Spoorlijn Amersfoort – Ede-wageningen (Valleilijn) naar Keolis
18 apr 2023 23:14
Vervoerder Keolis heeft de aanbesteding gewonnen om per eind dit jaar de treindienst tussen Amersfoort en Ede-Wageningen (de Valleilijn) te gaan verzorgen. Volgens de provincie Gelderland blijft de treindienst zoals die nu is en worden er geen ritten geschrapt.
Iets meer zitplaatsen
Connexxion is tot 10 december nog de vervoerder op de Valleilijn. Keolis neemt alle treinstellen over en ook grotendeels het personeel. Een aantal treinstellen wordt wel aangepast en het aantal zitplaatsen neemt iets toe. Volgens gedeputeerde Jan van der Meer komt er meer comfort, betere reisinformatie en meer servicepersoneel. “We hopen dat het aantal reizigers de komende jaren groeit.”
Volgens Treinreiziger.nl neemt het comfort vaak af als er meer zitplaatsen in een trein worden geplaatst, omdat er dan vaak sprake is van minder beenruimte. De provincie waarschuwt wel dat het tijdens de ochtend- en avondspits onvermijdelijk is dat reizigers moeten staan. “Maar door de nieuwe inrichting wordt het staan aangenamer gemaakt.”
Risico
In totaal schreven twee partijen zich in voor de aanbesteding. Keolis had de beste prijs-kwaliteitverhouding. Om het grootste financiële risico voor de vervoerder weg te nemen, zal de provincie Gelderland Keolis betalen voor de kosten van de dienstregeling en wat daarbij hoort. De inkomsten gaan naar de provincie. Het vervoerscontract loopt tot eind 2036.
“De winst van de Valleilijn is voor Keolis een geweldige opsteker na het verlies van IJssel-Vecht en Twente”, reageert Keolis-topman Chris Hogeveen. “Het geeft vertrouwen voor de toekomst en past bij onze groeiambitie.”
RRReis
Keolis neemt de medewerkers die direct betrokken zijn bij de Valleilijn over van de huidige vervoerder. Daarnaast neemt Keolis de zeven elektrische treinen over. Die treinen worden in de komende twee jaren gemoderniseerd en krijgen een nieuwe uitstraling: ze gaan rijden onder de merknaam RRReis. Dit is het overkoepelende merk voor het regionaal openbaar vervoer in de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
“Maar door de nieuwe inrichting wordt het staan aangenamer gemaakt.”
Dan krijg je dus stit-bankjes om tegen aan te leunen.!
Dit geeft volgens mij wel een beetje de waanzin van een dergelijke aanbesteding aan: zelfde dienstregeling, zelfde personeel, zelfde materieel, de kwaliteit is dus identiek, maar toch heeft Keolis zogenaamd de beste prijs-kwaliteitverhouding.
T gaat dus van de ene Franse vervoerder(Transdev) naar de andere Franse vervoerder.
Er waren kennelijk geen andere liefhebbers, ook NS heeft zich niet gemeld.
CXX had eerder aangegeven dat ze zonder inkrimpingen de lijn zo niet langer konden exploiteren.
Het woord ‘beste’ slaat niet op een vergelijking met de huidige prijs-kwaliteitverhouding maar op een vergelijking tussen de biedingen.
Nieuwe leiding en hopelijk met beter resultaat.
Ik vind het jammer dat Keolis de concessie voor de Valleilijn heeft gewonnen. Connexxion heeft op de Valleilijn en op Arnhem-Doetinchem laten zien dat het een betrouwbare vervoerder is. Keolis maakt juist op de lijnen Zwolle-Kampen, Zwolle-Enschede, Zutphen-Oldenzaal en Hengelo-Rheine(-Bielefeld) een enorme puinhoop van met veel uitval van treinritten. Daarom had ik gehoopt dat Connexxion de concessie voor de Valleilijn zou winnen, maar helaas.
