein gaat alleen in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag. Dan moet zo’n trein wel aansluiten op jouw vlucht. Gezellig tussen alle stappers?

Spaceshuttle
1 maand geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

NS stond/staat wel achter deze trein maar dan moet er geld op tafel komen en dat kwam er niet. Arriva wilde het zelf doen(ze moeten en zouden op het HRN rijden). Maar nu blijkt er door de gemeentes toch geld betaald te worden. Niet helemaal fair dus.

J. Talsma
1 maand geleden
Antwoord aan  Spaceshuttle

Er is niets wat gemeenten wettelijk tegenhoudt om geen subsidie te verlenen aan Arriva. Nog steeds zijn de gemeenten hiermee goedkoper uit, omdat Arriva garant staat voor een bepaald bedrag en als ze hiermee verdienen dan mindert de subsidie.

Baardstaart
1 maand geleden

Als de NS het niet wil doen is het volledig terecht dat een andere vervoerder in deze gat in de markt springt en is in dit geval Arriva. Wel grappig te zien dat er een Vechtdal GTW-tje op Schiphol te zien. (En zo slecht rijden die treinen ook niet; ook is het geen IC materieel) Er is gekozen voor duidelijke tarieven van €5, €10 en €15. Alleen jammer dat de OV-Chipkaart niet geldig is. Wel jammer dat je alleen via je mobiel je kaartje kan kopen of met toeslag bij de conducteur. Maar ja als de NS niet meewerkt en ook deze kaartjes niet in de automaat zet noch de palen kan gebruiken kan Arriva eerlijk gezegd weinig anders. Ik gebruik geen regulier Android noch iOS op mijn telefoon omdat ik niet gediend ben van de gluurpraktijken van Big Tech en daardoor deze apps ook niet kan draaien. Ook zijn er nog mensen, die kiezen voor een dumbphone, wat ikzelf ook een hele lange tijd heb gedaan.

Ricardo
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De NS wilde wel volgens het vorige bericht op deze site: “De NS had ook een offerte ingediend om de nachttrein op het traject tussen Zwolle en Amsterdam tegen betaling te laten rijden. Het spoorbedrijf trok zich terug nadat Arriva had laten weten de nachttrein gratis te laten rijden.”

En ook de klacht dat de NS niet meewerkt aan de kaartverkoop, is er ergens de verplichting dat de NS mee moet werken aan de kaartverkoop van open access vervoerders?

Johan
1 maand geleden
Antwoord aan  Ricardo

Dat staat in artikel 29.1 van de hoofdrailnetconcessie:

NS faciliteert de systemen voor de aanschaf van landelijke vervoerbewijzen. Ze doet dit op een toegankelijke en makkelijke wijze, waarbij ze rekening houdt met de voorkeuren van de Brede Groep Reizigers en de mogelijkheden die de technologie op dat moment hierin biedt.

Ricardo
1 maand geleden
Antwoord aan  Johan

Maar vallen de vervoersbewijzen voor deze en vergelijkbare open access treinen onder “landelijke vervoerbewijzen”? Aangezien 29.2 t/m 29.5 het over concessievervoer(ders) hebben, 29.6 en verder NS-specifiek is en ik geen definitie zie staan in de concessie van wat “landelijke vervoerbewijzen” zijn, en wat ik verder op het internet vindt ook vooral richting OV en OV-chipkaart lijkt te wijzen, kom ik tot de conclusie dat dit soort open access treinen niet onder “landelijke vervoerbewijzen” vallen en is 29.1 uit de concessie ook niet van toepassing en is de NS niet verplicht om mee te werken aan de kaartverkoop.

Johan
1 maand geleden
Antwoord aan  Ricardo

Het verschil is dat in de concessies staat dat vervoerders verplicht zijn om de landelijke vervoerbewijzen te accepteren. Bij open acces hoeft dat niet, maar als de open-accesvervoerder besluit om ze te accepteren, moet NS dat faciliteren. In praktijk is dat een enorme rompslomp, omdat daarvoor op alle stations poortjes moeten worden omgebouwd of paaltjes moeten worden bijgeplaatst. NS kan dat proces als gedeeltelijk eigenaar van de stations maandenlang rekken. Daarom zal iedere open-accesvervoerder (behalve in voorkomende gevallen NS zelf) dat natuurlijk proberen te vermijden, of in ieder geval beginnen met een eigen alternatief.

Sander
1 maand geleden
Antwoord aan  Johan

Vervoerbewijzen voor open-access treinen zijn uitgesloten in art 29.1 van de concessie

Johan
1 maand geleden
Antwoord aan  Sander

Ik heb het hele eerste lid van artikel 29 hierboven geciteerd. Zoals iedereen kan lezen wordt daarin geen uitzondering gemaakt voor open-acces.

