Fransen boos over EU-kritiek treinfusie Alstom-Siemens
06 feb 2019 10:10
De Franse regering is boos op het verwachte veto van de Europese Commissie voor de geplande fusie tussen de treindivisies van het Franse industrieconcern Alstom en zijn Duitse branchegenoot Siemens.
Economische fout
EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging) zal volgens ingewijden mogelijk later op de dag bekendmaken dat er geen goedkeuring komt voor de deal. De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire stelt dat als Brussel een veto uitspreekt er dan een ‘economische fout” wordt gemaakt, die indruist tegen de Europese industriële belangen.
Concurrentie China
Le Maire denkt juist dat de fusie zal leiden tot een sterke Europese speler op treingebied die het hoofd kan bieden aan zware concurrentie uit China. De Europese Commissie vreest echter voor een te sterke positie van het fusiebedrijf op de Europese treinmarkt. China heeft weliswaar de grootste treinfabrikant ter wereld, maar deze fabriek (CRRC), is op dit moment slechts op beperkte schaal buiten China actief. Zo heeft de CRRC nog nooit een Europese hogesnelheidstrein gemaakt.
Fusie
Siemens en Alstom kondigden de deal in 2017 aan en vorig jaar werd door Brussel een diepgaand onderzoek ingesteld naar de zaak. Siemens is vooral bekend als fabrikant van de hogesnelheidstrein ICE, maar maakt ook stadstrams zoals de Combino in Amsterdam. Alstom is de maker van onder meer de TGV in Frankrijk.
© ANP / Treinreiziger.nl
De rest van de EU heeft geen zin om absurde monopolieprijzen te gaan betalen aan een Frans-Duits consortium.
Dat hoeft natuurlijk niet. We hebben in Europa ook nog Stadler, Hitachi, Tango en Bombardier.
Die leveren geen of nauwelijks hogesnelheidstreinen. Bombardeert Duitsland levert trouwens al jaren onbetrouwbare rotzooi en is sowieso niet serieus meer te nemen.
Stadler en Hitachi moet je toch niet helemaal uitvlakken. Stadler staat te popelen om in het gat te springen en heeft laten zien dat het snel kan opschalen. Hitachi doet een serieuze gooi naar de nieuwe Engelse HSL. En sowieso – als de nieuwe combinatie gaat overdrijven met de prijs, zetten ze zelf de deur open voor de CRRC in Europa.
Bombardier heeft tegenwoordig niet meer de expertise van hoe dat vroeger was. De technieken en concurrenten nemen steeds meer toe en dat kan dit ooit zo florerend bedrijf niet of nauwelijks meer aan. In Duitsland problemen, in Nederland met het falen van de Hoekse metrolijn, waarbij de software maar niet deugt….. gevolg vele vertragingen, kostenoverschrijdingen, opstappende bestuurders en ergernis onder de toekomstige gebruikers er van. Ook het personeel van de huidige vervangbussen weten het niet meer en worden zo steeds van het kastje van de muur gestuurd.
Het enige wat eventueel kan verbeteren is door een overname van een andere wel goed functionerend bedrijf. Kijk naar de prestaties van voorheen AnsaldoBreda uit Italie, welke nu door Hitachi Italy is overgenomen.
De Voormalige Fyra treinen type V250 zijn allen door Nederland en Belgie teruggestuurd naar hun thuisland.
Nu deze een opknapbeurt gekregen hebben en de nodige testritten (zonder passagiers) in hun wielen/draaistellen hebben, gaan ze binnenkort weer in dienst genomen worden. Wel in Italie en dan ook op de Noord-Oostlijn van Milano naar Lecce , wat een flink traject is! De treinen heten nu ETR 700 en zijn in een andere kleurstelling gespoten dan in hun (korte) Fyra-bestaan .Vermoedelijk heeft het interieur ook een andere look, maar daar heb ik nog niets van gezien of gelezen.