fbpx

TEE 2.0: Europese nachttreinen (opnieuw) aangekondigd

08 dec 2020 15:20

Duitsland, maar ook Zwitserland en Oostenrijk, hebben dinsdag met veel euforie plannen voor de Trans-Europ-Express 2.0 aangekondigd. Maar wie de plannen goed bekijkt ziet vooral nachttreinen die al eerder zijn aangekondigd.

Nieuwe plannen

Zo werd de nachttrein Amsterdam – Zürich opnieuw aangekondigd, net als de nachttreinen Zürich – Barcelona en Zürich – Rome. Eerder kondigde de ÖBB ook al de nachttrein Wenen – Parijs aan, ook dat plan werd opnieuw gepresenteerd.

De plannen zijn gepresenteerd tijdens een persconferentie van het Duitse ministerie van Transport. Voorafgaand aan de persconferentie meldde de Duitse website rbb.de dat er een nachttrein Berlijn – Barcelona zou komen, en al per 2021. Dat blijkt niet te kloppen.

Toch is het niet zo dat de plannen alleen oud nieuws bevatten. Zo is de verwachting nu dat de slaaptrein Wenen – Parijs al per dienstregeling 2022 terugkeert, en niet per 2024. Ook nieuw zijn de plannen voor een nachttrein Berlijn – Parijs en Berlijn – Brussel. Verder is nieuw dat de Franse en Duitse spoorwegen gaan meewerken, al blijven Oostenrijk gevolgd door Zwitserland de kartrekkers.

TEE 2.0

In september sprak Duitsland al over de comeback van de TEE-trein, minister Andreas Scheuer van Transport doet dat nu weer. Maar waar in september werd gesproken over toekomstige verbindingen als Parijs – Warschau, Amsterdam – Rome en Berlijn – Barcelona, gaat het nu dus vooral om veel kleinere lijnen. Toch is Scheuer er niet minder optimistisch om. “Met ons Trans-Europ-Express TEE 2.0 komen we met een attractief nachttreinaanbod” zegt de Duitse minister. ‘We zullen in de toekomst nog klimaat- en milieuvriendelijker zijn”.

Waar vroeger Trans-Europ-Express vooral de benaming voor een Europees netwerk van dagtreinen was, wordt het nu dus vooral gebruikt om de nachttreinplannen aan te kondigen. Of de nachttreinen uiteindelijk ook als TEE-trein gaan rijden is maar de vraag. Het ligt meer voor de hand dat de huidige naam Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen blijft bestaan.

Reizigersgroei

Ook de topmannen van de Oostenrijkse, Franse, Zwitserse en Duitse spoorwegen waren bij de persconferentie aanwezig en spraken lovende woorden. Vragen van journalisten werden echter niet beantwoord. Andreas Matthä hield de journalisten voor dat door de nieuwe verbindingen het aantal reizigers kon groeien van 1,4 miljoen pre corona naar 3 miljoen. De pre-coronacijfers van Matthä zijn wel wat gedateerd en hebben betrekking op 2017. In 2018 sprak de ÖBB al over 1,8 miljoen nachtreizigers. Cijfers over 2019 zijn bij Treinreiziger.nl niet bekend.

De geplande nieuwe nachttreinen worden mogelijk gemaakt door al eerder besteld nieuw materieel van de ÖBB. Elmer van Buuren van Train2EU merkt op dat naast de huidige order van 13 7-delige nachttreinen er geen nieuwe investeringen zijn aangekondigd. Verder uitbreiden met de huidige vloot is ook niet mogelijk, vertelt Van Buuren. “Wanneer je verder wilt groeien zijn investeringen in nieuw materieel broodnodig”.

Dit zijn de huidige nachttreinplannen

  • In de loop van 2021: Nachttrein naar Wenen en Innsbruck vanaf Amsterdam (oorspronkelijke startdatum 12 december, vanwege coronapandemie uitgesteld)
  • December 2021: introductie nachttrein Amsterdam – Zürich, en daarnaast de nachttrein Wenen – Parijs
  • December 2022: Nachttrein Zürich – Rome
  • December 2023: De nachttrein Wenen – Parijs wordt uitgebreid met een deel Berlijn – Parijs. Vanaf Berlijn komt er bovendien een rijtuiggroep voor Brussel.
  • December 2024: Nachttrein Zürich – Barcelona

Bovenstaande plannen zijn van de ÖBB, in samenwerking met de SBB, SNCF en DB. In Europa wordt gewerkt aan de terugkeer van meer nachttreinen, bijvoorbeeld Mälmo – Brussel en Stockholm – Berlijn. Hier ligt het initiatief niet bij de Oostenrijkers, maar bij Zweden.

Gepland netwerk van nachttreinen

Nieuw! Internationale Treinupdates

Meldt je aan voor onze nieuwsbrief omtrent internationaal reizen. Ontvang internationale treinacties, mooie reisverslagen en bijvoorbeeld treinnieuws vanuit Zwitserland. Na inschrijven dient u de aanmelding te bevestigen via de link die u per e-mail ontvangt.

Selecteer lijst(en):

Gerelateerde artikelen

0 0 stemmen
Artikel waardering
29 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
hanzeboog2012
3 jaren geleden

Opmerkelijk dat Scandinavië via Zweden en Denemarken vergeten wordt:

https://www.reizen-met-de-trein.nl/nieuws-start-ticketverkoop-nachttrein-berlijn-stockholm/

Dat is slechts het begin. Er schijnen ook echt concrete plannen te zijn voor een verbinding naar Brussel.

Op lange termijn zullen de nachttreinen via de Fehmarnbelttunnel rijden. De reistijd zal tussen Kopenhagen – Hamburg zoal 2 uur korter worden. Of dat voor de nachttrein geldt is afwachten.

hanzeboog2012
3 jaren geleden

Vandaar. Las alleen de kop echt.

hanzeboog2012
3 jaren geleden

Nachttrein Zürich – Barcelona vanaf december 2024. Grote kans dat er dan gekozen wordt voor Talgo treinmaterieel die zowel op normaal – en breedspoor kan rijden.

Tenzij ze kiezen om specifiek over de HSL Barcelona – Perpignan te laten rijden. Dan kun je ook de huidige nacht rijtuigen gebruiken.

Karel Geerts
3 jaren geleden

Veel opgeklopte blabla maar vooralsnog weinig treinen. Spoorwegmaatschappijen denken nog steeds dat de politiek hun klant is.

Lex
3 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Nou, eigenlijk is dat laatste niet geheel onjuist.

Je zou er eens op moeten letten hoeveel politieke discussie er ontstaat bij bijvoorbeeld het wijzigen van de dienstregeling.

Uiteraard met de standaard uitdrukking:
“…zo dwing je mensen de auto in!”

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

jaja, alsof zulke ondernemingen allemaal na een fluitsignaal kunnen beginnen.

Baardstaart
3 jaren geleden

Ik denk dat een merk voor samenwerkende nachttreindiensten een goed idee is om zo de potentiele klant naar een juiste nachttrein te leiden. Dit zijn nu de huidige verbindingen, maar ik hoop dat binnen niet al te lange tijd ook nieuw verbindingen richting het Iberisch schiereiland, oost Europa en Scandinavië toegevoegd worden.

N.
3 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik zou zelf denk ik twee verschillende namen aanhouden, zowel een EN / NJ-titel als een TEE-titel.

Dan kan het TEE-netwerk een combinatie zijn van dag en nachttreinen, met gegarandeerde overstappen, gegarandeerd minimumcomfort, en de mogelijkheid om van ieder punt op het netwerk naar ieder punt op het netwerk te boeken.

Dus bijv. TEE 14 / NJ 40421 Amsterdam -> Wien.

Ik ben ook benieuwd: gezien Parijs – Wenen weer een nachttrein wordt, krijgt hij dan ook weer een naam? Zo ja, dan nomineer ik Orient Express; dat was de naam van de Euronight die die route reed, tot hij verkort werd.

treingraag
3 jaren geleden

Inderdaad met internet moet er super resultaat te behalen zijn inzake bekendheid geven aan nachttrein verkeer en boekingen hiervoor. Werd in jaren 70, 80, 90 niet veel aan gedaan helaas want nu weg die heerlijke verbindingen met zuid Europa.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  treingraag

Weet je wel wat dat kost? Voor een promotiecampagne op een enkele niche-website ben je als adverteerder al duizenden euro’s kwijt. Doe je het met banners, waarbij je betaalt voor leads die leiden naar een verkoop, dan moet je rekenen op een aanzienlijk deel van de ticketprijs. Flixbus betaalt bijvoorbeeld al 7,50 per lead, zelfs als het verkochte ticket goedkoper is. Voor een beetje campagne via Google Ads ben je zo tienduizenden euro’s kwijt. Dat is veel te veel geld voor een kleine doelgroep.

