fbpx

Grote gevolgen spoorstaking vrijdag – mogelijk geen treinverkeer in hele land

03 jun 2025 18:00

De spoorstaking vrijdag in Midden-Nederland zal het treinverkeer in het hele land hinderen. De NS waarschuwt dat er mogelijk in het hele land geen treinen rijden. Dinsdag kondigde vakbond FNV officieel aan dat er op vrijdag in de regio Midden gestaakt wordt.

De staking vrijdag is de eerste van vijf geplande stakingsdagen. Volgens de NS zullen de gevolgen groot zijn en rijden er wellicht in het hele land geen treinen. ’’Een staking in Midden-Nederland raakt het hart van onze operatie. Een groot deel van de treinen van NS rijdt door de provincie Utrecht. Ook wordt vanuit Utrecht het landelijke NS-treinverkeer aangestuurd. Hierdoor heeft een staking in Midden-Nederland landelijke impact’’, meldt de spoorwegmaatschappij.

Internationale treinen rijden naar verwachting wel

Dinsdagmiddag meldde de NS dat het bedrijf nog geen officiële aankondiging had ontvangen van de staking. Het spoorbedrijf kan daarom de exacte gevolgen nog niet in kaart brengen. Later deze week zal er meer bekend worden. De NS meldt te verwachten dat internationale treinen wel kunnen rijden.

Volgende staking op dinsdag

De NS had tot dinsdagmiddag de tijd om in te gaan op een ultimatum van de FNV. Op maandag liep al een ultimatum af van spoorvakbond VVMC. De bonden willen meer loonsverhoging dan de NS biedt. Zolang de NS het loonbod niet verder verhoogt, wordt er gestaakt. De volgende stakingen zijn gepland op dinsdag 10 juni in regio West, op 12 juni in Noord-West en Oost, op 16 juni in Noord en Zuid en op 17 juni in het hele land.

c) Treinreiziger.nl

3.7 3 stemmen
Artikel waardering
72 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Henk
17 dagen geleden

Regelrechte terreur van de FNV, heb er geen andere woorden voor. Diep trieste organisatie.

Ronald
17 dagen geleden

Terroristische organisatie die FNV, moet verboden worden.

Martijn Kösters
17 dagen geleden
Antwoord aan  Ronald

Misschien eens een boek openslaan over terrorisme en vakbonden/stakingsrecht?

Annemiek
17 dagen geleden

Net als de vorige keer buigt NS weer lekker makkelijk mee om de stakers uit voorzorg zoveel als mogelijk te faciliteren de reiziger zo hard als mogelijk te raken. Dan moet alleen de media nog even de kant van de stakers kiezen, en dan mogen wat politieke figuren zich profileren als redder van de arbeiders en dan ligt er binnen de kortste keren een CAO waarin alle wensen van de vakbonden zijn ingewilligd. En dan kan NS vervolgens het handje weer worden opgehouden in Den Haag, omdat de tientallen miljoenen die dat allemaal kost ongedekt zijn. En volgend jaar rond dezelfde periode begint het hele gekloot opnieuw.

Maar goed, nu weten de woonboulevards op welke dagen ze extra bezoek kunnen verwachten van stakende NS’ers die met wat extra vrije dagen zitten opgescheept.

mister Ed
17 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Mooi woord “gekloot” want wat zijn we lekker niet-goed” bezig in dit klote kikkerland.

Erno-Berk
17 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Personeel mag wel oppassen, want als het personeel zo doorgaat dan wordt er meer Sprinters buiten de Randstad aanbesteed en mag het personeel gaan werken voor Arriva, Keolis, QBuzz of eventueel Arverio Nederland (ÖBB), de Sprinters tussen Arnhem en Ede, Wijchen en Zutphen, Apeldoorn en Almelo, Zwolle en Groningen en Zwolle en Leeuwarden staan al jaren op de nominatielijst om aanbesteed te worden en als NS mede door onwelwillend personeel het verprutst dan worden die treindiensten zeker aanbesteed.

