Gelderse gemeenten overwegen heropening Ponlijn voor reizigersvervoer
09 mei 2023 11:51
De Regio Foodvalley, een samenwerkingsverband van een achttal gemeenten in Midden-Gelderland, pleit voor een onderzoek naar de heropening van de Ponlijn tussen Amersfoort en Veenendaal voor reizigersvervoer.
De Ponlijn is het gedeelte van de voormalige Veenendaallijn (Amersfoort-Kesteren) dat tot Leusden nog in gebruik is, een traject van circa 5 kilometer. Momenteel wordt de lijn slechts gebruikt door goederentreinen die van en naar auto-importeur Pon rijden. De gemeentes die de Regio Foodvalley vormen, willen onderzoeken of heropening voor reizigersvervoer rendabel is.
Ontlasten autosnelwegen
In de bereikbaarheidsagenda 2023-2026 voor de Regio Foodvalley schrijven de betrokken partijen dat ‘een directe verbinding tussen Veenendaal en Amersfoort in de toekomst zou kunnen bijdragen aan het ontlasten van de drukke corridors (A1, A12, A30).’ De spoorlijn zou na Leusden doorgetrokken worden richting Scherpenzeel en Veenendaal, waarmee het oude traject naar Rhenen en Kesteren in ere hersteld zou worden.
Valleilijn
Omdat de betrokken gemeentes in Gelderland liggen en de potentiële spoorlijn grotendeels door de provincie Utrecht loopt, is ook goedkeuring van die provincie en het Rijk vereist. Door de Regio Foodvalley loopt al een andere regionale treindienst: de Valleilijn tussen Amersfoort, Barneveld en Ede-Wageningen. Deze is in 2006 geopend en wordt vanaf december niet meer door Connexxion, maar door Keolis geëxploiteerd.
Dit lijntje (incl. brug over de Rijn voorbij Rhenen) lag er voor de oorlog, maar is in de oorlog door de Duitschers kapot gemaakt.
Nu zou er een brug over de Rijn moeten komen waardoor de Rhenenlijn naar Kesteren doorgetrokken wordt en aan de andere kant bij de Haar aansluiting een nieuwe spoorlijn naar Amersfoort. Het gedeelte was er nu is (het Ponlijntje dus) moet dan ook opnieuw worden aangelegd.
Maar dat zal deze politiek wel te duur vinden, ze geven dat geld liever uit aan bredere snelwegen.
Men hoeft niet per se over de Rijn. Het zou toch volstaan het Noord van de Rijn stuk in bedrijf te brengen. Zo moeilijk kan het niet zijn hoewel natuurlijk iedereen in de buurt er tegen zal zijn. Men vliegt en reist naar hartelust maar heeft liever geen gereis in de eigen buurt. Het is al bezwaarlijk als je logé’s zou hebben. Er zijn mensen die daar al over gaan klagen bij de gemeente.
Het stuk ten noorden van de rijn is er nog steeds. Dat is de lijn rhenen, veenendaal centrum en -west en daarna maarn => utrecht
Maar ja, als je het geld van anderen uit mag geven dan kun je natuurlijk altijd op zoek naar manieren om het over de balk te gooien.
De valleilijn Amersfoort Ede is nooit een succes geworden terwijl die aansluiting geeft om door te reizen naar Arnhem en Nijmegen. Er wordt vrijwel altijd met 3 coupes gereden, die zelden vol zitten ondanks stops in Hoevelaken, Barneveld (2x), Lunteren.
Ede en Veenendaal liggen pal naast elkaar. Station Veenendaal-de Klomp zou ook Ede-West of Ede-Veenendaal kunnen heten want het ligt (officieel gezien) in Ede
Dus wat voegt deze lijn toe? Stations in Leusden en 1 tussen de dorpen Scherpenzeel \ Woudenberg en loopt daarna dood in Veenendaal.
De valleilijn trekt al nauwelijks reizigers en bij deze zal het nog veel minder zijn. Zijn er misschien berichten over overvolle bussen tussen Veenendaal en Amersfoort? In dat geval lijkt het me nuttig om het onderzoek te starten.
