fbpx

Frankrijk wil treinfabriek Alstom redden met order

klok 04 okt 2016 19:28

De Franse regering bestelt in de oude treinenfabriek van Alstom in Belfort een serie nieuwe treinen om de industrie in deze Oost-Franse plaats te behouden. Dat meldt het Franse dagblad Le Monde. De reddingsorder zou naar schatting een half miljard gaan kosten. 

De krant noemt de reddingsoperatie "barok en kostbaar." Andere media zijn ook kritisch over "het klussen van de staat," dat mogelijk geen oplossing voor de wezenlijke problemen van de Franse industrie biedt.

Maar president François Hollande wil in het jaar voor de presidentsverkiezingen kosten wat het kost voorkomen dat een industrie van naam en faam ten onder gat. Alstom zag het licht in 1879 en maakt sinds 1928 treinen. Alstom is bij het grote publiek vooral bekend als de fabrikant van de TGV-treinen. Het bedrijf kondigde vorige maand aan de treinfabriek in Belfort te zullen gaan sluiten, waarmee tussen de vier- en vijfhonderd banen verloren zouden gaan. 

Alstom-spoorwegbaas Henri Poupart Lafarge wil zijn industriële complex stroomlijnen en de activiteiten in Belfort in 2018 naar de Alstom-fabrieken in Reichshoffen (Elzas) overhevelen. Dinsdag wordt in Belfort officieel door hem en de staatssecretaris voor Industrie, Christophe Sirugue, bekendgemaakt dat dat niet doorgaat, aldus Franse media.

Volgens Le Monde komt er een bestelling van zestien hogesnelheidstreinen die de fabriek tot in 2020 bezig kan houden. In 2021 moet er worden begonnen met de bouw van een nieuwe generatie TGV-hogesnelheidstreinen. Andere media maken melding van alternatieven zoals het ombouwen van de fabriek in Belfort tot een Europees onderhoudscentrum of de bouw van een nieuwe fabriek voor elektrische autobussen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.