Anoniem
17 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Het ellendige is juist dat regionale vervoerders een slechtere CAO hebben dan NS en er ook daar zowat bijna jaarlijks wordt gestaakt…

MCN-2021
17 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Nou liever niet ik blijf gewoon in de randstad

Spaceshuttle
17 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

En jij denkt dat het NS personeel gaat werken voor deze regionale partijen? Haha.

MCN-2021
17 dagen geleden
Antwoord aan  Spaceshuttle

Nee natuurlijk niet !! Niemand wil dit

De bikkelharde realiteit
17 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Je veronderstelt dat zoiets een rationeel proces is maar in dat geval zouden die treinen al lang zijn aanbesteed.

Van vervoerder wisselen als er wordt gestaakt lijkt me ook geen werkbare situatie want dan kunnen vakbonden besluiten om juist sneller te gaan staken als extra drukmiddel.

Niels Karsenbarg
17 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Eigenlijk zou NS het voorbeeld van de Belgische spoorwegen NMBS moeten overnemen zodat er minimaal 1 keer per uur treinen op alle trajecten laten rijden immers er zijn genoeg werkwillige en geldzuchtig een loonsverhoging eisen dus kunnen de werkwillige machinisten gewoon ritten as vrijdag want als het in België kan kan dat in Nederland ook

Joost
17 dagen geleden
Antwoord aan  Niels Karsenbarg

In België is dat sinds tien jaar ongeveer zo, omdat het een wettelijke verplichting is. Ik zou zeggen, pleit voor zo’n wet bij de OV-minist…oh wacht

MCN-2021
17 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik steun deze actie gewoon en ik ga niet op mijn vrije dag naar een woonboulevard, maar naar Amsterdam met de ov

Ricardo
17 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

En waarop baseer je dat de stakers naar de woonboulevard gaan? Voor zover ik weet betekent staken niet dat je het als gratis vrije dag kan gebruiken.

Annemiek
17 dagen geleden
Antwoord aan  Ricardo

En wat denk je dat ze anders de hele dag gaan doen nadat ze zich online als staker hebben laten registreren?

De vorige keer gingen ze massaal naar de bouwmarkt en meubelboulevard.

MCN-2021
17 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat is niet helemaal waar hoor ik weet niet waar deze informatie vandaan hebt

Ingeborg
17 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Zou verboden moeten worden,staken op de werkvloer,het is geen gratis dagje uit,zo niet,op staande voet

MCN-2021
17 dagen geleden
Antwoord aan  Ingeborg

Gelukkig ben jij ook geen directeur van ns

Henk Lubbers
17 dagen geleden
Antwoord aan  MCN-2021

Ik denk dat elke halve gare het beter kan dan Wouter Koolmees. Die man heeft in de afgelopen jaren op wat idiote proefballonnetjes na (spitsheffing) helemaal niets maar dan ook echt niets gepresteerd. Is een volkomen overbodig uithangbord wat wel voor € 450.000,00 per jaar op de begroting drukt.

MCN-2021
17 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Tja en daarom is die staking er en ik ben wel met eens hoor

Drs.P
17 dagen geleden
Antwoord aan  Ingeborg

Want personeel zat. Voor jou 10 anderen?

Ricardo
17 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat is nog steeds geen onderbouwing van je bewering, alleen maar een aanname die je doet.

FFA
17 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Nou dat is dan goed een bestedingsimpuls.

karel
17 dagen geleden

Een spoorwegstaking is een zeer ingrijpend middel, dat alleen in uitzonderlijke situaties ingezet moet worden. Ik mis dit inzicht volledig bij de spoorvakbonden. Juist omdat een staking zoveel reizigers treft lijken zij te pas en te onpas naar dit middel te grijpen om hun zin te krijgen.