Connexxion is op Arnhem-Doetinchem helemaal geen betrouwbare vervoerder. Veel uitval en in de avond, op zaterdag en zondag rijden ze helemaal niet.
Dat Breng in de avond en in het weekend niet tussen Ah en Dtc rijdt lijkt me logisch, de concessie aldaar ziet alleen op de kwartiersverdichting tussen Arnhem en Doetinchem op doordeweekse dagen t/m de avondspits. Contractueel zijn ze dus niet meer verplicht. Misschien verbiedt de concessie bovendien zelfs dat ze meer diensten aanbieden, vanwege de samenloop op het traject met de concessie die aan Arriva is gegund.
Dat ze verder veel uitval hebben is kwalijk, maar iets waar ook de andere vervoerders op het moment veel last van hebben.
@Karel: wat in deze summiere berichtgeving niet staat vermeld, is dat Keolis meer servicepersoneel gaat inzetten. Hoeveel meer weet ik niet, maar feit is dat je op de Valleilijn nu al veel vaker gecontroleerd wordt dan in eender welke NS-trein. En dat is in mijn optiek een goede zaak. Daarnaast beloven ze grotere en sneller inzetbare back-up van bussen bij verstoringen. Bij gebrek aan nadere informatie is niet na te gaan of dit in de praktijk werkelijk een (positief) verschil zal gaan maken.
@Erno-Berk: ik ben benieuwd of de betrouwbaarheid inderdaad (alleen?) afhankelijk is van de uitvoerende partij en welke (financiële) eisen in de aanbesteding zijn opgenomen t.a.v. betrouwbaarheid, opvangen uitvallende ritten, etc.
Dat van die bussen is uiteraard de vraag, maar feit is dat Keolis voor treinstremmingen in het Blauwnetgebied een eigen vloot van voormalige lijnbussen heeft die uitsluitend voor dat vervoer ingezet wordt. Keolis is op het moment de enige treinvervoerder met een eigen speciale vloot voor tvv. Het is niet ondenkbaar dat men een deel van die vloot per december in de nabijheid van deze spoorlijn stalt, in eerste instantie bijvoorbeeld op de Syntus Utrecht stalling in Amersfoort of Ede. Als wordt ingezet op machinisten die ook een grootrijbewijs voor personenvervoer hebben, kan men die back-up ook echt benutten. Als men dat trein vervangend vervoer zo noemt in de berichtgeving verwacht ik dat het dus hierom zal gaan.
Of ze laten dat doen door hun partners zoals pouwvervoer/besseling of van kooten
Ben benieuwd naar om welke bussen dat gaat.
Wellicht de bussen die ze nu over hebben, nadat de fraude bij hun inschrijving voor de concessie voor busvervoer in Overijssel, Flevoland en Gelderland aan het licht was gekomen?
Weet de reiziger straks wel met wie ze precies rijden als er eerst na NS, dan Connexxion nu Keolis de kar trekt ?
Over controle gesproken die is bij NS steeds spaarzamer geworden, zelfs op de Arriva lijn RE 18 Heerlen naar Aken kom veel vaker controleurs tegen meestal een Duitse en soms ook met een Nederlandse controleur die de OV chipkaart wel en de Duitse collega niet kan controleren en inzien, maar dat er gecontroleerd wordt is een goede zaak nu nog bij de andere vervoerders in het land zoals …Keolis op de RRRtrein.
Drie hoofdletters R, wie heeft dat bedacht, lekker iemand met een slok op een borrel soms en een stuk in de kraag ? RRRRRRRRRRR…….!
ik denk iemand met een spraakgebrek…..
Of iemand van wie de buren net een muurtje aan het doorbreken waren.
Op die naam valt inderdaad wel wat aan te merken, hoewel er wel een marketingverhaal achter schijnt te zitten. De bedoeling van die merknaam is overigens juist dat het voor reizigers niet meer uitmaakt met welke vervoerder ze reizen. Al het regionale vervoer in Gelderland, Overijssel en Flevoland (muv Almere) gaat uiteindelijk onder de naam RRReis rijden.
