Ferotrans: Buffel (DM ’90) te breed voor transport

8 maanden terug

De 48 dieseltreinen van het type Buffel DM’90 staan nog altijd in Nijmegen, omdat de treinen te breed zijn om regulier naar Roemenië vervoerd te kunnen worden. Het wachten is op een speciale vergunning.

Documenten

Dat zegt Ferotrans eigenaar Dumitru Anchidin tegenover de Gelderlander. Toen het Roemeense Ferotrans in 2017 de treinen kocht, was het bedrijf er niet van op de hoogte dat er in Duitsland en Oostenrijk een speciale vergunning nodig is voor de brede treinen. “Voor de vergunning heb ik documenten nodig van de NS, maar die kan ze niet vinden” vertelt de eigenaar aan de Gelderlander. Omrijden is volgens hem geen optie, omdat Italië ook een speciale vergunning vraagt.

In 2017 verkocht

De koop werd in 2017 gesloten en Ferotrans heeft de treinen ook al betaald. NS probeert nu via de rechter de koop ongedaan te maken, omdat de treinen voor maart 2018 vervoerd zouden zijn. Omdat ProRail in oktober aan het werk gaat op de sporen waar de treinstellen nu nog staan opgesteld, is er haast bij het weghalen van de DM’90 Buffels.

NS: andere lezing

NS herkent zich niet in de lezing van Ferotrans, en zegt een andere lezing te hebben. Welke wil het spoorbedrijf nog niet aan De Gelderlander verklappen. “Die zullen we aanstaande vrijdag uiteenzetten in de rechtbank.’’

Transport afgeblazen

Volgens Rail Magazine stonden er in Nijmegen op 12 augustus twee locomotieven klaar om de eerste zes treinstellen richting Roemenië te brengen. Dit werd echter op het laatste moment afgeblazen door het ontbreken van de papieren en de juiste koppelingen.

This post was last modified on september 16, 2019 9:37 pm

Bekijk reacties

  • Gebruik de Buffels als A) partytrein, voor het sluiten van huwelijken en huwelijksfeesten, koppel desnoods een treinstel en maak er een lange feesttrein van, of voor verjaardags- en jubilarisfeesten als iemand bijvoorbeeld 25 jaar in dienst is of getrouwd is, of B) als rijdende vergadertrein met speciale inrichting waar bedrijven de trein kunnen huren om intieme en besloten bijeenkomsten te organiseren, C) rijdende tentoostellingstrein, thematisch en landelijk overal berijdbaar en voor publiek toegankelijk. Een voormalige KLM 747 in het Aviodrome te Lelystad wordt voor bovengenoemde doeleinden ook gebruikt, dus waarom niet de op diesel rijdende Buffels als een soort van "Kameel" 2.0. Doe er iets nuttigs en creatief mee kan men nog jarenlang nog met veel plezier mee gaan "Buffelen" op het spoor...

    • Lever ze maar aan Roemenië. Die hebben ze gekocht. En laten we gewoon kijken hoe het transport geregeld kan worden.

    • We kunnen gewoon beter museumtreinen gebruiken voor feestjes en partijen enz. Die kunnen heel goed gebruikt worden als verhuur, dan gaat het geld ook naar een goed doel.

      • Het is toch wel raar: je verkoopt iets, en daarna kom je tot de conclusie dat je het beter niet kunt verkopen?

    • Zie je het voor je? Feesten of vergaderen in een schuddende dieseltrein? Zou mijn laatste feestje met de feestende organisator zijn.

  • Inderdaad weg met die Buffel treinstellen, echter weer niet bij stil gestaan dat er speciale vergunningen nodig zijn voor bijzonder breed transport. Klijn beetje kortzichtigheid volgens mij.

    • Niet ieder land heeft dezelfde profiel. Deze treinen hebben een knik en zijn daardoor ietsjes breder.

  • Waar een wil is, is een weg. Ik vond het wel prettige treinen. Meer ruimte dan waarmee Arriva mee op de Maaslijn rijdt.

  • Je hebt een formele buitenprofielregeling nodig voor Oostenrijk en Duitsland. Daar is weinig bijzonders aan en ook weinig moeilijks, want zoveel zijn ze niet buiten profiel. Dat verkrijgen duurt geen 20 maanden, maar als je nu pas begint met het uitzoeken en aanvragen terwijl je de stellen contractueel in maart 2018 weggehaald zou hebben, heb je toch iets verkeerds gedaan, danwel gewoon niets gedaan.

    • Volgens het artikel ontbreken er papieren die nodig zijn voor het aanvragen van zo'n vergunning. Dat maakt het aannemelijk wel moeilijk.

  • Misschien heeft ZLSM (Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij) wat aan. Zij hebben eens in de zoveel tijd ook dieseldagen. http://www.zlsm.nl Wat je er verder kunt doen is de Buffel ombouwen tot woonvoorziening zoals voor jongeren of voor accommodatie zoals bed and breakfast. Net als de SGM zou er misschien ook onderdelen zijn die je kunt hergebruiken zoals treinmeubels en prullenbakken

    • Bij een buitenprofielregeling wordt de te rijden route bekeken op eventuele daadwerkelijke problemen. Zo kan het zijn dat bepaalde wisselverbindingen niet bereden mogen worden pof ergens de snelheid moet worden beperkt. In het geval van Nederlandse stelen moeten in Duitsland vrijwel altijd een aantal treeplanken worden afgenomen, bijvoorbeeld. En een standaard-bepaling is altijd dat het transport geen andere buitenprofieltrein mag tegenkomen.

      • Inderdaad, met een vervoersregeling moeten die dingen toch kunnen worden opgezonden zou ik denken. Ze zijn destijds toch ook vanuit Aken naar Nederland gebracht? Ik vind het maar een vreemd verhaal.

    • Vergelijk het met bijzonder transport over de weg. Kan ook alleen met vergunning, zodat de nodige maatregelen worden genomen.

  • In Duitstalige landen mogen de oudere typen ICE ook zonder problemen rijden. En die zijn ook breder dan standaard, maar de Buffel die had wel een hele brede knik. Bij zijn elektrische voorloper, SM'90, viel deze knik helemaal goed op.