Anoniem
17 dagen geleden
Antwoord aan  karel

Dat idee krijg ik ook.
Staken omdat je niet al te veel loonsverhoging krijgt terwijl je al een best goede loon hebt vind ik raar. Vakbonden houden totaal geen rekening mee met het feit NS al moet bezuinigen omdat ze verlies draaien en als werknemer kun je ook niet eisen op loonsverhoging vind ik. Een keertje accepteren is ook niet erg.

S.O. de Mieter
17 dagen geleden
Antwoord aan  karel

Ja, dat ben ik met u eens.
Staken is een recht, maar bij de spoorwegen moet je er voorzichtig mee om gaan.
Niet alle bonden staken en ook niet alle personeel zal willen staken.
NS gooit het hele land plat omdat dat veel ‘gedoe’ met personeel en materieel voorkomt.
Ook kunnen ze de volgende dag met een ‘schone lei’ beginnen.

Stokbosveen
17 dagen geleden

De gekozen stakingsdatums zijn volgens mij zorgvuldig uitgekozen. De stakers willen blijkbaar een extra lang Pinksterweekend! En de rezigers hebben het nakijken…

Anoniem
17 dagen geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Oh ja, want de treinen rijden alleen op kantoortijden?!?
de zoveelste kansloze reactie op dit forum

Ingeborg
17 dagen geleden
Antwoord aan  Anoniem

Nou,ze rijden dus niet he,over kansloos gesproken,net zo kansloos als het iq van t ns personeel.

MCN-2021
17 dagen geleden
Antwoord aan  Ingeborg

Sorry lage iq heb ik niet hoor een beetje respectloos dit

Anoniem
17 dagen geleden
Antwoord aan  Ingeborg

Als er vrijdag en dinsdag gestaakt zou worden dan zitten daar toch nog zaterdag, zondag en maandag tussen?
Dagen waarop de treinen wel gewoon zullen rijden. Dagen waardoor een “lekker lang Pinksterweekeinde” dus onzin is, althans wel voor een groot deel van het NS personeel.
Hou toch eens op met dat geklaag en allemaal onwaarheden en aannames te spuien

MCN-2021
17 dagen geleden

Ik vind wel oky

Henk
17 dagen geleden
Antwoord aan  MCN-2021

Zie jij werkelijk niet in dat jullie het hele OV aan het slopen zijn? Het is nu al onbetaalbare en als de verwende kindertjes van NS hun zin weer krijgen dan worden de kaartjes nog veel duurder en zullen nog meer mensen het OV vaarwel zeggen. Met de auto ben je nu al veel goedkoper uit, ook al reis je alleen. Bovendien is de auto in veel gevallen 2 tot 3x sneller dan het OV.

MCN-2021
17 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

Ik zelf heb geen auto en ben volledig afhankelijk van het ov en de fiets

MCN-2021
17 dagen geleden

Ik steun deze actie

Baardstaart
17 dagen geleden
Antwoord aan  MCN-2021

Dus je steunt de autolobby om het OV definitief te slopen.

MCN-2021
17 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik steun geen autolobby’s ik ben meer voor het ov dus ook voor ns.
Ik steun alleen ov en dat heeft een rede

Ingeborg
17 dagen geleden
Antwoord aan  MCN-2021

Dan zal t wel in je voordeel zijn.

MCN-2021
17 dagen geleden
Antwoord aan  Ingeborg

Zeker weten

Ronald Bokhove
17 dagen geleden

De NAVO-trein rijdt wel door, lees ik intussen op nos.nl.

Baardstaart
17 dagen geleden
Antwoord aan  Ronald Bokhove

Waar kan ik tickets kopen voor deze vervoerder?

