fbpx
Foto: NS / archief

Geen treinverkeer regio Amsterdam door storing verkeersleiding

Het treinverkeer in de regio Amsterdam, Schiphol en Weesp is dinsdagavond tot stilstand gekomen door een storing bij de verkeersleiding. Daardoor konden de treindienstleiders van ProRail de seinen en wissels niet bedienen.

Ook rond Woerden minder treinen

Ook rond Woerden rijden er minder treinen. Aanvankelijk meldde NS dat er helemaal geen treinen reden van en naar Woerden. Of dat daadwerkelijk zo was, is onduidelijk. Het lijkt erop dat met name de treinen Gouda – Breukelen niet rijden, maar de overige treinen wel. Maar, waarschuwde NS, de reisinformatie is niet overal actueel.

Bericht gaat onder de tweet verder.

Storing toch niet opgelost

De storing is rond 18:45 uur ontstaan. Rond 20:00 uur meldt ProRail dat de storing is opgelost, maar ruim een half uur later meldt de spoorbeheerder dat de storing weer terug is. Het treinverkeer kan daardoor toch niet hervat worden. Rond 21.30 uur reden er wel weer mondjesmaat treinen van en naar Amsterdam Centraal. Op de perrons en in de centrale hal was het rond dat tijdstip niet veel drukker dan anders. Volgens een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen is de situatie ‘redelijk beheersbaar’. Volgens hem zijn mensen rustig, drinken ze een drankje, of eten ze wat. Anderen gaan nog even de stad in.

Zeer beperkt treinverkeer

Volgens de NS woordvoerder rijden in de meeste richtingen één keer per uur een trein. “ProRail laat handmatig, buiten het systeem om, treinen vertrekken.” De reizigers die nu op het station staan, zullen naar verwachting nog weg komen, stelt hij. Mensen die niet op het station zijn, raadt hij aan de reis uit te stellen of alternatief vervoer te zoeken.

Zelf alternatief vervoer regelen

NS waarschuwt dat de gevolgen van de storing heel de avond merkbaar zullen blijven. Rond 22:00 schrijft NS op haar site dat het treinverkeer nog plat ligt. “Reizigers die op stations zijn gestrand, vragen we om ook zelf naar opties te zoeken om thuis te komen. Bijvoorbeeld door een lift te regelen via #treinpoolen. Probeer zo mogelijk uw treinreis in de regio Amsterdam uit te stellen of een alternatief te vinden”, aldus het spoorbedrijf op ns.nl. Het spoorbedrijf meldt daarbij niet dat er weer mondjesmaat treinen rijden. Waarschijnlijk wil NS voorkomen dat er meer reizigers naar het station komen dan het spoorbedrijf aan kan. Ook voor morgenochtend (woensdag) adviseert NS in ieder geval de website van het spoorbedrijf goed in de gaten te houden.

Bericht gaat onder de tweet verder.

Winkeldief

Het treinverkeer rond Schiphol ligt al langer stil. Rond 17:45 uur werd het treinverkeer rond de luchthaven stilgelegd nadat een winkeldief de spoortunnel in rende. De 21-jarige verdachte is aangehouden. Hij had volgens de marechaussee spullen gestolen bij Albert Heijn.

Dit artikel is bijgewerkt tot 0:00 uur. Wegens beperkte bezetting op onze redactie volgt er mogelijk geen update meer.

26 gedachten over “Geen treinverkeer regio Amsterdam door storing verkeersleiding”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    Achilleshiel in de moderne samenleving. We vertrouwen op de moderne gedigitaliseerde techniek. Maar o wee als het uitvalt. Zoals vandaag.

    Gelukkig gebeurde het ver na de spitsuur. Dat is een geluk bij een ongeluk.

    1. dries molenaar schreef:

      Dat had je vroeger niet. De treinen reden vanzelf en zonder leiding?
      Er zitten gewoon fouten in die installaties. Op Utrecht had je ook meerdere grote storingen en het blijkt gewoon door gebrekkige stroomvoorzieningen te komen waarbij essentiële werkplekken niet eens op een UPS voorziening blijken te zitten.

    2. lezer schreef:

      Centralisatie is goedkoper maar geeft een veel grotere impact als er iets misgaat.

      1. dries molenaar schreef:

        Gelukkig is de verkeersleiding gedecentraliseerd en konden treinen in andere regio gewoon rijden zolang ze niet in Amsterdam hoefden te zijn. Hoewel Amsterdammers graag denken dat al het treinverkeer vanuit Amsterdam geregeld wordt.

        1. lezer schreef:

          De regio’s zijn groter geworden. Met centralisatie heb ik het over een trend, een richting. Dus vervelend als Amsterdam en Schiphol er tegelijkertijd uitliggen bijvoorbeeld. Uiteraard is Schiphol ooit begonnen als een appendix vanuit Leiden en heeft het nooit een eigen verkeersleiding gehad.

        2. AJB schreef:

          Buiten de ring begint de negorij!

  2. Dominic schreef:

    Het meest bijzondere aan dit verhaal vind ik dat gedeelte over die winkeldief bij Schiphol waardoor daar de boel plat lag. Is het niet slimmer om hem gewoon te laten gaan met zijn drie potjes pindakaas van de AH dan heel dat treinverkeer plat te leggen? Kost minder lijkt me…

    1. Johan schreef:

      Het gaat niet om die potjes pindakaas, maar om het risico dat hij aangereden wordt met alle ellende van dien.

      1. Dominic schreef:

        Ja dat snap ik maar de treinen kunnen dan toch gewoon maximaal 40 km/u of nog langzamer door die tunnel gaan dan? Loopt in ieder geval niet heel het treinverkeer vast.

