fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

Spoorlijn Amersfoort – Ede-wageningen (Valleilijn) naar Keolis

Vervoerder Keolis heeft de aanbesteding gewonnen om per eind dit jaar de treindienst tussen Amersfoort en Ede-Wageningen (de Valleilijn) te gaan verzorgen. Volgens de provincie Gelderland blijft de treindienst zoals die nu is en worden er geen ritten geschrapt.

Iets meer zitplaatsen

Connexxion is tot 10 december nog de vervoerder op de Valleilijn. Keolis neemt alle treinstellen over en ook grotendeels het personeel. Een aantal treinstellen wordt wel aangepast en het aantal zitplaatsen neemt iets toe. Volgens gedeputeerde Jan van der Meer komt er meer comfort, betere reisinformatie en meer servicepersoneel. “We hopen dat het aantal reizigers de komende jaren groeit.”

Volgens Treinreiziger.nl neemt het comfort vaak af als er meer zitplaatsen in een trein worden geplaatst, omdat er dan vaak sprake is van minder beenruimte. De provincie waarschuwt wel dat het tijdens de ochtend- en avondspits onvermijdelijk is dat reizigers moeten staan. “Maar door de nieuwe inrichting wordt het staan aangenamer gemaakt.”

Risico

In totaal schreven twee partijen zich in voor de aanbesteding. Keolis had de beste prijs-kwaliteitverhouding. Om het grootste financiële risico voor de vervoerder weg te nemen, zal de provincie Gelderland Keolis betalen voor de kosten van de dienstregeling en wat daarbij hoort. De inkomsten gaan naar de provincie. Het vervoerscontract loopt tot eind 2036.

“De winst van de Valleilijn is voor Keolis een geweldige opsteker na het verlies van IJssel-Vecht en Twente”, reageert Keolis-topman Chris Hogeveen. “Het geeft vertrouwen voor de toekomst en past bij onze groeiambitie.”

RRReis

Keolis neemt de medewerkers die direct betrokken zijn bij de Valleilijn over van de huidige vervoerder. Daarnaast neemt Keolis de zeven elektrische treinen over. Die treinen worden in de komende twee jaren gemoderniseerd en krijgen een nieuwe uitstraling: ze gaan rijden onder de merknaam RRReis. Dit is het overkoepelende merk voor het regionaal openbaar vervoer in de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
61 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
1 jaar geleden

“Maar door de nieuwe inrichting wordt het staan aangenamer gemaakt.”

Dan krijg je dus stit-bankjes om tegen aan te leunen.!

karel
1 jaar geleden

Dit geeft volgens mij wel een beetje de waanzin van een dergelijke aanbesteding aan: zelfde dienstregeling, zelfde personeel, zelfde materieel, de kwaliteit is dus identiek, maar toch heeft Keolis zogenaamd de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Apple h.
1 jaar geleden
Antwoord aan  karel

T gaat dus van de ene Franse vervoerder(Transdev) naar de andere Franse vervoerder.

Juriaan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Apple h.

Er waren kennelijk geen andere liefhebbers, ook NS heeft zich niet gemeld.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  karel

CXX had eerder aangegeven dat ze zonder inkrimpingen de lijn zo niet langer konden exploiteren.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  karel

Het woord ‘beste’ slaat niet op een vergelijking met de huidige prijs-kwaliteitverhouding maar op een vergelijking tussen de biedingen.

Dries Molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  karel

Nieuwe leiding en hopelijk met beter resultaat.

Erno-Berk
1 jaar geleden

Ik vind het jammer dat Keolis de concessie voor de Valleilijn heeft gewonnen. Connexxion heeft op de Valleilijn en op Arnhem-Doetinchem laten zien dat het een betrouwbare vervoerder is. Keolis maakt juist op de lijnen Zwolle-Kampen, Zwolle-Enschede, Zutphen-Oldenzaal en Hengelo-Rheine(-Bielefeld) een enorme puinhoop van met veel uitval van treinritten. Daarom had ik gehoopt dat Connexxion de concessie voor de Valleilijn zou winnen, maar helaas.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Connexxion is op Arnhem-Doetinchem helemaal geen betrouwbare vervoerder. Veel uitval en in de avond, op zaterdag en zondag rijden ze helemaal niet.