Henk Lubbers
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart
Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Heeft booking.com zich nog niet gemeld?

Hanzeboog
1 maand geleden

Het is een gat in de markt. Arriva vult het gat op voor bepaalde stappers en luchtvaart reizigers van/naar Schiphol. En de tarieven voor reizen met deze trein is véél goedkoper dan Schiphol taxi!

Het is wel voor een uiterst klein groepje. Maar zal me niet verbazen dat het zal aanslaan. Tenzij bepaalde treinreizigers het verzieken voor andere treinreizigers.

Ricardo
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ik vraag me af of dat kleine clubje genoeg is om de trein rendabel te maken, of dat Arriva er eigenlijk geld op toelegt als investering om de marktwerking te promoten (welk risico in dit geval voor een aanzienlijk deel door de gemeentes gedragen wordt door de subsidie/gegarandeerde inkomsten).

Frans E.R.
1 maand geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

1 – Waren alle treinreizen maar zo goedkoop dan konden meer mensen met de trein reizen of geeft Arriva het goede voorbeeld, alleen jammer dat je niet met een OV chipkaart kan reizen en hoe zit het met de bankpas ?
2 – Heeft Arriva geen automaten op de stations waar men een kaartje kan kopen zoals op haar overige halteplaatsen.
3 – Een reiziger wilt duidelijkheid, snel en comfortabel en veilig vervoer, nu wordt het wel weer onduidelijk met welk soort vervoersbewijs men kan reizen als men maar incidenteel reist.
4 – En hoe leg je het buitenlandse reizigers op Schiphol uit als men met de Arriva nachttrein wilt reizen is daar ook in voorzien ?

  • leuker kunnen ze het niet maken, maar wel niet eenvoudiger…of toch ? ? ?
vissers
1 maand geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

@1.Als OV-pay, wat op den lange duur die chipkaart zou gaan vervangen, dus ook niet werkt (ff zelf denken?): dan kan je dus, en enkel met dat pasje en niet met echt geld- bij de steward/of hoe ze hemhaar nou weer bedacht hebben te heten- een ticketje kopen.
Ander problem is dan: hoe in de staties te geraken die bepoort zijn voor die trein-als dan een tijdlang de poorten gewoon open gaan, is het binnen slag+stoot een paradijs
@2.nee, en voor enkel een mogeloijk ook maar heel tijdelijke trein gaan ze dat ook niet plaatsen-weer ff doordeken: NS bepaalt dus de tarieven voor huur van zo´n plekkie…….
@3. klopt, al zijn er wel meer gevalletjes waar dat opgaat-neem nou die superdeluxe snelle nieuwe EC/ED naar d´n Bels toe met alle ins+outs die daarvoor gelden
@4:ach, ik schat dat de vingers van 1 van mijn handen al te veel zijn voor dat aantal. In de praktijk blijkt die reiziger al lang vrinden/bekenden etc te hebben die instructies daarvoor geven. En voor de meeste mensen op deze globe is het nog steeds meest vanzelfsprekend dat je een ticketje koopt om met ´transit=OV´ te reizen. De wat nieuwere generatie meent dat zulke dingen tegeswoordig enkel+alleen nog via alweer een flashy appje op je fone kunnen-en hee, jee- dat kan dus!

Henk Lubbers
1 maand geleden
Antwoord aan  vissers

Bahnrider: Kan je ook in het Nederlands schrijven geen touw aan vast te knopen dit.

treingraag
1 maand geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Trein duur? Nou niet voor het Randstad treinpubliek in de weekenden met name waarvan het reeds jaren incasso gratis geld ervan afdruipt. Poten op de bank, smart op speaker en neusinhalatie met maximum volume. Gezellig.

Jan
1 maand geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

“Waren alle treinreizen maar zo goedkoop” en vervolgens klagen dat er geen automaten op stations staan.
Men kan bij NS gewoon met bankpas reizen, hoe simpel wil je het hebben. Maar met iets meer verdieping kun je bij NS beel geld besparen.
Ik vind treinen met NS snel en aimpel. En ja, dat kost geld. Als als regering liever geld in wegen voor auto’s steekt moet treinreiziger niet over tarieven klagen. Tenzij men liever een uitgedunde dienstregeling als alternatief wil hebben

Dries Molenaar
1 maand geleden

tja, wat is het praktisch nut. Een enkeling die toevallig met deze tijdstippen uit kan komen voor Schiphol of een nachtbraker die laat naar huis wil. Zijn al die stations nu zo laat open voor één trein?

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ik ben het deze keer volledig met de heer Molenaar eens!

