Flixtrain wil meer treinen in Europa
07 nov 2019 16:16
Flixtrain, het broertje van Flixbus, wil meer treinen in gaan zetten in Duitsland, maar ook elders in Europa. Het bedrijf wil daarom nieuwe treinen gaan kopen. De mobiliteitsaanbieder is naar eigen zeggen momenteel in gesprek met verschillende treinfabrikanten.
Meer treinen in Duitsland
Flixtrain is momenteel alleen in Duitsland actief. Het bedrijf rijdt in Duitsland nu op drie routes en rijdt in de meeste gevallen slechts één à twee keer per dag. Vanaf 15 december wordt de dienstregeling uitgebreid, er komt een extra snelle trein Keulen – Hamburg (reistijd 3,5 uur) en de bestaande treinen Stuttgart – Berlijn en Keulen – Berlijn gaan in meer steden stoppen.
Zweden
Vanaf 2020 gaan er ook in Zweden treinen onder de naam Flixtrain rijden. Het bedrijf wilde aanvankelijk al begin 2020 van start gaan tussen Stockholm – Malmö en Stockholm – Göteborg, maar dat zal nu op een later moment in 2020 worden. “De lancering van Flixtrain in Zweden is afhankelijk van de partner met wie we uiteindelijk samenwerken”, vertelt Linde Olde Hampsink namens Flixtrain. De trein naar Göteborg gaat vanuit Stockholm maximaal drie keer per dag rijden, naar Malmö zal de frequentie maximaal twee keer per dag zijn. “Of wij daadwerkelijk op alle goedgekeurde tijdstippen gaan rijden hebben wij nog niet definitief besloten”, legt de woordvoerder uit. Ook is nog onduidelijk welke treinen er ingezet gaan worden. “We zijn daarover nog in gesprek met verschillende partners.”
Concurrentie
In Zweden zal Flixtrain te maken krijgen met forse concurrentie. Op de route naar Malmö is bijvoorbeeld de Zweedse staatsspoorwegen (SJ) actief, maar ook Transdev met Snalltaget. Op de route naar Göteborg is behalve de SJ ook het private MTR actief. “We zien een grote en groeiende vraag naar
treindiensten in Zweden. FlixTrain wordt het meest betaalbare treinalternatief in de markt, dat niet ten koste gaat van de kwaliteit en het comfort”, stelt Peter Ahlgren van Flixbus Zweden. Of dat werkelijk zo zal zijn is afwachten, en zal mede afhangen van welk materieel er ingezet zal worden.
Zie ook: Klimaatdiscussie zorgt voor forse toename Zweedse treinreizigers
Frankrijk en België lonken
Naast Zweden, mikt Flixtrain in de toekomst ook op Frankrijk, inclusief een grensoverschrijdende verbinding met België. In 2021 wil het bedrijf in Frankrijk starten met treinverbindingen. Flixtrain mikt daarbij op vijf routes: Parijs Austerlitz – Bordeaux, Parijs Bercy – Toulouse, Parijs Bercy – Nice, Parijs Bercy – Lyon Perrache en Parijs Gare du Nord – Brussel Noord.
Parijs – Brussel
Flixtrain lijkt de grootste markt te zien tussen Brussel en Parijs, hier heeft de onderneming capaciteit aangevraagd voor zeven treinen per dag. Op andere routes heeft Flixtrain capaciteit aangevraagd voor één tot vijf treinen per dag. Of ook al die treinen gaan rijden, is nog niet duidelijk. “Deze zijn niet-bindend en alleen voor de toezichthouder om, indien gewenst, economische evenwichtstoetsen uit te voeren. Volgend jaar zullen we officiële aanvragen indienen”, legt woordvoerder Linde Olde Hampsink uit.
Nieuwe concurrentie voor Thalys
Als de plannen van Flixtrain doorgaan, krijgt hogesnelheidstrein Thalys een nieuwe concurrent. Anders dan Thalys mikt Flixtrain op intercitytreinen. Alhoewel internationale verbindingen al vrijgegeven zijn, wacht het bedrijf totdat ook de Franse spoormarkt open gaat. “We zijn ook van plan om binnenlandse trajecten te bedienen”, geeft Flixtrain als verklaring. Overigens is Flixtrain niet de enige die mikt op de verbinding Parijs – Brussel, ook de Italiaanse spoorwegen hebben met hun dochteronderneming Thello al jarenlang interesse in een treindienst tussen de Belgische en Franse hoofdstad.
Geen plannen voor Nederland
Flixtrain heeft geen concrete plannen om ook naar Nederland uit te breiden. Binnen Nederland heeft NS op het hoofdrailnet het alleenrecht, maar ieder bedrijf mag een grensoverschrijdende verbinding starten. Zo’n verbinding mag ook binnenlandse reizigers vervoeren, mits dat niet de grootste groep reizigers is.
