GreenCityTrip introduceert nachttrein naar Florence, Kopenhagen en Göteborg

GreenCityTrip.nl rijdt vanaf 25 mei naar onder meer Florence, Bologna, Kopenhagen en Göteborg met een rechtstreekse trein uit Amsterdam en Utrecht. In Breda, Rotterdam, Den Haag en Arnhem stopt de trein voortaan niet meer.

Nieuwe bestemmingen

Met de nieuwe bestemmingen biedt de GreenCityTrip nu vijftien bestemmingen aan. De eerste trein vertrok vorig jaar op 15 oktober naar Praag. Toen werd er gestart met zes bestemmingen: Praag, Wenen, Innsbruck, Milaan, Venetië en Verona. “Wij hadden gezonde interesse verwacht, maar dit overstemt al onze verwachtingen. Sommige rijtuigen zijn al ver voor de vertrekdatum volgeboekt”, meldt mede-eigenaar Maarten Bastian in een persbericht.

Andere nieuwe bestemmingen zijn Salzburg, Como, Bolzano, Bologna en Linz. Ook zijn er plannen om vanaf 2023 het netwerk nog verder uit te breiden middels de aanschaf van extra rijtuigen. Daarmee zouden reizigers meer privacy en comfort krijgen.

Concurrentie met luchtvaart

GreenCityTrip heeft de doelstelling om concurrentie aan te kunnen gaan met vliegvakanties. Een 5-daagse treinreis inclusief hotel wordt aangeboden vanaf € 149. De onderneming past principes toe van lowcostairlines: de basis is inbegrepen, alle extra’s niet. Zo moet er worden bijbetaald als je (gegarandeerd) in dezelfde coupé wilt slapen. Ook moet er worden bijbetaald voor beddengoed, ontbijt en ligrijtuig voor vier personen.

Frequenties nachttrein

De frequenties van de nieuwe bestemmingen zijn wisselend. Zo is de trein naar Göteborg alleen te boeken in november. Malmö lijkt op de website niet beschikbaar. Naar Kopenhagen rijdt dezelfde trein als naar Göteborg, en bovendien één rit in juli. Naar Florence zijn er in september en oktober drie ritten beschikbaar.

De treinen rijden enkele keren per maand en bieden plaats aan 700 reizigers. De bestemmingen wisselen per keer. Relatief frequent is de trein naar Praag, die rijdt tot september gemiddeld één keer per maand. Op social media kreeg het bedrijf ook kritiek omdat er reizen geannuleerd worden vanwege corona. GreenCityTrip biedt die reizigers de mogelijkheid om hun ticket te wijzigen naar een andere datum, of ze kunnen desgewenst hun geld terug krijgen.

Treinrondreis.nl

Treinreiziger.nl biedt overigens via Treinrondreis.nl ook treinreizen aan per nachttrein, bijvoorbeeld een stedentrip Wenen. Beddengoed is dan altijd bij de prijs inbegrepen*, net als een klein ontbijt (een broodje met koffie)*, en ook worden reizigers altijd in dezelfde coupé ingedeeld. De Nightjet, die Treinrondreis.nl boekt, biedt momenteel in de ligrijtuigen alleen vierpersoonscoupes aan (GreenCityTrip), waardoor reizigers meer comfort en privacy hebben. GreenCityTrip biedt echter meer directe bestemmingen aan. Bij Treinrondreis moet er bijvoorbeeld bij de Stedentrip Milaan en Stedentrip Verona & Venetië worden overgestapt. De nachttreinen van Nightjet zijn relatief snel vol gereserveerd, maar rijden in de regel dagelijks.

* Niet in het zitrijtuig.

We hebben getracht de informatie objectief te houden. Echter, met Treinrondreis.nl concurreert Treinreiziger.nl met GreenCitytrip. We zijn hierbij dus niet volledig onafhankelijk.

This post was last modified on 24 maart 2022 13:59

Bekijk reacties

  • De plannen vanaf 2023 zijn interessant. Zoals beschreven in het artikel lijkt het alsof greencitytrip ergens slaapwagens vandaan kan halen. Ik ben benieuwd.

    • 1x, maar nooit meer met die nachttrein. Bovendien kwamen we in een “ hotel “ ver buiten de stad terecht. Oude Duitse trein. Slechte communicatie en veel te veel betaald. Volgende x vliegen naar Praag en dan zelf in de stad een hotel boeken.

