Ernstige hinder treinverkeer België en Limburg door storm
10 mrt 2019 16:22
Het treinverkeer in Oost- en West-Vlaanderen is zondag omstreeks 13.30 uur volledig stilgelegd als gevolg van de storm. De Belgische spoorwegen (NMBS) sprak van extreem weer. Ook de treinen vanuit Nederland naar België reden niet.
Ook problemen in Nederland
Ook in Nederland was er hinder door de storm. Het treinverkeer in Limburg ondervond zondagmiddag rond half vier ernstige hinder. Het treinverkeer tussen Deurne – Venlo en Sittard – Maastricht lag plat. Ook was er vertraging tussen Eindhoven en Weert. Door werkzaamheden lag het treinverkeer al plat tussen Roermond – Sittard. Ook buiten Limburg was er hinder door de storm. Bijvoorbeeld tussen Utrecht – Den Bosch en Tilburg – Breda.
Veel incidenten in België
In België waren er ook veel incidenten, zoals bomen en takken die op de sporen zijn beland. Ook het treinverkeer vanuit Roosendaal en Breda naar Antwerpen lag stil. Het station van Brugge is zondagmiddag preventief ontruimd vanwege instortingsgevaar van een nabijgelegen gebouw. De kusttram die de badplaatsen aan de Belgische kust verbindt reed ook niet meer.
Bussen
De Belgische Spoorwegen adviseerde reizigers vanuit Antwerpen Centraal gebruik te maken van de bussen van De Lijn. “We doen er alles aan om het treinverkeer zo snel mogelijk te herstellen”, meldt de Belgische spoorvervoerder.
Reisinformatie
De reisinformatie in Nederland was een stuk beter dan in België. Waar NS op haar site een calamiteitenpagina had ingericht over de verstoringen in Zuid-Nederland, meldde de NMBS op haar homepage niets over de storingen. Wie goed z’n best deed en een paar keer doorklikte, kon uiteindelijk ook bij de NMBS een pagina vinden met storingsinformatie.
Sinds half vijf onderweg vanuit Brussel naar Ede Wageningen. Of er is helemaal geen informatie of je wordt verkeerd geïnformeerd. Je stapt in een trein naar Antwerpen maar moet in Mechelen weer uuitstappen. Nul informatie. Na anderhalf uur een bus naar Antwerpen. Daar zou dan de Thalys gaan of de normale trein zo rond een uur of 9 gaan want het verkeer is weer op gang gekomen wordt af en toe omgeroepen. De enkele conducteur die zich af en toe laat zien weet niks. Een bijzonder onvriendelijke vrouwelijke conducteur zegt dat een boemel de laatste mogelijkheid is om over de grens te komen. En dan zoek je het maar uit verder. Je kan je alleen maar verbazen over het totale gebrek aan organisatie, efficiëntie en behulpzaamheid bij de Belgische spoorwegen. Niet 1 behulpzame of vriendelijke conducteur tegengekomen in België. Welk een verschil met de receptie om middernacht door de conducteurs op station Roosendaal. Bedankt Nederlandse Spoorwegen.
In Nederland was het niet veel beter anders.
Vanaf 14:00 reed er niets meer vanuit Rotterdam, honderden mensen naar buiten gestuurd in de regen voor één bus naar Parijs. De rest van de bussen mocht helemaal niet naar Brussel/België want daar hadden de chauffeurs geen vergunning voor.
Vier uur rondgehangen tot het gerucht ging dat iedereen met een leeg mat Eurostar mee mocht, omdat er anders niet genoeg hotelkamers waren in Rotterdam en NS Int zou druk zetten op Eurostar. Met 300+ passagiers op spoor 3 staan wachten tot die trein binnenkwam (met verbaasde passagiers zelfs uit Amsterdam) maar niet mocht rijden.
