FNV: personeel NS niet uitgerust voor coronacontroles in treinen

Personeel van NS is niet voldoende uitgerust om straks de handhaving van aanvullende coronamaatregelen voor internationale reizigers uit te voeren. Dat schrijft vakbond FNV in een brief aan het kabinet in een reactie op de beoogde wijziging van de Wet publieke gezondheid.

Vervoerder deels verantwoordelijk voor extra controles

Volgens deze plannen moeten reizigers uit hoogrisicogebieden die Nederland binnenkomen beschikken over een negatieve testuitslag en een quarantaineverklaring. Zij moeten eerst tien dagen in thuisquarantaine. Op vrijwillige basis mag op dag vijf na aankomst een test worden afgenomen. Als de uitslag daarvan negatief is, eindigt de quarantaineplicht.

Het kabinet wil vervoerders deels verantwoordelijk houden voor de handhaving. Dat betekent volgens het FNV dat treinpersoneel de taak krijgt om reizigers zonder juiste of ontbrekende documenten op te sporen en feitelijk te voorkomen dat deze reizigers Nederland binnenkomen. Dat is in de uitvoering volgens de bond onmogelijk.

Medische documenten

Zo is ook bij internationale treinen sprake van een zogeheten open instapregime. Daardoor is het niet mogelijk om bij alle deuren van de treinen controles uit te voeren. Volgens het FNV voorziet de inzet van personeel ook niet in boa’s. De stewards die op internationale treinen werken hebben geen opsporingsbevoegdheid, verduidelijkt de bond.

Ook is er binnen de NS geen weet van medische documenten en in het bijzonder van coronapapieren. Daarbij geldt ook nog eens dat papieren per land kunnen verschillen. Ook zal de uitvoering in de problemen komen als er meer of minder hoogrisicogebieden worden aangewezen. Het zal NS niet lukken om op tijd deze wijzigingen aan personeel te verstrekken, waarschuwt FNV.

Agressie

Ook vreest het FNV de kans op meer agressie tegen personeel bij de controle van reizigers. Verder zouden de aanpassingen van de wet ervoor kunnen zorgen dat meer mensen met de auto in plaats van met de trein gaan reizen.

Gerelateerde berichten

(c) ANP

This post was last modified on 10 maart 2021 17:51

Bekijk reacties

    • In dit geval terecht. Naar je eigen land terug reizen is van oudsher een onvervreemdbaar recht waar geen uitzonderingen voor mogelijk zijn. Door het uitsluiten van positief getesten mensen (vaak ver nadat men Corona heeft gehad en genezen is) is mijn inziens niets anders dan het creeeren van nieuwe vluchtelingen.

      Toen ik zelf Corona had vroeg ik aan de lui van bron en contact onderzoek of er een exit test mogelijk is, maar hun zeiden dat het niet mogelijk was omdat ik zelf nog dode virussen in mijn lijf heb, die op de PCR test reageren.

      • Precies. De mogelijkheid om burgers uit hun eigen land te weren is er gelukkig niet en gaat er ook niet komen.

  • Internationale treinen en bussen tot 1 mei opheffen. Eijsden, Eygelsoven Markt, De Eschmarke en Glanerbrug krijgen een vervangende busdienst (eventueel geïntegreerd in de reguliere busdiensten), Elten een busdienst vanuit Emmerich (eventueel geïntegreerd in lijn 94). Verder keert de RB57 in Bad Nieuweschans, de RB61 en IC77 in Bad Bentheim, de RB64 en RB51 in Gronau, de RE19 in Emmerich, de ICE78 in Oberhausen of vervalt helemaal, de RE13 in Kaldenkirchen, de RE18 in Heerlen, de L40 in Visé, de L12 in Essen, de Benelux in Noorderkempen (vervalt in Nederland) en de Thalys in Antwerpen. Zo wordt grensverkeer tenminste echt beperkt.

    • Grensverkeer écht beperken is door de snelwegen dicht te gooien, en de vliegvelden. Sorry, al het OV-gerelateerde geneuzel zit in de marge.

      • Het beperken van specifiek het grensverkeer is op zichzelf geneuzel in de marge in het totale plaatje van virusbestrijding. Als de besmettingsgraad aan weerszijden van de grens nagenoeg gelijk is, komen er ongeveer net zoveel besmette mensen over de grens binnen als dat er in diezelfde tijd juist over de grens weer naar buiten gaan. Wat natuurlijk wel helpt is het verminderen van de 'mensendichtheid' in treinen, bussen, veerboten en vliegtuigen in het algemeen, want daarmee voorkom je nieuwe besmettingen.

    • Beetje kort door de bocht er zijn misschien familieleden die op bezoek willen naar familie in het buitenland en geen ander vervoer hebben. En dan bedoel ik gewoon met test.

      • Ik weet niet of je het door hebt, maar het is al sinds half december niet de bedoeling om bij familie op bezoek te gaan tenzij zeer dringend noodzakelijk en daar helemaal al het OV niet daarvoor te gebruiken.

        • Zeer dringend hoeft het niet te zijn, wel noodzakelijk. En dat is een dringend beroep op iedereen. Familiebezoek valt in mijn optiek inderdaad meestal niet onder noodzakelijk, maar het kan wel. Wat verder noodzakelijk is, zal niet iedereen een zelfde afweging maken. Om een bestelling in de winkel te halen? Eén zal zeggen nee, de ander zal zeggen: ja, want ik heb dat product echt nodig. De één zal dat onverantwoord vinden, de ander begrijpelijk.

Share

Recent Posts

Ov-chipkaart nu ook geldig naar Emmerich

Na herhaaldelijk uitstel is het nu echt zover. Sinds afgelopen week kunnen treinreizigers met de…

2 dagen terug

Personeelstekort: treinuitval en geen vervangend vervoer bij storing(en)

Het treinverkeer piept en kraakt door een tekort aan personeel. Vrijwel dagelijks vallen er treinen…

2 dagen terug

In 2023 nachttrein naar Barcelona?

De Nederlands-Belgische spoorwegmaatschappij European Sleeper wil eind volgend jaar meerdere keren per week een nachttrein…

5 dagen terug

NS: mogelijk wekelijks aanpassingen in dienstregeling door personeelstekort

Als de NS komende zomer wegens de krapte op de arbeidsmarkt aanpassingen moet doen in…

2 weken terug

‘Openbaar vervoer in 2023 weer even druk als in 2019’

Het valt te verwachten dat het openbaar vervoer in 2023 weer bijna net zo druk…

2 weken terug

Nachttrein naar Franse wintersportbestemmingen (en Franse stranden)

European Sleeper gaat samenwerken met Sunweb om duurzaam reizen voor een breed publiek aantrekkelijk te…

2 weken terug