Elke 5 minuten een trein naar Formule 1
11 feb 2020 14:59
Tijdens het Formule 1-weekeinde in mei laat de Nederlandse Spoorwegen zeker elke 5 minuten in beide richtingen een trein rijden tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort. NS verwacht dat weekeinde van vrijdag 1 mei tot en met zondag 3 mei per dag 50.000 extra reizigers. Om die goed op te vangen en op weg naar het circuit te helpen, worden honderden extra medewerkers ingezet.
Het is voor het eerst dat de NS zoveel treinen op dezelfde lijn laat rijden, zegt het bedrijf. Nu rijden er twee treinen per uur naar Zandvoort, en in de zomer twee extra treinen per uur*. Het station telt op een gemiddelde werkdag ongeveer 5700 in- en uitstappers per dag. Het spoorbedrijf zegt dat de treinen rijden van en naar de kustplaats zolang als het nodig is.
NS gaat de Sprinter Light Trains (SLT) inzetten als pendeltrein omdat die een makkelijke in- en uitstap hebben. Spoorbeheerder ProRail zorgt voor twee extra perrons op station Zandvoort en extra brede trappen om de stromen reizigers zo snel en goed mogelijk uit het station te krijgen. NS wijst er wel op dat reizigers ondanks alle maatregelen bijvoorbeeld na de race wel rekening moeten houden met grote drukte rond het station en in de treinen.
De speciale dienstregeling tussen Amsterdam en Zandvoort geldt vanaf 07.00 uur ‘s ochtends. NS raadt aan nu al een kaartje te kopen, omdat het begin mei op de stations en bij de kaartjesautomaten vermoedelijk drukker is dan normaal. Tjalling Smit, lid van de raad van bestuur van NS, zegt in een verklaring: “We zien het als onze maatschappelijke taak zo veel mogelijk racefans op een duurzame manier naar Zandvoort te brengen en op die manier de Dutch Grand Prix tot een succes te maken.”
© ANP (* In de zomer van 2020 wordt dit op stranddagen uitgebreid naar vier extra treinen per uur.)
Extra perrons, waar komen die. Het is nu een middeneiland. Er komen geen extra sporen bij het station?
Wat een inspanningen voor één weekend.
Als men zo door gaat kan er op andere plaatsen ook wel nuttig wat extra’s gemaakt worden.
Denk maar even een tak naar Lelystad Airport. Een extra HSL station bij Zoetermeer en Breda of extra opstelperron bij IJsselmuiden.
De extra perrons liggen er al.
En ze liggen aan beide kanten van de sporen.
Nou mooi. De bedoeling is dan aan twee kanten uit te stappen? Of één kant er uit, deuren dicht en dan de andere kant in stappen?
Het geplande station Lelystad Zuid kan nu wel subiet met de zelfde voortvarendheid in gebruik genomen worden. Wanneer ze dan met electrische bussen gaan rijden kunnen ze eerst over de dreef naar het vliegveld en later via het nieuwe A6 viaduct. Goed voor de stikstofreductie.
De forenzen kunnen er mooi P+R-en
Dat is iets van een heel andere orde. Er is bovendien helemaal geen reizigersvraag voor een station Lelystad Zuid, dat nog steeds midden in de weilanden staat. Vanaf de nieuwe luchthaven is het nog geen 500 meter verder rijden naar Lelystad Centrum dan naar een nieuw station. Ik zie de noodzaak er niet van in. Daar komt bij dat de artikel 12-gemeente Lelystad nergens aan zal bijdragen. Dus dat vervoer naar die luchthaven mag de vervoersregio zelf oplossen en die oplossing zal geen station zijn.
Remkes heeft aangegeven dat het autoverkeer naar de vliegvelden verminderd moet worden om zo o.a. de stikstofreductie te behalen. Op Schiphol zal dus veel minder geparkeerd mogen worden. Lelystad werd ook nadrukkelijk genoemd. De reizigers zullen ook niet afgezet mogen worden en zullen met de trein moeten komen. Van het station moet men dan met de metro of electrische bus.
Verder zal men op het vleigveld de vliegtuigen met electrische trekkers moeten verplaatsen. Bij het perkeren zal men op grond-stroom moeten aansluiten. Een beetje rondtuffen op de motor is er niet meer bij.
