fbpx

Evaluatie: Veel reizigers vergeten soms uit te checken met OV-chipkaart

16 okt 2009 17:11

Van de groep verplichte OV-chipkaart gebruikers, is 38% wel eens vergeten uit te checken. Dat blijkt uit een evaluatie van de Rotterdamse OV-chipkaart. Als reizigers vergeten uit te checken moeten zij het instap tarief (vier euro) betalen. Geld wordt in veel gevallen niet terug gevraagd.  

16% van de reizigers heeft bij het uitchecken wel eens te maken gehad met een storing. De meningen zijn verdeeld of de sociale veiligheid is verbeterd. Toch stelt het evaluatierapport dat de OV-chipkaart reizen gemakkelijker maakt. Tegelijkertijd blijkt dit maar ten dele waar te zijn: in februari vond 71% van de reizigers dat met de OV-chipkaart het reizen gemakkelijker werd. In juli 2009 is dit percentage afgenomen naar iets meer dan de helft. Een toenemende groep vindt de OV-chipkaart dus toch niet zo gemakkelijk. Reizigers waarderen de kaart gemiddeld met een 6,6.

Volgens de evaluatie heeft een derde van de reizigers een klacht of een vraag ingestuurd over de OV-chipkaart. Dit wordt door de evaluatie als een goed resultaat gezien. Volgens een enquête zou blijken dat de helft van de reizigers die een vraag hebben ingestuurd, tevreden zijn met het antwoord. Bij klachten is de tevredenheid lager, slechts 44% van de reizigers is tevreden over de afhandeling. Ook dit wordt door het rapport als een goed resultaat gezien. Verder wordt opgemerkt dat een derde van de reizigers kritiek heeft op het aantal oplaadpunten.

Toch is het aantal reizigers dat vertrouwen heeft in de kaart laag: 53% van de gebruikers heeft vertrouwen in de OV-chipkaart, tegenover 28% van de niet gebruikers. Reizigers hebben het idee dat de OV-chipkaart reizen duurder maakt. Daarom moet er beter gecommuniceerd worden, stelt het evaluatierapport. Bij het uitschakelen van de strippenkaart moet vooral een positieve invalshoek gekozen worden, zoals "binnenkort kunt u met één kaart reizen in trein, tram, bus en metro", schrijft het rapport.