Wat niet beantwoord wordt is wat Keolis aan treindiensten heeft aangeboden. Connexxion wilde fors afschalen dus de vraag is wat Keolis nu precies biedt.
Keolis belooft altijd erg veel, hebben ze eenmaal de concessie gewonnen dan maken ze niks waar.
Daar hebt je een punt. De kwartierdienst Goor-Hengelo die in de spits was beloofd is ook nooit gerealiseerd alhoewel dat volgens Keolis aan een veto van ProRail lag.
Maar goed, in ieder geval geen flinke afschaling op voorhand zoals Connexxion wilde.
Uit de publicatie bij de voorlopige gunning door provincie Gld komt naar voren dat Keolis de bestaande dienstregeling onverkort voort zal zetten. Dus niet de afschaling die Cxx wel nodig achtte. Hopelijk maakt Keolis dit waar, want een (groot) deel van het succes van de Valleilijn is de frequentie van 4 treinen per uur tussen Amersfoort Centraal en Barneveld zuid.
De aanvraag om de lijn door te trekken naar Arnhem is al op de bus, neem ik aan.
Welke reiziger wil naar Ede-Wageningen? Het zou van goed beleid getuigen om de lijn weer in Arnhem te laten eindigen, maar dat zal vat tot een conflict met de NS leiden. Ten eerste verliest de NS klanten en ten tweede heeft de NS de ruimte in de dienstregeling nodig voor de 10 min. trein naar Arnhem.
Lang leve de negatieve gevolgen van de aanbestedingen voor de reizigers.
Er is een aansluiting richting Arnhem en Nijmegen, die je sinds de verbouwing net niet meer kunt halen. Zie je met regelmaat de trein waar je in had willen zetten net voor je neus wegrijden, zeg maar.
Verlenging van de valleilijn richting Utrecht is ook wel een ter sprake geweest, maar gaat vermoed ik evenmin gebeuren. Net als een vertakking richting Stroe / Apeldoorn.
Verlenging van Amersfoort naar Utrecht is onzinnig. Je kan beter koppelen aan Amsterdam CS – Hilversum – Amersfoort en dan door via Ede – Wageningen naar Arnhem. Na spoorverdubbeling op de Kippenlijn kan je zelfs sneltreinen laten rijden als ontlasting van Utrecht – Arnhem.
Wanneer is de Kippenlijn gewijzigd in de Valleilijn. Ik weet niet om welke vallei het hier gaat, maar Berneveld is nog steeds het centrum van de kippen en pluimvee houderij.
Al jaren geleden, het gaat over de elderse vallei waar naast Barneveld ook Ede en Lunteren zich bevinden. Een spoorlijntje met alleen de stations van Barneveld zuid tot en met Barneveld noord is wat onzinnig denk je ook niet?
Die naamswijziging was waarschijnlijk een eis van de milieubeweging. Die zijn tegen pluimvee.
Welnee, dit is gewoon marketing van CXX, die een breder gedragen naam zocht. Eén die verder ging dan alleen het kippengebeuren rond Barneveld.
Laat het pendelsprintertje van NS tussen Arnhem Centraal en Ede Wageningen doorrijden naar en van Amersfoort Centraal. Oosterbeek heeft al geen buslijn 1 meer, dus maak er een halfuursdienst van. Dit was vroeger in de NS tijd ook zo dus waarom nu dan niet meer? Het materieel is nu gelijkvloers met de perrons, wat vroeger met die oude stoptreinen nog niet het geval was!
Dat is een hele andere discussie die los staat van deze aanbesteding.
Opvallend trouwens dat NS niet heeft ingeschreven terwijl ze voortdurend een monopolie nastreven. Of is dat monopolie verhaal alleen maar bedoeld om de vakbonden naar de mond te praten?