Veel van de veranderingen die je noemt, zijn helemaal niet haalbaar. Een luchthaven is nauwelijks te exploiteren zonder inkomsten uit parkeergelden. Daarnaast zijn er al duizenden parkeerplaatsen beschikbaar bij Lelystad airport. Dat vliegtuigen gebruik moeten gaan maken van landstroom, is niets nieuws. Dat gebeurt al decennia lang. Er bestaan internationale afspraken over hoe het taxiën geschiedt en wie de verantwoordelijkheid en/of controle heeft. In die procedures kan Nederland niet zomaar wijzigingen aanbrengen. Het taxiën na een landing zal daardoor niet anders verlopen dan elders. Tijdens het taxiën voor het opstijgen, worden allerlei (hydraulische) systemen gecheckt. Dus daarin kan zal niets gewijzigd worden.
Maar goed, dan is het me nog steeds niet duidelijk waarom Lelystad Zuid aangelegd moet worden vanwege dit vliegveld. De bussen kunnen ook gewoon naar Lelystad Centrum rijden. Als dat in Eindhoven lukt, kan het in Lelystad zeker.
Alleen zal op die door u zo gewenste stations geen vraag zijn van 50.000 mensen per dag, zelfs op een gemiddelde werkdag zijn er maar weinig stations die zoveel reizigers zien.
Zandvoort is ook maar drie dagen druk. Voor de rest zal het weer normaal bedrijf zijn en ligt de investering daar maar.
De investering is ook nodig om het treinaanbod op zomerse dagen uit te breiden. Dus is voor meer dan alleen 3 dagen. Dan zullen er 6 ipv 2 treinen per uur rijden
Polygraaf, maar niet alwetend, die Molenaar. Een HSL is pas een HSL als hij niet bij elke dikke boom stopt. Ik wijs hem ook nog ff op de eindeloze tracévarianten en dito discussies die bij de planning van de lijn de media haalden. Houd het bij zinnige bijdragen.
Ach, Rotterdam-Hoofddorp had men inderdaad beter niet aangelegd. Met het budget had men makkelijk het rondje Randstad viersporig kunnen maken en dan had men links en rechtsom kunnen rijden en in Den Haag HS wat opgepiept zodat je daar ook fatsoenlijk naar het Zuiden had kunnen gaan. Alle andere treinen hadden er dan ook wat aan gehad. Utrecht zou wat lastiger zijn. Maar goed, dit rondje komt er op den duur toch.
De foto is niet erg toepasselijk. Dan beter een max lengte SLT of een opstelterrein vol.
Dit is dan wel echt de trein naar Zandvoort, maar inderdaad geen SLT. Een SLT richting Zandvoort zit niet in mijn archief. Vandaar.
Klopt, wordt mensen geadviseerd om met de trein of met de fiets te gaan. Het is een complete gekkenhuis. Eerst daar damherten afschieten en nu de komst van de Formule 1 vraag ik me anders af wat Nederland nog aan bezielt? Dit jaar is er ook Sail 2020 in Amsterdam dus ook weer zo’n leuk evenement om blij van te worden.
prins Bernard dult geen tegenspraak
hij is een burger en feitelijk ook geen prins. Daar zou iedereen eens aan moeten denken. Daarbij heeft niemand in het koningshuis juridisch gezag.
Dat de hele rechtspraak in de naam der Koning plaatsvindt, lijkt me nogal een bewijs van juridisch gezag.
Landgenoten, U weet dat dit slechts voor de bühne is?
Zijne Hoogheid Prins Bernhard van Oranje-Nassau, Van Vollenhoven mag wel degelijk de titel Prins van Oranje-Nassau voeren. Zie bijvoorbeeld https://www.koninklijkhuis.nl/leden-koninklijk-huis/koninklijke-familie/prins-bernhard . Of dat relevant is, is een tweede.
Nee hoor, landgenoten, dat is niet alleen voor de bühne. Een goed voorbeeld van juridische invloed van de koning, is dat hij als staatshoofd beslist over gratieverzoeken. De koning staat boven de rechtspraak.
