fbpx

Eerste nachttrein Green City Trip trekt 600 reizigers

15 okt 2021 20:58

Vrijdag is de eerste particuliere nachttrein van reisbureau Green City Trip vanuit Nederland vertrokken. Verspreid over meerdere opstapstations zijn er in totaal 600 reizigers ingestapt voor een stedentrip naar Praag. Daarmee is de trein van zestien rijtuigen voor ongeveer 85 procent gevuld. Als de trein de 19e terugkeert, gaat hij vervolgens naar Venetië. Die rit is zelfs volledig uitverkocht.

Nachttrein in plaats van vliegtuig

Mede-initiatiefnemer Hessel Winkelman is enthousiast. De eerste ritten zijn goed gevuld, al is er nog genoeg ruimte voor geïnteresseerden in de ritten die daarna volgen. Naast Venetië en Praag biedt Green City Trip ook reizen per nachttrein aan naar Wenen, Milaan, Verona en Innsbruck.

Dat Winkelman – samen met Maarten Bastian – de drijvende kracht zou worden van een particuliere nachttrein had hij tien jaar geleden niet kunnen vermoeden. In die periode timmerden de twee aan de weg via hun bedrijf Flywise met stedentrips per vliegtuig. Veel ervaring met reizen met nachttreinen had Winkelman toen niet. “Ik had toen één keer met de nachttrein gereisd, in Rusland. Dat was niet per se heel positief” blikt de initiatiefnemer terug.

Toch gaat met het aanbieden van reizen per nachttrein een lang gekoesterde wens in vervulling. “We hebben al langer de wens om ook duurzame reizen aan te bieden. Sinds het begin van de coronacrisis zijn we daar serieus mee aan de slag gegaan” vertelde collega Maarten Bastian eerder aan Treinreiziger.nl. De reizen worden aangeboden via het nieuwe platform Green City Trip en via onder andere het Kruidvat en Albert Heijn onder de aandacht gebracht.

Maarten Bastian en Hessel Winkelman, de initiatiefnemers van de nieuwe nachttrein

Opboksen tegen prijsvechters

“Het aanbieden van reizen per nachttrein is best uitdagend” erkent Winkelman. Alle technische zaken, zoals het aanvragen van de dienstregeling, de inzet van machinisten en dergelijke wordt geregeld via Train Charter Services. “Wij hebben ons gefocust op de verkoop, en dat was al uitdagend genoeg” vertelt Winkelman.

Op dit moment worden er alleen maar pakketreizen aangeboden. “Maar we zullen binnenkort ook losse tickets gaan aanbieden” verklapt de initiatiefnemer. Rijk zullen de twee van de treinreizen voorlopig niet worden: een nachttrein laten rijden kost veel geld. Om te kunnen concurreren met de prijsvechters uit de luchtvaartbranche heeft Green City Trip een aantal principes van hen overgenomen. Zo is het bij luchtvaartmaatschappijen gebruikelijk te moeten bijbetalen voor vlotte incheck, stoelkeuze, ruimbagage en tegenwoordig soms zelf voor handbagage. Ryanair speelde ooit ook met het idee om het toilet in het vliegtuig alleen tegen betaling beschikbaar te maken.

Green City Trip weet per nachttrein scherpe tarieven aan te bieden: vanaf € 149 per persoon naar Praag, inclusief twee overnachtingen in de Tsjechische hoofdstad en uiteraard twee overnachtingen aan boord van de trein. Een zeer scherp tarief voor een vijfdaagse reis, iets wat je niet snel zal lukken met het vliegtuig. Maar daar staat tegenover dat, net als bij Ryanair, er voor allerlei diensten bijbetaald moet worden. Zo wordt er in de basis een toeslag gevraagd voor beddengoed, een snackbox, coupékeuze en dergelijke.