Bert Sitters
1 maand geleden

Leuk hoor: een voordeeltje uitdelen op kosten van de gemeenten Almere en Lelystad. Zit Almere niet met de financiële nasleep van de mislukte Florida en het drama van het kasteel? Wat vinden horecaondernemers in Almere en Lelystad van deze subsidies voor uitgaan in Amsterdam?

Johan
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Wat denk je dat het had gekost als deze steden het nachtvervoer via gedwongen winkelnering bij NS hadden moeten inkopen?

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Johan

Als is de vraag niet.

Toby
1 maand geleden
Antwoord aan  Johan

Geen idee zo ver is het nooit gekomen want Arriva had gelogen dat ze het wel zonder subsidie zouden kunnen rijden. Nu blijkt dat er toch opeens subsidie is voor deze trein, geen eerlijk proces.

Ab Normaal
1 maand geleden
Antwoord aan  Toby

Nope, Arriva heeft het gewoon in alle eerlijkheid gespeeld. Zij hebben aangeboden om voor de aangegeven subsidie te kunnen rijden. Daarbij hadden ze aangegeven dat wanneer ze meer winst zouden maken dan er als subsidie verstrekt is ze het subsidie bedrag zouden terugstorten.
De NS vroeg om te beginnen het dubbele van het subsidie bedrag en wilde vervolgens de inkomsten zelf houden.
Het is vooral selectieve verontwaardiging van de NS. Ik benieuwd hoe de zaak van de NS afloopt.

Frans E.R.
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

>>> Florida ????
Bert, het was niet Florida maar FLORIADE.
Ik was er geweest en had er een hele leuke zonnige dag gehad en vooral het Thailand paviljoen was voor mij de allermooiste geweest, foto’s suggereren alsof je daadwerkelijk in dat land was geweest en men kon een virtuele ballonvaart maken, kabelbaan vlucht of rit het terrein overzien, in de open lucht een hapje eten, flora en fauna bekijken en nog veel meer en je kon vanaf het station Almere met een speciale Floriade bus naar toe gaan en met een rondvaart boot terug de stad in varen.
Dat laatste was uniek na bezoeken aan eerdere Floriade evenementen in 1982 Amsterdam, 1992 Zoetermeer, 2002 Haarlemmermeer bij Schiphol, 2012 Venlo en last but least dus Almere in 2022, ik had ze allemaal met volle tevredenheid bezocht. Na Almere is het – helaas – einde oefening…!

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Als je in zoiets geïnteresseerd bent, is het wellicht interessant je te verdiepen in de Bundesgartenschau in Duitsland. Het is weliswaar geen Floriade, maar het lijkt er wel een beetje op.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Annemiek
Frans E.R.
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Bedankt voor de tip Annemiek, ik zal er eens naar kijken en mij verdiepen en wie weet een en ander eens gaan bezoeken met een lekker zonnetje erbij, want de Duitse grens ligt hier op minder dan een half uurtje lopen al en dus is zo’ń Bundesgartenschau leuk om er naar toe te gaan.
Ik geniet vaak al van mooie planten of het nu in mijn eigen tuin is of elders. Zelfs een treinrit van Leiden naar Haarlem als de bollen in bloei staan is mooi om te zien. In 2014 nam ik eens de trein naar Den Helder en de airco trok de geur van de in bloei staande planten naar binnen, zelden heeft een trein zo lekker fris geroken als die dag beter dan jaren later toen een VIRM een kapotte WC had, de geur was ondragelijk dan liever kijken en genieten van wat de natuur ons brengt en te bieden heeft in binnen en buitenland. Dankeschön.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

De Floriade heb ik meerdere keren bezocht. Niets mis. Helaas wat te hoog gegrepen met te hoge verwachtingen. Veel pech ook door de Covid.
Het terrrein was mooi, vooral later, tegen de herfst aan. Ze hadden niet zoveel moeten slopen. Diverse paviljoens waren prachtig en hadden nog wel langer mee kunnen gaan. Vreemd genoeg zat het Duitse restaurant iedere dag ramvol