Er zijn genoeg mensen die wel blij worden van Sail2020 Amsterdam het is een schitterend evenement.U heeft omtrent de formule1 groot gelijk er worden damherten afgeschoten de stikstof moet naar beneden maar nu gaat we in Zandvoort enorm veel stikstof uitstoten.
Nederland op zijn kromst.
Maar ja wat wil men met 2 auto partijen in de coalitie ( VVD en CDA ).
Ik wil niet de slimmerik uithangen, maar ik neem aan dat reizigers tussen Amsterdam en Heemstede/Aerdenhout of Bloemendaal in Haarlem moeten overstappen. Of proppen ze die er ook nog tussendoor?
Het wordt denk ik nu erg druk op station Zandvoort en vooral als het mooi wordt. Het wordt echt proppen. Nu nog alleen Japanse duwers inhuren. Die gasten hebben wel een beetje ervaring met zeer drukke treinen.
In Nederland krijg je treinen ook wel vol wanneer er wat aan de hand is. Zoals slecht weer met grote verstoringen. Ik vraag mij af hoeveel mensen er dan in een wagon passen boven het aantal zetels. Het is dan zo vol dat je je armen niet meer kan opheffen of laten zakken. Vasthouden hoeft ook niet meer.
Ik snap die enorme hype over autoracen niet echt. En dan moet iedereen daar opeens naartoe en worden miljoenen besteed om dat mogelijk te maken. Naar een een bescheiden badplaats die daar totaal niet op berekend is. Ongelooflijk blijf ik het vinden.
Mooi! Een milieuvriendelijk alternatief om het circuit te bereiken. Denk dat ik de auto achterwege laat en dit ga proberen. Voor de zekerheid heel vroeg, want stel je voor dat iemand aan de noodrem trekt of er een ongeluk gebeurd.
Inderdaad heel milieuvriendelijk om met de trein naar een evenement te reizen, maar in dit geval verspilde moeite. Want op het circuit wordt het milieu weer extra belast door de races. Het zou pas echt milieuvriendelijk zijn als iedereen met de trein naar het strand gaat en de races boycot.
En hoeveel levert de milieuvriendelijkheid van zo’n boycot per saldo dan op? Volgens mij helemaal niks namelijk, want die races gaan toch wel door. Zo’n boycot is gewoon een vorm van symboolpolitiek, net als veel andere zogenaamd groene maatregelen die noodzakelijk zouden zijn om het klimaat te redden.
Voor de duidelijkheid: de race zelf bestaat uit 22 (?) auto’s die zo zuinig mogelijk 110 kilo aan brandstof verbranden. Dat lijkt me niet zo wereldschokkend. Wat het hele circus belastend maakt voor het milieu, is het vervoer van alle spullen rondom de wereld.
Het ZOU milieuvriendelijk zijn ALS de races geboycot werden. Ik weet ook wel dat dat niet gaat gebeuren.Daarvoor zijn er teveel Formule 1 fans.
Je zal maar langs de spoorbaan wonen en elke VIJF minuten een trein voorbij zien denderen, gezellig ? Wat zal het baanvaksnelheid worden als er zo dicht op elkaar gereden wordt ? Wordt er ALLEEN tussen Amsterdam CS en Zandvoort gereden of worden onderweg nog op tussengelegen stations gestopt ? Want als er alleen van Amsterdam C naar de badplaats gereden wordt is er geen plaats meer voor reguliere stop- en intercitytreinen. Leuk item voor Hart van Nederland al die mensen kijken en filmen en poppetjes tellen die massaal in de “F1 treinexpress” reizen om even niet aan alle milieu aspecten te denken zoals fijnstof zolang als men het maar FIJN heeft tijdens de race dat al genoeg “stof” doet opwaaien…!
Het zal toch wel Haarlem-Zandvoort worden. Vandaar moet men maar verder reizen.
De allereerste zin van dit artikel geeft u ongelijk.
Als iedereen in Haarlem zou moeten overstappen, konden ze die extra perrons in Zandvoort wel achterwege laten, want dan zou de nauwste flessenhals in station Haarlem liggen.
Het is een paar dagen per jaar. Ik neem aan dat er in elk geval te Sloterdijk en Haarlem wordt gestopt.
