fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

FNV dreigt met blokkeren zelfrijdende trein

21 sep 2018 10:29

Vakbond FNV is boos over ophanden zijnde proeven met zelfrijdende treinen op de Betuweroute, omdat spoormedewerkers hiermee gepasseerd zouden worden. “Desnoods roepen wij alle machinisten van Nederland op om deze testen te blokkeren”, zegt vakbondsbestuurder Henri Janssen.

FNV is al langer met NS en ProRail in gesprek over nieuwe technologische ontwikkelingen. De bond vindt dat er zonder betrokkenheid van FNV geen enkele test mag doorgaan. “Het Nederlands spoor is zeer complex. Naast wat kansen, kleven er vooral veel risico’s aan het automatisch rijden. Veiligheidsrisico’s voor reizigers, spoormedewerkers en verkeersdeelnemers.” De vakbond geeft aan zich gepasseerd te voelen.

Proeven

De Franse treinenbouwer Alstom had in januari al aangekondigd dat er waarschijnlijk nog dit jaar zo’n test met een robottrein gaat plaatsvinden. De Telegraaf schreef hier donderdag opnieuw over. Volgens de krant komen volgend jaar ook testen met personentreinen aan de beurt, als eerste op het traject Groningen-Zuidhorn. Ook die proef is overigens al begin dit jaar aangekondigd. Daarbij heeft ProRail aangegeven dat de proeven zullen plaatsvinden zonder reizigers.

Machinist blijft op de trein

Er is geen sprake dat de machinist de komende jaren van de trein verdwijnt. Pas tussen 2030 en 2035 is het de bedoeling dat de zelfrijdende trein mét machinist wordt geïmplementeerd, aldus ProRail begin dit jaar. Wel zal het takenpakket van de machinist gaan veranderen. De zelfrijdende trein die getest gaat worden is vergelijkbaar met de automatische piloot in het vliegtuig. Doordat de treinen bepaalde taken van de machinist overnemen zouden ze sneller, veiliger en dichter op elkaar kunnen rijden.

© ANP / Treinreiziger.nl

22 gedachten aan “FNV dreigt met blokkeren zelfrijdende trein”

  1. Gringo schreef:

    Ik begrijp dat de eerste stappen van de salarisonderhandelingen door de FNV zijn gestart :-).

  2. Johan schreef:

    Het grootste voordeel van zelfrijdende treinen is dat we op het spoor dan eindelijk geen last meer hebben van die ondemocratische dramclub. Maar ja, in 2035 zijn de meeste FNV-leden toch met pensioen en/of overleden.

    Voor de duidelijkheid: Met een mens als treinmachinist zijn er ook veiligheidsrisico’s voor reizigers, spoormedewerkers en verkeersdeelnemers. Een automatische machinist wordt niet moe of verveeld en raakt niet afgeleid.

  3. Philip schreef:

    Op zich is het niet erg om bepaalde delen van werk te automatiseren of te robotiseren. Maar…. wie betaalt de werklozen die daardaardoor oor ontstaan? Ik vind dat bedrijven die steeds meer werk overdragen aan robots of aan klanten (zoals de nieuwe kassa’s van AH) fors geld in moeten leggen in de WW-kas. Hierdoor draaien niet de belastingbetalers de “winst” op besparing op arbeid, maar betalen de bedrijven die mensen werkloos maken dat zelf.

    1. Joost schreef:

      Aha, dus innoveren mag, maar het gaat je wel geld kosten? Niet echt handig, lijkt me. Zo creëer je een kennisachterstand. Ik ben het ermee eens dat een bedrijf goed moet kijken naar wat er met de werknemers gebeurt, maar het bestraffen van innovatie lijkt me niet de oplossing. Op lange termijn is dat veel schadelijker.

    2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Op dit moment kunnen veel vacatures niet vervuld worden. Als je de huidige planning moet geloven blijft de machinist zeker de komende 15 jaar. 100 jaar geleden deden we ook ander werk. Dus ik denk dat er uiteindelijk nieuw werk voor in de plaats komt.

    3. lezer schreef:

      Er zit (bijna) geen belasting op hardware en software maar wel veel belasting op arbeid.