Wanneer gaan de Chinezen zich op de Nederlandse vervoersmarkt storten?
Zelfs Nederlandse bedrijven als NS zijn niet geïnteresseerd in deze lijn.
We gaan het mee maken wat keolis kan waarmaken, toch knap zij meer aanbieden dan Cxx.
Het zal wel gedaan zijn om de concessie te krijgen, aangezien de huidige vervoerder met ervaring zegt dat het niet kan.
Ik heb z’n idee ze hebben zich ingeschreven als goedkoopste, alle dingen aangevinkt ja doen we of kunnen we beter.
En als ze straks een tijdje rijden zie je de ellende, aan begin uiteraard niet maar uiteindelijk wel.
@Dennis In zekere zin heb je gelijk. Het geleverde product is voor alle vervoerders nagenoeg hetzelfde. Het materieel is hetzelfde. Dus de vervoerders kunnen eigenlijk alleen verschillen in hun overhead. Ofwel alle biedingen zijn nagenoeg hetzelfde en als een partij meer biedt voor dezelfde prijs of hetzelfde biedt voor een aanzienlijk lagere prijs dan stinkt de zaak.
Kortom, wie te krap calculeert wint en de reiziger is de dupe.
Het ene bedrijf is nu eenmaal veel efficiënter georganiseerd dan het andere. Kennelijk is inefficiëncy voor u een aanbeveling om een bedrijf een opdracht te geven. Ik ben benieuwd of u dat ook vindt als een aannemer zoekt om uw huis te verbouwen.
Uiteraard is het mogelijk dat keolis efficiënter werkt, maar dit hoeft niet.
Het kan ook geweest zijn we willen deze concessie, dus inschrijven met niet realistische prijzen.
De ene aannemer werkt ook veel efficiënter dan de andere.
Als ik mijn huis verbouw, dan kan ik bij dezelfde opdracht de aannemers eigenlijk alleen op prijs vergelijken. Andere criteria zijn subjectief of niet controleerbaar: kwaliteit bouwmaterialen, kwaliteit geleverde werk, snelheid van verbouwen, hinder bij verbouwen, risico op bouwfouten.
Zo is het ook met de aanbesteding van OV. Er zijn veel andere vergelijkingscriteria buiten de prijs die niet goed vergelijkbaar maar wel belangrijk zijn.
U denkt kennelijk dat kwaliteit en een hoge prijs hetzelfde is. Kijk eens naar de vele onderzoeken van de consumentbonden.
Je kunt bij je verbouwing ook kwaliteitseisen stellen. En slimme aanbieders komen daar ook mee. Maar als je zelf geen eisen stelt is de kans groot dat het vooral om de prijs gaat.
Aanbestedingen in OV-land zijn echter een stuk gedetailleerder dan bij het plaatsen van een dakkapel.
CXX staat bekend om zijn grote overhead dus een ander komt dan al snel met een beter bod. Dat is ook de reden dat CXX op veel plaatsen in Nederland is verdwenen.
NS schreeuwt voortdurend moord en brand dat er ook andere vervoerders op het spoor actief zijn maar zelfs meebieden ho maar.
@Paul Lamote
Wie heeft er nou interesse in een kippenlijntje?
NS kennelijk niet maar ze willen met hun monopolie eis ook anderen verbieden daar te rijden.
NS heeft ni
Tweede poging: NS heeft niets te vertellen over de Kippenlijn. Dus zal daar ook niks van vinden. Behalve voor het samenloopgedeelte tussen Amersfoort en Barneveld Noord, waar de Intercitytreinen van NS en de Kippenlijnvervoerder en -tig goederenvervoerders allemaal capaciteit claimen op dezelfde 2 sporen. Daar heeft ProRail de scheidsrechtersrol.
Als NS er niet wil rijden waarom klagen ze dan over andere vervoerders op het spoorwegnet? Of ze gaan er zelf rijden of ze stoppen met zeuren over andere vervoerders.