Hoe kom je erbij dat de Valleilijn nauwelijks reizigers trekt? Wel eens meegereden? Stampvolle treinen
Sorry, maar deze reactie bevat echt veel onzin/onjuistheden naar mijn mening. De valleilijn is sinds de exploitatie door Cxx en toevoeging van stations Hoevelaken en Barneveld-zuid zeer goed bezet. En er wordt meestal met twee coupés gereden, want er zijn vijf treinstellen met twee bakken en twee met drie bakken.
u haalt coupé en wagon door elkaar. 3 coupés zou wel een heel kort treintje zijn.
Ruud, beetje kennis van de omgeving zou nuttig zijn:
1. FoodValley is samenwerking van een aantal Gelderse en UTRECHTSE gemeenten.
2. Valleilijn heeft sinds exploitatie Cxx meer dan een verdubbeling van passagiers opgeleverd. Helaas is B’veld-Ede nog steeds enkelspoor maar Cxx zag wel mogelijkheden om nog meer passagiers te trekken als dat ook dubbelspoor werd. Want A1/A30 staat iedere dag barstensvol met auto’s
3. Rhenen-Veenendaal-West (net als A’foort-Leusden) ligt er al inclusief viaduct A12. Dus ontbreekt alleen het stuk A12-Leusden. Technisch is dus alleen de kruising met N224 het meeste werk.
4. Weet je hoe de treinverbinding tussen Ede en Veenendaal loopt? VIA DRIEBERGEN!!!!!!!! Dus de fysieke afstand is niet van belang
Sorry, maar welk tijdstip hebben jullie het over? Zowel qua trein als de A30 heb ik sterk het vermoeden dat jullie het over de spits tijdens enkele dagen per week hebben.
Ik reis zelden / nooit in de spits en als ik op Ede Wageningen ben staat Valleilijn er ook en buiten de spits is het één treinstel en bij vertrek is er meer dan ruimte genoeg in de trein. Dat deze trein in de spits overvol is dat geloof ik gelijk, dat is tijdens de spits een bekend verschijnsel in zowel Nederland als daarbuiten.
@Andre
1 Geen idee waar het over gaat. Maar bedankt voor de correctie dan maar… verder alles goed?
2 De verdubbeling is al twee maal bekekenen en afgewezen. Gaat er niet komen tenzij heel ver in de toekomst.
3 Klopt, maar kruisingen zijn peperduur.
4 Ja weet ik. En jij wil er een optie via Amersfoort aan toe voegen die me ook niet handig lijkt.
Tip: Vanuit bijna heel Veenendaal ben je met de bus in ruim 5 min op station Veenendaal-De Klomp. Vandaar gaat éénmaal per half uur een intercity naar Ede-Wageningen.
Grappig dat voor grote hoeveelheden nieuwe auto’s treintransport nog veel gebruikt wordt. Hoe gaat dat eigenlijk met de Japanse auto’s die in Rotterdam binnen komen.
Is het nog steeds zo dat de auto’s met fabriekstransport velgen geleverd worden en dat Pon er eigen verkoopvelgen met Pon Continental banden onder zet?
Nee, want Pon heeft haar bandendivisie 3 jaar geleden verkocht. Daarmee is ook de incentive om alle nieuwe auto’s op Continental banden te zetten komen te vervallen.
NB don’t hold your breath… Dit gaat zeker 20 jhaar duren. Is er mogelijk al een aantal stations op het bestaande 5km spoor? Dan kan men wellicht wel sneller beginnen.
Luchtfietserij en wensdenken. In Nederland er geen nieuw of gereactiveerd spoor bij. De politieke besluitvorming is in Nederland al lang vastgelopen. Ik geloof het pas als ze daadwerkelijk gaan bouwen en dan nog moet je maar zien of ze het afbouwen. Kijk maar naar Lelystad airport.
In Groningen moet toch een stuk spoor gereactiveerd gaan worden.
Het zal toch van het gebruik afhangen.