In de jaren 70, 80 en 90 (waarin adverteren op internet niet bestond) was er nauwelijks een concurrent voor de nachttrein. Nu is die concurrentie levensgroot. Als de nachttrein via advertenties de concurrentie aan wil gaan met de luchtvaart, verliest de trein, omdat de luchtvaart gewoon veel meer slachtkracht heeft qua advertentiemogelijkheden en nog meer troeven achter de hand heeft (snelheid, comfort en lage prijzen).

Hanzeboog2012
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ze moeten de nachttreinen innoveren. Naar Wenen kun je overdag ook met ICE bereiken. Een hogesnelheidsnachttrein naar Barcelona is véél interessanter. Lekker uitgerust vanaf Nederland aankomen in Barcelona i.p.v. 3 uur vliegen.

Ze moeten het gewoon een keer uitproberen. Want de klassieke nachttrein heeft amper vervoersmarkt. En is meer een vervoersmiddel van voor de Tweede Wereldoorlog.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Lekker uitgerust aankomen na een doodsaaie eindeloze treinreis? Doe mij maar het vliegtuig. Twee uurtjes vliegen en je bent in Barcelona. Voor je het weet ben je vergeten dat je überhaupt gereisd hebt.

Ik heb geen idee wie ze nou eindelijk willen aanspreken met die nachttrein. Ik kan me voorstellen dat het mensen met nostalgische gevoelens aanspreekt. Of van die treinspotters. Misschien avonturiers die gaan wandelen in de bergen? Probleem is ook een beetje dat die nachttrein helemaal niet naar exotische bestemmingen rijdt, die het de moeite waard maken er een nacht over te doen. Je rijdt er allemaal zo naartoe. En vluchten van Eindhoven naar Wenen, kosten nog steeds maar een tientje. Dan ga je toch niet in die nachttrein zitten?

Ferry Wu
3 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Talgo heeft ontwerpen van hogesnelheidsnachtreinen,die 300 km per uur kunnen rijden. Amsterdam – Barcelona is een beetje te kort .Duurt 10,5 uur. Veel beter is naar Madrid.,dan is reistijd 13 uur. De Talgo treinen hebben de voorkeur omdat ze gelijkvloerse instap hebben(vooral voor belang voor ouderen en gehandicapten)en energiezuiniger is

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik doe ook wel eens Google Ad en Facebook campagnes. HEt is toch vooral goedkoop ten opzichte van print. Maar onze vereniging verkoopt geen reistickets.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

en hoeft niet af te dragen. We zien wel hoeveel mensen er opdagen. Ik weet wel dat we 30% meer bezoek hebben sinds we dit doen. Nu de print maar stoppen en wanneer je dat op maakt aan digitaal zal het wel flink om hoog gaan. In enquetes is er nooit iemand die print als inspiratie meldt

Kees
3 jaren geleden

Het zijn allemaal mooie intenties. of dit werkelijkheid zal worden en in stand zal blijven is nog maar de vraag.

In een vrij recent verleden heeft Deutsche Bahn met de aankoop van City Night Line dit ook al eens geprobeerd en dat heeft (helaas) ook niet zo lang stand gehouden.

Ik vraag me af of de betrokken partijen niet dezelfde fout maken als toen, want ik zie niet wat er nu veranderd is ten gunste van een nachttrein.

Eef
3 jaren geleden
Antwoord aan  Kees

Het probleem is dat nachttreinen laten rijden steeds meer een doel op zichzelf dreigt te worden en niet gebaseerd is op reizigersvraag. Meer marktonderzoek en minder gelobby bij overheden zou verstandig zijn.

Roland Scholten
3 jaren geleden

Oude wijn in nieuwe zakken. Kijk naar het voorgestelde netwerk en de oude staatsspoorwegen. De poltiek wordt bediend in de verwachting dat dit veel sunsidie oplevert.
En waar halen ze zo plots modern en eigentijds materieel vandaan: de nieuwe nachttrein van Amsterdam-Zürich rijdt met oude gehuurde troep van een of ander Duits bedrijf

Karel Geerts
3 jaren geleden
Antwoord aan  Roland Scholten

Het binnenhalen van subsidie lijkt belangrijker dan reizigers vervoeren.