      • Je kunt ook met dagtreinen naar Praha. ICE tot Nürnberg (vaak wel overstappen in Duisburg/Düsseldorf/Köln/Frankfurt), RE33 tot Cheb en vervolgens met nieuwe InterJet-rijtuigen verder naar Praha. 's Ochtends vertrekken, 's avonds aankomen en Praha heeft een goed aanbod goede, betaalbare hotels.

      • het is me uit het artikel niet duidelijk of deze trein nu overal doorheen vliegt en alleen nog bij maximaal vijf belangrijke stations stopt. Want dat is eigenlijk mijn allergrootste ergernis van de langeafstandstrein, doordat deze treinen onnodig vaak stoppen bij kleine steden verlies je kostbare tijd en snelheid. Een reden waarom het vliegtuig ook onontbeerlijk zal blijven, want dan heb je deze ellende niet.

        • Deze trein zal nu vanaf 25 mei uit Amsterdam/Utrecht rechtstreeks naar de bestemmingen rijden. Dus geen andere stops onderweg in kleine steden.

        • Ik ben in maart met de green city trip mee geweest naar Praag. Helaas heel veel stil gestaan omdat er naar horen zeggen van locomotief gewisseld moet omdat het spoor anders is in Duotsland. Het is een lange reis met niet echt veel comfort maar wel een belevenis voor een keer

  • Gezellig uit ASD Centraal, niet Zuid hopelijk. Jammer dat Breda en Arnhem wegvallen voor de Zuiderlingen.
    Milaan doortrekken naar Ventimiglia voor dat mooie kusttrajekt vanaf Genua, vooruit, al is het maar voor 1 keer, voor de liefhebber. Doelgroepen focus is er blijkbaar met huidige planning.

    • Arnhem is wel jammer omdat dit de reisduur verkort voor mensen in het Noorden, Zuiden en Oosten.

  • Goede ontwikkeling! Al blijft het natuurlijk jammer dat binnen dit concept met beperkte chartertreindiensten je vastzit aan een vaste reisduur. Je ziet daarin dus hetzelfde onderscheid ontstaan als bij vliegreizen, waar het boeken van een reis met lijnvluchten vaak aanmerkelijk duurder en soms omslachtiger is dan een pakketreis met chartervlucht, maar waarbij de flexibiliteit van die eerste ook veel groter is. Interessant dat voor dat onderscheid op het spoor ook een markt lijkt te bestaan. Overigens vind ik het niet zo netjes dat de redactie er hier voor kiest om in dit bericht over een kennelijke concurrent ook even reclame te maken voor het eigen product. Een striktere scheiding tussen de nieuwstak en winkeltak van dit platform zou mijns inziens beter zijn. Op die laatste tak zou dan prima een soort advertorial kunnen komen waarin de producten worden vergeleken, maar in een nieuwsbericht…

  • Moet 'Liz' niet 'Linz' in Oostenrijk zijn? En weten we al meer over de dienstregeling? De trein naar Scandinavië zou namelijk ook in het oosten van Nederland (bijv. Hengelo) kunnen stoppen om hier ook meer reizigers mee te nemen.

  • "GreenCityTrip heeft de doelstelling om concurrentie aan te kunnen gaan met vliegvakanties", stelt het artikel. Dat is klinkklare onzin. GCT is een klein onderdeel van Flywise; een toko die vliegvakanties voor dumpprijzen op de markt zet. Het gaat niet om concurrentie. Het gaat ze alleen om het geld.

    • Dat zeggen ze overigens niet letterlijk, maar wel indirect. Of in elk geval willen ze de trein toegankelijk maken voor een breder publiek dat nu vaker het vliegtuig kiest. Duidelijk zal zijn dat dit een niche is. Met een paar nachttreinen per maand kun je natuurlijk niet Schiphol vervangen.

      • Volgens mij is het hele marketingverhaaltje gebaseerd op de pretentie 'green' te zijn. Dan zijn media sneller bereid wat over je onderneming te schrijven en wordt de boel minder snel afgekraakt, zoals bij GCT wel gepast zou zijn. De manier waarop de organisatie opereert is schadelijk voor internationale reizen per spoor. Mensen die op reis zijn geweest met GCT bedenken zich wel driemaal voor ze opnieuw een internationale treinreis maken.