Fijn, nog meer vervoerders, wordt het er nog duidelijker op voor de reizigers. Maar niet heus.
Jammer dat ook niet alle vliegtuigen van KLM zijn ….
Het lijkt erop dat de traditionele spoorwegen (bijv DB of
NS) hier nog hier wat gebied hebben om het verder te bewerken.
Ik lees in het artikel dat FlixTrain in gesprek is met meerdere treinfabrikanten voor de aanschaf van nieuwe treinen. Ik ben benieuwd waarom FlixTrain voor een dergelijke aanpak kiest? Tot op heden is een van de redenen waarom FlixMobility (bus en trein) zo goedkoop tickets aan konden bieden, dat het geen treinen en bussen in bezit had. In feite was/is het meer een ICT bedrijf dan een vervoerder. Stappen ze hier nu vanaf door zelf nieuwe treinen aan te schaffen en te gaan rijden? En wat gaat dit betekenen voor de ticketprijzen…?
Is ook bij flixtrain zo, ze bezitten geen vergunning en werken voornamelijk samen met leo express.
Ja precies! Daarom vind ik het zo bijzonder dat niet een van de partners van FlixTrain nieuwe treinen koopt, maar FlixTrain dit nu zelf doet. Dat hebben ze in het verleden nog niet gedaan.
Niet helemaal. Datze zelf geen bussen bezitten, maar samenwerken met partners, maakt vooral dat ze zo gigantisch snel kunnen uitbreiden. Ze hoefden niet zelf te investeren in materieel, maar laten dat doen door nu al honderden anderen. De lage prijs komt toch vooral voort uit de lage kosten, zowel voertuigen als infrastructuur(in de vorm van wegenbelasting) is voor bus vele malen goedkoper dan voor trein. De kosten van de investering moeten hoe dan ook betaald en terugverdiend worden, of het nu door Flixbus zelf zou zijn, of door de partners, dat maakt niet dat ze lagere ticketprijzen kunnen hanteren.
Zo te zien zijn de plannen van Flix in Frankrijk en van Parijs naar Brussel treinen op de oude sporen. Dus een stuk langzamer dan de TGV.
Klopt, maar vast ook een stuk goedkoper.
Goedkoper EN vlotter dan andere vervoerders over diezelfde oude sporen?
@hoe vlotter en hoeveel goedkoper?
Overigens gaan er geen treinen over de oude sporen tussen Brussel – Parijs en Parijs – Bordeaux.
Hoewel de Izy Thalys tussen Brussel en Parijs gaat tussen Rijsel en Parijs gedeeltelijk over oud spoor en dat kost een uur extra. |
Tussen Parijs en Toulouse gaan Intercités-treinen over oud spoor en tussen Lyon en Parijs gaat slechts een paar keer per dag een trage TER. Het zal alleen op de laatste verbinding gemakkelijk zijn om sneller te zijn.
flixtrain Parijs – Brussel, waarom niet gelijk door naar Rotterdam? via Antwerpen – Roosendaal. Boren ze gelijk de Nederlandse markt aan.
Een bedrijf als Flixbus wat er op de de markt van het busvervoer een zootje van maakt zou m.i. geen kans mogen hebben op de spoormarkt. Eerst maar eens verbetering van betrouwbaarheid van de buslijnen.
Ze zijn van harte welkom om een verbinding Düsseldorf-Eindhoven-Breda-Antwerpen te beginnen. Zo houdt Zuid-Nederland een goede verbinding met België zodra de NS de stop in Breda van de IntercityBrussel schrapt. Tevens is er dan een goede aansluiting op het langeafstandsverkeer in Duitsland
Dit is niets nieuws natuurlijk. In de Tsjechische republiek heeft regiojet al een flinke poos zijn eigen treinstellen. Dit zal ongetwijfeld wel eens op treinreizger besproken zijn. Voor zover ik weet zijn dat internationale verbindingen naar buurlanden, wat ook goed nieuws zou zijn als Flixtrain verbindingen opent met ons land.
De Flixtrain zou er dan in mijn ogen vanaf Parijs er op deze manier uitzien:
Paris Nord-Saint Quentin-Mons(Bergen)-Brussel Zuid-Brussel Noord-Mechelen-Antwerpen Berchem-Antwerpen Centraal-Roosendaal-Dordrecht-Rotterdam Feyenoord CIty-Rotterdam Blaak-Rotterdam Centraal-Schiedam Centrum-Delft Centrum-Den Haag HS-Leiden Centraal-Haarlem-Amsterdam Sloterdijk-Amsterdam Centraal.