De IJzeren Rijn had inderdaad ook al lang geopend moeten zijn. Je kan het spoor zo vervangen en gaan rollen. Gerationaliseer van buurtbewoners en omgevinghaters maakt het moeilijk voor de politiek moeilijk. Terwijl het volkomen rechtmati is het in bedrijf te nemen en een grote bijdrage aan minder trucks door het land zou leveren.
Begin maar gauw met het stukje tot Leusden. Sneller en prettiger dan die streekbus.
Met een paar oude Wadlopers/Buffels had dat wel mogelijk geweest. Die zijn echter verkocht voor veel te weinig.
Wel verkocht maar nooit afgeleverd omdat de koper het financieel niet rond kon krijgen
Maak er een toekomstige railverbinding van Almere Oostvaarders via Naarden Bussum, Hilversum, Amersfoort Centraal, Leusden, Veenendaal Centrum Rhenen, Kesteren, Nijmegen van. Keolis kan dit gaan rijden met licht materieel zoals de Protos en FLIRTS thans op de Valleilijn.De Valleilijn doorkoppelen van Ede Wageningen naar Arnhem Centraal en Amersfoort Centraal naar Utrecht Centraal of direct naar het Spoorwegmuseum in Utrecht. SPrinters Rhenen of Veenendaal Centrum via Driebergen Zeist en Utrecht C verbinden met Den Dolder en Baarn. Zo ontstaan er interessante verbindingen rondom Amersfoort en Utrecht.
Men kan wel willen en grondreserveren in Flevoland maar ik geloof niet dat er ooit aftakkingen op de Flevolijn komen. Bewoners zijn overal tegen, er mag geen vaart gegraven worden, er mag geen McDonalds enz.
Er is een reservering voor een tramlijn naar Hilversum mediapark e.d. Zie maar dat je die aangelegd krijgt.
Laat ze eerst maar eens zorgen dat het gewone, reeds aangelegde OV weer een succes wordt ipv aan een nieuwe lijn te gaan denken. Niemand lijkt zich af te vragen waarom er sinds 2020 een half miljoen auto’s in Nederland zijn bijgekomen. De meeste OV reizigers hebben gewoon belang bij dat hun bus nog in hun dorp stopt ipv weer een megaduur project waar nu geen animo voor bestaat.
Afgezien van de ontsluiting van Leusden en Scherpenzeel, zie ik alleen maar meerwaarde als een directe verbinding tussen Amersfoort en Arnhem. Maar zoals Krabbenbos hierboven al schreef, is het doortrekken van de Valleilijn al voldoende om die directe verbinding te realiseren.
Je kan dan beter gaan kijken naar andere ‘missing links’, in het midden van het land, zoals Zwolle-Apeldoorn of Lelystad-Hardenwijk. De regio Utrecht is al redelijk bedeeld met alle buurtsporen en het is al lastig om lijntjes als Utrecht-Baarn te exploiteren.
Voor de Ponlijn is wellicht alleen een toekomst als het hele traject Amersfoort-Nijmegen in ere hersteld wordt, om de Rhijnspoorweg te ontlasten, maar dat is waarschijnlijk echt een brug te ver (die bij Kesteren waarschijnlijk).
Gaan die gemeenten het ook betalen?
Gepland vervoer heeft zeker een grote toekomst. Gepersonaliseerde groepsvorming en vooruit inplannen gaan nu een nieuwe fase in. Sociale veiligheid, plezier in reizen (met alle gemak van wifi etc) wordt het nieuwe hifi-vervoersusteem waar Europa op zit te wachten. Persoonsidentificatie houdt de groepen veilig en sociaal. Van drempel-thuis tot drempel-aankomst. Veel inspiratie nu het per traject beschikbaar jomt. Nu nog mensen die mee vooruit willen denken en daar plezier mee creeren. EVD – LeidenLammenschans. rsvp
PON, was hij niet de bedenker van de Volkswagen bus Transporter 2 en verder waar zelfs een mooi boek is verschenen en nu graag met zijn “auto-trein” als een veredelde cargo-trammetje door de stad Amersfoort boemelt en op YouTube een leuke cabview filmpje te zien is ?