        Walgelijk is de wijze waarop GCT haar klanten in eerste instantie heeft aangepakt tijdens het reizen terwijl het stormde. Maar er waren ook reizen waarbij de reizigers vlakbij de Italiaanse grens te horen kregen dat de trein niet Italië in mocht en zij vervolgens geen keuze hadden dan een busreis van vijf uur (heen en terug) naar Venetië te accepteren. Als je zoiets meemaakt, dan bedank je voortaan toch gewoon?

        Verwerpelijk is ook het aanbod dat klanten krijgen voor 50 euro retour als zij een positieve recensie achterlaten op bepaalde beoordelingswebsites, zodat de negatieve tendens aldaar een beetje wordt verstopt.

      • Flixbus presenteerd zich ook graag als groen. Maar vooral de kleur van de voertuigen is groen.
        De voorbeelden die je noemt kende ik niet. Daar valt wel wat op aan te merken. Ik begreep van Rian van den Borgt dat compensatie bij vertraging niet wordt toegepast, ook losse tickets worden door hen als pakketreis aangemerkt. Dat is vrij discutabel. De storm was bijzonder verhaal, waarbij 22 uur vertraging ik niet direct voorzien had, maar 5 a 10 uur vertraging had ik wel ingecalculeerd. Het duurt vaak gewoon uren dat de infrastructuur weer vrij is. Men heeft uiteindelijk denk ik een redelijke compensatie geboden. Het belonen van positieve reviews gaat als ik het goed begrepen heb per wet verboden worden. Eerlijk is eerlijk: bij Nightjet gaat ook niet alles fantastisch en wordt je ook voor het blok gezet als er een slaaprijtuig ontbreekt en ontbreekt goede communicatie daarover. En met name de kwaliteit van sommige ligrijtuigen is ook bij de Nightjet uh .... Niet fantastisch.

        • Volgens mij zit je mis waar het Flixbus betreft. Het is immers een groener alternatief voor het vervoer over de weg dan de auto. Ik heb de laatste cijfers niet present, maar volgens mij scheelt het reizen per touringcar qua uitstoot ook niet meer zo veel met het reizen per trein.

          Ik heb eigenlijk geen goed beeld van hoe die toko door de coronacrisis is gekomen, maar Flixbus was/is best streng voor de onderaannemers wat 'green' zijn betreft. Nieuwe bussen mochten niet in de Flixbus-kleuren rondrijden als deze niet aan de nieuwste emissienormen voldeden. En onderaannemers die tijdelijk andere bussen inzetten op routes, werden flink gekort als deze niet voldeden aan de emissienormen.

          Overigens biedt Flixbus haar klanten in de boekingsmodule de optie aan om de CO2-uitstoot te compenseren. Een optie die bij bijvoorbeeld NS niet bestaat, want die rijden zogenaamd C02-neutraal, omdat hun energieleverancier daarvoor de moeite heeft gedaan certificaten (die bij een nieuwe aanbesteding ingeruild worden voor andere) in te kopen voor 'groene' stroom. Ondanks dat een deel van die stroom niet eens in Nederland wordt geïmporteerd, slikken de reizigers het voor zoete koek. De interpretatie die hiervoor ooit gewillig als 'factcheck' werd gepresenteerd in een Nederlandse krant, wordt dan als bewijs geaccepteerd. Voor het milieu was het veel beter geweest als die factcheck uitgegaan was van het echte 'fact' dat het voor de energiemix in Nederland geen bal uitmaakt welke certificaten NS voor zich laat inkopen. Dan had NS zelf aan de bak gemoeten voor haar groene imago, die nu uitsluitend bestaat uit marketingpraat. Als NS hierover eerlijk zou zijn, kan het niet anders dan dat ze reizigers de mogelijkheid biedt ook hun uitstoot te compenseren.

        • Als je kijkt bij bijvoorbeeld 'Trustpilot' is er bij alle recensies waarbij staat 'op uitnodiging' sprake van beoordelingen waarvoor betaald is. In eerste instantie ging het om vouchers van 50 euro voor een volgende treinreis. Later om 75 euro, ook te besteden via bijvoorbeeld Flywise. En de laatste tijd gaat het om 50 euro die reizigers krijgen teruggestort op hun rekening. In alle gevallen worden alleen positieve recensies beloond. Het valt dan ook op dat vrijwel alle recensies die niet op uitnodiging zijn geschreven negatief zijn. Wat GCT hier doet, is nieuwe klanten misleiden.

