Frauderen met IC-Direct toeslag is kinderlijk eenvoudig

Kwaadwillende reizigers kunnen zeer eenvoudig frauderen met het Intercity Direct-toeslagbiljet. Voor de prijs van een toeslag enkele reis (2.30 euro) kunnen reizigers stiekem retour reizen. Het enige wat reizigers daarvoor moeten doen is een enkele reis e-ticket kopen en dat twee keer uitprinten. Dat meldt de website Treinreiziger.nl.

De fraude is zo simpel omdat NS geen traject vermeldt op het digitale toeslagkaartje voor de snelle trein. Daardoor is de toeslag dus in twee richtingen te gebruiken. Het kaartje bevat weliswaar een barcode, maar het NS-personeel heeft momenteel niet de middelen om dat te controleren. In de nabije toekomst zullen de barcodes wel gescand worden bij de ov-chipkaartpoortjes. Omdat reizigers echter het e-ticket gebruiken in combinatie met ov-chipkaart of een ander e-ticket, valt ook dat te ontlopen. Alleen als personeel in de toekomst de barcodes in de trein gaan scannen, kan de fraude na controle mogelijk niet meer.

"Frauderen met e-tickets of de bijbehorende toeslag mag nooit. Als je heen en terug reist, hoor je twee keer de toeslag te betalen en niet één keer", reageert NS-woordvoerder Edwin van Scherrenburg. Op twitter antwoordde NS aanvankelijk dat een toeslagkaartje altijd geldig was voor de heen- en terugreis, maar na meerdere foute antwoorden stelde het bedrijf op twitter uiteindelijk te geloven in de goedheid van de mens. Treinreiziger.nl heeft van NS geen verdere tekst en uitleg gekregen.

Het spoorbedijf stelt verder dat het e-ticket in de Intercity Direct nauwelijks gebruikt wordt. Veel mensen betalen de toeslag via de toeslagzuilen op de perrons. Ook vervoert de trein veel forenzen die vaak een speciaal toeslagabonnement hebben.

Als het traject op het e-ticket wordt vermeld, zoals ook bij alle andere treinkaartjes, wordt het frauderen een stuk moeilijker. Al stelde RTL Nieuws eerder dat ook die treinkaartjes eenvoudig te vervalsen zijn. Daarvoor moeten dan wel de echtheidskenmerken worden aangepast, iets wat voor de doorsnee treinreiziger niet eenvoudig is. 

Het Intercity Direct-toeslagkaartje is nodig voor de snelle trein Amsterdam – Breda. Reizigers moeten tussen Schiphol en Rotterdam een toeslag betalen. Sinds 1 januari betalen reizigers zowel in de 1e als 2e klas 2,30 euro. Een toeslagkaartje voor de ICE kost evenveel, ook daar is een zelfde truc uit te halen. De ICE rijdt tussen Amsterdam en Arnhem echter slechts een paar keer per dag, terwijl de Intercity Direct ieder half uur rijdt.

This post was last modified on 10 april 2018 10:33

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug