European Sleeper: vanaf 5 februari tijdelijk nachttrein naar Innsbruck, Verona en Venetië

Vanaf 5 februari moet de nachttrein Brussel – Venetië gaan rijden. Die zal in Nederland gaan stoppen te Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal. De trein gaat twee keer per week rijden, en alleen in februari en maart.

Trein naar Venetië via Innsbruck en Bolzano

De nieuwe trein richt zich op wintersporters, maar ook op scholen die een paar dagen naar Italië willen. De trein zal omstreeks 17 uur uit Brussel vertrekken. Uit een ruwe schets blijkt dat hij rondom 20 uur uit Rotterdam moet vertrekken en circa 21 uur uit Utrecht. De Duitse markt kan in Keulen rond 23 uur instappen.

De volgende ochtend komt de trein aan in München (7:00 uur), Innsbruck (10:00 uur) en rond het middaguur in Bozen / Bolzano (12:00 uur). Omstreeks 13:00 uur moet de trein in Verona zijn en tegen 14:00 uur op de eindbestemming Venetië. De tijden die European Sleeper schetst zijn alle afgerond op hele uren.

Verkoop vanaf 1 september

De ticketverkoop van de nieuwe verbinding moet op 1 september van start gaan via europeansleeper.eu. Op de terugreis verwacht de spooronderneming dat de trein rond 15:00 uur gaat vertrekken uit Venetië. Op een deel van de route zal European Sleeper gaan concurreren met de Nightjet Amsterdam – Innsbruck. Die bestaat echter slechts uit één slaaprijtuig, twee ligrijtuigen en twee zitrijtuigen en is daardoor snel vol.

European Sleeper laat nu drie keer per week een nachttrein naar Praag rijden. Of de nachttrein Brussel – Praag in het laagseizoen ook drie keer per week blijft rijden is nog niet duidelijk. European Sleeper wil op termijn ook een slaaptrein naar Barcelona laten rijden, maar daar heeft het bedrijf te maken met allerlei organisatorische uitdagingen, waardoor een trein naar Spanje er voorlopig niet in zit.

Green City Trip

De nieuwe treindienst zal in samenwerking zijn met Green City Trip, dat nauw samenwerkt met TUI. Tot afgelopen winter liet Green City Trip zelf nachttreinen rijden, maar daar is het bedrijf nu mee gestopt. Green City Trip wil vanaf volgend jaar dagtreinen laten rijden naar Kopenhagen, Basel en Berlijn. Voor nachttreinen werkt men nu samen met European Sleeper.

This post was last modified on 21 augustus 2024 23:08

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug