fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS-stakingen op 9, 13 en 15 september: de verwachte hinder op een rij

05 sep 2022 21:03

De vakbonden hebben maandag aangekondigd dat er een tweede stakingsgolf komt in het loonconflict met de Nederlandse Spoorwegen. Vanaf vrijdag 9 september is er hinder te verwachten. De precieze details zijn nog niet bekend. Op basis van de eerdere stakingen heeft Treinreiziger.nl echter al wel een inschatting gemaakt.

UPDATE 11 september: De vakbonden en NS hebben een principeakkoord bereikt. Acties zijn daardoor – in elk geval voorlopig – van de baan.

NS-staking vrijdag 9 september

Update: Er zullen geen NS-treinen rijden in Nederland. Alleen tussen Amsterdam en Schiphol. Internationale treinen rijden eveneens niet. Alleen regionale grensoverschrijdende treinen rijden wel.

NS-staking dinsdag 13 september

Update: staking van de baan.

NS-staking donderdag 15 september

Update: staking van de baan.

Cao-gesprekken

Maandagavond liet NS weten nieuwe stakingen te betreuren. De NS stelt dat de stakingen een duidelijk signaal zijn en dat de oproep van de vakbonden serieus wordt genomen. “Wij zijn aan zet. Het is in het belang van onze collega’s om tot een goede cao te komen. Wij zullen daar initiatief toe nemen.”

De cao-onderhandelaars van CNV Vakmensen en FNV zeggen nog geen uitnodiging te hebben ontvangen voor een gesprek. “Maar die moet morgen komen, anders is het echt te laat”, aldus Jerry Piqué van CNV. Mocht er eventueel een aanbod komen vanuit de NS dan zijn de stakingen niet per definitie van de baan. “Dat is afhankelijk van het aanbod dat er eventueel komt.” Ook FNV wil eerst de uitnodiging afwachten. “Daarna bepalen we met de cao-commissie of die inhoudelijk genoeg is en of het überhaupt een gesprek waard is. We doen het niet alleen voor de koffie”, aldus Henri Janssen van FNV.

Landelijke acties

De vakbonden dreigen met landelijke acties als de tweede stakingsronde geen cao oplevert.

136 gedachten aan “NS-stakingen op 9, 13 en 15 september: de verwachte hinder op een rij”

  1. Annemiek schreef:

    Nog steeds begrijp ik niet hoe de wijze waarop gestaakt wordt moet leiden naar een nieuwe CAO. Er is haast geen verband tussen de twee.

    1. Nieuwe werknemer schreef:

      Aanstaande week mijn eerste week bij een nieuwe werkgever en ik moet helaas met de trein. Nou, bedankt NS.

      1. Noemi schreef:

        Arbeiders hebben recht op een leefbaar loon. Er is niets persoonlijks tegen u en tegen niemand.

  2. Jasper schreef:

    Wat een gezeik.

  3. Hanzeboog2012 schreef:

    Hildebrand:

    Zal de Intercity van/naar Dordrecht – Lelystad ook niet gaan rijden op vrijdag?

    Het zal het treinverkeer behoorlijk ontwrichten. Zien hoe de dienstregeling wordt. Want de NS zal moeten improviseren vanwege beschikbare NS personeel. Want er zijn personeelstekorten. En daarbij deze stakingen erbij.

    Verwacht dat NS vanaf nu hun dienstregeling baseren op hun beschikbare treinpersoneel. En dat nog lang duren Zeker in dienstregeling 2023. Zoveel treinen als in 2019 zullen voorlopig niet rijden. Want NS moet eerst het personeelsbestand op orde krijgen. En vervolgens de NS medewerkers binnen boord willen met betere arbeidsvoorwaarden.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik verwacht dat die trein niet zal rijden, maar ik weet het niet zeker.

  4. Rudolf schreef:

    Vandaag tussen Venlo en Amsterdam twee uur in de trein gezeten en geen conducteur gezien, dus wat sommige conducteurs betreft is er weinig verschil tussen “werken” en staken, alleen in het eerste geval zitten ze op hun krent in de eerste klas en in het tweede geval in de kantine. Er zijn ook conducteurs die wél hun best doen hoor.

    1. Saskia schreef:

      Afgelopen weekend vanuit het noorden des lands met mijn weekend vrij abonnement in totaal ongeveer 12 uur met de NS gereisd, geen enkele keer gecontroleerd en zelfs geen conducteur die door de trein liep. Tijdens de terugreis werd op een lang traject geeneens omgeroepen welk station we naderden, dit terwijl de elektronische schermen op zwart stonden en het buiten donker was. Voel me in de avonduren als alleenreizende vrouw, steeds vaker onveilig in de trein, dit omdat er geen conducteur te bespeuren is. Het stelselmatig niet controleren van kaartjes en onzichtbaar zijn van treinpersoneel trekt ook veel zwartrijders aan via stations zonder poortjes.

      1. Henk Algra schreef:

        Ook mijn ervaring. Omdat veel gastheren (m/v) het laten afweten in de trein wordt de sfeer er niet beter op, zeker niet in de avonduren. Eigenlijk zijn tal van conducteurs al enkele maanden in een toestand van gedeeltelijke staking beland. Ze bedienen de sluitfluit en zitten verder mopperend in de eerste klasse

  5. Hans Robert schreef:

    Als ik zou kunnen zal ik nooit meer met de trein reizen.helaas kan ik dat niet

    1. Sven Ruben schreef:

      Wij allemaal, Hans

  6. Oscar schreef:

    Ik vrees dat NS hard op weg is zichzelf overbodig te maken.
    Afgelopen 30 augustus hadden we afdelingsuitje met ons team bij onze werkgever; binnen één uur waren voor 40 mensen 10 auto’s geregeld. Geen last van stakingen gehad.

    Misschien moet NS maar serieus werk gaan maken van Greenwheels. Dat heeft beduidend minder last van stakingen. Een aanzet hiertoe op https://www.metronieuws.nl/lezerscolumn/2022/08/met-ns-nooit-meer-in-de-cao-staan/ .

    1. Baardstaart schreef:

      Helaas zijn rijbewijslozen wel afhankelijk van het OV. Ik kijk iedere keer Huawei lief aan met de vraag wanneer ze de volledig zelfrijdende auto in Nederland gaan introduceren.

      1. Martijn schreef:

        Helaas, alsnog zou je dan in het bezit van een rijbewijs moeten zijn om in te grijpen, indien het fout gaat.

  7. John schreef:

    NS-staking dinsdag 13 september
    > De verwachting is dat internationale treinen wel normaal zullen rijden

    Was het niet de laste keer dat de IC Amsterdam – Berlijn reed alleen vanaf Bad Bentheim.

  8. mary schreef:

    Als NS a.s. vrijdag 9 september wel gaat staken. Is het dan nog mogelijk om vanuit Alkmaar naar Amersfoort te reizen?

    1. Johan schreef:

      Alkmaar ligt in de regio Noord-West, dus per trein kom je waarschijnlijk Alkmaar niet eens uit.

    2. Atasoy schreef:

      Uit Rotterdam naar Venlo zijn er treinen die dag?

  9. peter schreef:

    waarom niet alle reizigers gratis vervoeren? Geeft meer begrip bij de reizigers en je pakt de baas er mee aan.

    1. Joost2 schreef:

      Daar gaat ‘de baas’ natuurlijk niet mee akkoord.

      1. Harm schreef:

        Wat wil de baas ertegen doen als het personeel collectief besluit om geen kaartjes te controleren en dit vooraf bekend maakt?
        Het personeel collectief op straat zetten en vervangen door nieuw personeel dat nu al niet beschikbaar is?

    2. Anoniem schreef:

      Mag wettelijk gezien niet, wordt gezien als diefstal van de werkgever.

    3. johan II schreef:

      Is dat de reden? Vreemd.

      Als OV staakt krijgt NS geen inkomsten.
      Als reizen gratis is, doordat het het stakingsmiddel is, ook niet.

      Of beiden zijn “diefstal”, of beiden niet.
      Daar hoef je geen Plato voor te zijn.

      Voor de stakenden is er weinig verschil. Ze zetten de vervoerder onder druk met een fikse inkomstenderving.
      Ze voorkomen wel dat reizigers de dupe zijn, en dat mensen afhaken, de overstap maken naar de auto. En daarmee ook de samenleving met een moeilijk omkeerbaar probleem opzadelen.

      Ook komt het staken veel positiever voor het voetlicht. Conducteurs kunnen oefenen met gastheerschap, kennismaken met reizigers, want in de stakende regio hoeven ze niet bang te zijn geconfronteerd te worden met enge mensen (geen zwartrijders in deze situatie). Win-win-win.
      (ik stel me voor dat zodra de conducteurs een stakende regio inkomen een oranje hesje met rood-wit-blauw omdoen, dat doet het goed bij media en Nederlanders. Thermoskannen FNV-koffie uitdelen (en FNV-stickers voor kinderen) doen het ook goed, muziek maken, talentenshow, etc. Als de trein de regio uitrijdt: hesje uit.

      Aangezien nu vaak per regio gestaakt wordt kan TLS (OV chipkaart) mooi de door de regio gereisde kilometers aftrekken van de ritprijs. Kunnen ook zij eindelijk hun vakmanschap en bijdrage laten blijken (ook win-win-win, want door deze proeve van kunnen zullen de incheckpaaltjes voor de verschillende vervoerders op perrons ook eindelijk verdwijnen (introductie van intelligente algoritmes bij TLS – eindelijk!)

      Hoewel de financiële schade aanzienlijk zal zijn voor NS, zal het plaatje gunstiger zijn dan de huidige situatie.

      >>> MINDER ”DIEFSTAL” DUS!

      Reizigers blijven, haken niet af, de samenleving en de toekomst van OV wordt niet gekannibaliseerd. Daarnaast worden de andere regio’s niet getroffen door inkomstenderving, of treinen die op de verkeerde plek staan.
      En de conducteurs/machinisten zullen waarschijnlijk meer plezier en eer van hun werk hebben. tijdens deze staking. Worden ook niet uitgemaakt voor werkschuw, want ze werken.

      Het lijkt me de juiste stakingsmiddel: NS/ de vervoerder in de portemonnee raken. Maar niet in andere operationele dingen, en al helemaal geen onschuldigen (reizigers, samenleving) raken.

      ___
      Vergeet ook niet dat anders dan bij de meeste andere stakingen, bijv in een fietsenfabriek, eindgebruikers een andere fiets kunnen kopen. Bij NS is die keuze er niet (wellicht soms een bus). Als er sprake is van “diefstal” is het in OV in eerste instantie diefstal van de reiziger en de samenleving (duurzame toekomst).

      De toekomst is veel te belangrijk – zie bijv de stikstof/boerenproblematiek, de zoveelste giga-impasse en patstelling in de samenleving. Hoogste tijd voor nieuwe vormen van staken, ieders verantwoordelijkheid. Kom op OV geef het goede voorbeeld.

      1. Lodewijk Entrop schreef:

        Op zich ben ik het met u eens, helaas heeft de rechter het gratis meenemen van reizigers als onwettig staken beschouwd en kan de vakbond dat dus niet doen.

        1. johan III schreef:

          krijg ebola

        2. johan II schreef:

          Sorry lodewijk, mijn broertje heeft dit getypt.
          Excuses voor dit ongemak!

      2. Joost2 schreef:

        @johan ii

        Bij een staking heeft ns geen kosten voor energie, alle treinen staan immers stil. Bij gratis reizen als actie lopen de energiekosten (en andere variabele kosten) gewoon door. Staken is een recht. Je werkgever op kosten jagen is geen recht.

      3. johan II schreef:

        Joost, het lijkt me sterk dat de kosten (van energie en afschrijving) hoger zijn dan de kosten van de conventionele staking.
        Denk aan duurzaam afhakende klanten, minder reizen in niet-stakende regio’s, impact van treinen die niet op hun plek staan de volgende ochtend (in het hele land) en slechte beeldvorming van klantonvriendelijk OV, en conflict voeren over de rug van derden, de klanten nota bene.

        ___

        @Lodewijk.
        Ik denk dat een goede advocaat en probleemeigenaar de rechter a la Urgenda met gemak kan overtuigen. Er is in OV-sector never nooit een goed plan, alleen luiheid en gemak, hetzelfde doen wat men altijd al heeft gedaan, NS en vakbonden, en dat op een opgeblazen manier als de keizer zonder kleren. Stop die maskerade.
        Geen rechter heeft ooit een goede argumentatie voor zijn kiezen gehad, dus kiest ie de letterlijke wetstekst.

        Urgenda is juridisch baanbrekend vanwege maatschappelijke noodzaak ivm wettelijke verplichtingen. OV is maatschappelijk van levensbelang voor de duurzame toekomst.

        Maar ja dat beseft OV zelf niet eens, ze slapen. Die gaan lekker door met hun Keizerlijke verkleedpartij alsof ze Sisi zijn, princessen op erwten dromend van de prins op witte paard of van Karl Marx of de pers.

        1. Joost2 schreef:

          Goede reclame voor OV is een staking natuurlijk niet. Maar bij gratis reizen loopt de schade voor NS ook in rap tempo op, dat zou ik niet onderschatten.

          Het punt wat ik meer wilde maken, is dat de werkgever daar een stokje voor kan steken. Dus als de vakbond als vorm van actievoeren wil dat reizigers gratis vervoerd worden, dan moeten ze daar toestemming van de werkgever voor hebben. Dat is volstrekt logisch, want de werkgever is eigenaar van de treinen, niet de werknemers.

          Dus als de vakbond dat wil, zullen ze om tafel moeten met NS. Dan krijg je natuurlijk een raar gesprek omdat beide partijen sowieso een conflict voeren. Onderhandelen over de manier van actievoeren is dan heel vreemd.

          In dit geval wil de FNV zelf trouwens ook geen reizigers gratis vervoeren, hebben ze gezegd. Dat zou te weinig druk op NS zetten.

        2. johan II schreef:

          Dit i9e, 209e eeuws denken. De toekomst is 1.

          Tegenwoordig zijn bedrijven veel minder van de bazen of aandeelhouders, maar óók van de werknemers. En nu ook al meer van de klanten of samenleving (/omwonenden/toeleveranciers/….). Bedrijven kunnen minder wegkomen met misstanden negeren, hun werknemers en klanten ook. Het is 1 geheel.

          Dus inderdaad: samen om tafel voor dat ‘rare gesprek’ wat helemaal niet meer zo raar is.
          Ook werknemers/vakbonden hebben verantwoordelijkheid voor het bedrijf, ze hebben niet voor niets elke dag de sleutel van de trein.

          Je krijgt een volwassenere maatschappij ervoor terug, waarbij ieder een natuurlijke verantwoordelijkheid heeft en gevolgen/lasten niet meer automatisch bij de kwetsbaarsten/afhankelijken komen te liggen (zoals nu bij stakingen: reizigers/samenleving/natuur).

          Inderdaad degenen die FNV ‘gebruikt’ om “druk te zetten op NS”.

          Het is hetzelfde machtsmisbruik gedrag van het 19e eeuwse ‘kapitalisme’ waar vakbeweging godzijdank uit voortkwam.

          Nu is een andere tijd. Wordt wakker samenleving/NS/vakbonden, je zit er midden in.

        3. johan II schreef:

          Het offer van de stakenden is ook duidelijk: ze werken tijdens de staking gratis. Ipv de kont tegen de krib te gooien. En zijn verantwoordelijk voor dienstregeling etc (ipv de imaginaire NS, want wat is NS meer dan haar werknemers? Juist, slechts een papieren entiteit)

          Dit is zoveel positiever en dus krschtiger dan het huidige staken.

          En wees ook maar niet bang dat vakbonden om de haverklap OV gratis gaan maken: zowel NS als de werknemers (geen loon) betalen ervoor.

  10. kees schreef:

    Het eerste bod wat de werkgever gegeven heeft is beter dan iedere andere werknemer in dit land kan krijgen. Wat het FNV nu vraagt is anders en lager dan het eerste bod. dus de FNV maakt zich overbodig.

    1. B. Tewari schreef:

      Kan je het nader uitleggen? Ik ben vast niet de enige die geen ingewijde in deze materie is.

  11. Anoniem schreef:

    Ik vind de stakingen erg vervelend worden, vooral als je afhankelijk bent van het openbaar vervoer. Ik moest mijn ziekenhuisafspraak afbellen. Dank je wel!

  12. Sgmm schreef:

    Wordt er ook gestaakt in Zeeland en wanneer zou dat dan zijn?Heb namelijk een reisje gepland staan op vrijdag.

  13. Frank schreef:

    Al lange tijd geleden voor vrijdagavond in Antwerpen theater en hotel geboekt. Als ik vrijdag niet kan reizen kost me dat 200 euro weggegooid geld. Geen auto dus geen keuze. De NS komt pas kort ervoor met duidelijkheid over wat er wel rijdt. Hopeloos!

    1. Wouter schreef:

      Afhankelijk waar je woont denk ik dat je altijd wel in Belgie komt met het ov. Je kan via Breda, Roosendaal of Maastricht (is waarschijnlijk wel omrijden) de grens over met de trein.

      Verder is het hopen dat de treinen in je eigen omgeving wel rijden. Mocht dit niet zo zijn dan denk ik dat je met de bus (en heel veel overstappen) waarschijnlijk wel bij een gebied komt waar wel treinen rijden. Maar echt ideaal gaat is het niet.

    2. treingraag schreef:

      Van Utrecht via Den Bosch naar Breda of Roosendaal lijkt mogelijk. ICDirekt of stoptrein verder.

    3. Harm schreef:

      Door heel Nederland liggen in heel Nederland ook snelle busverbindingen.
      Voorbeeld….. Buslijn vanuit Alkmaar over Afsluitdijk naar Leeuwarden.
      Laatst reisde ik met de bus van Utrecht naar Gorinchem en was er veel eerder dan ik er met de trein (via Geldermalsen of Dordrecht) zou zijn geweest.

  14. Henk schreef:

    Rijden er aanstaande vrijdag wel vanuit Zoetermeer treinen naar amersfoort en andersom?

    1. Johan schreef:

      Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er vrijdag treinen langs Zoetermeer rijden. De vorige keer probeerde NS tijdens de staking in de regio West vanuit oostelijke richting tot aan Gouda te rijden en zelfs dat lukte maar matig heb ik begrepen.

  15. jaap schreef:

    Wordt zeeland ook getroffen voor een tweede keer vrijdag en donderdag ( landelijk natuurlijk )?

  16. Stokbosveen schreef:

    De vakbonden moeten een toontje lager gaan zingen en zich niet blijvend gedragen als een dictator, zoals ze nu wel doen.
    Hun eisen staan ver af van de realiteit en de gevolgen voor de reizigers van de stakingen interesseerd de vakbonden totaal niet.
    Vanuit de reizigers gezien is het ov steeds meer onbetrouwbaarder aan het worden en dat gaat gevolgen hebben voor het ov zelf. Er zullen minder mensen kiezen voor de trein of ander ov.

    1. Rob schreef:

      Inderdaad, ze maken het OV onbetrouwbaarder en dat heeft gevolgen. Wie wil er nu nog met de NS reizen als het niet hoeft? Als je niet te maken heeft met geplande werkzaamheden (zonder vervangende bussen!), dan heb je wel minder treinen wegens personeelstekort, of een staking te pakken. Hoe meer ze staken, des te minder zullen mensen met de NS willen gaan. Eigenlijk zijn ze op meer dan één manier met hun eigen baanzekerheid aan het spelen.

  17. Anoniem schreef:

    Bij wie kunnen we natrekken of de ICE naar Keulen aankomende vrijdag vertrekt? Er staat hoogwaarschijnlijk niet…. Maar toch, dat is nog geen 100%. En wie weet, is er een alternatieve route.

    1. Johan schreef:

      Dat kun je nu bij niemand natrekken. De vakbonden wachten tot het allerlaatste moment met het bekendmaken van hun precieze sabotageplannen, om zoveel mogelijk reizigers te duperen. Dat is 48 uur van tevoren. Dan pas gaat de bureaucratische molen van NS bedenken welke treinen er nog kunnen rijden en het resultaat daarvan staat naar verwachting in de loop van donderdagavond in de reisplanners. En of het dan ook lukt om de dienstregeling vrijdag volgens dat plan uit te voeren is maar zeer de vraag.

    2. OokAnoniem schreef:

      Op de site van nsinternational of de app. ICE is laatste tijd helemaal een ramp ivm materieel problemen bij DB en de algehele chaos ivm 9 euro ticket. Al is dat laatste nu gelukkig voorbij. Alternatief is (helaas) de regionale trein Arnhem Duesseldorf, of Venlo Duesseldorf. Of een noordelijkere stoptrein ergens. Let wel, die doen er een stukje langer over. Heb zo vorige maand over grens vertrokken via Arnhem met eerste stoptrein, om op tijd in Duesseldorf nog alternatieve ICE te pakken. Ook nightjet terug kwam niet verder dan Keulen en ben met alternatieve treintjes zo terug gekomen. Download de bahn.de app, is mijn advies.

  18. Chris schreef:

    Oké. NS heeft nu een nieuw bod gedaan. Het lijkt me evident dat de vakbonden dit nu eerst aan hun achterban gaan voorleggen alvorens we nu weer de hele tent op tilt laten slaan. Het lijkt me goed als iedereen nu naar “het midden komt”, onderaan de streep moeten we met elkaar door (en ja, dus ook het OV).

  19. Rob schreef:

    De NS-medewerkers zijn mijn good will na alwéér een stakingsronde op zulke korte termijn (en ook zo kort vantevoren aangekondigd) kwijt. Zij beseffen zich blijkbaar niet welke moeilijkheden hun stakingen voor sommige reizigers veroorzaken, zo ook bij mij (de details zal ik iedereen besparen). Of ze beseffen het wel en geven niks om de reiziger. Hoe dan ook, mijn sympathie zijn ze kwijt en dan druk ik me zachtjes uit.

  20. Christi schreef:

    Ondertussen mag ik mijn studenten na 2 jaar afzien vanwege Corona opnieuw verblijden met… u raadt het al: online lessen op de stakingsdagen! Deze stakingen raken de mensen die het meest kwetsbaar zijn omdat ze geen alternatief hebben voor reizen met het OV. Als je daar geen empathie voor kan opbrengen, verwacht dat ook geen compassie terug van de mensen voor wie je zegt te werken.

  21. Henk schreef:

    Met de stakingen wordt vooral de reiziger getroffen. Ik reis toch al niet voor mijn lol met de trein.

  22. HennieH schreef:

    Waarom staken ze niet tijdens zo’n proletenfeestweekend?! Moet je eens kijken hoe snel ze dan met een aanbod komen.

  23. Joka schreef:

    Ik vind het onbegrijpelijk dat NS op deze wijze staakt. Verlies van good will bij reizigers bereik je hiermee. 13 september moet ik vanuit amsterdam naar vliegveld Eindhoven en kan daar dus niet komen en moet daardoor mijn vlucht missen en mijn vakantie! Bedankt NS!

    1. Rob schreef:

      Er zijn die dag nog Flixbus ritten te boeken van Amsterdam naar Eindhoven (maar wel alleen in de namiddag). Hopelijk helpt je dat.

  24. B schreef:

    Geweldig, wederom vinden de vakbonden het schijnbaar nodig om reizigers te terroriseren. Wordt hoog tijd om treinen volledig autonoom te laten rijden.

  25. I-tjee sgm schreef:

    Weet iemand wanneer ze in Zeeland gaan staken?Heb vrijdag namelijk een uitje gepland staan.Kan dan tijdig kijken of we bus of trein moeten/kunnen nemen.

  26. Stefanie schreef:

    Alle begrip voor het personeel gezien de hoge werkdruk en hoge verwachtingen van reizigers +inflatie etc… Maar als ik zie dat ons studiejaar net is begonnen en studenten nu zo vaak weer of geen les kunnen volgen of via Zoom moeten aansluiten zit ik vooral met hen in de maag na twee karige jaren Covid…..

  27. Gerbenben schreef:

    Ik reis vrijdagochtend van Hilversum naar Amsterdam en dan met Thalys naar Frankrijk. Thalys laat me weten dat ze geen problemen verwachten. Als die er echter wel zijn loopt mijn vakantie in de soep want er volgen na Parijs nog meerdere aansluitingen. Ik overweeg dan ook een overnachting te zoeken in Breda en dan vrijdagochtend in Antwerpen op de Thalys te stappen. Zou dat het verstandigst zijn?

    1. Johan schreef:

      Amsterdam is in het stakingsgebied, dus de kans is groot dat je niet per trein in Amsterdam kunt komen. Als je niet op het station dat op je ticket staat op de Thalys stapt, kan het zijn dat je plaats vergeven wordt. Ik zou voor de zekerheid bij Thalys informeren of ze je ticket officieel kunnen omboeken naar Antwerpen-Parijs. (Maar eerst wel nog even afwachten of de staking misschien alsnog niet doorgaat vanwege het loonbod van vandaag.)

    2. Thomas schreef:

      Als je Met Thalys gaat en ER is op die route Een staking dan moet je kijken waar Thalys langs rijdt bijvoorbeeld Rotterdam als daar ook gestaakt wordt dan lijkt het me handig om Met taxi Van hilversum naar cs te gaan of misschien Een overnachting in Amsterdam als dat goedkoper is. Want Thalys rijdt gewoon omdat die niet onder ns valt. Maar wacht eerst even af wat het bod Van ns heeft want als ze akkoord gaan heb je kans dat treinen normaal rijden

      1. Gerben schreef:

        Bedankt Thomas en Johan voor jullie advies. Ik heb voor de zekerheid voor do-avond een hotel geboekt in Roosendaal en ik reis vrijdag vandaaruit naar Antwerpen om daar op te stappen. Ik zat nl ook met een hotelreservering in Z-Frankrijk voor vrijdagavond die ik uiterlijk gisteravond nog kon annuleren dus ik moest een knoop doorhakken. Zul je inderdaad net zien dat de staking vrijdag alsnog niet doorgaat maar ja.

        1. Anoniem schreef:

          Ik lees op de thalys site dat ze rijden tot Brussel ivm de staking. Dus helaas wordt opstappen in Antwerpen dan ook lastig.

  28. Sascha schreef:

    Zal de trein naar Groningen vrijdag wel vanaf Utrecht rijden? Het begin station is namelijk Rotterdam…

  29. Li schreef:

    Ik moet eens in Van Dale kijken of de woorden/begrippen ‘samenleving’ en ‘medemenselijkheid’ nog bestaan

  30. Annelie schreef:

    Reizen de treinen die oorspronkelijk uit één van de genoemde steden zouden moeten vertrekken wel vanuit een andere stad? Ik moet vrijdag 9 september van Utrecht naar Eindhoven komen. Enig idee of dit mogelijk gaat zijn?

    1. Johan schreef:

      Ik vermoed dat een deel van de treinen wel zal rijden op dat traject, maar dat wordt waarschijnlijk pas donderdagavond bekend.

  31. W de klerk schreef:

    Ik kan dus vrijdag 9 september niet met de trein van doetinchem naar Schiphol.
    Krijg dus mijn geld van de e ticket die ik al gekocht hebt terug.neem ik aan.

    1. Johan schreef:

      Daar heb je inderdaad recht op als die reis niet mogelijk is.

  32. Henkjan schreef:

    Ik moet vrijdag van Veenendaal-De Klomp naar Utrecht Centraal. Gaat dat lukken?

  33. Lotje schreef:

    Vrijdag zou ik graag van Gouda naar Utrecht reizen. Regio West ligt ‘eruit’. Is Gouda al West of is het Midden? Heeft iemand een idee?

    1. Johan schreef:

      Tijdens de vorige staking in de regio West probeerde NS tot Gouda te rijden, maar vielen er alsnog veel treinen uit tussen Utrecht en Gouda.

  34. Anoniem schreef:

    Zal de ICE naar Frankfurt naar verwachting 9 september rijden? Deze begint in Amsterdam.

  35. Thomas schreef:

    Als ze weten dat midden weer gaat staken en dan weer heel Nederland de dupe is omdat ze zo nodig alles willen platleggen wat dus voor sommige plekken dubbel betekend dan zou je 1 volle dag alles plat moeten leggen niet meerdere regios de dupe laten worden wat dus wel is gebeurd omdat ze alles hebben gesloten.

  36. miriiam verweij schreef:

    hoi dus wanner staken jullie in zeeland
    want het is nu heel verwarrend
    jullie zegt alleen volgende week vrijdag en omroep Zeeland zegt ook dinsdag graag bericht terug
    afz verweij

  37. Anoniem schreef:

    Om moedeloos van te worden ! Mijn beide kinderen studeren en hebben verplichte bijeenkomsten waar ze dan niet heen kunnen. En zij hebben geen invloed op de oplossing van het conflict ! Introductie ook al mis gelopen door de staking. Begrip raakt wel op.

  38. Van haeren schreef:

    9 september moeten we in de Universiteits clinic zijn.Als we niet kunnen kost dat 300 euro.
    Zaterdag moeten we de hond ophalen.
    Deze afspraak is voor een onderzoek voor een zware operatie.
    Die staat geplant op 13 sept.
    De kosten zijn hoog.het water staat al aan onze lippen.wie moet ons helpen
    We hebben al problemen genoeg.
    We lopen om van de stress.

