fbpx
SLT, Sprinter, Zwolle, Reiziger, deur, te laat

FNV: staking bij NS gaat door, ondanks nieuw loonbod

06 sep 2022 18:59

De geplande staking van NS-personeel gaat aanstaande vrijdag vooralsnog door, ondanks het cao-bod dat de NS dinsdag heeft gedaan. Dat meldt cao-onderhandelaar van vakbond FNV Spoor Henri Janssen.

UPDATE 11 september: De vakbonden en NS hebben een principeakkoord bereikt. Acties zijn daardoor – in elk geval voorlopig – van de baan.

Onvoldoende

“Vooralsnog is wat er nu ligt onvoldoende om de staking terug te trekken. En er is nog geen cao-akkoord”, aldus Janssen. Dit betekent dat er vrijdag naar verwachting geen treinen zullen rijden in de kop van Noord-Holland, rond Amsterdam, Haarlem, Leiden, Den Haag en Rotterdam. Ook het internationaal treinverkeer zal niet rijden, verwacht Treinreiziger.nl.

De hoofdpunten van het nieuwe loonbod:

NS meldde dinsdag dat er een nieuw voorstel naar de vakbonden is verstuurd. Het spoorbedrijf hoopt een einde te maken aan de grote onrust onder het personeel. Afgelopen weken legden grote stakingen het treinverkeer stil. De vakbonden hebben nieuwe acties aangekondigd. Na de acties van komende vrijdag staan er volgende week stakingen gepland op 13 en 15 september.

Het loonbod van NS omvat:

  • 5% meer loon met terugwerkende kracht per 1 juli, met een minimum van 150 euro.
  • Per 1 januari 2023 nog eens een loonsverhoging van 2,5%.
  • Eenmalige uitkering van 650 euro.
  • Afschaffing jeugdschalen.

Verder wil de directie “afspraken maken hoe om te gaan met de onzekerheid van de inflatieontwikkeling” en onder meer een minimumloon van 14 euro in de cao vastleggen.

Eerste aanzet

Janssen noemt namens de FNV de uitnodiging van NS een eerste aanzet om de onderhandelingen weer op te starten. Zo is hij onder meer benieuwd hoe de NS precies over de inflatiecorrectie denkt. “Onze leden willen een automatische prijscompensatie.” Ook moet er meer duidelijkheid komen over “de balans tussen werk en privé”. Het minimumloon van 14 euro noemt Janssen daarentegen prima. “Dat was ons voorstel”.

De vakbonden FNV, CNV en VVMC overleggen woensdagochtend gezamenlijk over het bod van de NS. Cao-onderhandelaar van CNV, Jerry Piqué, laat dinsdagavond weten: “Wat mij betreft gaan we in op het bod en ik zal dat zo bespreken met de cao-commissie. De uitkomst van dat overleg bespreken we woensdag met de andere bonden.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

28 gedachten aan “FNV: staking bij NS gaat door, ondanks nieuw loonbod”

  1. Wilhelm schreef:

    In hwt artikel staat het bod van de NS. Het zou verduidelijkend zijn als zowel de eisen vanm het personeel als het bod van de werkgever naast elkaar kwamen te staan. Dan zien we eenvoudig waar de verschillen nog liggen, waar de NS-directie nog moet sleutelen en tussen welke verschilletjes een handjeklap kan worden gedaan.

    Hopelijk komt men er in deze maand uit. Intussen bereiken ons berichten over steeds hogere inflatiecijfers.

    1. Otto schreef:

      Wel ja, nog meer verhogingen. Ga jij dat betalen?

      1. Lodewijk Entrop schreef:

        Ik denk dat het antwoord wie het gaat betalen heel eenvoudig zou moeten zijn. Het bestuur van NS zelf. Die zullen best een mooi salaris hebben en kunnen best ietsjes minder verdienen. Daarnaast is er dusdanig veel geld bij de grote bedrijven, dat ook zij zullen moeten bijdragen aan hogere lonen. Niet alleen bij NS, maar overal waar gestaakt wordt.

        1. Joost2 schreef:

          Het bestuur verdient in totaal 1,6 miljoen per jaar. Als je dat deelt door de 20.000 medewerkers heb je 80 euro per jaar. Dus als je het salaris van het bestuur zou halveren, kan je iedere werknemer 40 euro per jaar geven, bruto. Dus dan heb je nog niet eens een begin.

        2. Annemiek schreef:

          NS is zo goed als failliet. Er is helemaal geen geld. Als de financiële situatie van de toko toonaangevend was voor de lonen, dan ging er flink het mes in.

          Reken er overigens maar op dat de beloningen voor de top flink omhoog gaan zodra er een nieuwe president-directeur is. Er is niemand die die klus voor weinig gaat doen.