Daarnaast weet Green City Trip de prijs te drukken door de trein op maximale lengte te laten rijden. De locomotief is relatief duur, en dus wordt een lange trein in verhouding goedkoper. De treinen van Green City Trip bestaat uit maar liefst zestien rijtuigen. Het gaat om veertien ligrijtuigen en twee slaaprijtuigen. In de ligrijtuigen heeft de reiziger keuze uit een coupé met vier of zes ligplekken. Daar is er plek voor 40 tot 60 reizigers per rijtuig. In het slaaprijtuig gaan er maximaal twintig reizigers mee. Al met al kunnen er 700 mensen per trein mee.

Eerste rit

De trein trekt allerlei verschillende typen reizigers, zo blijkt tijdens de eerste rit naar Praag. Op het perron van Rotterdam Centraal staan zowel jongeren van een jaar of twintig als senioren te wachten. Ook een enkel gezin wacht op de eerste nachttrein naar Praag. Winkelman: “We zien inderdaad een heel gevarieerde groep reizigers. Dat komt ook door de verschillende klassen die we aanbieden. Van budget tot luxe slaapcoupes”.

Bijzonder is dat de trein in Breda start, daarmee willen de initiatiefnemers ook een aantrekkelijk opstapstation geven voor de Belgische markt. De zeshonderd reizigers van de eerste rit blijken ook verspreid uit allerlei regio’s te komen. Zo stappen er in Breda een man of vijftig in. In Rotterdam zijn dat er naar schatting 70 en in Amsterdam meer dan honderd. Daarnaast stopt de nachttrein van Green City Trip ook in Den Haag, Utrecht en Arnhem.

Meer bestemmingen in 2022

Zoals gezegd biedt Green City Trip nu reizen aan naar Praag, Venetië, Innsbruck, Wenen en Verona. Voor het zomerseizoen van 2022 zijn er ambitieuze uitbreidingsplannen. Zo wordt er gedacht om ook één of twee keer een nachttrein naar Gotenburg in Zweden te laten rijden. Daarmee zijn dan ook stedentripjes te maken naar Kopenhagen en Malmö. De trein naar Milaan gaat mogelijk volgend jaar via Basel rijden. Daarnaast wordt er ook aan gedacht om Bologna en Florence aan te sluiten.

Wat dat betreft zullen in 2022 steeds meer bestemmingen bereikbaar worden per nachttrein. Niet alleen dankzij de slaaptrein van Green City Trip, maar ook dankzij de plannen van European Sleeper en ÖBB/NS. Zo gaat er vanaf 12 december dagelijks een nachttrein naar Zwitserland rijden, het betreft de slaaptrein Amsterdam – Zürich. Vanaf april 2022 wil European Sleeper starten met een dagelijkse nachttrein Brussel – Amsterdam – Praag. Die trein zal ook Berlijn gaan bedienen. Wat dat betreft lijkt de slaaptrein terug van weggeweest. Al zal de toekomst moeten uitwijzen of alle treinen rendabel zullen zijn.

Ligrijtuigen in de trein

Gerelateerde berichten

50 gedachten over “Eerste nachttrein Green City Trip trekt 600 reizigers”

  1. dries molenaar schreef:

    Gefeliciteerd. Het zag er ook leuk uit op TV.
    Riskant zo bij Kruidvat waar de klanten natuurlijk berucht zijn met hun vragen als, kan ik ook voor 0900 of tijdens de avondspit, geldt een weekend-retour ook door de week. Hier krijg je, kan ik ook naar PRaag wanneer ik voor Wenen geboekt heb. Of mag ik ook slapen in de gewone trein.

  2. David Nijenhuis schreef:

    Als Regiojet zich echt op de Westeuropese nachttreinenmarkt gaat begeven (en ze willen in 2022 van Warschau naar Oostende gaan rijden), zal Greencitytrip toch echt met goedkopere prijzen moeten komen, en vooral als het om alleenreizenden gaat. De toeslagen voor de alleenreizende met privacybehoeftes (eigen cabine) liegen er niet om, waardoor deze groep snel zal afraken. Regiojet zal als goedkope prijsvechter in staat zijn om met goedkopere prijzen de concurrenten het bere-moeilijk te maken.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Een samenwerking zou voor de hand kunnen liggen. Greencitytrip.nl heeft immers als doel voordelig stedentrips per trein aan te bieden, niet om een dagelijkse nachttrein te exploiteren.