  39. Moniique schreef:

    Voor werk mag ik 1e klas rijden en heb sinds verleden jaar regelmatig 2 uur met conducteurs gezeten die lekker een filmpje keken of met 3 man zaten te kletsen. Hele traject niet opgestaan. Dus om over werkdruk te praten, kan ik nog wat filmpjes laten zien. In elke sector is er werkdruk. Gooien wij ook alles plat en duperen wij de burgers, studenten, ouderen? Nee dus. Als het zooo slecht is bij de NS, waarom werkt de gemiddelde er 15+ of langer? Banen zat toch? Begin gewoon jullie werk te doen en hou op met jezelf te presenteren op deze manier.

    1. Blije treinreiziger schreef:

      Ik snap ook niet hoe je denkt met hogere salarissen de werkdruk kunt verminderen. In iedere sector is sprake van een personeelstekort, de werkloosheid is historisch laag, dus waar je de nieuwe mensen vandaan? Denk je die dan met een hoger salaris te kunnen lokken uit een andere sector waar al een tekort is. Ben het eens met de versoberde dienstregeling, dat zal misschien wat lucht geven voor het ns personeel.

    2. Janneke 1 schreef:

      @Monique, dus jij zit in de trein stiekem filmpjes van mensen te maken die je dan een jaar later ongevraagd op internet zou willen plaatsen. How low can you go?

  40. Anoniem schreef:

    Ns is echt bezig de goodwill van de reizigers te verliezen. verzin eens iets anders waar de reiziger niet de dupe van wordt

  41. Taffijn schreef:

    Begin het nu zat te worden. Opkomen voor een redelijk inkomen, oke. Maar aow ers, harde werkers in de zorg en verpleging met hun onregelmatigheidsdiensten, uitval collega,s en agressie van pt e/o anderen, geen compensatie, en nog genoeg andere beroepen die op laag inkomensniveau staan.fijn dat je extra geld krijgt, van harte gegund maar lijkt nu op rupsje nooit genoeg. M.i. bereik je er alleen maar mee dat mensen de ns gaan mijden. Met alle gevolgen op termijn voor de ns werkers.

  42. Henry schreef:

    Vrijdag vakantie gepland met de ICE naar
    Zwitserland. Vertrek vanaf Den Bosch.
    Hoe gaat NS dit oplossen?

  43. Anoniem schreef:

    Ik ga maar weer eens kijken of ik me in kan schrijven op bla bla kar want dit is 3 x niks als dat weer goed loopt knip ik mijn ov kaart lekker door midden zij meer geld betekend nog meer betalen voor de mensen die geen geld hebben voor een auto en of rijbewijs dag n.s toe de loe

  44. Anoniem schreef:

    Dag ns ik ga me weer in schrijven op bla bla car want ik ga jullie verhoging niet betalen alles is al duur genoeg

  45. Renate schreef:

    Ik heb mijn lidmaatschap van de FNV opgezegd. Dat scheelt me €17,50 per maand. Van dat geld kan ik een abo nemen bij … Car en daarmee in de file gaan staan en CO2 uitstoten.

  46. Ard schreef:

    Wat ik mij afvraag: is het mogelijk om als je een abbonement hebt geld terug te krijgen voor de gemiste reisdagen? Ik betaal namelijk veel geld voor een abbonement.

  47. Toro schreef:

    Moet de NS en vakbond vervangen

  48. Carlos schreef:

    Moet de NS en vakbond vervangen

  49. Alex schreef:

    Ik heb begrip voor de stakers, maar ik kan alleen op mijn werk komen met de trein. Haarlem naar Woerden. Heb zezelf geen ander vervoer. Dit betekent dat ik in totaal 4 of meer vakantie op moet gaan nemen, wie gaat dat betalen???? Het NS personeel, komt nu in mijn persoonlijke sfeer en dat gaat mij teveel ofwel mijn begrip voor de stakers is over, dit is diep triest.

  50. Theresia schreef:

    Als de vakbonden dan toch zo vasthoudend en stoer willen doen, had dan stoer gedaan afgelopen weekend met de Formule 1 treinen naar Zandvoort.
    Grote impact, mega media aandacht!
    En forenzen en andere reizigers door de week worden niet de dupe.

  51. Theresia schreef:

    Als de vakbonden dan toch zo vasthoudend en stoer willen doen, had dan stoer gedaan afgelopen weekend met de Formule 1 treinen naar Zandvoort.
    Grote impact, mega media aandacht!
    En forenzen en andere reizigers door de week worden niet de dupe.

  52. Ingrid schreef:

    Staken is nutteloos.
    Praten/overleg werkt beter

  53. Ingrid schreef:

    Staken is nutteloos.
    Praten/overleg werkt beter.
    Staken is zinloos

  54. Onbekend schreef:

    Met staken gaan de inkomsten naar beneden. Wie betaald dit?
    Belachelijk dat er treinen reden naar Zandvoort afgelopen weekend.
    Is Zandvoort belangrijker dan de gewone werkende mensen die van het openbaar afhankelijk zijn.

  55. NK schreef:

    Wat een zoutige en begripsloze commentaren hier. Het idee is niet moeilijk:
    1) Je laat zien dat jouw beroep belangrijk is. Immers; zonder mensen zoals jij kunnen de treinen niet rijden.
    2) Dus je werkgever moet jouw beroep maar genoeg leren waarderen, om er een goed loon voor over te hebben.
    3) Als dat gelukt is, dan stoppen de stakingen.

    Je kunt het begrijpen als je het wil begrijpen.
    Sterker nog, alle zoutige mensen hier hebben de pest in de stakers omdat ze er zo veel last van hebben. Dat kan natuurlijk alleen als je er afhankelijk van bent, dat ze dag in dag uit hun werk doen. Blijkbaar hebben andere mensen ook moeite, om het NS-personeel te waarderen.