Ik zou alleen maar Sprinters laten rijden tussen Amsterdam en Zandvoort. Bij Halfweg-Zwanenburg (recreatiegebied) en Haarlem-Spaarnwoude (bedrijventerrein) kunnen ze een hoop auto’s kwijt.
Bij een frequentie van 5 minuten kun je niet zowel Sprinters als Intercity’s laten rijden.
Op welke tussen gelegen stations gaan deze treinen stoppen?
Het wachten is op het moment dat Max Verstappen door het ijs zakt en de hele F1 hype in dit land voorbij is.
Hij doet het aardig maar de levensduur op de baan en in een team is beperkt. En inderdaad kan hij zomaar in de grindbak eindigen.
Elke vijf minuten een trein per richting zijn 12 per uur en 24 in beide richtingen, met 2 machinisten per trein soms om de omdraaitijd te bekorten op de stations ? Wat is dan de uitstaptijd in Zandvoort, of staat de lege SLT trein en misschien ook dubbeldekkers klaar om snel terug te rijden naar Amsterdam C als er net één binnenkomt ? We hebben het hier alleen nog maar over de “Formule 1 treinpendel”, maar hoe zit het dan met de aanvoerlijnen, worden de treinen uit andere delen van het land zoals Groningen, Twente, Limburg en Zeeland dan ook langer als men naar Amsterdam rijdt tot soms wel maximaal 12 bakken daar waar het kan, of blijf NS met normale relatief korte treinen rijden om de aanvoer naar de hoofdstad te bewerkstelligen ? Hoe gaat men dan logistiek in deze plaatsen te werk en worden de perrons in Zandvoort dan van semi-permanente aard als men in de toekomst weer een Formule 1 achtige circus op poten wilt zetten ? Mensen gaan voor de “beleving” naar de kustplaats en de rest dat zal men misschien worst wezen als men maar de Formule 1 hype heeft mogen meemaken denk ik…
Laten we niet overdrijven. Die Zandvoort-express is wel aardig maar de inhoud verspreid zich als water in de zee.
50.000 lijkt wel wat maar hoeveel komen er in een paar uur tijd naar een voetbalwedstrijd in de Kuip? En daar maakt niemand zich druk om. Wellicht heeft de politie het minder druk en is er minder ME .
Elke 5 minuten een trein over het westelijke emplacement Haarlem naar en van Zandvoort zal wel staking van de (goederen)dienst Haarlem-Santpoort Noord inhouden.
Het ZOU milieuvriendelijk zijn ALS de races geboycot werden. Ik weet ook wel dat dat niet gaat gebeuren. Daarvoor zijn er teveel Formule 1 fans.
Ik hoop dat er geen gelijkvloerse spoorwegoverwegen op dit traject zijn, want dan kom je daar natuurlijk nooit meer overheen. Los van het verkeersinfarct dat er sowieso rond de GP zal ontstaan…
Helaas, die zijn er. Eentje bij Overveen en eentje net voor het station van Zandvoort.
Criteria…
Zijn er trouwens wel regels of normen omtrent het aantal reizigers dat zich in een trein mogen bevinden en in hoeverre deze met een percentage mogen worden overschreden ?
Tijdens een verstoring tussen Utrecht C en Den Bosch op zaterdag 18 januari j.l. stond ik in een ICM Koploper van Utrecht C naar Rotterdam C op het balkon die tot de allerlaatste plek zeg maar gerust vierkante centimeter bezet was, ook in de gangpaden stonden mensen in het gangpad als haringen in een ton en dat bij snelheden tot 140 km/u waarvoor je in een auto je veiligheidsgordels om moet doen, en veiligheidsgordels, die zijn er niet in een trein ! Over deze veiligheidscriteria wordt niet gesproken zolang als de mensen maar relatief veilig vervoerd kunnen worden ongeacht of er wet- of regelgeving is en dat is best vreemd of merkwaardig te noemen ! Ik kon dankzij deze omweg via Rotterdam en de HSL Brabant route nog veilig het zuiden des lands bereiken en de rit navertellen, ook al heb ik in het verleden een treinbotsing meegemaakt waar ik nu anders tegen overvolle treinen tegen aan kijk. En of ik dan met de Formule 1 pendel zal meereizen, ik denk het niet, lekker voor de buis zitten is ook ruim voldoende…