B
1 jaar geleden
Antwoord aan  Otto

Dat Breng in de avond en in het weekend niet tussen Ah en Dtc rijdt lijkt me logisch, de concessie aldaar ziet alleen op de kwartiersverdichting tussen Arnhem en Doetinchem op doordeweekse dagen t/m de avondspits. Contractueel zijn ze dus niet meer verplicht. Misschien verbiedt de concessie bovendien zelfs dat ze meer diensten aanbieden, vanwege de samenloop op het traject met de concessie die aan Arriva is gegund.
Dat ze verder veel uitval hebben is kwalijk, maar iets waar ook de andere vervoerders op het moment veel last van hebben.

Jur
1 jaar geleden

@Karel: wat in deze summiere berichtgeving niet staat vermeld, is dat Keolis meer servicepersoneel gaat inzetten. Hoeveel meer weet ik niet, maar feit is dat je op de Valleilijn nu al veel vaker gecontroleerd wordt dan in eender welke NS-trein. En dat is in mijn optiek een goede zaak. Daarnaast beloven ze grotere en sneller inzetbare back-up van bussen bij verstoringen. Bij gebrek aan nadere informatie is niet na te gaan of dit in de praktijk werkelijk een (positief) verschil zal gaan maken.
@Erno-Berk: ik ben benieuwd of de betrouwbaarheid inderdaad (alleen?) afhankelijk is van de uitvoerende partij en welke (financiële) eisen in de aanbesteding zijn opgenomen t.a.v. betrouwbaarheid, opvangen uitvallende ritten, etc.

B
1 jaar geleden
Antwoord aan  Jur

Dat van die bussen is uiteraard de vraag, maar feit is dat Keolis voor treinstremmingen in het Blauwnetgebied een eigen vloot van voormalige lijnbussen heeft die uitsluitend voor dat vervoer ingezet wordt. Keolis is op het moment de enige treinvervoerder met een eigen speciale vloot voor tvv. Het is niet ondenkbaar dat men een deel van die vloot per december in de nabijheid van deze spoorlijn stalt, in eerste instantie bijvoorbeeld op de Syntus Utrecht stalling in Amersfoort of Ede. Als wordt ingezet op machinisten die ook een grootrijbewijs voor personenvervoer hebben, kan men die back-up ook echt benutten. Als men dat trein vervangend vervoer zo noemt in de berichtgeving verwacht ik dat het dus hierom zal gaan.

Apple h.
1 jaar geleden
Antwoord aan  B

Of ze laten dat doen door hun partners zoals pouwvervoer/besseling of van kooten

HHM
1 jaar geleden
Antwoord aan  B

Ben benieuwd naar om welke bussen dat gaat.

Wellicht de bussen die ze nu over hebben, nadat de fraude bij hun inschrijving voor de concessie voor busvervoer in Overijssel, Flevoland en Gelderland aan het licht was gekomen?

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Weet de reiziger straks wel met wie ze precies rijden als er eerst na NS, dan Connexxion nu Keolis de kar trekt ?
Over controle gesproken die is bij NS steeds spaarzamer geworden, zelfs op de Arriva lijn RE 18 Heerlen naar Aken kom veel vaker controleurs tegen meestal een Duitse en soms ook met een Nederlandse controleur die de OV chipkaart wel en de Duitse collega niet kan controleren en inzien, maar dat er gecontroleerd wordt is een goede zaak nu nog bij de andere vervoerders in het land zoals …Keolis op de RRRtrein.
Drie hoofdletters R, wie heeft dat bedacht, lekker iemand met een slok op een borrel soms en een stuk in de kraag ? RRRRRRRRRRR…….!

Apple h.
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

ik denk iemand met een spraakgebrek…..

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Apple h.

Of iemand van wie de buren net een muurtje aan het doorbreken waren.

B
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Op die naam valt inderdaad wel wat aan te merken, hoewel er wel een marketingverhaal achter schijnt te zitten. De bedoeling van die merknaam is overigens juist dat het voor reizigers niet meer uitmaakt met welke vervoerder ze reizen. Al het regionale vervoer in Gelderland, Overijssel en Flevoland (muv Almere) gaat uiteindelijk onder de naam RRReis rijden.