    2. Jo schreef:

      Ik vind het zowieso afzetters. Ze zijn niet echt goedkoop voor wat je krijgt en verkopen het dan ook nog als een 5 daagse reis. Het is misschien uitgespreid over 5 kalenderdagen, maar je reis duurt minder dan 4 hele dagen. Trucage om mee te liften op de hype van de nachttrein. Het zal goed zijn als de concurrentie weer echt terug is en dit soort reisjes weer hun echte reputatie terug krijgen: nep en zonde van het geld.

      1. Xandra schreef:

        Ik vind dat je als reiziger inderdaad een losse ticket zou moeten kunnen kopen. En zelf bepalen wanneer je terugreist en voor hoelang je wilt blijven

  3. Annemiek schreef:

    Het artikel stelt dat er erg scherpe prijzen worden aangeboden, met 5-daagse deals die niet snel lukken als je met het vliegtuig reist. Als ik echter check voor reisdatum 23 oktober naar Praag, dan ben je zonder de meest basale zaken met deze trein EUR 435,50 kwijt. Neem je het vliegtuig, dan zijn de kosten daarvoor EUR 186 (=2*93). Kies je voor hetzelfde hotel, met verblijf van vier nachten, dan kost dat voor 2 personen EUR 129,27. Dan ben je dus EUR 315,27 kwijt. Een verschil van zes tientjes per persoon. En dat neemt alleen maar toe zodra je basisdingen (zoals een lakenpakket) toevoegt.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      De 149 euro pp is via Kruidvat. Uit mijn hoofd met lakens, maar verder inderdaad kaal en er komt dan nog zeker 22,50 euro bij aan verplichte toeslagen bij twee personen. Maar je hebt zeker gelijk dat er veel niet inbegrepen zit bij de kale prijs.

      1. Treingraag schreef:

        Voor die Zwolse trut dus.

        1. dries molenaar schreef:

          Pardon?

      2. Annemiek schreef:

        Volgens mij zat het lakenpakket (de prijs doet vermoeden dat ze ze allemaal wegflikkeren na terugkomst in Amsterdam) er ook bij Kruidvat niet bij. De boekingskosten via Kruidvat zijn wel lager (9,95 ipv 25 euro). De reizen werden ook aangeboden via Vakantieveilingen. Eerst kon daar geboden worden op kortingsvouchers van 75 euro en later ook op de reizen zelf.

        Als je eens de boekingsmodule doorloopt en het een heel klein beetje comfortabel (eigen hut, lakenpakket, ontbijt en een beetje fatsoenlijk hotel) wilt maken dan lopen de kosten voor twee personen voor de meeste bestemmingen toch wel snel op tot flink over de 1000 euro. Heel erg is dat natuurlijk niet, maar voor hetzelfde geld kun je het je gezelschap veel comfortabeler maken door met het vliegtuig te gaan.

    2. Treingraag schreef:

      Wat wil je nou hier mee zeggen? Lazer toch op teut. Met Molenaar er bij.

      1. Annemiek schreef:

        Zit je weer in je hysterische fase?

      2. Kees Boer schreef:

        niet zo hard uithalen

      3. dries molenaar schreef:

        Wat is er met u aan de hand, al die trouwe lezers stellen de reacties van anderen op prijs.

  4. Hanzeboog2012 schreef:

    Ze hebben een formule waardoor de treinreizigers zo goedkoop mogelijk kan reizen. Of naar wens wat extra comfort kan krijgen. Dat kost dan extra. Veel variatie qua tarieven en comfort.

    Leuk dat nachttreinen weer populair zijn. Zeker met die creatieve spoorvervoerders. Maar waarschijnlijk is het even een trend. En zal het marginaal vliegverbindingen ontlasten. 700 passagiers past al snel in 2 of 3 vliegtuigen.

    Maar voor de vervoerder is het een gat in de markt.

