fbpx

Getest: Wifi in NMBS trein valt nog tegen in 2e klas

klok 09 mrt 2016 17:32

De Belgische spoorwegen willen op termijn ook wifi aanbieden in de trein. Daarom rijden er sinds deze maand twee treinen met wifi in een 1e-klasrijtuig. De bedoeling is dat buiten de spits ook reizigers in de 2e klas daarvan kunnen profiteren. Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren lukt dat nog niet. 

De twee treinen met wifi rijden sinds begin deze maand op de verbinding Oostende – Eupen. Treinreiziger.nl maakte tussen Oostende en Gent op 8 maart gebruik van één van de twee treinen. Slechts een paar reizigers van die twee treinen kunnen wifi gebruiken, want in de trein van zeker tien rijtuigen is er voorlopig slechts één rijtuig waarin de benodigde wifi-voorzieningen zijn ingebouwd.

Het betreft een 1e-klasrijtuig. Daarvoor is gekozen omdat er daar meer ruimte is. "Het is dus een praktische oplossing," zei een woordvoerder van de NMBS daar eerder over. Wel is het de bedoeling dat ook de 2e klas tijdens de daluren kan meeprofiteren.

Tijdens onze test namen we plaats in het 2e-klasrijtuig dat het dichtst gelegen was bij het 1e-klasrijtuig. De eerste vijf minuten na vertrek uit Oostende werkte de wifi-verbinding, zij het dat het signaal niet al te goed was. Daarna viel de verbinding weg. Alleen bij de stop in Brugge kwam het signaal weer even een klein beetje terug, maar de kwaliteit was onvoldoende om de verbinding goed te kunnen gebruiken. 

Treinreiziger.nl wilde de snelheid meten van het internet in de 2e klas, maar dat lukte niet omdat de verbinding totaal uitviel. Het 1e-klas-wifirijtuig bevond zich in onze trein tussen twee andere 1e-klasrijtuigen. Het 2e-klasrijtuig was daardoor te ver verwijderd van het wifi-rijtuig. Aan de drukte in de trein lag het niet: in de 1e-klasrijtuigen zat slechts een handjevol reizigers. Ook in de 2e klas was het niet echt druk en gaven weinig treinreizigers de indruk wifi te gebruiken.

In het 1e-klasrijtuig is het wifi-signaal wel goed. Eénmaal verbonden met wifi krijgt de reiziger 300 MB datavolume. Is die 300 MB op? Dan wordt er overgeschakeld op een langzamere snelheid. Zolang de 300 MB niet op is, is de snelheid in het 1e-klasrijtuig voldoende om een YouTube-filmpje te bekijken.

Wifi in de trein is nu nog gratis. Of het in België gratis blijft is maar de vraag. Het bedrijf moet nog een business case maken. De NMBS hield recentelijk op Twitter een peiling. Daarin werden reizigers gevraagd of ze bereid zijn te betalen voor een goede wifi-verbinding. Een grote meerderheid (82%) ziet dat echter niet zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.