Het zijn weer van de trajecten waar men misschien liever een elektrische bus laat rijden en als men in Nederland dan toch spoortrajecten wilt reactiveren dan zou ik de voorkeur geven aan enkele enkelsporige stukken zoals bij Rosmalen en Deventer – Arnhem.
Laten de dames en heren maar dromen, als er meer auto’s komen heb je straks geen trein meer nodig in NL land de stikstof perikelen ten spijt. Waarom ze dit lijntje na de oorlog niet meteen hebben hersteld is mij een vraag, maar dat geldt voor meer boemel lijntjes in ons land.
Pon is niet volledig in hoofdletters, want het betreft een achternaam en geen afkorting. Sterker nog, Pon is de bedenker van de allereerste Volkswagen Transport. De schets daarvan hangt tegenwoordig in het Rijksmuseum.
Het was trouwens niet Pon’s idee om auto’s met de trein te laten binnenkomen, maar een vereiste vanuit de fabriek. Alle Volkswagen importeurs in Europa zijn aangesloten op het spoor.
Er zou veel spoor bij moeten in Nederland. Meer verbindingen = aantrekkelijker om die dan ook te gebruiken. Waarom wordt er toch altijd gedacht dat eventuele nieuwe verbindingen wel leeg zullen blijven??
Waarom gebruiken veel mensen nu een auto? Omdat er geen goed openbaar vervoer is of zelfs ontbreekt tussen waar ze vandaan komen en waar ze naartoe moeten. De Valleilijn kan nog veel beter bezet worden als je die doortrekt naar Arnhem. Overstappen schrikt mensen af en kost tijd. Eén directe lijn Amersfoort – Arnhem 1x per half uur of kwartier en de mensen komen wel.
Mensen willen als het even kan treinen, geen bussen.
Hoofdletter toets bleef steken als men het zo erg vind dat een naam als Pon met hoofdletters getypt wordt en dat is toch ergggggggg zeg…
Volgens mij wordt er ook al z’n 15 jaar gesproken over de heropening van de lijn Hamont (B)-Weert. Zou een goede aanvulling zijn voor de reizigers naar België uit bijvoorbeeld Eindhoven. Maar nieuw stuk spoor aanleggen daar gaat zomaar tientallen jaren overheen. Ook dit zie ik nog lang duren.
De Ponlijn ligt niet in Gelderland, maar in Utrecht. Veenendaal is een Utrechtse gemeente, maar participeert wel in Foodvalley samen met o.a. Ede en Wageningen.
De spoorbrug bij Rhenen is kort voor de bevrijding in 1944 opgeblazen. Op de pijlers van deze brug is daarna de autobrug gerealiseerd.
Het wordt lastig om weer een spoorlijn te realiseren. Bij Woudenberg zijn bedrijven gebouwd op de voormalige spoorbaan.
Bij de flyovers naar Veenendaal en Rhenen is het spoorlijntje daar afgekneld. Door deze flyovers is het gecompliceerd om daar aansluitingen te realiseren. Verder kruisen flink wat wegen het voormalige spoortje. Gelijkvloerse overwegen zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. Zullen dus viaducten moeten komen.
Blijft zo jammer dat er zoveel spoorlijnen opgeheven of na oorlogsschade niet hersteld zijn. Geen vooruitziende blik gehad.
Maar de Nedersaksenlijn komt eindelijk (niet meer dan logisch!)
Hamont – Weert: men doet moeilijk over een paar kilometer spoor terwijl je zo voor relatief weinig geld een mooie alternatieve grensverbinding krijgt.
Nijmegen – Kleve: onbegrijpelijk dat dit nog steeds niet hersteld is.
Utrecht – Breda via Vianen, Gorinchem en Oosterhout: nuttige verbinding maar ook al jaren in de la / uit de la / en weer in de la.
Lelylijn naar Groningen: hoog tijd.
Altijd die eeuwige vraag wie betaalt en dat het vele miljarden kost. Ja, maar wat wil nou? Goed openbaar vervoer toch en minder auto’s. Bereikbaarheid verbeteren, vestigingsklimaat verbeteren, klimaatdoelen halen. Dat kost nu eenmaal veel geld, net zoals alle andere zaken waarvoor de overheid miljarden uitgeeft.