  5. andre schreef:

    vindt het wel een goed initiatief maar er schort nog wel veel aan een Europees trein netwerk, uniformele trein kaarten ( in elk land de zelfde trein tickets systeem ) en een uniformele kilometer prijs, en een en de zelfde reservering systeem en kosten, dit zal reizen binnen de eu per trein stukken makkelijker maken.
    Hier in kunnen ze nog wat leren van de Luchtvaart sector

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het is ook niet reëel om een kilometprijs voor Europa te bepalen van Roemenië tot Duitsland en van Zweden tot Portugal. Bij dit soort treinen is er vaak een fixed prijs. Want als je in Arnhem in stapt, blijft je ligplek leeg tussen Breda en Arnhem.

    2. dries molenaar schreef:

      Verzonnen wensen, Waarom zouden prijzen uniform moeten zijn. Vliegen is ook niet overal hetzelfde.
      Het enige wat belangrijk is om eenvoudig te kunnen boeken, wanneer kaartjes bij het Kruidvat verkocht worden lijkt die horde ook wel genomen.

    3. Anoniem schreef:

      Een uniforme kilometerprijs is kolder. De personeelskosten in Zwitserland zijn tien keer zo hoog als in Bulgarije, dan kun je niet overal dezelfde prijs hanteren.

  6. Eric schreef:

    Leuk initiatief!

  7. Frans de Groot schreef:

    Word eens tijd om uit dat vliegtuig te gaan. Met al dat gedoe naar Schiphol. Ik kots van die massa daar altijd. Per trein is het makkelijk je stap op in je grote stad. Vliegen nee voor mij niet meer zeker niet meer naar de Middellandse zee en Spanje. De Middellandse Zee is voor mij geweest vroeger had je nog sfeer maar nu is het laat ik het maar zeggen vergeten en zuipen in de herrie zitten laat staan nachts daar in Spanje. Er zijn gewoon te veel mensen nu in de wereld de helft minder zou goed zijn. Heb geen hekel aan mensen maar tegenwoordig is het wel met gedrag stoornissen wat je niet wilt en dan de migranten nee laat die maar die dragen ook niks bij in europa

    1. dries molenaar schreef:

      U haat helemaal niet op reis maar wanneer wel dan met de trein maar dan niet naar lokaties waar anderen naar toe gaan.

    2. bert sitters schreef:

      Wil je een beetje comfortabel vliegen en niet diverse malen opgesloten zitten tussen de meute in de zoveelste eindeloze wachtrij, dan moet je business nemen. Maar dan gaat de prijs wel een paar keer over de kop.
      Afgelopen dagen was het weer flink raak op Schiphol. Door de wachtrijen hebben passagiers zelfs hun vlucht gemist.

      1. Annemiek schreef:

        Daar staat natuurlijk wel tegenover dat het delen van een ligcoupe wel een hele nacht duurt. Dat kan een hele lange nacht worden als je het hok deelt met onprettige medereizigers. Ook het vliegtuig zit vol met mensen die een vlucht ongerieflijk maken, maar dan duurt de reis over een zelfde afstand als een nachttrein maar een uurtje.

        In de afgelopen periode weer best veel gevlogen (morgen weer). Op Schiphol is het gewoon weer druk. Ik zie dat vooral KLM daar slecht mee omgaat. Het is de enige maatschappij op Schiphol waar mensen in ellenlange rijen staan voor check-in. Heel veel mensen staan daar onnodig, omdat KLM de boel slecht regelt. Ze vragen bijvoorbeeld mensen om vroeg naar de luchthaven te komen, maar verwachten blijkbaar niet dat mensen dat doen. Als je netjes vooraf je corona-documentatie upload, maar komt KLM er niet aan toe om dat te controleren of zijn je bestanden ouder dan 3 dagen voor vertrek, dan eindig je in de lange rij met strenge controle, want dan is online inchecken niet mogelijk. Upload je niks, dan doorloop je gewoon het online inchecken en vindt er geen enkele controle plaats op de corona-documenten. Bij andere maatschappijen controleren ze helemaal niks. Bij sommige krijg je onderweg een formulier voor de inreisverklaring (waarop je dus verklaart zonder coronaklachten te gaan reizen) uitgereikt. Wie bijvoorbeeld in economy naar Canada wil vliegen, kan maar beter een uur of vijf/zes van tevoren op de luchthaven zijn. Dan belandt je namelijk in een ongelooflijk lange rij (zeker 400 meter), waarvan ik mij afvraag of deze uberhaupt ooit oplost. Iedereen met Sky Priority, Business class, een handicap of kleine kinderen mag voor. Heb je je spulletjes netjes in orde, dan duurt de check nog geen 5 seconden. Het is echt absurd dan men daar op Schiphol de capaciteit niet verviervoudigd.

