youtube treinreiziger zoeken zoeken
Foto: (c) DB

Fors meer internationale treintickets verkocht

klok 07 jun 2018 13:43

De afgelopen maanden was de internationale trein een veelbesproken onderwerp. Doordat het onderwerp volop in de schijnwerpers staat, worden er ook veel meer internationale treinkaartjes verkocht. Marktleider NS International ziet in vergelijking met vorig jaar een groei van 15 à 20 procent, zegt het spoorbedrijf tegenover Treinreiziger.nl.

De groei is merkbaar op alle bestemmingen. “De tarieven zijn hetzelfde als vorig jaar”, legt NS-woordvoerder Ton Boon uit. De discussie zorgt er bovendien voor dat veel meer mensen overwegen de internationale trein te nemen. Dat blijkt uit onderzoek van Metrixlab, dat dit thema in opdracht van NS International maandelijks onderzocht. Een jaar geleden (mei 2017) overwoog slechts 38 procent de trein te nemen bij een internationale reis. In maart 2018 was dit licht gestegen naar 42%. Door de aanhoudende aandacht voor de internationale trein is dit in april gestegen naar 47% en in mei zelfs naar 51%.

Niet alleen NS International ziet fors meer boekingen door de discussie over internationale treinreizen. Ook Treinreiswinkel ziet dezelfde trend. Directeur Helmut Brall zegt tegenover NRC Handelsblad af te stevenen op een kwart meer boekingen dan de 130.000 van 2017: “We hebben extra mensen aangenomen”, vertelt hij tegenover de krant. Hij zegt vrijwel dagelijks mails te krijgen van mensen die dit jaar expliciet niet met het vliegtuig op vakantie willen.

20 gedachten over “Fors meer internationale treintickets verkocht”

  1. Rian van der Borgt schreef:

    “De tarieven zijn hetzelfde als vorig jaar” geldt lang niet altijd voor België en Luxemburg.

    1. Tim schreef:

      Die waren ook belachelijk laag. Met name studenten betaalden tot nu toe vrijwel niets.

      1. Rian van der Borgt schreef:

        Voor studenten is er niet heel veel veranderd: Bij de NMBS gelden Campuskaart en trajectabonnementen ook naar het nieuwe grenspunt.
        Ik bedoelde de gewone tarieven (die helemaal niet belachelijk laag zijn), of als je het vroegere weekendretour/superdagretour vergelijkt met de nieuwe “early bird”.

  2. René Valk schreef:

    Ik zou ook eens kijken naar de boekingen Internationaal naar / van Nederland bij NMBS en DB daar deze meestal goedkoper zijn dan NS !

    1. dries molenaar schreef:

      Dit blijkt feitelijk zelden zo te zijn. De inkooop is hetzelfde en de verkoop ook. Alleen heb je bij DB Bahnkarten.

      1. Rian van der Borgt schreef:

        NS is sinds een tijdje vaak 1 euro per enkele reis goedkoper dan NMBS voor reizen NL-BE (behalve van/naar Roosendaal en Maastricht). En DB is goedkoper dan NS zodra je reserveringen gaat maken. De basisprijs zou bij DB en NS wel hetzelfde moeten zijn.
        Het beste maak je altijd een vergelijking.

        1. Gerben Vos schreef:

          Sommige kaartjes tussen Nederland en Duitsland zijn online alleen bij de NMBS te boeken; de NMBS heeft namelijk een ruimere selectie aan Duitse stations dan de NS, maar kent weer wel de 100% korting in Nederland die de DB-website niet snapt.

    2. Daniel Haalboom schreef:

      In principe zijn de tarieven bij NS International en DB hetzelfde. De website van DB biedt alleen veel meer mogelijkheden om met behulp van tussenstations een alternatieve route te kiezen, wat door het omzeilen van drukke trajecten en alternatieve grensovergangen de kosten aanzienlijk kan drukken.

      NS International biedt deze optie niet en opteert voor een ‘take it or leave it’-situatie.

  3. Peter schreef:

    De prijs hetzelfde, oke. Maar hoeveel treinen rijden er meer ten opzichte van vorig jaar? Sowieso al de Eurostar 2x heen en 2x terug per dag. Dat maakt natuurlijk ook uit.

  4. Stefan schreef:

    De prijzen zijn omhoog gegaan. Zeker voor reizen naar onze zuiderburen, alsmede Luxembourg en Frankrijk. Daarnaast is ook de korting met de kortingspas Railplus afgenomen en zijn enkele goedkopere tariefkaarten verdwenen. Maar ja, met Abellio op Arnhem en Eurobahn op Hengelo zijn er extra mogelijkheden om met de niet-door-de-ns-verkochte landertickets goedkoop naar onze oosterburen te reizen

    1. Gerben Vos schreef:

      Is dat Länderticket inderdaad geldig tot Hengelo? Ik had begrepen van niet. Een duidelijk overzicht van de geldigheid van Duitse tickets in Nederland (ook bijv. SWT) zou erg prettig zijn.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Das Niedersachsen-Ticket is geldig vanaf Hengelo. SWT is geldig vanuit Venlo, en naar ik meen vanuit Enschede, en Quer-durchs-Land-Ticket is NIET geldig in Nederland.

  5. Bert Sitters schreef:

    Omroepbericht zojuist op Amsterdam Centraal. ” in verband met veel reserveringen in de trein naar Berlijn worden binnenlandse reizivers verzocht niet in deze trein te stappen, maar gebruik te maken van de overige treinen. “

    1. dries molenaar schreef:

      Veel gemopper over traagheid maar iedereen wil mee. Ook de NS reiziger die niet naar het buitenland moet maar gewoon leuk wil zitten.
      Ook zo vervelend op de ICE met al dat volk zonder reservering wat de hele tijd op het balkon staat (te schreeuwen) waarbij de deuren ook voortdurend open gaan door het gewapper.

      1. johan II schreef:

        Je wilt de buitenlandse reizigers toch niet de verfijnde Nederlandse cultuur onthouden, Dries!

        1. dries molenaar schreef:

          In het buitenland zitten de treinen veel voller. NS is veel beter dan de meesten in Europa.
          Het lawaaivolk op de ICE trein was vooral afkomstig uit Oost-Azië. Luidruchtig aanwezig en schreeuwen in de publieke ruimte zijn toch vooral cultuurdingetjes uit den vreemde.

    2. Rian van der Borgt schreef:

      Was dat voor de trein van 9:00 naar Berlijn?
      Die krijgt 25 juni t/m 23 augustus op ma t/m do een binnenlandse voortrein. Maar ik sluit niet uit dat die periode eigenlijk langer zou moeten zijn.

      1. Bert Sitters schreef:

        Op 8 juni, vertrek 9 uur alle stoelen gereserveerd. Voor mij is wel degelijk voor een snelle trein naar Berlijn die slechts stop in Amersfoort, Deventer (stop moet daar korter), Hengelo, Osnabrueck, Hannover, Autostadt Wolsburg en Berlijn. In Duitsland viel mij op dat de grote stromen binnenlandse reizigers op de grote stations in- en uitstappen. Stations alsMinden kunnen dus best vervallen.
        Door de snellere reistijd kan deze trein meer passagiers aantrekken.

        1. dries molenaar schreef:

          Meer reizigers terwijl de trein al gereserveerd vol zit? Dat wordt lastig. Zo te horen moet het halfuursdienst worden.

        2. Tim schreef:

          Stations als Rheine en Minden trekken veel reizigers dus die gaat DB niet opgeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.