      Dit gegeven wordt overigens weer misbruikt door sommige politici om de belastingen te verlagen zonder lange termijn dekking en daarmee komt de betaalbaarheid onder meer infrastructuur (maar ook nog belangrijkere zaken) onder druk komt te staan.

  4. Anton schreef:

    Gaan de proeven plaats vinden op de betuweroute of betuwelijn ?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Betuweroute. In overige berichten staat het juist. Dit bericht is overgenomen van het ANP, waar we een abonnement hebben, en hebben het vergeten aan te passen (overheen gelezen).

  5. F.F.W. Beijerling schreef:

    Waarom is er bij dit artikel een foto geplaats, genomen vanuit de machinistcabine van een trein op HSL-Zuid?
    Gaat er op HSL-Zuid met zelfrijdende treinen getest worden??????????

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik had met uw achtergrond wel verwacht dat u wel enige kennis zou hebben hoe dit soort dingen werken. Media zoeken naar een foto die enigszins gerelateerd is aan het onderwerp, zoals hier een machinistencabine. Het is echter vaak niet mogelijk om precies in detail de juiste foto te plaatsen, in elk geval niet voor Treinreiziger.nl. We hebben geen machinistencabine foto op ieder traject in Nederland. Daarom staat er een machinistencabine op de foto, maar niet exact op het juiste traject en in de juiste cabine waarop de proef plaats gaat vinden. Wie een beter passende foto heeft, rechtenvrij, mag deze altijd aanleveren.

      1. F.F.W. Beijerling schreef:

        Zie laatste foto op de pagina die verschijnt wanneer het volgende wordt ingegeven.

        http://luisteris-machinisten-zuidlimburg.jouwweb.nl/ns-treinen

        Ik laat het aan TREINREIZIGER over, de publicist om gebruikstoestemming te verzoeken.

        1. B. Alberda schreef:

          Ik laat het aan dhr. Van Kuijeren om z’n gezonde verstand voorop te plaatsen en zich met nuttigere zaken bezig te houden dan met de zoveelste smeekbede om aandacht van dhr. Beijerling.

        2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Dank voor de tip, maar ik zie daar volgensmij ook geen foto van een cabine van de Spurt. Ik houd het zo. De foto is bijzaak.

  6. Peter van den Berghe schreef:

    Gaan we terug naar de Britse bonden die in de tijd van Tatcher nog een stoker eisten op elektrische treinen? Bonden zouden niet altijd in een verdedigingskramp moeten schieten en zelf voorstellen moeten doen om te moderniseren. Niet houden wat je hebt maar kansen naar te toekomst verwerven.

    1. Ricardo schreef:

      Is het zo raar dat de vakbonden hier moeilijk over doen? Die hebben als doel de belangen van werknemers te behartigen (even los van de discussie over hoe ze dat doen en wat ze er mee bereiken), en met zelfrijdende treinen zien ze op termijn een risico voor de werkgelegenheid van de werknemers.

      Ik ben zelf in de ICT werkzaam, automatiseer veel, en ik besef me ook dat ik in die hoedanigheid mensen overbodig aan het maken ben die minder makkelijk iets nieuws kunnen vinden, omdat bij alle bedrijven hetzelfde gedaan wordt met die mensen. En dan kan ik me best voorstellen dat de vakbond zich in deze gepasseerd voelt.

      1. Johan schreef:

        Bij veel bedrijven is het óf automatiseren om de arbeidsproductiviteit te verhogen, óf de productie gaat naar een buitenland met minder hoge lonen. In het eerste geval verlies je de minste werkgelegenheid in Nederland. De vakbonden stimuleren juist het afkalven van werkgelegenheid in Nederland door voortdurend de loonkosten op te stuwen.

        1. B. Alberda schreef:

          En niet hun leden op het hart te drukken om eerder een betere baan te gaan zoeken, niet als de robots al naast je staan te zoemen. Men blijft moedig bij elk zinkend schip aan boord om vooral niet op te geven, maar je red er zo ook minder mensen mee.

