Foto: Stefan Verkerk
GroenLinks-PvdA wil een klimaatticket invoeren naar voorbeeld van het Duitse D-ticket. Met dit ticket moet iedereen voor 59 euro een maand lang onbeperkt met het openbaar vervoer kunnen reizen. De partij stelt dit in het maandag uitgebrachte concept-verkiezingsprogramma.
De fusiepartij schrijft dat het ov voor veel mensen momenteel te duur is. Daarom moet er een klimaatticket komen dat vrij reizen in de daluren mogelijk maakt. De prijs van 59 euro is gelijk aan de huidige prijs van het D-ticket. GroenLinks-PvdA wil beter ov in het land met meer treinstations, uitgebreide dienstregelingen en naast meer regulier ov ook meer deelvervoer. De partij wil dat de hub- en haltetaxi’s voor hetzelfde tarief gaan rijden als het reguliere ov.
Het Klimaatticket, dat GroenLinks-PvdA voorstelt, vaak ook wel NL-ticket genoemd, is al verschillende keren ter sprake gekomen in de politiek maar de inmiddels opgestapte staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer zag het niet zitten. Daarbij baseerde hij zich op onderzoek van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) waaruit bleek dat het goedkope kaartje vooral de treinreizigers ten goede zou komen en niet zozeer gebruikers van ander ov. Inmiddels heeft het kabinet samen met het NOVB het initiatief genomen voor de Onderwegpas waarmee minima vanaf volgend jaar gratis kunnen reizen in de daluren. Het is nog niet bekend of deze pas er kan komen.
Voor een goede dienstregeling van de treinen wil GroenLinks-PvdA een grotere rol van de overheid bij zowel spoorbeheerder ProRail als spoorbedrijf NS. De concessie voor het hoofdspoornet van NS moet volgens de partij in stand blijven. Verder wil ze af van verschillende check-insystemen en moeten de bekende grote spoorplannen zoals de Lelylijn, Nedersaksenlijn en Noord-Zuidlijn doorgaan.
GroenLinks-PvdA is de derde grote partij die het concept-verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober heeft gepresenteerd. De programma’s moeten nog definitief worden vastgesteld door de leden en kunnen dus nog wijzigen. De SP schrijft in het verkiezingsprogramma stapsgewijs gratis ov te willen. Als eerste wil de partij de btw afschaffen op het ov en een goedkope maandkaart of dagkaart. De SP wil ook een einde aan concurrentie op het spoor. ProRail en NS worden, wat de partij betreft, weer samen een spoorbedrijf, zoals vroeger het geval was.
De VVD meldt in het verkiezingsprogramma dat bij stakingen in het ov een minimum dienstregeling wettelijk verplicht moet worden. De partij hamert verder vooral op veiligheid in het ov. De partij wil open toegang op het spoor verbeteren met het doel het Europese treinnetwerk te versterken.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 19 augustus 2025 10:05
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…