        • Duidelijk dat er flink wat verbeterd moet worden. ZOals betoogd, in treinenland duurt alles een eeuwigheid. Het moet toch sneller kunnen. Eigenlijk moeten gewoon de oude maatschappijen weer gaan rijden en de cowboys gewoon van het spoor.

        • Volgens mij is hier helemaal niets van waar Annemiek. Ga zelf eens mee met GCT. Ben zelf mee geweest en kreeg de vraag om een review te schrijven. Positief of negatief maakte niet uit. Iedereen kreeg na schrijven review automatisch een kortingscode voor een volgende boeking. Niets cash, die spookverhalen van jou slaan nergens op. Organisatie wil zo feedback stimuleren omdat anders te weinig mensen zich uitspreken.

        • @. Er zijn meer dan voldoende recensies bij bijvoorbeeld Trustpilot, maar vrijwel allemaal negatief. Toevallig behalve de recensies die 'op uitnodiging' geschreven zijn. En elke keer verschijnen de recensies 'op uitnodiging' nadat er een hele reeks negatieve recensies is geplaatst.

          • Nu doen sommige mensen ook wel alsof niet duidelijk was dat ze mogelijk niet in dezelfde coupé zouden komen. Terwijl dit heel duidelijk gecommuniceerd wordt.

        • @dries molenaar. De oude aanbieders zijn juist de partijen die vol met bureaucratie zitten en een waterhoofd aan personeel. Ze vinden allemaal dat het vliegtuig te goedkoop is, maar staan er niet bij stil dat ze zelf gewoon te duur zijn.

          Wie wil dat het spoor daadwerkelijk een alternatief gaat vormen van het reizen per vliegtuig over relatief korte afstanden, mag zich realiseren dat dit soort gore, oude nachttreinen averechts werken voor het imago van het spoor. Het is niet 'alle beetjes helpen', het is gewoon een flinke streep door de rekening. Zolang men kan doen alsof nachttreinen een goed initiatief zijn, komen er geen grote investeringen in internationale verbindingen en gaat er geen vliegtuig minder de lucht in.

  • Al die ophaalstops in Nederland zijn ondoenlijk en kosten veel tijd. NS kan de mensen beter in Utrecht brengen. Eigenlijk kan men net zo goed vanaf Utrecht starten, maar Utrecht heeft wellicht geen voorzieningen voor het schoonmaken en opstellen van internationale treinen?
    De nachttrein naar Warschau en Moskou zit voorlopig niet in.

    • Tijd is niet relevant voor de nachttrein, als je snel op een verre locatie (Kopenhagen, Wenen, Praag) wilt zijn pak je het vliegtuig.

      • Men wil toch wel efficiënt reizen en eerst naar Amsterdam om dan drie uur later weer langs Arnhem te komen is zonde de tijd, vooraf in eigen land.

      • Ten dele waar, maar Dries heeft ook een punt. En de treinen hebben best een lange reistijd naar Florence en Göteborg en zijn ook vertragingsgevoelig, dus dan begint tijd toch wel een rol te spelen. Het maakt niet zoveel uit of je nu om 8 uur of 10 uur 's ochtends aankomt. Maar als het 12, 14 of 16 uur wordt, wordt het ook voor de nachttrein wel laat. Dus ik snap dat een beetje tempo wel fijn is.

      • De Strizh Berlin-Moskva en de klassieke RZD-nachttrein Paris-Moskva zijn sinds het uitbreken van de coronapandemie gestopt met rijden. In februari had ik gehoopt dat deze treinen met dienstregeling 2023 weer zouden rijden, nu corona meer op z'n retour gaat, maar nu Rusland Oekraïne is binnengevallen is de kans klein dat de Strizh Berlin-Moskva en de klassieke RZD-nachttrein met dienstregeling 2023 opnieuw ingelegd worden. Erg jammer, want ik had deze treinen graag in Berlin willen zien.

      • Ik had altijd nog de ambitie een trans-siberië reis te maken. Met de trein naar het startpunt is dan ook vanzelfsprekend.

        • Mijnheer Molenaar.
          Ik heb ruim twee dagen van Moskou naar Novosibirsk in de trein gezeten. Toen had ik er wel genoeg van. Alleen, maar berken bomen.

    • Zou je voor Warschau geen markt zijn of is Warschau niet zo populair als stedentrip?