Opa Ties
1 jaar geleden

Wat niet beantwoord wordt is wat Keolis aan treindiensten heeft aangeboden. Connexxion wilde fors afschalen dus de vraag is wat Keolis nu precies biedt.

Rob
1 jaar geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Keolis belooft altijd erg veel, hebben ze eenmaal de concessie gewonnen dan maken ze niks waar.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rob

Daar hebt je een punt. De kwartierdienst Goor-Hengelo die in de spits was beloofd is ook nooit gerealiseerd alhoewel dat volgens Keolis aan een veto van ProRail lag.

Maar goed, in ieder geval geen flinke afschaling op voorhand zoals Connexxion wilde.

Jur
1 jaar geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Uit de publicatie bij de voorlopige gunning door provincie Gld komt naar voren dat Keolis de bestaande dienstregeling onverkort voort zal zetten. Dus niet de afschaling die Cxx wel nodig achtte. Hopelijk maakt Keolis dit waar, want een (groot) deel van het succes van de Valleilijn is de frequentie van 4 treinen per uur tussen Amersfoort Centraal en Barneveld zuid.

Wim Lubbers
1 jaar geleden

De aanvraag om de lijn door te trekken naar Arnhem is al op de bus, neem ik aan.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Welke reiziger wil naar Ede-Wageningen? Het zou van goed beleid getuigen om de lijn weer in Arnhem te laten eindigen, maar dat zal vat tot een conflict met de NS leiden. Ten eerste verliest de NS klanten en ten tweede heeft de NS de ruimte in de dienstregeling nodig voor de 10 min. trein naar Arnhem.

Lang leve de negatieve gevolgen van de aanbestedingen voor de reizigers.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Er is een aansluiting richting Arnhem en Nijmegen, die je sinds de verbouwing net niet meer kunt halen. Zie je met regelmaat de trein waar je in had willen zetten net voor je neus wegrijden, zeg maar.

Verlenging van de valleilijn richting Utrecht is ook wel een ter sprake geweest, maar gaat vermoed ik evenmin gebeuren. Net als een vertakking richting Stroe / Apeldoorn.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Verlenging van Amersfoort naar Utrecht is onzinnig. Je kan beter koppelen aan Amsterdam CS – Hilversum – Amersfoort en dan door via Ede – Wageningen naar Arnhem. Na spoorverdubbeling op de Kippenlijn kan je zelfs sneltreinen laten rijden als ontlasting van Utrecht – Arnhem.

Rudy
1 jaar geleden

Wanneer is de Kippenlijn gewijzigd in de Valleilijn. Ik weet niet om welke vallei het hier gaat, maar Berneveld is nog steeds het centrum van de kippen en pluimvee houderij.

Wh
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Al jaren geleden, het gaat over de elderse vallei waar naast Barneveld ook Ede en Lunteren zich bevinden. Een spoorlijntje met alleen de stations van Barneveld zuid tot en met Barneveld noord is wat onzinnig denk je ook niet?

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Die naamswijziging was waarschijnlijk een eis van de milieubeweging. Die zijn tegen pluimvee.

Michel
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Welnee, dit is gewoon marketing van CXX, die een breder gedragen naam zocht. Eén die verder ging dan alleen het kippengebeuren rond Barneveld.

Arjan Krabbenbos
1 jaar geleden

Laat het pendelsprintertje van NS tussen Arnhem Centraal en Ede Wageningen doorrijden naar en van Amersfoort Centraal. Oosterbeek heeft al geen buslijn 1 meer, dus maak er een halfuursdienst van. Dit was vroeger in de NS tijd ook zo dus waarom nu dan niet meer? Het materieel is nu gelijkvloers met de perrons, wat vroeger met die oude stoptreinen nog niet het geval was!

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Dat is een hele andere discussie die los staat van deze aanbesteding.

Opa Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Opvallend trouwens dat NS niet heeft ingeschreven terwijl ze voortdurend een monopolie nastreven. Of is dat monopolie verhaal alleen maar bedoeld om de vakbonden naar de mond te praten?