        1. bert sitters schreef:

          Voor een eigen slaapcabine in de nachttrein ben je minder geld kwijt dan business in het vliegtuig.

        2. Annemiek schreef:

          Dat ligt er maar aan. KLM biedt last minute upgrades voor vluchten binnen Europa vaak aan voor prijzen tussen de 40 en 60 euro. Kies je voor die optie, dan kun je gebruikmaken van alle privileges die Sky Priority biedt, waaronder fast lane, toegang tot de lounge en een maaltijd/drinken aan boord. Wie heel vaak vliegt, hoeft nooit te betalen voor dergelijke zaken.

        3. bert sitters schreef:

          Dan moet je wel heel vaak vliegen en er ook voor betalen, wil je deze upgrading krijgen.

        4. RH&DR-fan schreef:

          Daar schrik ik echt van, de veelvliegers, dit is de categorie mensen die de inspanningen van de CO2-bewuste mensen teniet doen, worden door KLM ook nog eens in de watten gelegd. De KLM moedigt veelvliegen aan. Dat is toch echt niet meer van deze tijd. Het geeft maar weer eens aan hoe serieus de luchtvaart de milieuproblemen werkelijk neemt.

        5. Annemiek schreef:

          Als je nu pas ontdekt dat er in luchtvaartbranche loyaliteitsprogramma’s bestaan, dan heb je volgens mij echt onder een steen geleefd.

          KLM probeert haar product gewoon zo goed mogelijk te verkopen. Dat is door ervoor te zorgen dat mensen die veel vliegen voor KLM kiezen. Een goede reden daarvoor kan zijn dat KLM die mensen meer in de watten legt dan een andere maatschappij. Vliegen doen die mensen toch wel. Ik ook, en ik ben niet de enige. Het is weer gewoon druk op Schiphol. Eindhoven airport beleeft zelfs een drukkere week dan een gemiddelde week voor corona; vrijwel allemaal vakantiegangers en het is allemaal goedkoper dan ooit! Verreweg de meeste mensen halen gewoon hun schouders op voor de bemoeials die hen dwingend proberen over te halen te stoppen met de dingen die ze leuk vinden, omdat het anders effect heeft op het klimaat.

          Misschien is het wel verstandig om te bedenken dat wat je met je gezinnetje aan CO2-uitstoot bespaart, pas mijlenver achter de komma effect heeft op het klimaat. Zelfs alle Nederlanders samen zijn niet in staat om een meetbaar effect op het klimaat te bewerkstelligen.

    3. Anoniem schreef:

      Vergeet uw dagelijkse glaasje azijn niet.

  8. RH&DR-fan schreef:

    Een mooie en creatieve aanvulling, ik krijg er zin in. Maar wat ik nog mis in het Europese nachtaanbod is een “sur-place-couchette”: een makkelijke eenvoudige stilstaande overnachtingsmogelijkheid waar altijd plek is en dat alleen als onderdeel van een doorgaand treinkaartje is te boeken, bij de grootste knooppuntstations in Europa. Het kunnen kleine compartimenten zijn, zoals in het toekomstige nachtrijtuig van de ÖBB, en een luxere versie: het sur-place-slaaprijtuig”. Het is het idee van Hildebrand om onderweg naar Italië in Freiburg of Basel te overnachten, en het formule 1 hotel langs de autoroute, maar dan als een integraal onderdeel van de treinreis.

