FNV: personeel NS niet uitgerust voor coronacontroles in treinen

Personeel van NS is niet voldoende uitgerust om straks de handhaving van aanvullende coronamaatregelen voor internationale reizigers uit te voeren. Dat schrijft vakbond FNV in een brief aan het kabinet in een reactie op de beoogde wijziging van de Wet publieke gezondheid.

Vervoerder deels verantwoordelijk voor extra controles

Volgens deze plannen moeten reizigers uit hoogrisicogebieden die Nederland binnenkomen beschikken over een negatieve testuitslag en een quarantaineverklaring. Zij moeten eerst tien dagen in thuisquarantaine. Op vrijwillige basis mag op dag vijf na aankomst een test worden afgenomen. Als de uitslag daarvan negatief is, eindigt de quarantaineplicht.

Het kabinet wil vervoerders deels verantwoordelijk houden voor de handhaving. Dat betekent volgens het FNV dat treinpersoneel de taak krijgt om reizigers zonder juiste of ontbrekende documenten op te sporen en feitelijk te voorkomen dat deze reizigers Nederland binnenkomen. Dat is in de uitvoering volgens de bond onmogelijk.

Medische documenten

Zo is ook bij internationale treinen sprake van een zogeheten open instapregime. Daardoor is het niet mogelijk om bij alle deuren van de treinen controles uit te voeren. Volgens het FNV voorziet de inzet van personeel ook niet in boa’s. De stewards die op internationale treinen werken hebben geen opsporingsbevoegdheid, verduidelijkt de bond.

Ook is er binnen de NS geen weet van medische documenten en in het bijzonder van coronapapieren. Daarbij geldt ook nog eens dat papieren per land kunnen verschillen. Ook zal de uitvoering in de problemen komen als er meer of minder hoogrisicogebieden worden aangewezen. Het zal NS niet lukken om op tijd deze wijzigingen aan personeel te verstrekken, waarschuwt FNV.

Agressie

Ook vreest het FNV de kans op meer agressie tegen personeel bij de controle van reizigers. Verder zouden de aanpassingen van de wet ervoor kunnen zorgen dat meer mensen met de auto in plaats van met de trein gaan reizen.

(c) ANP

This post was last modified on 10 maart 2021 17:51

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug