Eurostar gaat een verbinding maken tussen Amsterdam en het Zwitserse Genève. Dat heeft de treinmaatschappij dinsdag bekend gemaakt. Ook wil Eurostar tussen Londen en Genève en Frankfurt en Genève gaan rijden. De nieuwe verbindingen staan voor na 2030 in de planning.
Eurostar meldt ook dat het bedrijf vanaf 9 september het aantal ritten vanaf Amsterdam Centraal naar Londen van drie verhoogt naar vier. De extra trein vertrekt in de ochtend om 10.40 uur uit Amsterdam. Vanaf half december wordt de dienst nog verder uitgebreid naar vijf ritten per dag.
Sinds de directe ICE Amsterdam – Basel vorig jaar stopte, is er geen directe dagtrein meer tussen Nederland en Zwitserland. Als de geplande trein van GoVolta naar Bazel niet van de grond komt, dan zal de Eurostar Amsterdam – Genève weer voor een directe verbinding zorgen tussen de twee landen. Volgens Eurostar gaat de nieuwe trein via Brussel rijden.
Eurostar meldt de nieuwe verbindingen met partners te gaan rijden. Het bedrijf noemt niet wie die partners zijn. Momenteel rijdt Eurostar de treinen vanuit Amsterdam in samenwerking met NS International. De verbinding Frankfurt – Londen rijdt Eurostar waarschijnlijk samen met Deutsche Bahn die al geruime tijd een wens heeft voor een directe trein tussen Duitsland en Londen. Voor de trein Genève – Londen is het Zwitserse SBB de logische partner. SBB maakte eerder dit jaar bekend een verbinding met Londen te starten na 2030.
De nieuwe verbindingen zijn eigenlijk al meer dan tien jaar vertraagd ten opzichte van eerdere ambities van Eurostar. In 2012 maakte de toenmalige topman van Eurostar bekend dat het bedrijf in 2017 Londen met tien Europese steden wil verbinden, waaronder Frankfurt, Genève en Marseille.
De nieuwe verbindingen passen binnen de ambitie van Eurostar dat in 2030 50 procent meer reizigers wil vervoeren met de huidige vloot van ruim 50 hogesnelheidstreinen. Voor de nieuwe diensten heeft Eurostar nieuwe treinen nodig. De vervoerder heeft al een investering van 2 miljard euro gepland voor de aankoop van maximaal 50 nieuwe hogesnelheidstreinen.
Eurostar vervoerde in 2024 een recordaantal van 19,5 miljoen reizigers, vijf procent meer dan in 2023. In 2030 wil het bedrijf jaarlijks 30 miljoen reizigers vervoeren. Het moet zijn ambities waarmaken in een concurrerender markt. Tussen Londen en het Europese vasteland heeft Eurostar nu geen concurrentie maar inmiddels hebben zich met het Nederlandse Heurotrain, het Italiaanse Trenitalia en het Britse Virgin concurrenten gemeld voor de routes waarop Eurostar rijdt.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 10 juni 2025 19:14
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…