Gewoon de vooroorlogse situatie in een modern jasje herstellen. Amsterdam – Maastricht werd ieder uur gereden, om en om via Nijmegen of Den Bosch.
Dus dubbel spoor en elektrisch Amsterdam – Amersfoort – Rhenen – Kesteren – Nijmegen – Venlo – Roermond – Maastricht. Tevens moet de andere tak hersteld worden Amsterdam – Nijmegen – Kleve – Krefeld – Köln. Omdat het de kortste route naar Köln is kan die zelfs concureren met de ICE
Het idee om Amersfoort en Rhenen weer met elkaar te verbinden per spoor en eventueel dhet voormalige station Woudenberg -Scherpenzeel te heropenen zou voor de laatstgenoemde plaatsen erg goed zijn voor het toerisme.
Daarbij is het al moeilijk genoeg om vanuit Rhenen richting Amersfoort af te reizen per trein, laat staan richting Arnhem.
Helemaal eens met @Rudy
Elektrificeren voor alsnog verbieden in dit geval. Het herstellen van dit tracéé valt in een woord samen te vatten als “Koppijn”. Er waren munitietransporten en sprake van ‘algemeen vervoer’ op dit spoor. Het spoor is herhaaldelijk gebombardeerd geweest en dit ging niet bepaald met de precisie van tegenwoordig maar het heeft ‘carpet bombing’ letterlijk de definitie gegeven.
Het is van belang dat gemeente en Rijk hiermee rekening houd. Het is sterker nog in mijn perspectief verstandig werk te maken van een snel herstel en het doortrekken van deze lijn langs Nijmegen en Kleve. Dit verbetert de bereikbaarheid in het algemeen en ontlast de snelwegen.
Het is aan de gemeente en het Rijk om bouwen op de dijken van de voormalige spoorlijn te verbieden en huidige bedrijven uit te kopen om de grond te saneren. dit kost enkele miljoenen zo niet een ‘miljard’ euro om dit te bewerkstelligen. Er zijn ook miljoenen nodig voor elke meter spoor.
We hebben tegenwoordig een minimumloon. De totale prijs voor het in dienst stellen van 3 knooppunten die oorspronkelijk verwijderd zijn is ongeveer even duur als het bouwen van een nieuwe hogesnelheidsspoorlijn via Groningen naar Hamburg en dit zijn maar ‘3’ knooppunten en geen 40 kilometer spoor.
Zo zou er bijvoorbeeld gekeken moeten worden naar het zo niet ‘compleet’ ombouwen van Amersfoort centraal om die ‘boog’ waar de trein Amersfoort mee inrijd geschikt te maken. Er is hier sprake van ‘verdunkeling’ althans het omdraaien en het omspuiten van het seinwezen daar niet een indicatie van is. Ook is er een omvorming van oorspronkelijk europees georienteerd naar een meer ‘brits’ georienteerd spoorwegnetwerk. Hierin komen diverse rariteiten in voor waaronder het omdraaien en omspuiten (zwart verven) van het seinwezen.
Het is alleen zo dat er een “maximum” zit aan het aantal spoorwegen en er zijn anno 2024 nog steeds sancties van toepassing op Duitsland omtrent gebruik van Havens, goederenverkeer en luchtverkeer sinds de tweede wereldoorlog. Deze ‘zouden’ overbodig kunnen zijn maar nu nog wel reeël. Het zou mij niet verbazen dat dit waarnschijnlijk de toedracht is dat een plan tot herstel niet eerder voorgekomen is.
Nederlandse regering is in die periode en conform het gevolg van de voorgaande periode herhaaldelijk op benadrukt en het Koningshuis mocht het hiervan zelfs ondervinden door zich schuld te bekennen aan de feiten die er speelde. Niks daarvan is terecht moet blijken. (denk aan vervalsing NSB lidmaatschap en chantage danwel blackmailing van KLM en dergelijken; en foute luchtvaartmaatschappij lobbies die dan beinvloed werden in tegendeel tot huidig concourse)