        1. dries molenaar schreef:

          Dat is ook te hard. Drie pindajkaas. Wat moet men daar mee. Hoewel het onder de zwervers wel bekend is als super calorieën drager.

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Het gaat erom, dat hij de tunnel invluchtte (dat weet je pas als hij de tunnel in rent), uit veiligheid wordt het treinverkeer dan gestaakt.

      1. Dominic schreef:

        Ja dat blijkt dat dan de boel getaakt wordt. Maar ik heb als frequent treinreiziger al verschillende keren meegemaakt dat de trein langzaam reed omdat er iemand langs het spoor zou lopn (werd ook omgeroepen in de trein); vandaar mijn opmerking. Maar wellicht denk ik te simpel en gelden er voor tunnels heel andere regels of protocollen.

  3. dhr. van Tiel schreef:

    Ach tja….alleen voor een pot pindakaas in Dubai worden anders zijn handen afgehakt maar dan nog komt hij op Schiphol beter van weg ook al is hij tegen de lamp gelopen. Ik hoop dat ik donderdag weer met de trein kan.

  4. Eduard de Jong schreef:

    En voor de zoveelste keer geeft ProRail er blijk van een incapabele en incompetente organisatie te zijn, die volstrekt niet in staat is de toebedeelde taken uit te voeren. Laten Eringa en consorten de enig juiste conclusie trekken en onmiddellijk hun biezen pakken. Wég met dit volstrekt onbekwame zooitje querulanten, dilettanten en goed- of kwaadwillende amateurs.

    1. Dominic schreef:

      Haha, ik wil zeker niet beweren dat alles foutloos gaat daar maar als we bij alles gaan rekenen zoals u dan is half Nederland werkloos. Ga maar na; computerstoringen op Schiphol, bij luchtvaartbedrijven, bij banken, bij internetaanbieders enz. Daar komen ook nog zaken bij als werkzaamheden aan de Hoekse Lijn, Noord-Zuid (en nog andere projecten uiteraard) lijn die allemaal veel langer duren dan gepland en bovendien ook veel duurder. De belastingdienst die er regelmatig een zootje van maakt, PostNL die iedere week brieven die niet voor mij zijn in mijn brievenbus gooit, gemeentes die regelmatig flaters maken met publiek geld enz. enz. Iedereen ontslaan zou ik zeggen!

      1. Leeuw12 schreef:

        Feit blijft dat ProRail zijn zaken maar niet op orde krijgt en van het ene debakel naar het andere blijft lopen (om nog maar te zwijgen van het zgn. volle spoor).
        In een normaal commerciëel bedrijf hadden er allang personele consequenties plaatsgevonden.

        1. Dominic schreef:

          En welke debakels, en die van gisteren was er zonder meer eentje, zijn dat dan? Van het ene naar het andere klinkt alsof het iedere week faliekant misgaat dus ben benieuwd.

        2. dries molenaar schreef:

          Onzin, veel projecten worden vlekkeloos uitgevoerd en zijn het allerhoogste niveau. Daar kan de rest van Europa een punt aan zuigen.

        3. lezer schreef:

          Italië ook? 😉

  5. Eduard de Jong schreef:

    Ook NS laat niet de kans voorbijgaan om nogmaals aan te tonen een volledig niet functionele organisatie te zijn. Niet opmerkelijk in een land, dat al enige tijd in verregaande staat van ontbinding verkeert.

    1. Dominic schreef:

      Ik zou zeggen, emigreren. En dan komt u er waarschijnlijk vanzelf achter hoe slecht het hier eigenlijk toch allemaal niet is.

  6. Eduard de Jong schreef:

    Correctie: NS is een op alle fronten niet functionerende organisatie.

    1. B. Alberda schreef:

      Je kan niet een dermate hoog aantal reizigers vervoeren (nog los van de resultaten van het reizigerstevredenheid enquêtes) en dan op alle fronten niet functionerend zijn.

      Zeg gewoon wat je bedoelt (NS kan dit soort problemen slecht opvangen) en laat de overdrijf- en hyperboolspreuken achterwege.

    2. dries molenaar schreef:

      De Arriva inbreng is zo wel duidelijk geplaatst.

  7. Stokbosveen schreef:

    Telkens als er een verstoring is in de dienstregeling van de NS, dan wijzen gelijk alle vingertjes naar NS en/of Prorail. Ik vraag me af of dit wel terecht is. Ik denk eerder dat we moeten wijzen naar politiek Den Haag, die niets anders doet dan bezuinigen op het Nationale Spoor. Om zodoende geld te hebben voor -nog- meer asfalt. Want de heilige koe is heel erg belangrijk, meer nog dan het ov.

    Daarnaast is ook de stroomvoorziening in Nederland behoorlijk kwestbaar geworden. Vrijwel dagelijks is er wel ergens stroomuitval en als dat ook het ov raakt, dan wijst men gelijk opnieuw naar het vervoerbedrijf, onterecht dus.
    Zolang de politiek daar in het verre Den Haag niet wil inzien dat er juist geinvesteerd moet worden in vele zaken, zullen deze problemen alleen maar toenemen. Maar geld uitgeven is kennelijk een onbespreekbaar onderwerp op het Binnenhof.

    1. johan II schreef:

      Of je nou je vingertjes wijst naar NS, ProRail, politiek Den Haag, mij, je vrouw of wie dan ook. Is gebed zonder end, het eeuwige klungelige inelkaargehaak. Je kan beter je vingertjes kruisen dat we/ze van de straat zijn met hun belangrijke gedoe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.