  • "Zo is de trein naar Göteborg alleen te boeken in november. Malmö lijkt op de website niet beschikbaar."

    Dat is natuurlijk dezelfde rit. Beide bestemmingen zijn nu ook te boeken voor 28 juli. Niet geheel verrassend is ook Kopenhagen te boeken op dezelfde dagen als Göteborg. Ik denk dat ze gewoon zijn vergeten om 17 november bij Malmö in te voeren.

  • Goed nieuws voor de liefhebbers. Ik hoor daar niet bij (kan niet slapen in zelfs de comfortabelste trein), maar ieder z'n reisvoorkeur.

  • Ik vraag mij wel af waarom Treinrondreis.nl voor reizen naar Wenen de overnachtingen aanbiedt in het AZIMUT hotel, aangezien AZIMUT hotels een Russische hotelketen is en er in de buurt genoeg alternatieven zijn, zoals het Motel One Wien Hauptbahnhof (Duitse hotelketen) en het Star Inn Premium Hotel (Duits-Oostenrijkse hotelketen).

    • Wat een walgelijke vraagstelling zeg. Als een of andere sneue, woke wijsneus iets wat een maand geleden geen enkel punt was, en waar de aanbieder blijkbaar nog niet bij stil heeft gestaan, als fout presenteren. Je kunt het ook gewoon even melden. Bovendien kunnen reizigers zelf de keuze maken of ze wel of niet in dat hotel willen verblijven.

    • We werken al langer met Azimut samen. Er werkt lokaal personeel, het is een Oostenrijkse bv, maar inderdaad het gebouw is van de Russische eigenaar. De vraag is wie er geraakt wordt als we nu zouden samenwerken met een ander hotel. Ik denk het personeel in Oostenrijk. Overigens hebben we het wel overwogen vanwege het anti Russische sentiment in de samenleving, niet dat ik het idee heb dat Poetin hier ook maar 1 cent beter van wordt. Reden dat dit niet gebeurt is, is:
      1) We hebben het erg druk, gemiddeld moeten we over een periode van een maand meerdere keren bellen en mailen voordat we contract met tarieven krijgen.
      2) Ik heb er moeite mee om de samenwerking op te zeggen met lokale mensen die zich ten tijden van DB staking en COVID erg flexibel hebben opgesteld, te belonen door de samenwerking op te zeggen.

    • Wie is punt? Achter een puntteken verschuilen om iemand onder de gordel aan te vallen vind ik kinderachtig.
      Als u enig manier van lef heeft, doet u dat onder uw eigen naam.

      • De reacties die onder mijn naam zijn geschreven om 14:12 en 14:36, zijn geschreven door mevrouw Punt.

        • Vervelend. Het IP adres kan ik zo snel niet koppelen aan een persoon. Ik heb er nu eentje op mijn mobiel verwijderd. De andere moet ik nog opzoeken.

      • Kunnen dit soort anonieme aantijgingen verborgen achter en punt of valse naam verwijderd worden?

      • admin kan aan de email-adressen zien wie origineel is en de rest maar weghalen. Hoewel doorstrepen hier meer de gewoonte lijkt.

Share

Recent Posts

Ov-chipkaart nu ook geldig naar Emmerich

Na herhaaldelijk uitstel is het nu echt zover. Sinds afgelopen week kunnen treinreizigers met de…

2 dagen terug

Personeelstekort: treinuitval en geen vervangend vervoer bij storing(en)

Het treinverkeer piept en kraakt door een tekort aan personeel. Vrijwel dagelijks vallen er treinen…

2 dagen terug

In 2023 nachttrein naar Barcelona?

De Nederlands-Belgische spoorwegmaatschappij European Sleeper wil eind volgend jaar meerdere keren per week een nachttrein…

5 dagen terug

NS: mogelijk wekelijks aanpassingen in dienstregeling door personeelstekort

Als de NS komende zomer wegens de krapte op de arbeidsmarkt aanpassingen moet doen in…

2 weken terug

‘Openbaar vervoer in 2023 weer even druk als in 2019’

Het valt te verwachten dat het openbaar vervoer in 2023 weer bijna net zo druk…

2 weken terug

Nachttrein naar Franse wintersportbestemmingen (en Franse stranden)

European Sleeper gaat samenwerken met Sunweb om duurzaam reizen voor een breed publiek aantrekkelijk te…

2 weken terug