fbpx

Ferotrans: Buffel (DM ’90) te breed voor transport

klok 16 sep 2019 11:27

De 48 dieseltreinen van het type Buffel DM’90 staan nog altijd in Nijmegen, omdat de treinen te breed zijn om regulier naar Roemenië vervoerd te kunnen worden. Het wachten is op een speciale vergunning.

Documenten

Dat zegt Ferotrans eigenaar Dumitru Anchidin tegenover de Gelderlander. Toen het Roemeense Ferotrans in 2017 de treinen kocht, was het bedrijf er niet van op de hoogte dat er in Duitsland en Oostenrijk een speciale vergunning nodig is voor de brede treinen. “Voor de vergunning heb ik documenten nodig van de NS, maar die kan ze niet vinden” vertelt de eigenaar aan de Gelderlander. Omrijden is volgens hem geen optie, omdat Italië ook een speciale vergunning vraagt.

In 2017 verkocht

De koop werd in 2017 gesloten en Ferotrans heeft de treinen ook al betaald. NS probeert nu via de rechter de koop ongedaan te maken, omdat de treinen voor maart 2018 vervoerd zouden zijn. Omdat ProRail in oktober aan het werk gaat op de sporen waar de treinstellen nu nog staan opgesteld, is er haast bij het weghalen van de DM’90 Buffels.

NS: andere lezing

NS herkent zich niet in de lezing van Ferotrans, en zegt een andere lezing te hebben. Welke wil het spoorbedrijf nog niet aan De Gelderlander verklappen. “Die zullen we aanstaande vrijdag uiteenzetten in de rechtbank.’’ 

Transport afgeblazen

Volgens Rail Magazine stonden er in Nijmegen op 12 augustus twee locomotieven klaar om de eerste zes treinstellen richting Roemenië te brengen. Dit werd echter op het laatste moment afgeblazen door het ontbreken van de papieren en de juiste koppelingen.

37 gedachten over “Ferotrans: Buffel (DM ’90) te breed voor transport”

  1. Railhopper schreef:

    Gebruik de Buffels als A) partytrein, voor het sluiten van huwelijken en huwelijksfeesten, koppel desnoods een treinstel en maak er een lange feesttrein van, of voor verjaardags- en jubilarisfeesten als iemand bijvoorbeeld 25 jaar in dienst is of getrouwd is, of B) als rijdende vergadertrein met speciale inrichting waar bedrijven de trein kunnen huren om intieme en besloten bijeenkomsten te organiseren, C) rijdende tentoostellingstrein, thematisch en landelijk overal berijdbaar en voor publiek toegankelijk. Een voormalige KLM 747 in het Aviodrome te Lelystad wordt voor bovengenoemde doeleinden ook gebruikt, dus waarom niet de op diesel rijdende Buffels als een soort van “Kameel” 2.0. Doe er iets nuttigs en creatief mee kan men nog jarenlang nog met veel plezier mee gaan “Buffelen” op het spoor…

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Lever ze maar aan Roemenië. Die hebben ze gekocht. En laten we gewoon kijken hoe het transport geregeld kan worden.

    2. Florian schreef:

      We kunnen gewoon beter museumtreinen gebruiken voor feestjes en partijen enz. Die kunnen heel goed gebruikt worden als verhuur, dan gaat het geld ook naar een goed doel.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Het is toch wel raar: je verkoopt iets, en daarna kom je tot de conclusie dat je het beter niet kunt verkopen?

    3. Ton schreef:

      Zie je het voor je? Feesten of vergaderen in een schuddende dieseltrein? Zou mijn laatste feestje met de feestende organisator zijn.

  2. J. Struijk schreef:

    Inderdaad weg met die Buffel treinstellen, echter weer niet bij stil gestaan dat er speciale vergunningen nodig zijn voor bijzonder breed transport. Klijn beetje kortzichtigheid volgens mij.

  3. JanN schreef:

    Zijn deze treinen echt zo breed? Is de breedte van een trein niet Europees geregeld als eenheidsbreedte?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Niet ieder land heeft dezelfde profiel. Deze treinen hebben een knik en zijn daardoor ietsjes breder.

  4. Pieter schreef:

    Die treinen vallen toch gewoon binnen een bepaald profielregime. Is obv daarvan geen route te bedenken?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Niet elk land heeft hetzelfde profielregime. België heeft al een ander profielregime.