Bert Sitters
1 jaar geleden

Wanneer gaan de Chinezen zich op de Nederlandse vervoersmarkt storten?

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Zelfs Nederlandse bedrijven als NS zijn niet geïnteresseerd in deze lijn.

Dennis
1 jaar geleden

We gaan het mee maken wat keolis kan waarmaken, toch knap zij meer aanbieden dan Cxx.
Het zal wel gedaan zijn om de concessie te krijgen, aangezien de huidige vervoerder met ervaring zegt dat het niet kan.

Ik heb z’n idee ze hebben zich ingeschreven als goedkoopste, alle dingen aangevinkt ja doen we of kunnen we beter.
En als ze straks een tijdje rijden zie je de ellende, aan begin uiteraard niet maar uiteindelijk wel.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Dennis

@Dennis In zekere zin heb je gelijk. Het geleverde product is voor alle vervoerders nagenoeg hetzelfde. Het materieel is hetzelfde. Dus de vervoerders kunnen eigenlijk alleen verschillen in hun overhead. Ofwel alle biedingen zijn nagenoeg hetzelfde en als een partij meer biedt voor dezelfde prijs of hetzelfde biedt voor een aanzienlijk lagere prijs dan stinkt de zaak.

Kortom, wie te krap calculeert wint en de reiziger is de dupe.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Het ene bedrijf is nu eenmaal veel efficiënter georganiseerd dan het andere. Kennelijk is inefficiëncy voor u een aanbeveling om een bedrijf een opdracht te geven. Ik ben benieuwd of u dat ook vindt als een aannemer zoekt om uw huis te verbouwen.

Dennis
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Uiteraard is het mogelijk dat keolis efficiënter werkt, maar dit hoeft niet.
Het kan ook geweest zijn we willen deze concessie, dus inschrijven met niet realistische prijzen.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

De ene aannemer werkt ook veel efficiënter dan de andere.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Als ik mijn huis verbouw, dan kan ik bij dezelfde opdracht de aannemers eigenlijk alleen op prijs vergelijken. Andere criteria zijn subjectief of niet controleerbaar: kwaliteit bouwmaterialen, kwaliteit geleverde werk, snelheid van verbouwen, hinder bij verbouwen, risico op bouwfouten.

Zo is het ook met de aanbesteding van OV. Er zijn veel andere vergelijkingscriteria buiten de prijs die niet goed vergelijkbaar maar wel belangrijk zijn.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

U denkt kennelijk dat kwaliteit en een hoge prijs hetzelfde is. Kijk eens naar de vele onderzoeken van de consumentbonden.

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Je kunt bij je verbouwing ook kwaliteitseisen stellen. En slimme aanbieders komen daar ook mee. Maar als je zelf geen eisen stelt is de kans groot dat het vooral om de prijs gaat.
Aanbestedingen in OV-land zijn echter een stuk gedetailleerder dan bij het plaatsen van een dakkapel.

Juriaan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Dennis

CXX staat bekend om zijn grote overhead dus een ander komt dan al snel met een beter bod. Dat is ook de reden dat CXX op veel plaatsen in Nederland is verdwenen.

Paul Lamote
1 jaar geleden

NS schreeuwt voortdurend moord en brand dat er ook andere vervoerders op het spoor actief zijn maar zelfs meebieden ho maar.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

@Paul Lamote
Wie heeft er nou interesse in een kippenlijntje?

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

NS kennelijk niet maar ze willen met hun monopolie eis ook anderen verbieden daar te rijden.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

NS heeft ni

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Tweede poging: NS heeft niets te vertellen over de Kippenlijn. Dus zal daar ook niks van vinden. Behalve voor het samenloopgedeelte tussen Amersfoort en Barneveld Noord, waar de Intercitytreinen van NS en de Kippenlijnvervoerder en -tig goederenvervoerders allemaal capaciteit claimen op dezelfde 2 sporen. Daar heeft ProRail de scheidsrechtersrol.

Paul Lamote
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Als NS er niet wil rijden waarom klagen ze dan over andere vervoerders op het spoorwegnet? Of ze gaan er zelf rijden of ze stoppen met zeuren over andere vervoerders.