MCN-2021
17 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Die bestaat niet dat is trein die bestemd is voor de navo top in den haag en vertrek waarschijnlijk vanuit Amsterdam Centraal
Groetjes MCN-2021

Tinus de treinmachinist haha
17 dagen geleden

Wat een zure reacties lees ik hier allemaal. Maar het zijn de usual suspects. Ik vermoed allemaal in het verleden afgewezen bij NS en nu lekker zuur doen. Hahahaha.
Staken is gewoon een basisrecht in dit land. Ik ben blij dat we vakbonden hebben in ons land die voor werknemers opkomen. En nog sterk zijn ook. Samen sta je sterker, dat blijkt maar weer.
Daarnaast is het niet de schuld van de vakbonden dat deze maatregelen genomen worden, publieksvriendelijke acties zoals het niet scannen van kaartjes is door de rechter verboden dus er blijft dan niet veel over hè.

MCN-2021
17 dagen geleden

Ik ben volledig met je eens.
Het zijn waarschijnlijk de klagende reizigers die niks anders te doen hebben.

Ingeborg
17 dagen geleden
Antwoord aan  MCN-2021

Hebben ze wel, kunnen nu niet weg,moeten onkosten maken om van a naar b te komen…..

MCN-2021
17 dagen geleden
Antwoord aan  Ingeborg

Tja dat doen toch al bijna dagelijks

Baardstaart
16 dagen geleden
Antwoord aan  MCN-2021

Je zou naar een belangrijke afspraak, sollicitatie etc en je bent afhankelijk van het OV. Ook moeten mensen weer een dag vrij nemen voor deze waanzin. Dan heb je voldoende reden om te klagen

MCN-2021
16 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Tja klagen mag maar niet te veel

Ingeborg
17 dagen geleden

Nou en.
Wil niet zeggen dat je massaal mee moet doen.
Ik ga ook niet staken omdat patiënten dan de dupe worden.Normale mensen doen dat niet .Alleen aso respectloze egoïstische rand debielen.
De boel moet gewoon doordraaien.
Niet rechtsom dan linksom he.

Tinus de treinmachinist haha
17 dagen geleden
Antwoord aan  Ingeborg

Ik weet niet wat voor patiënten jij hebt maar aan je taalgebruik te zien, ben jij geen hersenchirug. Er zijn genoeg stakingen geweest in ziekenhuizen, thuiszorg en heel recentelijk nog bij de apothekers. Als je geen lid bent van een vakbond gaat het misschien langs je heen. Snap ik wel 😉

karel
17 dagen geleden

Dit is dus wat ik bedoel. Staken is een basisrecht, maar ook een zeer ingrijpend middel. Dat middel moet daarom alleen in uitzonderlijke situaties ingezet worden. Dat inzicht mis ik bij de spoorvakbonden.

De bikkelharde realiteit
17 dagen geleden

Waar lees jij in de uitspraak van de rechter dat dit verboden is? Het tegendeel is waar.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:GHAMS:2003:AF2826

Anoniem
17 dagen geleden

Eerlijk gezegd zit daar ook een andere kant aan: Waarom kunnen wij Nederlanders nooit tevreden zijn met het loon dat we krijgen? Bij NS wordt er voor zover ik weet genoeg verdiend en hoewel ze niet al te veel loonverhoging krijgen is het nog altijd beter dan niks. Vakbonden houden ook geen rekening met het feit dat NS uberhaupt ook niet veel geld heeft en daardoor op termijn wel personeel weg moet gaan bezuinigen…
Zolang het niet dramatisch is vind ik dat je niet kunt staken.

FFA
17 dagen geleden
Antwoord aan  Anoniem

Alleen anderen, ondernemers, de meesten krijgen niet genoeg.
Het aandeel van de werkenden in de door werkenden gegeneerde nationale koek
is de afgelopen 20 jaar met 15% gedaald.
terwijl de winsten van ondernemers navenant met 15% is gestegen.
En de laatste jaren is door inflatie bij de werkenden een koopkrachtachterstand van meer dan 5% t.o.v.2020. Vandaar koopkrachtreparatie en een klein deel ( terug) van de diefstal van de nationale koek.