Dat is een vergelijking die nergens op slaat. De Kippenlijn is een regionale, onrendabele concessie. De concessieverlener moet dus betalen aan de vervoerder. En blijkbaar vonden de meeste vervoerders de vergoeding te laag.
NS heeft de concessie voor het Hoofdrailnet en moet daarmee geld verdienen t.b.v. de concessieverlener, die tevens aandeelhouder van de NS is: de Staat der Nederlanden.
Samengevat: Keolis krijgt geld om op de Kippenlijn te rijden; NS moet aan de overheid betalen om op het Hoofdrailnet te mogen rijden. Dus die concessies en die vervoerders zijn niet vergelijkbaar.
Dan moet NS ook niet zo zeuren over Arriva c.s.
Arriva had ook geen interesse in het kippenlijntje.
Arriva, dochter van Deutsche Bahn, is uit op grotere vissen.
NS is tegen concurrentie OP het spoor. Waar ik me iets bij kan voorstellen. De concurrentie gaat n.l. altijd aan cherrypicking doen. Dat begon al met Lovers Rail, die het rijden in de minder rendabele avonduren graag aan NS overliet.
Maar NS is niet tegen aanbesteding van onrendabele regionale concessies. Soms bieden ze zelf mee, maar meestal niet. Dat heet marktwerking. Die geldt bij de aanbestedingen voor alle partijen dus ook voor NS.
Ha ha, en het HRN van NS is geen cherrypicking? NS wil zelf ook alleen maar de meest lucratieve lijnen exploiteren.
NS compenseert met de winst van de goed bezette IC’s de kosten van de onrendabele IC’s in de stille uren en van de in het algemeen altijd onrendabele Sprinters. Dat is een eis van de overheid die het spoorwegnet toen op deze manier heeft opgeknipt. Dus niet NS beschuldigen van cherrypicking. Het gaat om het volgen van de spelregels die de Tweede Kamer heeft bekrachtigd om te zorgen dat NS niet gesubsidieerd hoeft te worden met belastinggeld.
In Brabant zet NS buiten de kantooruren tegenwoordig ook nauwelijks nog sprinters in. Over cherrypicking gesproken.
De overheid stelt in de HRNconcessie vast op welke dagen en uren NS minimaal 1 of 2x per uur moet rijden. NS zat op veel trajecten boven die minimumnorm. Maar nu zitten ze op meer uren aan de ondergrens. Of soms daaronder. Met instemming van de concessieverlener, die liever niet ziet dat NS failliet gaat. En ook niet zit te wachten op een NS die vraagt om financiële compensatie voor verliesgevende Sprinters. NS moet winst maken. Vindt de regering. En de meerderheid van de Tweede Kamer is het daar nog steeds mee ens. Daarom komt er hier geen 49 euroticket. Enige oplossing: met miljoenen gaan stemmen op andere partijen dan de anti-OV kliek die nu al 20 jaar het OV uitknijpt.
@PJ Kroes
Mensen gaan wel met auto in plaats van met de trein.
Als reiziger, die incidenteel in Ede-Wageningen overstapt, viel het mij vandaag en in het verleden op dat de overstap richting Arnhem niet gehaald kan worden in twee minuten. Ze zijn aan het verbouwen op het station, maar de nieuwe trap/perrontunnel is nog niet open. Als je de oude/bestaande tunnel neemt en je wilt het zuidelijkste perron/spoor 5 betreden, moet je een omweg om enkele gebouwen op het stationsplein maken. Tegen de tijd dat je op het perron aankomt trekt de intercity alweer op. Een vergelijkbare situatie maakte ik mee in 2014 toen er nog één middenperron in Ede-W lag waarlangs alle intercity’s stopten. Ook toen was 2 min te kort om van noordelijkste perron door de tunnel van de Valleiboemel naar de intercity richting Arnhem te geraken. Ik hoop dat dit na de verbouwing wel haalbaar is.