European Sleeper bevriest prijs treinkaartjes in 2024
16 jan 2024 8:00
European Sleeper, de nieuwe speler in de slaaptreinwereld, houdt de prijs van zijn treintickets in 2024 gelijk. Dat meldt het bedrijf in een persbericht, waarin het ook aankondigt dat enkele tarieven zelfs wat naar beneden gaan. De tarieven voor de slaaprijtuigen worden vanwege de beperkte beschikbaarheid wel iets hoger.
De slaaptrein Brussel-Amsterdam-Berlijn rijdt sinds mei 2023 en heeft volgens European Sleeper inmiddels meer dan 30.000 reizigers vervoerd. Dit voorjaar rijdt de trein door naar Praag, met een extra stop bij Schiphol. De rit naar Tsjechië houdt ook halt in Bad Schandau, midden in het natuurgebied
Sächsische Schweiz.
Ook zitplaatsen tussen Berlijn en Praag
Ten opzichte van de treinkaartjes van Brussel naar Berlijn zijn de tickets naar Praag meestal €10 duurder. Vanwege de kortere afstand is een reis tussen Amsterdam en Berlijn juist €10 voordeliger. Voor reizen in de ochtend en avond verkoopt European Sleeper straks ook zitplaatsen tussen Berlijn, Dresden en Praag, zoals dat nu al het geval is tussen Amsterdam en Brussel. De vastgestelde ticketprijzen voor dit jaar zijn dus min of meer gelijk aan die van vorig jaar. Ook Interrailreizigers zijn welkom bij European Sleeper, weliswaar met een apart aangeschafte reservering.
In gesprek met NS
De treintickets van European Sleeper zijn sinds begin december 2024, behalve via de eigen website van European Sleeper, ook te boeken bij de Belgische spoorwegen NMBS, zowel digitaal als bij de loketten op het station. Daarnaast is het bedrijf een samenwerking aangegaan met het distributieplatform Distribusion, waardoor de tickets ook bij onder meer Google en Omio verkrijgbaar zijn. European Sleeper zegt nog in gesprek te zijn met NS over de verkoop van treinkaartjes.
European Sleeper heeft ambitieuze plannen als het gaat om het introduceren van nieuwe slaaptreinen. Zo aast het bedrijf op een verbinding tussen Amsterdam en Barcelona vanaf 2025. Dat plan is opgenomen in een netwerk van nieuwe nachttreinen dat vanuit de Europese Unie gesteund wordt.
Tot nu toe heeft European Sleeper vaak lange tot urenlange vertraging. Reizen is dan een enorme opgave.
Tja… Ook hier vind ik dat het reguliere concessiegebonden reizigersvrkeer voor gaat op de open access vervoerders. Wil je deze vertragingen niet dan wijs ik de reizigers door naar het vliegverkeer. Ik ben geen principieel tegenstander van korte afstandvliegverkeer als dit ten goede komt voor het normale reizigersverkeer.
Precies zo. eigenlijk wel zonde, maar hopelijk doet de opkomst tot een revolutie op het spoor en krijgen ze die breed baan.
Binnen het nederlandse spoor zal het altijd nog wel een dingetje zijn. de treinen worden niet aangenaam veel sneller en het spoor niet aangenaam veel meer of beter.
langzaam aan …. 🙂
alsof vluchten nooit vertraging hebben.
Ja, maar door duitsland gaan zonder vertraging op te lopen is gewoon niet te doen, met dank aan DB netz. Helemaal niet omdat ze vrij onderaan op de prioriteitenlijst staan, als het gaat om toewijzen van nieuwe baan, als de oude niet meer haalbaar is door vertraging.
European Sleeper bevriest prijs treinkaartjes in 2024, en meteen vallen de wissels van ProRail uit.