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dat is een vergelijking die nergens op slaat. De Kippenlijn is een regionale, onrendabele concessie. De concessieverlener moet dus betalen aan de vervoerder. En blijkbaar vonden de meeste vervoerders de vergoeding te laag.
NS heeft de concessie voor het Hoofdrailnet en moet daarmee geld verdienen t.b.v. de concessieverlener, die tevens aandeelhouder van de NS is: de Staat der Nederlanden.
Samengevat: Keolis krijgt geld om op de Kippenlijn te rijden; NS moet aan de overheid betalen om op het Hoofdrailnet te mogen rijden. Dus die concessies en die vervoerders zijn niet vergelijkbaar.

Opa Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dan moet NS ook niet zo zeuren over Arriva c.s.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Arriva had ook geen interesse in het kippenlijntje.

Bert Sitters
1 jaar geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Arriva, dochter van Deutsche Bahn, is uit op grotere vissen.

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

NS is tegen concurrentie OP het spoor. Waar ik me iets bij kan voorstellen. De concurrentie gaat n.l. altijd aan cherrypicking doen. Dat begon al met Lovers Rail, die het rijden in de minder rendabele avonduren graag aan NS overliet.
Maar NS is niet tegen aanbesteding van onrendabele regionale concessies. Soms bieden ze zelf mee, maar meestal niet. Dat heet marktwerking. Die geldt bij de aanbestedingen voor alle partijen dus ook voor NS.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

Ha ha, en het HRN van NS is geen cherrypicking? NS wil zelf ook alleen maar de meest lucratieve lijnen exploiteren.

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

NS compenseert met de winst van de goed bezette IC’s de kosten van de onrendabele IC’s in de stille uren en van de in het algemeen altijd onrendabele Sprinters. Dat is een eis van de overheid die het spoorwegnet toen op deze manier heeft opgeknipt. Dus niet NS beschuldigen van cherrypicking. Het gaat om het volgen van de spelregels die de Tweede Kamer heeft bekrachtigd om te zorgen dat NS niet gesubsidieerd hoeft te worden met belastinggeld.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  P.J. Kroes

In Brabant zet NS buiten de kantooruren tegenwoordig ook nauwelijks nog sprinters in. Over cherrypicking gesproken.

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Otto

De overheid stelt in de HRNconcessie vast op welke dagen en uren NS minimaal 1 of 2x per uur moet rijden. NS zat op veel trajecten boven die minimumnorm. Maar nu zitten ze op meer uren aan de ondergrens. Of soms daaronder. Met instemming van de concessieverlener, die liever niet ziet dat NS failliet gaat. En ook niet zit te wachten op een NS die vraagt om financiële compensatie voor verliesgevende Sprinters. NS moet winst maken. Vindt de regering. En de meerderheid van de Tweede Kamer is het daar nog steeds mee ens. Daarom komt er hier geen 49 euroticket. Enige oplossing: met miljoenen gaan stemmen op andere partijen dan de anti-OV kliek die nu al 20 jaar het OV uitknijpt.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Otto

@PJ Kroes
Mensen gaan wel met auto in plaats van met de trein.

Maurice
6 maanden geleden

Als reiziger, die incidenteel in Ede-Wageningen overstapt, viel het mij vandaag en in het verleden op dat de overstap richting Arnhem niet gehaald kan worden in twee minuten. Ze zijn aan het verbouwen op het station, maar de nieuwe trap/perrontunnel is nog niet open. Als je de oude/bestaande tunnel neemt en je wilt het zuidelijkste perron/spoor 5 betreden, moet je een omweg om enkele gebouwen op het stationsplein maken. Tegen de tijd dat je op het perron aankomt trekt de intercity alweer op. Een vergelijkbare situatie maakte ik mee in 2014 toen er nog één middenperron in Ede-W lag waarlangs alle intercity’s stopten. Ook toen was 2 min te kort om van noordelijkste perron door de tunnel van de Valleiboemel naar de intercity richting Arnhem te geraken. Ik hoop dat dit na de verbouwing wel haalbaar is.