Mensen boekten ondertussen kaartjes voor Flixbus vanuit Eindhoven of Amsterdam, bleken de treinen die aangekondigd waren helemaal niet te rijden dus kon je de bus niet halen. De trein naar Eindhoven via Dordrecht die ik zelf wou nemen reed niet, dus bus weer afgezegd. Tientallen euros betaald aan Flixbus zo.
Uiteindelijk vertrok om 19:00 de Eurostar dan toch met “speciale toestemming van Prorail”, gewoon over de HSL terwijl er mensen moesten staan in de trein. Bijna nog de Eurostar weer uitgegooid omdat een deel van het personeel toch weigerde kaartjes zonder Eurostarticket mee te nemen.
Bij aankomst in België kon ik op de NMBS-app keurig zien welke treinen nog reden — niet veel, maar de info was correct.
Dus nee, de reisinformatie was helemaal niet een stuk beter in Nederland dan in België. En de “klantenservice” van NS een ramp. Mensen zeggen maar wat, van de stationsinfo hoor je heel iets anders dan bij de NS-balie en het personeel op het perron. Om over de app maar te zwijgen die gewoon de IC Brussel van 18:10 aankondigt!!!
Oh ja, huilende studenten die een vlucht gaan missen terwijl de intercom aankondigt “Er rijden vandaag geen treinen meer naar België en Frankrijk, we raden u aan accomodatie te zoeken”.
Op Twitter staan verhalen van taxi’s Rotterdam-Brussel, gelegenheidstarief 500 euro. Terwijl de Eurostar rond 19:00 naar Brussel is gereden en (volgens de NS app) ook nog de IC Brussel van 21:10 uit Rotterdam. Of dat met of zonder reizigers is, weet ik niet. Dat er een storm is en het spoor vol takken ligt, OK. Dat de omreisroute via Roosendaal dan ook nog plat gaat, OK. Dat er wordt aangeraden via Maastricht te reizen en dat ook nog plat gaat, OK. Maar mensen zeggen zelf maar een hotel te regelen terwijl er een Eurostartrein aan het perron staat die gewoon redelijk op tijd heeft gereden (aankomst Brussel was rond 20:40)?
De 9268 (Amsterdan 20:25, Rotterdam 21:10) heeft wel degelijk gereden. Ik zat erin en ik was niet de enige. In Antwerpen een halfuur moeten wachten op aflossing van het NS-personeel maar die trein is wel in Brussel aangekomen.
Het gebrek aan informatie was inderdaad het grootste probleem. Online was de enige info dat er geen treinen Amsterdam – Brussel reden voor de rest van de dag maar nergens stond een advies wat je dan moest of kon doen. Om 20:15 kwam er dan de mededeling dat de 9268 nog zou rijden. Thalys-reizigers naar Parijs zouden wel hotelkamers hebben gekregen, althans volgens een medereiziger die naar Brussel moest. Maar ik sluit niet uit dat verschillend personeel verschillend heeft gehandeld. De vervoerder (en in Nederland is dat NS, ook voor Thalys en Eurostar) heeft echter de plicht om alternatief vervoer of een overnachting te regelen (of geld terug als je niet meer wilt reizen).
Rian, was dat in Asd of in Rtd? In Rtd werd gezegd (door de infomedewerker die bij de volgnummerautomaat van NS Int stond) dat er geen hotelkamers meer waren, de vraag is natuurlijk hoeveel capaciteit NS/Thalys/(Eurostar) in zo’n geval achter de hand moet houden. De Thalys van 13:58 uit Rotterdam is nog vertrokken, daarna niets meer, dat zijn duizenden mensen en gezien de reisrichting op zondagmiddag veel Fransen die niet terug naar huis kunnen om daar te gaan slapen.
Ook in Brussel zijn er niet genoeg hotelkamers voor een grote storing, er is al een paar keer een trein gebruikt om reizigers in te laten overnachten.
Eurostar roept op twitter dat je tot 170 euro mag declareren. Maar dan moet je dus wel een hotel vinden.