    2. Ton schreef:

      De route is het probleem niet. De vergunningen om die route te rijden wel.

  5. Christoffel van Hees schreef:

    Ze kunnen ook per schip

  6. Bert Sitters schreef:

    Waar een wil is, is een weg. Ik vond het wel prettige treinen. Meer ruimte dan waarmee Arriva mee op de Maaslijn rijdt.

    1. Tim H schreef:

      Geen airco met 35 graden, dat was echt heel prettig.

  7. Michiel ten Broek schreef:

    Je hebt een formele buitenprofielregeling nodig voor Oostenrijk en Duitsland. Daar is weinig bijzonders aan en ook weinig moeilijks, want zoveel zijn ze niet buiten profiel. Dat verkrijgen duurt geen 20 maanden, maar als je nu pas begint met het uitzoeken en aanvragen terwijl je de stellen contractueel in maart 2018 weggehaald zou hebben, heb je toch iets verkeerds gedaan, danwel gewoon niets gedaan.

    1. Johan schreef:

      Volgens het artikel ontbreken er papieren die nodig zijn voor het aanvragen van zo’n vergunning. Dat maakt het aannemelijk wel moeilijk.

  8. Javaan_Info schreef:

    Misschien heeft ZLSM (Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij) wat aan. Zij hebben eens in de zoveel tijd ook dieseldagen. http://www.zlsm.nl Wat je er verder kunt doen is de Buffel ombouwen tot woonvoorziening zoals voor jongeren of voor accommodatie zoals bed and breakfast. Net als de SGM zou er misschien ook onderdelen zijn die je kunt hergebruiken zoals treinmeubels en prullenbakken

  9. treingraag schreef:

    En met vergunning zijn de buffels ineens niet te breed?

    1. Michiel ten Broek schreef:

      Bij een buitenprofielregeling wordt de te rijden route bekeken op eventuele daadwerkelijke problemen. Zo kan het zijn dat bepaalde wisselverbindingen niet bereden mogen worden pof ergens de snelheid moet worden beperkt. In het geval van Nederlandse stelen moeten in Duitsland vrijwel altijd een aantal treeplanken worden afgenomen, bijvoorbeeld. En een standaard-bepaling is altijd dat het transport geen andere buitenprofieltrein mag tegenkomen.

      1. Simon schreef:

        Inderdaad, met een vervoersregeling moeten die dingen toch kunnen worden opgezonden zou ik denken. Ze zijn destijds toch ook vanuit Aken naar Nederland gebracht? Ik vind het maar een vreemd verhaal.

    2. Ton schreef:

      Vergelijk het met bijzonder transport over de weg. Kan ook alleen met vergunning, zodat de nodige maatregelen worden genomen.

  10. lezer schreef:

    In Duitstalige landen mogen de oudere typen ICE ook zonder problemen rijden. En die zijn ook breder dan standaard, maar de Buffel die had wel een hele brede knik. Bij zijn elektrische voorloper, SM’90, viel deze knik helemaal goed op.

  11. Arjan Krabbenbos schreef:

    Als het niet in korte termijn via het spoor getransporteerd kan worden, pak dan de boot! Dan heb je geen last van tegentreinen of treeplanken die je tijdelijk verwijderen moet vanwege perrons die je zal tegenkomen. Er zijn rivieren genoeg, maar de reis zal wel langer zijn dan via het spoor.
    Rijd eerst met de treinstellen bijvoorbeeld naar Maastricht of Arnhem of laadt ze in Nijmegen aan de Waalkade!Daar kunnen ze in een paar schepen vervoerd worden naar Roemenië.
    Maar zijn er ook foto s van hoe deze voormalige NS dieseltreinen in het Roemeense land er uit komen te zien? Niet alleen van buiten, maar ook van binnen! Wat zijn de trajecten straks waar gereden gaan worden en wat zijn de afstanden en frequenties er van?

  12. johan II schreef:

    Gek is dat, dat Kafkaeske 19e eeuwse gedoe. Compleet met het ‘niet willen verklappen aan de Gelderlander’ van informatie die wél beschikbaar is.

    Als het zo courant is, die ‘buitenprofielregeling’ in nagenoeg elk West-europees land, dan zou NS ervan weten bij de verkoop. En als ‘maatschappelijk verantwoord’ verkoper, even informeren of de koper ervan op de hoogte is.