    * Maar goed, je kan mensen ook voor lui uitmaken omdat je niet altijd maar een conducteur ziet (machinisten staken ook, en hun rol is duidelijk).
    * Je kan boos zijn om de pijn die jij voelt omdatje even niet op anderen kon bouwen, maar besef dat mensen niet zomaar staken (ze hebben waarschijnlijk vaak hun best gedaan om jouw pijn te voorkomen, maar jij zag het niet omdat het geen pijn deed).
    * Je kan boos zijn omdat andere beroepen het ook verdienen en niet staken (waarom niet in vredesnaam?).
    * Je kan roepen dat ze te veel eisen, maar dan zie ik eerst graag een onderbouwing voor hoeveel CAO redelijk is, en hoe de treinwerkers onredelijk veel meer eisen dan dat.
    * Je kan anderen verantwoordelijk maken voor jouw keuze om dan maar met de auto te gaan (maar dat is nog steeds jouw keuze. Vergeet niet dat zij nu jou dwingen om rekening met hen te houden, niet andersom.)

    Dat kan je allemaal doen, of je kan je over je eigen gevoelens heen zetten. Je kunt ook begrip tonen, en accepteren dat je dag-in-dag-uit afhankelijk bent van het werk van de treinwerkers, en van vele andere beroepen met ze. (Het is zelfs pijnlijk en ongemakkelijk als ze er niet zijn! Zie daar het hele punt van een staking.)

    Je kan leren dat jouw pijn (van kosten omdat de trein niet reed) komt door de pijn van ondergewaardeerde nederlanders. Die pijn verdwijnt zodra we de essentiele werkers genoeg gaan waarderen, dus leer dat maar willen.

    Want je kan alleen op je basis(diensten) bouwen als je om je basis(diensten) geeft.
    Het is niet heel ingewikkeld.

    1. Janneke 1 schreef:

      Blablabla enz. enz.

    2. Virm schreef:

      Bedankt voor uw steun. U begrijpt het.

  56. karin kok schreef:

    ik heb gebeld maar ze zeggen we weten nog niks ,
    maar gaat de thaly s vrijdag naar parijs wel ,weet iemand mischien hier meer over,

  57. WILLEM schreef:

    WIJ REIZEN op 15 september met 8 personen antwerpen rotterdam schiedam gaat dit lukken

  58. Car schreef:

    Mooi gezegd!

  59. Niek schreef:

    Mijn zoon zal voor zijn studie verplicht aanwezig moeten zijn op de universiteit in Leiden. Hij reist vanuit Noord-Brabant naar Leiden, heeft nog geen kamer o.i.d kunnen vinden, vanwege de krapte in de huizenmarkt voor studenten. Als ook het streekvervoer (dus de bussen) niet rijden, hoe moet zo’n jongen dan in Leiden geraken!
    Is daar ook rekening mee gehouden of is het echt zo dat je dan pech hebt? Ik vind het nogal wat, het kost hem studiepunten als hij niet aanwezig is om zijn taken te verrichten.
    Ik zou het fijn vinden als voor deze groep jongeren (die nog geen beschikking over huisvesting en auto hebben) en die dus totaal afhankelijk zijn van het openbaar vervoer een passende oplossing komt!!

  60. Marco Roepers schreef:

    Vallen de treinen van Arriva in Groningen en Friesland ook onder de staking op 9 september van het streekvervoer in het Noorden?

  61. Een moeder schreef:

    Nienk, hier hetzelfde probleem. Mijn zoon studeert sinds maandag in Utrecht en ook hij heeft geen kamer kunnen vinden. Woont in Den Haag. Als hij niet verschijnt mag hij zijn tentamen niet herkansen. Ik vind het verschrikkelijk dat studenten zo de dupe zijn. NK kan zeker vanuit huis werken? Dan is het een stuk makkelijker begripvol te zijn he.

  62. Hans Bruynsma schreef:

    FNV vertelt halve waarheden die dus erger zijn dan de hele leugen.
    Voorbeeld? Bij een staking in regio midden kan je -volgens FNV – wél reizen tussen Leeuwarden/Groningen en Zwolle. Klopt! Maart de reis naar Amersfoort en verder is NIET mogelijk. Idem vanuit het zuiden. Utrecht is en blijft het knooppunt. NS handelt met schrappen van alle treinen dus m.i. volkomen juist.
    En bedenk: Het geld van de geëiste loonsverhoging wordt uiteindelijk door de reiziger opgebracht middels verhoogde tarieven. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Ik heb m’n vakbonds-lidmaatschap al opgezegd. Aan politieke spelletjes van de vakbond doe ik niet mee!

    1. Virm schreef:

      Doordat NS alles gecentraliseerd heeft, om personeelskosten uit te sparen, lopen ze nu tegen problemen aan. Vroeger had elke regio zijn eigen mensen. Dus NS heeft dit overzichzelf afgeroepen.

    2. Virm schreef:

      Ik neem aan, dat dan ook van bij de volgende CAO van eventuele loonsverhogingen afziet, die de vakbond voor geregeld heeft?

    3. Virm schreef:

      Dus bij een volgende salarisverhoging bij een door de bonden geregelde CAO, daar ziet u vanaf?

  63. Joka schreef:

    Hoe kom ik 13 september vanaf amsterdam om 12.00 uur aan op eindhoven vliegveld??? Zorgt NS voor alternatief voor reizigers die hun vlucht moeten halen? Het Is niet te geloven dat zij dit soort stakingen waar gewone mensen de dupe van worden organiseren. Wat de boeren met tractoren doen, doen zij met de treinen. !!!

    1. Virm schreef:

      Taxi nemen en declareren bij NS. Is een speciale site voor.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Je kan met een geldig vervoersbewijs tot 25 euro terug krijgen voor vervangend vervoer.

  64. Lieke schreef:

    Nou, wat een zure reacties allemaal.

    Ten eerste, de reden waarom je zo weinig conducteurs ziet, is omdat de NS er veel te weinig inzet en ze dan ook nog eens te weinig veiligheid biedt om fatsoenlijk hun werk te kunnen doen.

