GVB verwacht geen vertraging door wisselproblematiek
04 aug 2017 13:00
Twee kruiswissels op de Noord/Zuidlijn kunnen op dit moment nog niet op normale snelheid bereden worden. Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV vreest dat daardoor de geplande indienststelling volgend jaar niet door kan gaan. De Amsterdamse stadsvervoerder GVB deelt die zorg niet.
Tijdens testritten op de Noord/Zuidlijn is gebleken dat de kruiswissels bij Europaplein en Vijzelsgracht voor problemen zorgen. De nieuwe metrostellen kunnen probleemloos op de wissels rechtdoor rijden, maar niet afbuigend. Althans niet op normale snelheid. “Dit levert een beperking in de mogelijke rijwegen op, dus deze routes moeten we later nog testen” legt Jan Swanepoel uit op de projectwebsite van de nieuwe metrolijn.
Als het wissel afbuigend ligt, wordt het kruiswissel geschampt, in plaats dat de metro’s vloeiend over het wissel rijden. “We zitten nu met de beste specialisten van zowel GVB, de wisselbouwer als onafhankelijke specialisten op dit gebied om tafel. Zij hebben de opdracht om gezamenlijk een oplossing te vinden om de kruisen veilig op snelheid berijdbaar te maken” verklaarde Christiaan Verhoeven van Alstom eerder.
Een woordvoerder van het GVB benadrukt dat het te vroeg is om te concluderen dat het niet werk. “We gaan er vanuit dat dit tijdig wordt opgelost. We hebben nog een jaar de tijd. Dit soort dingen zijn normaal. We hebben het eerder meegemaakt op het bestaande netwerk, en ook daar hebben we het op weten te lossen. Er is geen reden om aan te nemen dat dit voor vertraging zal zorgen” aldus het GVB.
Ze reageert daarmee op de woorden van voorman Rikus Spithorst van de reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV. Die had signalen opgevangen dat er problemen zijn met de wissels. De organisatie vroeg gisteren opheldering bij het GVB, maar kreeg die niet. Daarom vreest de vereniging dat de wisselproblemen voor nieuwe vertraging zullen zorgen. Voor Beter OV zit vandaag met de stadsvervoerder om tafel en hoopt dan meer duidelijkheid te krijgen.
Vorige week werd al duidelijk dat er ook problemen zijn met de beveiliging van de lijn. De nieuwe beveiliging is niet op tijd af, daarom moet er terug gevallen worden op het huidige beveiligingssysteem. Dat geeft beperkingen omtrent de capaciteit van de metrolijn.
Het zal mij benieuwen! Het GVB heeft al weken problemen met een seinstoring bij station Van der Madeweg, maar weet dat nog niet eens op te lossen.
Hoe willen ze dit dan doen?!
ER zijn dus lieden bij GVB die zo’n reizigersorganisatie inlichten over zaken die spelen binnen het bedrijf. Het lijkt hier het Witte Huis wel.
Die reizigersorganisatie was tegen de NZ-lijn? Dus wat kan het ze schelen?
De kruiswissels liggen er dus om metro’s van het linker naar het rechter spoor te kunnen leiden. Dat gebeurt alleen als één van beide sporen, om welke reden dan ook, niet gebruikt kan worden. In dat geval moet het verkeer noordwaarts en zuidwaarts wisselend over één spoor worden geleid. Bij de vertragingen, die hiervan het gevolg zijn, valt die paar seconden extra echt in het niet. Bovendien liggen de kruiswissels direct grenzend aan de stations, waardoor de metrostellen in de reizigersdienst daar nooit op volle snelheid rijden.