  2. Mars schreef:

    Schandalig dat men hier niet mee akkoord gaat…

  3. Stokbosveen schreef:

    Wat ik ervan begrepen heb, is niet enkel het loon wat telt. Maar ook aan arbeidsvoorwaarden worden dooe de vakbonden eisen gesteld. Zoals werken in de weekends, avonduren en het nachtnet. Dus moeten werken op tijden die weinig populair zijn bij het personeel.
    Tsja, ik heb zoiets van dat je vooraf kon weten dat je te maken krijgt met onregelmatige diensten toen je solliciteerde.
    Maar ook veiligheid van het rijdend personeel schijnt een onderdeel te zijn van de vakbondseisen. Maar daarover hoor je amper iets in de media.

    Iets anders wat zou kunnen helpen is prestatiebeloning voor jouw werk. Zeg maar een soort bonus bovenop je salaris. Ik denk dat het dan snel afgelopen is met het personeel die liever lui dan moei is en die dus nooit controlerondes loopt.

    1. Anoniem schreef:

      De vakbonden willen alleen nog treinen laten rijden op werkdagen van 7 tot 19 uur.

      1. Annemiek schreef:

        Inderdaad. Conducteurs hadden blijkbaar de illusie dat ze solliciteerden naar een baan met kantooruren en dat ze kaartjes moesten controleren, stond ook al niet duidelijk in de functieomschrijving.

      2. Anoniem schreef:

        Das fijn kan ik stoppen met werken kut vakbonden

    2. Michiel schreef:

      Onregelmatig werken hoort er inderdaad bij, het is niet zo zeer dat de NS dit voor de lol doet, maar een bepaald percentage van alle treinen die in de dienstregeling is opgenomen rijdt nou eenmaal buiten kantooruren. Je kunt lastig een maximum aantal weekenddiensten afspreken, als je het aantal diensten doordeweeks en het aantal diensten in het weekend weet komt daar een bepaald getal uit wat aangeeft hoe vaak elk personeelslid in het weekend moet werken.

      Wel kan de NS aanbieden om zich in te zetten zo veel mogelijk om en om weekenddienst te bieden en werknemers een voorkeur te laten geven, maar garanties geven is gewoon erg lastig omdat de NS maar beperkt invloed heeft op hoeveel diensten er in het weekend zijn.

  4. Joost2 schreef:

    Een automatische prijscompensatie is echt een belachelijke looneis.

    1. Johan schreef:

      Inderdaad, maar zie dat maar eens uit te leggen aan mensen die zo slecht hebben opgelet bij de economieles dat ze SP stemmen en lid zijn van een vakbond.

      1. Piet schreef:

        Hoe dom kan je zijn
        Je hebt zelf waarschijnlijk niet echt goed opgelet op school

      2. Annemiek schreef:

        De FNV en SP zijn als een jas die je beter niet kan aantrekken als je nog plannen hebt om iets te maken van je leven. Wil je alleen maar overleven, dan zit je goed bij FNV en SP. Je hele leven schurken tegen de armoede aan. Bij de minste tegenslag de dreiging van bijstand en voedselbank, slaafs naar de vakbonden luisteren, zelf niets ondernemen en ‘de bazen’ overal de schuld van geven. Je moet er maar zin in hebben.

  5. hanzeboog2012 schreef:

    Quote:

    Het loonbod van NS omvat:

    5% meer loon met terugwerkende kracht per 1 juli, met een minimum van 150 euro.
    Per 1 januari 2023 nog eens een loonsverhoging van 2,5%.
    Eenmalige uitkering van 650 euro
    Afschaffing jeugdschalen

    Minus Inflatie. Wat blijft er dan over? Voor het personeel zal het soms nog niet voldoende zijn.

    Wel zal de overheid vanaf 2023 bijstand verlenen met een aantal compensatiemaatregelen. Maar of dat voldoende is….

    Het vervelendste is de onzekerheid. Kun je als NS medewerker genoeg verdienen als je zuinig leeft? Of is het dan nog niet voldoende?

    En dan de werkdruk en de waardering.

    1. Anoniem schreef:

      Waardering krijg je in ieder geval niet als je meer staakt dan werkt. Daarnaast heeft iedere Nederlander het op dit moment lastig, niet alleen treinpersoneel.

    2. Tim schreef:

      Waardering van wie? De reizigers kotsen zo langzamerhand van het personeel.

    3. N schreef:

      Maar dat geldt toch voor de helft van de samenleving? Nergens gaan de lonen mee met deze belachelijke inflatie. Echt een overdreven eis van de vakbonden..