De woordvoering van NS International zegt dat het niet nodig is geweest om overnachting te regelen voor gestrande reizigers. Ik ben er duidelijk niet bij geweest. Ik geloof zeker dat de reisinfo gebrekkig is, ook omdat denk ik voor iedereen onduidelijk is of en wanneer er iets gaat rijden. Ik vond bij de NMBS de storingsinfo wel heel erg verstopt, je moest echt moeite doen om op de site een bericht te vinden over de ontregelingen. Althans ik.
Ik ben in Rotterdam in de 9268 gestapt, tegelijk met de Thalys-reizigers die ik noemde. Ik neem daarom aan dat hun informatie over Rotterdam ging maar dat hoeft natuurlijk niet.
“Ook in Brussel zijn er niet genoeg hotelkamers voor een grote storing”
Thalys zegt dat graag maar de Brussels Hotel Association heeft dat in het verleden al een keer tegengesproken. En Thalys besliste in Brussel bovendien al meermaals dat dan niemand een hotelkamer kreeg. In Keulen geeft DB bij calamiteiten doorgaans hotelkamers totdat ze er geen meer kunnen krijgen. Is dat in Rotterdam/Amsterdam ook gebeurd?
Dat het niet nodig is geweest om hotelkamers te regelen, dat is ofwel een leugen, ofwel is die woordvoerder slecht geïnformeerd.
De zwaarste storm zins een jaar gewoon overmacht gewoon het beste er van maken .
In NRW was het complete treinverkeer van DB Regio AG NRW, buiten dienst genomen
Volgens de weerberichten voor komende week, mogen we nog veel wind en /of storm verwachten. Wanneer de passagiers/ klanten dan dit soort verstoringen kunnen verwachten, ben ik niet verbaasd, dat steeds meer reizigers kiezen voor een eigen auto, want je kunt het niet riskeren dat een zoveel tonnige trein uit de rails geblazen wordt, i.p.v. dat deze langzamer rijdt, en zo toch zijn diensten voort te kunnen zetten. Het zoveelse falen van onze spoorwegen wat weersinvloeden betreft. Nog geheel afgezien van allerlei mankementen aan het materieel en infrastructuur, is dagelijkse kost geworden. Dit alles gaat ten koste van het milieu, lees meer autogebruik. De geloofwaardigheid van vooral onze spoorwegen is in het geding. En ja ik ben nog steeds voor het gebruik van het openbaar vervoer, en geducht voorstander. Echter het is aan mijn omgeving niet meer uit te leggen, waarom ik blijf kiezen voor trein of bus. Krijg dan ook smalende reacties.
Met echt slecht weer loopt het op de weg ook vaak vast de NS doet het echt niet zelf de boom op het spoor leggen of de leidingen opzettelijk beschadigen
overmacht is dit.
En dat was nog maar windkracht 6.
3,5 Uur onderweg geweest van Utrecht naar Weert. Eerst naar Geldermalsen, waar hij wegens een kapotte bovenleiding terug moest keren naar Utrecht. Bussen waren er (nog) niet, dus dan maar via Rotterdam. De trein naar Eindhoven moest via Dordrecht omdat de hoge Moerdijkbrug bij dit weer te gevaarlijk is. Dat is 10 minuten om, maar om weer op het halfuurschema te komen, laat NS de trein in Breda doodleuk 20 minuten stilstaan. Dat schiet lekker op.
Merkwaardig dat mensen altijd klagen over gebrek aan informatie terwijl de gebeurtenis nog loopt. Familie weet zelf niet of iemand in een trein of vliegtuig zat maar iemand anders moet het wel weten. Ook moet na een ongeval direct bekend zijn wat de oorzaak was en wiens schuld het was. Terwijl onderzoek wel maanden kan vergen.
Gebrek aan informatie betreft voornamelijk het geven van de opties die reizigers nog wel hebben. Gisteren was het wat betreft reizen naar België na de middag niet veel meer dan “we rijden niet de rest van de dag” zonder daarbij te zeggen wat voor opties reizigers dan hebben. Dat is overigens een inbreuk op EU-verordening 1371/2007.