    Verkopen zonder verantwoordelijkheid (oftewel informatie achterhouden die de koper af kan doen zien van de koop) is volstrekt uit de tijd. Daar kon je vroeger mee wegkomen.

    Maar ja, wellicht dat NS de koper voor tijdstip van verkoop toch gewezen heeft op de gevaren van “buitenprofielregelingen’ in de moderne West-europese netwerken, en spelen er andere belangen bij de Roemeen. Zal interessante rechtzaak zijn.

    Hoe zijn die wadlopers trouwens in Roemenië gekomen? Zonder dit soort formulieren?

    1. Simon schreef:

      Hm, die Roemenen lijken me geen partij voor de juridische afdeling van NS. Die hebben laatst uitstekend werk geleverd tegen de ACM.

      1. johan II schreef:

        Rechters maken de laatste tijd opvallend vaak gehakt van instanties als de ACM, de Nederlandse Staat en ook NS.

        Waar vroeger het ‘gezag’ met haar legers juristen kon bogen op eigen regels en beleid, schieten nu de rechters steeds vaker zelf gaten in die regels, wijzend op maatschappelijke verantwoordelijkheid en voorbeeldfunctie voor de samenleving.

        Daarbij past dus geen informatie achterhouden naar een enthousiast Roemeens treinenboertje. Als dat het geval is geweest.

        Hoop dat onderste steen boven komt, en de Roemenen snel plezier kunnen hebben van de treinen.

        1. Johan schreef:

          Die rechters houden de (semi-)overheid gewoon aan bestaande wetten en verdragen.

        2. johan II schreef:

          Inderdaad. Evenwel is het bij uitstek geen exacte wetenschap.
          Omdat het in de praktijk neerkomt op omstandigheden ofwel context van feiten/gebeurtenissen.

          Tot die context is in NL naar mijn indruk steeds meer gaan behoren een grotere voorbeeldfunctie (maatschappelijke verantwoordelijkheid) van semi(overheden) tov van burgers of kleine ondernemers of treinenkopers uit Verweggistan. Noblesse oblige.

          In de USA is dat bijv veel minder, daar win je met veel geld en een leger van juristen uiteindelijk nagenoeg elke rechtzaak.

    2. Gilbert Kegels schreef:

      Kafka was 20ste eeuws

  13. G.C.van Straaten schreef:

    Wadlopers waren identiek van soortgelijke DB-stellen; toen de NVBS een kennismakinmgsexursie wilde houden o.oa. via Coevorden – Laarwald – Bentheim -Oldenzaal lag DB ook dwars wegens vermoedde buitenprofiel toestanden. Uiteindelijk ging die excursie wel gewoon door!

  14. JanN schreef:

    Ik vraag mij af of de breedte de bottlenek is. Zijn het niet de Duitsers (Duwag als ik het goed heb) die treinen hebben gebouwd.

    1. Michiel ten Broek schreef:

      Men blijft hier maar hardnekkig volhouden dat DM’90 niet vervoerd zou kunnen worden omdat het te breed is. Dat is dus absoluut niet waar; er moet alleen een formele regeling komen en als die netjes begin 2018 was aangevraagd, hadden de stellen inmiddels al anderhalf jaar in Roemenië gestaan. Let wel: er moet voor dergelijke “vreemde” voertuigen sowieso een zogeheten vervoersregeling komen, net zoals die er zijn voor het vervoeren van nieuwe Sprinters en IC-stellen door half Europa dat nu gaande is. Het enige is dat in dit geval er een buitenprofielregeling extra nodig is.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Ik geloof je direct 🙂

      2. Rian van der Borgt schreef:

        Ik dacht ook al zoiets.
        In de Op de Rails lees ik dat Ferotrans geen haast heeft om de stellen over te brengen omdat het kort na de overname zijn vergunning voor het uitvoeren van treindiensten in Roemenië is kwijtgeraakt.

  15. thijs schreef:

    Aangezien de plan u ook nog steeds in Amersfoort staan heb ik er een hard hooft in

  16. Wilhelm schreef:

    Van een aantal jaren terug herinneren we ons nog het transport van de overbodige Wadlopers naar Argentinië. Dat transport kon ook niet per spoor en hing via de Rotterdamse haven per schip.

    Ook Roemenië is bereikbaar per schip.

  17. Martijn schreef:

    Wat is er vrijdag intussen uit de doeken gedaan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.