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Dries Molenaar
Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ik vond de Floriade in Almere eigenlijk geen zak an. Het mislukte juist vanwege de proportionaliteit. Er was ingezet op dat de boel het beste uit de verf zou komen bij veel bezoekers en die waren er niet. Op de dag dat ik er was, waren er veel scholieren die er verplicht naartoe moesten met hun school. Die lui liepen erbij alsof ze direct uit Kanaleneiland kwamen. Bij het Duitse restaurant vond ik het personeel ongelooflijk onbeschoft. Ik had er geen memorabele dag. Maar ik ken ook een expat uit Argentinië die rond die tijd in Nederland was en die vond het juist geweldig. Die had een soort abonnement en die trok iedereen die maar wilde mee naar de Floriade. Veel van die buitenlandse gasten bleken het wel geweldig te vinden.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het Kasteel is niet van de gemeente, helaas. Stom genoeg heeft men de 22 hectare voor veel te weinig weg gedaan en zonder gemeenschap beschermende voorwaarden.
De Floriade is al lang afgedaan.
Het grote probleem is de goedkope grond in Oosterwold waarvoor nu wel 100 miljoen aan een riool besteed moet worden. Terwijl de bewoners daar vrijstelling hebben van rioolbelasting. Dwz dat ieder huishouden Euro 1000 moet leveren om lui die zelf niet betalen alsnog riool te bezorgen omdat ze er zelf niets van bakken. En massaal landjepik plegen en ook nog tegen verdichting zijn. Tijd om alles te onteigenen en opnieuw te beginnen. Dat zal het goedkoopste blijken.

Die paar roestige stuivers voor deze trein of voor de viering van het 50 jarig bestaan maken echte geen verschil.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het volkomen mislukte kasteel was een initiatief van de gemeente. Wethouder Cees van Bemmel (VVD) was de grote aanjager. Nadat de gemeente vastliep, zijn particulieren zijn particulieren er opgedoken. Zij maar konden er echter niets mee binnen de voorwaarden van de gemeente. Ondertussen ontsiert de ruwbouw al jaren het landschap. De graffiti is aangebracht in opdracht van de gemeente om het naargeestige karkas wat op te vrolijken.

Het gaat niet om een paar roestige stuivers voor deze trein. Veel inwoners van de stad hebben dit bedrag nog nooit bij elkaar gezien.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het gaat om maximaal een ton. Waar zeur je over?

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Een ton is een ton.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Gedraag je dan ook zo. Een ton voor Arriva is voor jou iets heel anders dan een ton voor NS.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Kon zeg! Niet zo belerend!

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het is voor Arriva wel een sluitpost om die trein in te zetten.

Joost2
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ik was even op zoek maar de hoeveelheid subsidie die is uitgekeerd voor de nachttrein naar Wenen. Dat was 1.5 miljoen euro per jaar. Ik vraag me dan wel af wat het maakt dat 1,5 miljoen per jaar daarvoor gerechtvaardigd is. Maar 0,2 miljoen per jaar voor deze nachttrein niet.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Joost2

Appels met kokosnoten vergelijken. De trein naar Wenen is een lange internationale trein, die iedere dag gaat. De nachttrein naar Zwolle is slechts een relatief korte verbinding die allen in het weekend rijdt

Joost2
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het aantal kilometers dat een trein aflegt is imo niet relevant. Bij een subsidie hoort het te gaan om het maatschappelijk nut van de verbinding. Waarom de staat vakanties naar Oostenrijk zou moeten subsidiëren ontgaat mij. Dan lijkt een binnenlandse nachttrein me logischer om te subsidiëren, al is dat ook discutabel.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het voorbeeld van het riool in Oosterwold is natuurlijk het zoveelste in het niet goed omgaan met gemeenschapsgeld in Almere
Het gaat niet om een slechts “een paar roestige stuivers” voor deze trein. Veel inwoners van de stad hebben dit bedrag nog nooit bij elkaar gezien.
De gemeente geeft met deze feitelijke subsidie aan uitgaanspubliek met een dikke portemonnee op zak een verkeerd signaal af.
Overigens heeft Almere van alle steden met meer dan 150.000 inwoners de financiën het slechtst op orde en kreeg daarvoor het rapportcijfer vier. Aldus een rapport van BDO, Benchmark Nederlandse Gemeenten 2025

René Reinders
1 maand geleden

Almere heeft geen uitgebreid nacht leven. Met een treinreis van 19 minuten is hier zeker vraqg naar. Dit weet de gemeente ook daarom staan ze ook garant.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  René Reinders

Zo komt het nachtleven in Almere nooit op gang. Of er vraag naar is, dat is een andere vraag, maar is het een taak van een gemeente om dit subsidiëren? Hoeveel aanvragen liggen er voornuttige projecten in de gemeente, die afgewezen zijn?

Bert Sitters
1 maand geleden

Overigens een goed geregisseerde show tijdens het journaal op Nederland 1.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Ja, mooi hè, dat ze er wat van proberen te maken.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wijlen Ron Brandsteder zou dit tijdens zijn gloriejaren niet hebben kunnen verbeteren.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Er is ook nog een punt dat je wilt maken of is dit gewoon een uiting van angst voor het geval ze er een succes van maken?

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik heb geen angst.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Zeker wel, bijvoorbeeld de angst niet het laatste woord te hebben.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Niet invullen voor een ander, maar in de spiegel kijken.