    Ten tweede, we moeten niet MINDER met de trein, maar MEER. Niet ineens massaal auto’s kopen omdat het NS personeel eindelijk eens op hun strepen gaat staan.

    Ten derde: ik weet zeker dat je baas het begrijpt dat je niet naar je werk kunt komen door deze stakingen. Na corona kunnen we toch allemaal thuiswerken (in beroepen waarin dat kan natuurlijk), en anders hebben ze heus wel begrip.

    Hierin mag absoluut ook naar ons kabinet gekeken worden; hoezo is treinreizen niet al lang veel goedkoper en makkelijker dan met de auto gaan?

    Dus NS & overheid: STEP UP YOUR GAME! Ja, ik ondervind ook hinder van deze stakingen, maar ik sta volledig achter het NS-personeel.

  65. Dane schreef:

    Ze zijn niet wijs, staken hoeft straks niet meer, geen hond zal nog met de trein gaan in de toekomst.

    1. Anoniem schreef:

      Sommige honden wel. Teven zoals ik die af en toe niet mogen autorijden bijvoorbeeld en in een uithoek wonen.

  66. Eric jan schreef:

    Jee, vin dit alles ongelovelijk, voor wellicht zo n gemiddeld 60 euro erboven op al die
    stakingen.
    Moesten ze in de zorg mee aankomen.

    Nee, dan is er toch mentaliteitsverschil tuussen ddeze twee beroepen.

  67. Ina Rigter schreef:

    Mijn zus en ik moeten a.s donderdag 15 september met de Thally’s naar Parijs. Dit, vanuit Rotterdam. Vrijdag 16 september weer terug naar Rotterdam. Kunt u mij aanfeven of wij kunnen vertrekken? Reiskosten en verblijf zijn al betaald . Kunnen wij niet vanwege de staking, dan zijn wij genoodzaakt de kosten bij de NS neer te leggen. Vriendelijke groeten ina Rigter

  68. henk schreef:

    Ik vind het wel opmerkelijk dat je volgens ns op de volgende stakingsdag 13 september in het zuiden met de trein kunt reizen. Dat is vandaag 9 september ruim onder de door hun gehanteerde termijn van 10 dagen.
    De site 9292.nl doet het beter en daar is geen reisadvies mogelijk.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      NS heeft inderdaad de dienstregeling nog niet aangepast in de reisplanner.

  69. Anoniem schreef:

    Ik snap jullie doe hoor maar het nu pe juist op 16 september,ik woon in Limburg en ben die dag jarig ik zou dat in utrecht vieren daar woont mijn familie,bedankt voor het verpersten ervan een droevige vrouw met een licht verstandelijke beperking

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      16 september is streekvervoer, geen NS.

  70. M. Snoeks schreef:

    Eindelijk een intake voor een operatie na een lange wachttijd. Kan ik het ziekenhuis niet bereiken!!! Ik heb geen auto maar een OV kaart!!
    Bedankt NS, zorg wat beter voor je personeel en de reizigers!!

  71. Anoniem schreef:

    Ik snap jullie doel hoor maar het nu juist op 16 september,ik woon in Limburg en ben die dag jarig ik zou dat in utrecht vieren daar woont mijn familie,bedankt voor het verpersten ervan een droevige vrouw met een licht verstandelijke beperking

  72. Anoniem schreef:

    Ik begrijp jullie goed maar moest het nu persee op 16 september,jullie hebben mijn verjaardag verknald,ik zou het in utrecht vieren bij mijn familie en me vriend het enige wat ik heb,klotte stakingen

  73. j.kenter schreef:

    wij komen dinsdag 13-9 vanuit Duitsland via emmerich met de ice naar Amsterdam centraal.
    rijd deze trein dan??

  74. gerty penders schreef:

    verdomme donderdag 15 september moet ik naar de begrAVENIS VAN MIJN SCHOONBROER BETALEN JULLIE MIJ DE TAXI????

  75. G.M Kan Breeds schreef:

    Balen, na een rot periode , wilden mijn vriendinnen en ik nachtje Den Bosch.
    Helaas gaat niet door.

  76. Erik schreef:

    Als je niet meer tevreden bent met je arbeidscontract, moet je een ander vak leren en ontslag nemen. De extra kosten waarmee ik geconfronteerd wordt door deze volstrekt asociale acties zijn zeer hoog. Ze staan niet in verhouding tot de financiele problemen van de stakers.

  77. Mata Hari schreef:

    N S.Betekent nu niet storen…..!!!!

  78. Mata schreef:

    N S.Betekent nu niet storen…..!!!!

  79. Anoniem schreef:

    Gaat 15 september de trein naar Brussel luchthavennog wel

  80. Iemand schreef:

    Ja sorry hoor maar dit is gewoon gestoord geworden, laast op 9 september konden ik en mijn vriend gewoon niet naar huis en moesten we slapen ergen op straat en we zijn 19 omdat de niks reed meer

  81. Iemand schreef:

    Ja sorry hoor maar dit is gewoon gestoord geworden, laast op 9 september konden ik en mijn vriend gewoon niet naar huis en moesten we slapen ergen op straat en we zijn 19 omdat de niks reed meer

  82. Marcel schreef:

    Leuk hoor voor alle mensen die met de trein naar school gaan, zoek het maar uit!

  83. marlous schreef:

    door de staking rijd op 15 sept de internationale trein niet waardoor mijn vakantie (eindelijk na 16 jaar) moet worden geannuleerd, ja je leest het goed de gehele vakantie!!!!!! maar naar de F1 kan elke 5 minuten een trein rijden en 300 man extra personeel, ik heb geen begrip meer voor deze acties, zoveel mensen zijn de dupe hiervan, vooral als het regio is gebonden en toch het hele land plat gaat,

  84. P schreef:

    Stakingen geven dus weinig effect op de eisen van personeel anders was het al geregeld , wel heeft het weer giga negatief effect op de dag van de consument.

  85. ilayah & emiel schreef:

    NS-staking dinsdag 13 september
    Update: staking van de baan.
    is die nog wel op de rails?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.