  6. Ralph schreef:

    Hoe lang gaat die onzin nog duren met dat staken ,je komt niet waar je moet zyn hoor

  7. Ralph schreef:

    Hoe lang gaat die onzin nog duren met die treinen ,want je komt niet op bestemming waar je moet zyn hoor

  8. Anna schreef:

    Ik sta op Schiphol a.s. vrijdag en ik heb uitgerekend dat het mij 51/2 gaat duren om naar huis te komen in Gouda. Normaal 2 uur.
    Hier word ik dus niet blij mee! Ik vond het aanbod van de NS niet slecht opzich en met deze 2de ronde van stakingen maak je jezelf niet populair bij de reizigers wiensbegrip toch wel een stuk minder is.

  9. Wim schreef:

    NS Personeel vecht voor haar rechten of willen we dat het straks zo de spuigaten uit loopt met onderwaardering als op Schiphol? Ik zie de huidige vakbond criticasters waarschijnlijk ook op het Schiphol forum schelden over de lange wachtrijen omdat personeel het niet meer trekt. Voorkomen is beter dan genezen

  10. Thierry schreef:

    Even afgezien van of de looneisen terecht zijn, lijkt me het voortzetten van de stakingen niet kloppen. Het doel van staken zou toch moeten zijn om de organisatie te bewegen het vastgelopen gesprek voor betere werkomstandigheden en loon te hervatten? Dat is gelukt, NS heeft zelfs spijt betuigd over de late actie.

    Nu kunnen de gesprekken weer verder om ergens in het midden uit te komen. Pas als die opnieuw zouden vastlopen zou opnieuw het stakingsmiddel uit te kast kunnen worden getrokken.

    Staken zou een uiterste noodgreep moeten zijn, in plaats van een onderhandelingsstrategie. Het komt op mij over dat de bonden de impact voor reizigers niet overzien of begrijpen.

  11. Edwin de Hond schreef:

    Het laat maar weer zien hoe incompetent de NS directie is. I.p.v. om zijn klanten te beschermen door naar de gang van rechter te gaan om deze idiote eisen van de bonden de stakingen te laten verbieden heft men gewoon maar alle treinen op dus hoezo regionale staking. Bovendien vergeten de vakbonden erbij te melden dat naast toch wel behoorlijke lonen de vrijvervoer a 300 euro per maand per persoon word vergeten dat via een belasting trukendoos nauwelijks als loon hoeft te worden opgegeven .ofwel effe de 300 euro bij de huidige loon bijtellen. En als zitten in de eerste klas van de meeste conducteurs als forse werkdruk wordt ervaren dan is het droevig gestelt met het personeel. Mocht NS akkoord gaan ( en de aandeelhouder de staat ) met de eisen van de bonden dan word uiteraard de coronasteun ingetrokken want er is blijkbaar dan wel geld en is de corona steun naar mijn visie verboden staatssteun leuk voer voor juristen. Een brief van mijne zijde gaat zeker naar Brussel om dit aan te kaarten.
    En nogmaals heeft NS coronasteun nodig dan met voorwaarden en een daarvan moet zijn bevriezen lonen en matigen naar het streekvervoer CAO.

  12. Tevreden reiziger schreef:

    Erg vervelend dat ik vandaag m’n reis niet kan maken.

    Maar het is nog vervelender als je je werk niet goed kunt doen, structureel onder betaald word en je door een grillig rooster lastig een sociaal leven kunt hebben.

    Dat zij ‘voor14’ gaanvus niet meer dan logisch. Volgens de regels voor een Europees minimumloon zou dat zelfs nog iets meer moeten zijn.

    Ik ben niet bekend met hoe de andere eisen effect gaan hebben voor het ns-personeel, maar staken doe je niet voor de lol.

    Niets dan lof voor het NS personeel dat mij al negen jaar punctueel vervoerd. Vrijwel altijd staan ze iedereen geduldig of zelfs vrolijk te woord. (Ondanks het gedrag van sommige reizigers.)

    Goed werk, voor een eerlijk salaris en onder eerlijke voorwaarden. Mijn steun heeft u van harte.

  13. Rik schreef:

    Helaas zijn er nu geen regelingen meer zoals 55 plus 57 40 dienstjaren ipio enzovoor,prima dat is nu eenmaal zo,maar verwacht ns dan dat ouderen boven 55 nog vvolle kracht nachtdienst kunnen foen?
    Bij nsr is het geregeld daar kan jer voor kiezen om op vrijwillige bbasis geen nacht meer te doen maar bij een hoop andere ns ondrdelen is dat niet geregeld

  14. Rik schreef:

    Helaas zijn er nu geen regelingen meer zoals 55 plus 57 40 dienstjaren ipio enzovoor,prima dat is nu eenmaal zo,maar verwacht ns dan dat ouderen boven 55 nog volle kracht nachtdienst kunnen doen?
    Bij nsr is het geregeld daar kan je er voor kiezen om op vrijwillige basis geen nacht meer te doen maar bij een hoop andere ns ondrdelen is dat niet geregeld

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.