      2. B. Alberda schreef:

        Het is niet raar, maar het is naar mijn idee ook het niet het slimste wat FNV kan doen. Die hebben al een probleem van aflopende ledenaantallen en de groeiende vraagtekens waarom zij met hun ledenaantallen nog zo’n grote mond mogen hebben.

        Ik snap dat het vanuit de leunstoel makkelijk commentaar geven is, maar ik zou als FNV niet op zo’n manier reageren met ‘desnoods roepen we iedereen op de test te blokkeren’, het slaat en groot gat met andere bedrijven die iets diplomatieker in hun omgang zijn geworden in de loop der jaren.

        Het is nu een beetje een boze buurman die ‘over mijn lijk!’ schreeuwt en voor de bulldozer gaat liggen als de gemeente de nieuwe weg laat aanleggen, en vervolgens alles toch gewoon doorgaat omdat boos worden en dreigen niets helpt, dan negeert iedereen je want non-cooperatief.

    2. dries molenaar schreef:

      Dat was niet in de tijd van Thatcher maar ruim daarvoor. Volgens mij is het vooral ook een broodje aap.
      Het is overigens de tijd waar het VK weer naar toe gaat na de brexit. Ook al denken ze dat zij hun welvaart aan zichzelf hebben te danken en niet aan de EU.

      1. lezer schreef:

        Tuurlijk Dries: Zweden en Oostenrijk werden ook pas welvarende landen toen ze in 1995! lid werden van de EU. Daarvoor leefden ze in economische duisternis maar de EU kwam en hoera hoera, de welvaart kwam!

        En Hong Kong heeft haar welvaart te danken aan haar unie met China. En Singapore omdat ze lid is van de ASEAN (Aziatische ‘Unie’). En Zuid Afrika natuurlijk omdat ze lid zijn van de Afrikaanse unie.

        Zuid-Korea levert hoofdbrekens op voor wetenschappers: geen lid van de ASEAN en toch kennen ze welvaart….

      2. Menno Tjoelker schreef:

        Het verhaal over stoker-en-machinist op elektrische treinen is niet helemaal een broodje aap-verhaal. De introductie van de Advanced Passenger Train (de APT, het Britse pendant van de Franse TGV en de Duitse ICE) stuitte op weerstand van de machinistenvakbond vanwege de ‘single operator’ die was voorzien. Er brak er een nationale staking van een dag uit, die de Britse economie enorm schaadde. Dit was in 1972, dus inderdaad ruim vóór Thatcher. Dit leidde mede tot het einde van de APT. Het verhaal is in detail na te lezen in de Engelstalige Wikipedia, lemma Advanced_Passenger_Train.

        Toch is er wel een verband met Thatcher, want juist dit soort verlammende acties van de vakbonden plaveide de weg voor Thatcher – en de gevolgen dáárvan gingen veel verder dan een correctie van overmatige en de vooruitgang blokkerende vakbondsinvloed.

        De heftige reactie van de FNV zal trouwens ook wel te maken met competitie in vakbondsland: kom bij óns, wíj komen het beste op voor jullie belangen! Iets verder kijken dan de korte termijn en het vakbondsbelang zou voor iedereen beter zijn.

        Ik herinner me stakingen in het busvervoer in het verleden. Het ging over in wezen onbenullige zaken, terwijl het grotere kwaad van de privatisering al op de loer lag – maar dat was geen onderwerp. De reiziger was ondertussen wel de dupe, en het draagvlak voor die dreigende privatisering groeide. Ik vrees dat de chauffeurs én de reizigers daardoor vandaag de dag slechter af zijn dan toen.

        De les die uit deze hele geschiedenis te trekken valt voor de vakbonden is deze: als je blind doordramt en nieuwe technische ontwikkelingen blokkeert, komt er een reactie en dan is het niet onwaarschijnlijk dat Thatcheriaanse toestanden het gevolg zijn.

        Overigens had anderzijds NS er verstandig aan gedaan om vanaf het begin hierover in gesprek te gaan met medezeggenschap en vakbonden.

  7. Tim schreef:

    De schippers van de trekschuit dreigden destijds ook met stakingen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.