Illustratie van een Talgo hogesnelheidstrein van FlixTrain. Afbeelding FlixtTrain
FlixTrain heeft 65 nieuwe Talgo hogesnelheidstreinen besteld die zijn gebaseerd op de ICE L waarmee Deutsche Bahn rijdt. FlixTrain wil er diensten mee rijden door heel Europa en voorspelt een ’nieuw tijdperk voor het reizen per trein in Duitsland en Europa’.
FlixTrain heeft de treinstellen besteld bij het Spaanse Talgo. Het Duitse Siemens levert de locomotieven. In totaal gaat het om een investering van 2,4 miljard euro waarvan bijna de helft is vastgesteld. Daarmee is de levering van 30 nieuwe treinen al verzekerd. De nieuwe treinen kunnen 230 kilometer per uur rijden en zijn geschikt voor het spoor in meerdere Europese landen. Wanneer de eerste hogesnelheidstrein van FlixTrain het spoor op kan, is nog niet bekend.
Flix-topman André Schwämmlein zegt dat FlixTrain met de bestelling een ’nieuw tijdperk inluidt van het reizen per trein in Duitsland en Europa’. FlixTrain verwacht met de nieuwe treinen een grote markt aan te boren. Het bedrijf meldt dat de markt voor hogesnelheidstreinen in Duitsland tot 2030 met 45 procent is gegroeid in vergelijking met 2021 en in heel Europa verwacht FlixTrain zelfs een grotere groei.
’’We voeren met FlixTrain een langetermijnstrategie uit en zullen onze dienstverlening de komende jaren aanzienlijk uitbreiden”, aldus Schwämmlein. ’’We zijn niet alleen van plan ons marktaandeel te vergroten, maar ook de markt zelf aanzienlijk te vergroten.” In 2024 vergrote FlixTrain het eigen aanbod met 40 procent en was er een aanzienlijke groei van het aantal passagiers, aldus FlixTrain.
FlixTrain heeft momenteel vooral langeafstandsdiensten in Duitsland, waarvan er een naar het Zwitserse Bazel gaat. Het bedrijf gebruikt hiervoor oude treinen die bestaan uit oude intercityrijtuigen getrokken door een locomotief. De treinen hebben geen klassen en kaartjes zijn aanzienlijk goedkoper dan die van Deutsche Bahn. De Talgo-treinen zullen de eerste hogesnelheidstreinen van FlixTrain worden.
In december begint FlixTrain met een nieuwe verbinding tussen Berlijn en Warschau. Het wordt de eerste echte internationale FlixTrain-verbinding. De vervoerder heeft al langer een plan voor een verbinding tussen Rotterdam en Duitsland, maar voorlopig staat dit plan in de ijskast. Het bedrijf blijft streven naar expansie in Europa. ’’We zien FlixTrain als een Europees product. Vanuit onze thuismarkt willen we onze service ook aanbieden in andere landen’’, zegt Schwämmlein.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 27 mei 2025 16:28
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…