    Een nachttrein bedient maar één of enkele routes. Voordeel van de “couchette-sur-place” is dat er een integraal netwerk van alle huidige snelle verbindingen ontstaat. Een “couchette-sur-place” bij station Montparnasse biedt voor alle reizigers uit Londen, Lille, Amsterdam, Keulen, Straatsburg, Luxemburg, Stuttgart, München en Basel enerzijds, een goede verbinding naar alle stations die vanaf Paris Montparnasse bediend worden (het gehele westen en zuidwesten van Frankrijk). Een heel veel groter bereik en potentieel dan een nachttrein.

    De “couchette-sur-place” vergroot het afstandsbereik van de trein voor zakenreiziger naar afstanden tot 2.000 kilometer. Een afspraak in Bordeaux kan er dan als volgt uitzien. In het begin van de avond vertrekt men op zijn gemak met de Thalys naar Parijs, zonder stress neem je de metro naar Montparnasse waar je de “couchette-sur-place” gebruikt. Of je wandelt nog even langs de Seine. De volgende ochtend pak je de TGV van kwart voor acht, en je arriveert om 10 uur in Bordeaux. Aan het begin van de avond reis je op dezelfde manier terug en je bent tegen de lunch weer thuis.

    Voordelen zijn legio: makkelijk te regelen, geen extra gedoe of zoekwerk, veel keuze uit alle treinen van het netwerk, korte tijd in de trein (Rotterdam – Parijs 2,5 uur, Parijs – Bordeaux 2 uur, Rotterdam – Bordeaux 4,5 uur), heel betaalbaar, ongestoorde nachtrust, geen overspannen dagprogramma. Met “couchette-sur-place” op een stuk of 10 van de grootste stations is vrijwel heel Europa per dagtrein te bereizen. Ik hoop dat de spoorwegmaatschappijen ooit zoiets gaan aanbieden. Volgens mij wordt het een groot succes.

    1. Koos schreef:

      Er stoppen helemaal geen nachttreinen op Montparnasse, er zijn te weinig sporen daar met de vele TGVs en Ouigos, je bent in de war met Austerlitz of Gare de Lyon denk ik.
      CityNightLine had overigens wel een aanbod waarin je één week in een nachttrein sliep en elke nacht naar een andere bestemming trok.

      1. RH&DR-fan schreef:

        Het idee is niet een rijdende couchette, maar een stilstaande couchette. Het kan gaan om een stilstaand rijtuig op station Montparnasse. Maar handiger lijkt mij een couchette en een slaapcoupé in een gebouw op of vlakbij het station. Net als bij een rijdende couchette is de stilstaande couchette wel een normaal onderdeel van de reis en het treinkaartje. De prijs is hetzelfde als bij een rijdende couchette.

        Met de stilstaande couchette kun je vroeg arriveren op de bestemming. Je bent flexibel in vertrektijden, want je kunt kiezen uit alle treinen die overdag rijden. Zo’n reis met een stilstaande couchette zou er ongeveer zo uit kunnen zien.

        Rotterdam vertrek 19.58
        Thalys
        Paris Nord aankomst 22.38
        Metro
        Paris Montparnasse aankomst 23.38
        Stilstaande couchette
        Paris Montparnasse vertrek 06.47
        TGV
        Bordeaux aankomst 08.56

        Wie langer wil slapen kan er ook voor kiezen om een uur later uit Parijs te vertrekken, of twee uur later.

        Een interessante exploitatie over het hele jaar is mogelijk doordat de stilstaande couchette aansluit bij alle reismotieven: zakelijk, familiebezoek, vakantie. Het aantal mogelijke herkomst en bestemmingsstations is zeer groot: vanuit Engeland, Noord-Frankrijk, Nederland, België en Duitsland naar Parijs. En vanaf Parijs naar alle stations in West- en Zuidwest-Frankrijk. De stilstaande couchette verbetert de bezettingsgraad van Thalys en TGV als de reis in de avond in de richting Parijs en het vertrek in de ochtend vanuit Parijs tegen de drukste richting ingaan.