Daar kan ÖBB nog enorm van leren. Een slaaprijtuig kan daar al duurder zijn dan een luxe kamer in het Hilton-hotel in Parijs. Ik maak de laatste (voor 9 dec) geboekte reserveringen nog op en daarna bekijkt ÖBB het maar! Ga je binnen Scandinavië (of in Finland) met de nachttrein en je boekt een beetje bijtijds, kun je met Interrail voor leuke prijsjes een slaaptrein reserveren en heb je een 1e klas-slaaprijtuig, kun je in een aantal bestemmingen in een hotel of restaurant op vertoon van je reservering ontbijten.
Dat van de 1e klas is alleen in Zweden bij binnenlandse verbindingen.
De kaartjes van de Europeanen sleeper zijn niet sinds december 2024 maar sinds december 2023 te verkrijgen.
Sinds december 2024 zijn ze bij de NMBS te koop. Dat staat er ook.
Nevermind, ik ben niet wakker. Je hebt gelijk.
Wanneer komt er onderhand een trein naar Madrid? Een enkele reis ben je meer dan €300,- kwijt en doe je er 24 uur over met zoveel overstappen. Dan is er gewoon geen wil. De EU voert geen regie. Laat bijvoorbeeld wel gebeuren dat de historische lijn Utiel – Cuenca – Aranjuez is opgeheven. Het is allemaal ego-politiek, waarbij het de burger onmogelijk wordt gemaakt economisch met de trein te laten reizen.
Tot die tijd ga ik met het vliegtuig voor nog geen 4 tientjes.
Daar kan ik je alleen gelijk in geven. Er is inmiddels zoveel regie over het OV door de overheid dat het eigen autobezit alleen maar toeneemt en het OV alleen steeds slechter wordt, terwijl diezelfde politici allerlei mooie praatjes verkopen, hoe belangrijk OV is voor het milieu/klimaat en voor het kunnen deelnemen van de maatschappij. Sinds Arriva hier in Twente ervaar ik aan de lijve wat vervoersarmoede is en dan woon ik nog gewoon in de stad. Ook de zin om met de trein weg te gaan is sterk gereduceerd sinds de Corona tijd. Ik zou met mijn leeftijd nog zoveel inspiratie moeten hebben, maar feitelijk leef ik nu een leven van een bejaarde. Daarom hoop ik echt dat de zelfstandig rijdende auto er snel komt, want een rijbewijs zit er voor mij niet in.
Het is de EU die het vliegverkeer
vrij baan heeft gegeven. Hierdoor
zijn de nachttreinen opgeheven.
Frankrijk was tegen liberalisatie
van het vliegverkeer. Er werden
torenhoge gebruiksheffingen voor
nachttreinen ingevoerd. Nu wil
Madrid een tweede luchthaven
bouwen. De Spaanse regering en
de Renfe willen geen nachttreinen
gaan exploiteren omdat ze
verliesgevend zouden zijn.
Het laten wegrotten van prachtige
nachttreinen is wel echt milieu
vriendelijk. Politiek zegt altijd
het milieu staat centraal maar
echt iets doen dan zijn ze niet
thuis. De EU wil ook geen geld voor
nachttreinen geven.
Ruim 20 jaar geleden heeft de infra-afdeling van de Italiaanse Staatsspoorwegen (FS) het initiatief voor een nachttrein met ruimte voor reizigers + goederen tussen Amsterdam (Westhaven + Centraal Station) de nek omgedraaid door een absurd hoge infraheffing te vragen.
De trein zou in Duitsland & Zwitserland niet stoppen en had, als ik mij niet vergis Milano Centrale als eindpunt.
Er zullen wel goede redenen zijn geweest om geen combitrein te willen.
Er is toch al 20 jaar of meer de dagelijks vrachttrein van Kijfhoek naar Genua? Wellicht toch een perronnetje maken op Kijfhoek en een paar wagonnetjes voor passagiers aanhaken?
Als je een Europees netwerk van treinen wil, dan zal je moeten bouwen buiten de reguliere spoorkaart. Tot nu toe weten alleen Chinezen hoe je dat doet en snel ook dus kom maar door met een handelsdeal met China. Zij een extra spoor vanuit Rotterdam, wij een supertreinen netwerk. En hopelijk stort de boel pas na 15 jaar in.