Annemiek
3 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Dat is denk ik ook de enige reden dat die trein gaat rijden. NS doet wel steeds alsof er een heel nieuw product is ontwikkeld, maar in feite is alleen het deel van de rit tussen Düsseldorf en Amsterdam nieuw. Het enige wat NS doet, is tegen subsidie de trein rijden tussen Amsterdam en Keulen. Het gaat dan om maximaal enkele tientallen reizigers per trein. Er bestaat in de verste verte geen mogelijkheid dat de rit ooit rendabel kan worden gereden zonder miljoenensubsidie. Een subsidie voor vakantiegangers welteverstaan. Als de subsidie eindigt, stopt de nachttrein weer. Behalve de subsidieverstrekker, is er iedere partij daarvan op de hoogte. Als het een levensvatbare onderneming was, hadden ze er immers zelf wel in geïnvesteerd. Als ze met troep gaan rijden, zal iedereen die het een keertje probeert een volgende keer bedanken. En zo zal het met al die nachttreinen gaan. Een Oostenrijkse spoorwegonderneming verzint een route en strijkt de eer op voor het lef voor deze ‘groene’ onderneming, maar staat aan de andere kant het handje op te houden voor de subsidies, omdat het allemaal helemaal niet uit kan.

Maaslijn-er
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ook is vreemd dat dezelfde partijen die tegen nachtvluchten zijn met geluidshinder rond luchthavens, nu het hardste vragen om treinen ‘s nachts door heel Europa te laten rijden.

En Van Veldhoven van D66 heeft een streven om zo veel mogelijk internationale treinverbindingen op te zetten, rendabel of niet

David B
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Get your facts straight. Het gros van de OBB Nightjets rijdt zonder subsidie. Ik zie nergens in de communicatie dat bij dit uitgebreidere aanbod anders zou worden.

FyraFlop34
3 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Pffff, wat een pessimistisch essay weer zeg. NS en ÖBB hebben er allebei geen belang bij om de overheid geld af te troggelen, want verassing verassing, ze zijn eigendom van diezelfde overheid. De nachttrein naar Brussel wordt zonder subsidie gereden, en de dienstregeling wordt ondanks corona uitgebreid (brussel-innsbruck verdwijnt omdat die nodig is voor NJ vanuit Ams). Stop met overal spoken te zien, die treinen zitten best vol. Ook is die subsidie eigenlijk gewoon extra geld voor Prorail via de betaalde paden. Die rit is juist onrendabel omdat ervoor betaald moet worden: in het NS-tijdperk kostte het nauwelijks geld om een trein om acht uur over het spoor te laten rijden. De spoorwegmaatschappij had er baat bij het spoor zo efficiënt mogelijk te gebruiken, dat maakt vervangen van infrastructuur tot een betere prijs/gebruik verhoudin. Door de heilige privatisering werden sommige verbindingen overnacht onrendabel.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

DAt zal wel los lopen. Er is een planningstermijn en men wil tzt een aanbod hebben om zo voor een groep reizigers het vliegen onnodig te maken. Wanneer de duimschroeven voor het korte afstand vliegen aangedraaid worden is er een alternatief. Wie niet wel zal dan duur moeten vliegen of met de auto of bus gaan.
Er is wel meer te beleven zoals een nachttrein naar VK. MEt gewone snelheid doe je lang genoeg over.
Zoals gezegd moet de privacy in de slaapwagons wel opgeschroefd worden. Beter zou men dubbeldekkers hebben met rijen compacte 1 persoonscabines.

FyraFlop34
3 jaren geleden

>De geplande nieuwe nachttreinen worden mogelijk gemaakt door al eerder besteld nieuw materieel van de ÖBB. Elmer van Buuren van Train2EU merkt op dat naast de huidige order van 13 7-delige nachttreinen er geen nieuwe investeringen zijn aangekondigd. Verder uitbreiden met de huidige vloot is ook niet mogelijk, vertelt Van Buuren. “Wanneer je verder wilt groeien zijn investeringen in nieuw materieel broodnodig”.

Volgens mij klopt dat laatste niet. Ik zag bij IRJ dat öbb 20 extra treinstellen heeft besteld.

https://www.railjournal.com/passenger/main-line/obb-to-order-more-nightjet-trains/

de engelse wikipedia is het ook met mij eens:
“ÖBB has ordered a total of 33 new seven-car trainsets from Siemens. [5] [6]”

dries molenaar
3 jaren geleden

Een blik van buiten, niet altijd even neutraal die amerikanen. Maar toch aardig:
https://edition.cnn.com/travel/article/night-trains-europe-sleeper-obb/index.html