Frans E.R.
17 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Laten ze komende vrijdag de 6 juni maar staken hoe vervelend dat ook is en dat geldt voor elke staking in het ov, maar als dat op 20 juni of de twee dagen erna gebeurt zijn de gevolgen groter.
Waarom zal men zich afvragen, omdat in dat weekend veel reizigers m e t de trein naar Landgraaf reizen vanwege… Pinkpop. Als men al die duizenden mensen met de bus moet vervoeren is dat pas echt voor menigeen een drama e n wordt het lastiger om bepakt en wel na aankomst in Heerlen verder te reizen, of misschien houden ze daar bij bonden al rekening mee of niet natuurlijk. Men kan natuurlijk ook carpoolen en file rijden richting het zuiden.

Er staan ons nog wat mega evenementen in het vizier denk aan SAIL Amsterdam in augustus, de GP F1 in Zandvoort. Op die dagen staken, ik wil het niet weten als er geen trein rijdt…

Henk Lubbers
17 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

En nu graag in het Nederlands. Wat hebben ondernemers met het communistische NS te maken. Snij eerst eens in het aantal directeuren (50 is wel heel veel). Ontsla de helft van je conducteurs (heel veel doen niets). Gooi als eerste Wouter Koolmees eruit (kan niets en doet niets).

ab normaal
16 dagen geleden
Antwoord aan  FFA

Oei, we hebben geen inflatiekoppeling meer in Nederland. Dus de lonen stijgen onafhankelijk van de inflatie. We hebben dit losgelaten omdat bij deflatie de lonen zouden moeten dalen.

Laatst bewerkt op 16 dagen geleden door ab normaal
ab normaal
16 dagen geleden

Die publieksvriendelijke actie, het niet controleren van de kaartjes, is gewoon toegestaan door de rechter. Echter, de vakbonden dienen dan een vorm van compensatie te betalen. Het is een flagrante leugen van het FNV dat de rechter het verboden heeft.

Laatst bewerkt op 16 dagen geleden door ab normaal
Ricardo
16 dagen geleden
Antwoord aan  ab normaal

En hoe hoog moet die compensatie dan zijn? Als die extreem hoog is, is het alleen theoretisch niet verboden, maar praktisch wel omdat de compensatie niet op te brengen is.

Ab Normaal
16 dagen geleden
Antwoord aan  Ricardo

Verderop staat het arrest. De “vergoeding” bestaat uit het feit dat de vervoerder op zo’n dag geen loon hoeft te betalen aan het personeel.

Ab Normaal
16 dagen geleden
Antwoord aan  Ricardo

In een ander draadje staat het arrest. De “vergoeding” bestaat uit het feit dat de vervoerder op zo’n dag geen loon hoeft te betalen aan het personeel.