  9. vissers schreef:

    Kosten? Als je wat slim boekt kan je vliegen H-T en 2 N in 2/3* HTL in Praha voor minder als 100 eur-heb dat vaak genoeg gedaan.
    Kies je voor de dagtrein=vaak overstappen, meer als 1 biljet nodig, book via cd.vz-via Cheb-Aachen (rest op je NS kaart die je toch al hebt, niet waar),kan voor onder de 20 eur.
    Tip ernaast: PID=stadsvervoer Praha is gratis vanaf 65, maar je moet dan wel een ´pruchod´ hebben foto meebrengen, 20 CzK betalen, op elk DPP kantor-behalve airport.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Naar mijn weten is dat 20 euro tarief alleen beschikbaar vanaf België. Dan betaal je al snel een vergelijkbaar bedrag voor NL – België en zit je op 40 euro. OF heb ik het mis? Via Berlijn kun je vrijwel altijd, ook enkele dagen voor vertrek, voor 60 euro ticket kopen, mits je kiest voor a. 21:36 in Praag of vanuit Praag v. 8:26.

  10. Theo schreef:

    Als ik de bovenstaande reacties lees, dan denk ik dat er nog heel wat te organiseren en te uniformeren valt als je treinlijnen door Europa wilt maken. Tot die tijd zit ik liever 2,5 uren in een vliegtuig dan een hele nacht in een couchette met snurkende medepassagiers.

    1. bert sitters schreef:

      Medepassagiers in een vliegtuig kunnen anders ook bijzonder lastig zijn. Laatst moet er weer een toestel een ongeplande landing maken, om vechtende passagiers uit het toestel te halen.

      1. Annemiek schreef:

        Ja, maar dergelijke incidenten gebeuren ook als je reist met de trein. De nachttrein uit Wenen krijgt vrijwel iedere rit te maken met een incident, waardoor deze vrijwel altijd sterk vertraagd aankomt. In de afgelopen twee weken alleen al met excessen van 366, 238, 180 en 140 minuten.

        1. David B schreef:

          Vanochtend op Arnhem Centraal de retourreis van GreenCityTrip mogen aanschouwen, kwam met +120 binnen. Maar lijkt veroorzaakt door een defecte trein tussen Arnhem en Zevenaar. Of was de Greencitytrip zelf defect?

        2. Annemiek schreef:

          Op dezelfde dag had de nachttrein uit Wenen een vertraging van 90 minuten. Geen idee waar dat aan lag.

          Overigens denk ik dat vertraging in deze richting alleen klein ongemak brengt. Ik denk dat veel reizigers toch moe zijn en snel naar huis willen. In de andere richting verwacht ik grotere problemen, omdat mensen andere gereserveerde treinen missen.

        3. Annemiek schreef:

          @David B. Volgens deze review ging de trein zelf defect: https://nl-be.trustpilot.com/review/www.greencitytrip.nl

    2. Rian van der Borgt schreef:

      Oordopjes horen bij de standaarduitrusting als je met de nachttrein reist.

  11. Anoniem schreef:

    Greencitytrip is gewoon een touroperator die zo af en toe een reisje organiseert. Met regulier OV heeft het niets te maken.

  12. Annemiek schreef:

    De eerste recensie die ik over de reis las, bevestigt volgens mij wel wat er verwacht mocht worden: https://www.trouw.nl/binnenland/echt-lekker-slaapt-het-niet-in-de-goedkope-nachttrein-naar-praag-maar-gezellig-is-het-wel~bb3991b7

  13. rol schreef:

    Dank voor dit kleine reisverslag. En yes, de hype “internationale nachttreinen” zal snel weer met beide benen op de grond komen. Slapen in een rijdende trein op een smal en kort plankje is geenszins comfortabel zoals de ronkende reclameteksten suggereren. Niemand meldt, dat het altijd rijtuigen van 40 jaar oud zijn en dat spoor-schoon iets geheel anders is dan je thuis als schoon ervaart. En als de prijs dan ook uiteindelijk helemaal niet zo laag blijkt, ‘t ja dan is het hosanna-geroep waarschijnlijk snel voorbij

    1. dries molenaar schreef:

      Er zijn ook veel nieuwe wagons. Van een plank is natuurlijk helemaal geen sprake. Duidelijk dat een deel van mensheid beter niet mee zou gaan.

