Onderzoek Hooghalen: NS en ProRail nemen per direct maatregelen

NS en ProRail nemen per direct veiligheidsmaatregelen bij 28 onbeveiligde spoorwegovergangen. Het gaat om onbewaakte overgangen waar veel zwaar wegverkeer oversteekt en het risico op ongelukken groot is.

Dodelijk ongeval

De maatregelen volgen op het afgeronde onderzoek naar het dodelijke ongeval bij de spoorwegovergang in het Drentse Hooghalen in mei 2020. Toen kwam een sprinter van NS in botsing met een zwaar landbouwvoertuig. Daarbij kwam de treinmachinist om het leven. Volgens NS en ProRail is de impact van het ongeval groot. “Allereerst bij de directe nabestaanden maar ook bij zijn collega’s en in de spoorsector.”

“Onze collega heeft vlak voor dat fatale moment gehandeld zoals je van een machinist mag verwachten. Hij had dit trieste ongeval niet kunnen voorkomen” concludeert NS-topvrouw Marjan Rintel op basis van het onderzoek.

Het ongeval vond plaats op een Niet Actief Beveiligde Overweg, een NABO. In de volksmond wordt die vaak aangeduid als een niet-beveiligde overweg. Daarvan zijn er in Nederland 277, waarvan 109 worden bereden door NS.

Snelheidsbeperking

Om de kans op herhaling te voorkomen is er een uitgebreid onderzoek gedaan. Een van de hoofdconclusies uit het onderzoek is dat zwaar en/of lang verkeer in bepaalde gevallen te weinig tijd heeft om een NABO over te steken, ook al voldoen ze aan wettelijke eisen. Uit de onderzoeken komen dertien aanbevelingen voort over het verbeteren van de veiligheid. Alle aanbevelingen worden door NS en ProRail overgenomen.

Eén van de maatregelen is bij vier overwegen per direct een snelheidsbeperking, waarbij de trein maximaal 90 kilometer per uur mag rijden, totdat er andere maatregelen genomen zijn of de overweg gesloten is. Door langzamer te rijden krijgen machinisten en weggebruikers langer de tijd en heeft de trein – in geval van een noodsituatie – een kortere remweg. Volgens NS is de impact voor reizigers minimaal. Drie van de vier overwegen bevinden zich op de lijn Hoorn – Zaandam en één op het traject Den Helder – Heerhugowaard.

Ook voor zeventien andere NABO op trajecten waar NS rijdt is een snelheidsbeperking voorzien. Inzet is dat dit binnen twee weken gebeurt. Voordat dit doorgevoerd wordt, werkt ProRail nog aan een laatste veiligheidscheck.

Met spoed opheffen

Zes Niet Actief Beveiligde Overwegen worden met spoed opgeheven, melden NS en ProRail. In de tussentijd worden de particuliere overwegen niet gebruikt door zwaar wegverkeer.

Voor één overweg geldt dat deze wel sporadisch gebruikt zal worden door zwaar wegverkeer, maar alleen onder begeleiding via een “procedure bijzondere oversteek” en totdat deze eind dit jaar officieel gesloten is, zodra een nieuwe ontsluitingsweg gereed is.

Zichtbaarheid verbeteren

NS kiest er bovendien voor om de kleurstelling van de trein aan de voorzijde aan te passen, zodat de zichtbaarheid wordt vergroot. Witte treinen blijken soms lastiger te zien, zeker in combinatie met een bepaald weertype (bijvoorbeeld mist).

Het spoorbedrijf benadrukt dat de huidige kleurstelling voldoet aan de nieuwe Europese normen, maar dat NS kiest voor strikter beleid om de zichtbaarheid te verbeteren. Een optie is bijvoorbeeld dat Sprinters aan de voorzijde een geel vlak krijgen.

Veel overwegen

Nederland heeft in vergelijking met andere landen relatief veel overwegen, zeker als de intensiteit van het spoorverkeer wordt meegewogen. “Onbeveiligde spoorwegovergangen zijn fossielen uit de tijd dat er twee keer per dag een stoomtrein kwam. Dat was toen, nu hebben we het drukst bereden spoornet van Europa” stelt Rintel.

Voor 2024 wil het kabinet de onbeveiligde spoorwegovergangen sluiten of beter beveiligen. Hier is inmiddels bijna 200 miljoen euro voor uitgetrokken, laat het Ministerie van Infrastructuur weten. Dit jaar gaan 32 overgangen op de schop. Verder wil de Rijksoverheid sneller een overgang kunnen sluiten. Nu gaat de gemeente daar nog over, of bijvoorbeeld een boer als het spoor over zijn erf gaat.

ProRail strijdt al langer tegen onbewaakte overwegen. Onder leiding van Eringa werden er zelfs betonblokken geplaatst om onbeveiligde overwegen praktisch te sluiten.

Foto: ProRail

Gerelateerde berichten

This post was last modified on 10 maart 2021 16:42

Share
Tags: Veiligheid

Recent Posts

Vals alarm over dodelijk virus in ICE Hamburg

Op het centraal station van Hamburg zijn woensdagmiddag een man en vrouw uit de ICE…

6 uur terug

Toch in december tienminutensprinter tussen Rotterdam en Den Haag Centraal

  Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen…

1 dag terug

‘Nieuwe nachttreinen in 2025 in Nederland’

De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar…

1 dag terug

Ov en auto te duur voor grotere groep mensen

Reizen met openbaar vervoer, en de auto, is te duur voor een grotere groep mensen…

2 dagen terug

’Schrap paaltjes voor HSL-toeslag in noorden en oosten’

Het plan voor betaalpaaltjes voor de HSL-toeslag op stations in Noord- en Oost-Nederland moet de…

3 dagen terug

Dinner Train; schuld van 1,2 mln en 3420 gedupeerde klanten

Door het faillissement van Dinner Train blijven 3420 klanten achter met een ticket dat waarschijnlijk…

6 dagen terug