Veen
14 dagen geleden

Beste Tinus, de reizigers en andere mensen zijn niet op de hoogte van de zware lasten die het werk van machinisten en conducteurs in houdt.
Conducteurs; ja van die “supervriendelijke” reizigers he.
De hele tijd staan en lopen in een rijdende trein is ook vermoeiend.
Vroeger recirculeerden de ventilatiesystemen de lucht niet. Maar die “moderne” treinen met “energiebesparende” luchtcirculatiesystemen. Bij drukte wordt de lucht muf en dat blijft lang zo want bij mindere drukte wordt de luchtverversing verminderd. Vele reizigers worden moe van een uurtje of anderhalf treinreis en begrijpen niet waardoor. Conducteurs werken de halve of bijna de hele dag in die muffe lucht en dat vermoeit nog meer. De hoogbetaalde directies interesseert het geen lor anders zouden ze zorgen voor systemen die wel de lucht voldoende verversen.
Machinisten: Het bewegende beeld van die dwarsliggers de hele dag. Als men snel rijdt merkt men de dwarsliggers niet meer appart op maar de vele beeldjes gaan wel onbewust de hersenen in en dat is erg vermoeiend. Men went er wel aan maar toch gaat blijft er heel veel (onnodig) beeldmateriaal de hersens in gaan en dat is erg vermoeiend. Wat dat betreft waren die vroegere treinen beter. De 1200-lok zat of stond men hoog en dan is het blikveld verder vooruit en is er minder last van. Dat gold ook voor de stoptreinen met neuzen. En het geldt ook voor de “koplopers” maar bij die verstoort de bovenleiding het blikveld. In de “moderne” treinen zit men laag en is het blikveld erg verstoord door de dwarsliggers waar men overheen raast. Dat is erg vermoeiend. De hoogbetaalde directies interesseert het geen lor anders zouden ze wel voldoende goede ergonomen betaald hebben en zouden er wat dat betreft betere nieuwe treinen gekocht zijn.
Het is onwaarschijnlijk dat de treinen omgebouwd worden met betere neuzen. De directies laten zich door de commercie in de sector ompraten en koersen af op coputergeleide treinen zonder machinisten. Mogelijk dat al in 2040 alle treinen zonder machinisten rijden. Dan kunnen de reizigers vaak wachten op treinen die niet komen vanwege storingen in het systeem. De hoogbetaalde directies interesseert dat geen lor.
Tja, als je dat allemaal (van tevoren) weet wil je geen machinist of conducteur worden en kies je een of ander vaag baantje dat niet zo vermoeiend is. Dan voel je je meer mens en kan je een betere ouder en partner zijn als je thuis komt. Dan heb je ook fut om cursussen te volgen zodat je eventueel van baan kan wisselen.
De maschinisten zitten in hun baan gevangen. Werkgevers menen: “je komt van een baan waar je de hele dag kan zitten, niet hoeft te denken en je hebt niks geleerd”. Dat geldt ook voor piloten maar die krijgen tegenwoordig weer beter betaald, hetgeen ook niet altijd zo was en toekomstig waarschijnlijk ook niet zal zijn.

Louis
17 dagen geleden

Prima hoor, als staken helpt om een betere CAO te krijgen. Ik zou me als NS niet laten gijzelen

Henk Lubbers
17 dagen geleden

Inmiddels is dus duidelijk dat komende vrijdag er bij NS geen treinen rijden (zie o.a. nu.nl). Ik hoop toch echt eens een keer dat deze acties van FNV en VVMC een keer tegen hun gaan keren. De reiziger is het inmiddels wel spuugzat en het is ook niet uit te leggen dat bij een bedrijf waar het al zo slecht gaat om hoger loon wordt gestaakt.

Ontspoord
16 dagen geleden

ik koop direct weer een auto ben er helemaal klaar mee

Jantsje
16 dagen geleden

Schandalig! Rupsje nooit genoeg!
Rechter moet dit verbieden!

MCN-2021
16 dagen geleden
Antwoord aan  Jantsje

Nee !! 6 juni wordt er gestaakt

Ricardo
16 dagen geleden
Antwoord aan  Jantsje

De rechter moet niets, en zal ook niets doen tenzij er een zaak wordt aangespannen, en dan kan die nog oordelen dat de staking door mag gaan. Dat niemand een zaak aanspant is eigenlijk al signaal genoeg dat de rechter de staking zeer waarschijnlijk niet zal verbieden.

Reiziger
16 dagen geleden

Ik ben helemaal klaar met die publieks onvriendelijke acties. Ik hoop dat de directie voet bij stuk houdt en ze de komende 5 jaar geen loonsverhoging geeft.

MCN-2021
16 dagen geleden
Antwoord aan  Reiziger

Dan gaan we nog meer staken nou goed

Paula
16 dagen geleden

Wees eens tevreden…altijd maar meer en meer..over de rug van de rest van de samenleving. Want het moet uiteindelijk wel betaald worden door de reiziger