      1. Annemiek schreef:

        Maar dat is juist het deel van de mensheid wat ze zo nodig in de nachttrein willen hebben. Mensen die er sceptisch tegenover staan, maar die het toch willen proberen. Die haal je over door vanaf het eerste moment kwaliteit te bieden. Als mensen verrast zijn door het comfort of gemak, dan ligt een toekomstige keuze voor de nachttrein voor de hand. Dan moet je niet met deze oude rotzooi (een plank met wat half vergaan velours eromheen, is nog steeds een plank) rond gaan rijden. Ik denk dat de groep die het het reisje compleet waardeloos vond groter is dan de groep die het fantastisch vond. En dan valt te verwachten dat er een grote groep is die het leuk vond voor een keertje, maar die het nooit weer doet. Had er een mooie/nette trein gereden, dan was men veel positiever geweest. Door op deze manier het gras voor de voeten van de ondernemingen met serieuzere initiatieven weg te maaien, maken ze het wel erg ingewikkeld voor een echte revival. Maar goed, dat doet OBB zelf ook, die rijden ook met oude meuk rond.

  14. Don schreef:

    Eerste rit Greencity trip, plus interview met initiatiefnemer s
    https://www.youtube.com/watch?v=ubIIeQBtGp8

  15. Arjan Krabbenbos schreef:

    De revival van de nachttrein in Nederland is een feit! Reizen in der nacht zonder uren over donkere snelwegen of uren op een bijna stil vliegveld op je vlucht te wachten kan zo op deze 9her0nieuwde manier dus veel relaxter! Bovendien spaart het je een paar hotelovernachtingen uit en kom je midden in stadscentra aan op je bestemming. Treinreizen zijn comfortabel en je reist door verschillende landschappen en door steden heen. Als het donker is zie je wel wat minder dan overdag, maar verlichte gebouwen die je onderweg van steden dan wel dorpen ziet hebben ook veel sfeer! Deze trein is nieuw , niet te prijzig en heeft nu al een pak reizigers gehad op zijn eerste ritten. Dat de trein nu vaak aan de kant moet, komt doordat hij in een pad van een goederentrein rijdt en dus niet gelijk in een nieuwe dienstregeling al gelijk als passagierstrein geregistreerd staat. Vanaf december verandert de dienstregeling van bijna al het OV en dan kan deze trein in een betere loopplan opgenomen worden. De 40 jaar oude rijtuigen zijn voorzien van zachtere slaapbanken dan de modernere en kennen geen airco. Nu het bijna winter is , zal dit ook niet zo’n probleem zijn, in de zomertijd wel, maar dan gaan deze oudere rijtuigen er weer uit! Per april 2022 komen dus weer wat nieuwere wagens in deze trein die de oudjes dan weer aflossen! Ik wens de nieuwe vervoerder veel succes en wie weet stap ik ook binnenkort in deze trein!

    1. Annemiek schreef:

      Als je zoal de reacties na de eerste rit leest, dan moet je je echt afvragen of deze tripjes wel goed zijn voor een eventuele revival. Men schrijft vooral dat het wel gezellig was, maar dat de treinen stokoud zijn, dat ze stinken, dat de sanitaire voorzieningen (nog viezer dan een Dixie) onvoldoende zijn, dat de slaapgelegenheid te krap/smal/kort en te hard is, dat slapen onmogelijk is, dat medereizigers (herrie/kettingrokers voor je coupe) verschrikkelijk zijn, dat de lakenpakketten muf zijn, dat de ontbijtjes niet te eten zijn, dat er niets te drinken is aan boord (zelfs geen koffie) etc. etc… Ook worden toekomstige reizigers gewaarschuwd. Zij zouden beter thuis kunnen blijven. Maar goed, als dit is wat een nachttrein volgens spoorfanaten zou moeten zijn, dan kunnen zij die revival wel vergeten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.