Groningen heeft grote plannen met RegioTram
16 sep 2010 12:27
De RegioTram is de oplossing voor het verbeteren van het openbaar vervoer in de regio Groningen. Tot die conclusie zijn de provincie en gemeente Groningen gekomen. Vanaf 2016 zal de tram terug keren in de stad Groningen, vanaf 2020 moet de tram ook door gaan rijden naar andere plaatsen in de regio.
Groningen kreeg in 1880 een tram, maar in 1949 verdween de tram uit de stad. Bijna 50 jaar later keert de tram weer terug in Groningen. Vanaf 2016 komt er in eerste instantie een tram tussen het hoofdstation van Groningen en de wijk Zernike (lijn 1) en tussen het hoofdstation en de wijk Kardinge (lijn 2). Voor tramlijn 1 worden 25.000 reizigers verwacht, terwijl op dit moment 18.000 mensen op deze route de bus gebruiken.
Route tramlijn 1 en 2 Groningen
Goedkoop
Onderzoek wijst volgens het stads- en provinciebestuur uit dat de Regiotram goedkoper is dan alternatieve vervoersystemen, zoals verlengde bussen. “Die zijn in aanleg goedkoper, maar duurder in gebruik, en trekken minder reizigers. Daardoor stappen minder mensen van de auto over op het openbaar vervoer”, aldus de beide besturen.
2020
Op dit moment komt 15% van de forenzen per openbaar vervoer naar Groningen, 75% kiest voor de auto. De RegioTram moet het aandeel van het openbaar vervoer verhogen. Volgens de provincie Groningen wordt de tram na 2020 noodzakelijk, vanwege verwachte groei van de mobiliteitsvraag. In 2020 komen er naar verwachting dagelijks 215.000 mensen naar de stad Groningen. Nu zijn dat er nog 160.000. De huidige spoorconcessie van de Noordelijke spoorlijnen loopt tot 2020, in de eisen voor de nieuwe concessie kan er rekening gehouden worden met de regiotram.
Bestaand spoor
Het is namelijk de bedoeling dat de ReioTram het spoor gaat delen met de normale trein. De RegioTram gaat behalve op de bestaande stations ook stoppen op een aantal nieuwe stations stoppen, terwijl de gewone trein soms enkele bestaande stations zullen gaan overslaan en daardoor sneller zullen worden. De RegioTram zal buiten de stad een maximale snelheid van 105 kilometer per uur hebben, en daarmee langzamer zijn dan de reguliere trein. In de stad mag de tram maximaal 50. In de praktijk zal die snelheid in de stad niet snel gehaald worden.
Hoogezand-Sappermeer
Na 2020 zal de RegioTram waarschijnlijk als eerste gaan rijden richting Hoogezand-Sappermeer. Deze tram verbinding moet uiteindelijk 4x per uur gaan rijden op aanvulling op de normale treindienst. De stations Martenshoek en Sappermeer Oost worden dan waarschijnlijk niet meer per trein bediend, maar uitsluitend door de RegioTram.
Compleet netwerk
Als tweede komt Zuidhorn voor de RegioTram in aanmerking. Het spoor tussen Groningen en Zuidhorn zal daarvoor wel grotendeels dubbelspoor gemaakt moeten worden. Na Zuidhorn wil de provincie het liefst ook Leek, Bedum en De Punt aansluiten op de regiotram.
Netwerk RegioTram
Stad
Maar voordat de Tram naar de regio zal doorrijden, zal eerst de tram binnen de stad Groningen aangelegd moeten worden. De bouw van het nieuwe spoortraject moet in 2013 starten. Drie jaar later kunnen dan de eerste RegioTrams gaan rijden. De kosten voor de aanleg van dit eerste deel van het project zijn berekend op 307 miljoen euro. Dat geld is al door de gemeente en provincie opzijgelegd. Provinciale Staten en de gemeenteraad moeten echter hun goedkeuring voor de RegioTram nog geven.
NOS bijdrage RegioTram
Foto van Bert Peihak, afbeeldingen afkomstig van RegioTram.