fbpx

GVB vreest klachten Noord-Zuidlijn en wil aanpassing concessie

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB vreest voor zoveel klachten rond de opening van de Noord/Zuidlijn dat het bedrijf een aanpassing in de concessie wil. Nu is opgenomen dat het bedrijf de concessie kan kwijtraken als de klanttevredenheid niet stijgt. Van die clausule wil het GVB nu af. 

Dat schrijft het NRC Handelsblad. Volgend jaar zomer moet de Noord/Zuidlijn in gebruik genomen worden. Op dat moment gaat ook het tramnet fors op de schop. Iets waar de nodige kritiek op is. Daarnaast werd vorige week bekend dat het nieuwe beveiligingssysteem van leverancier Alstom niet op tijd af zal zijn. Nu het nieuwe beveilingssysteem een onbekende vertraging heeft, blijft het oude systeem actief. Bij het oude beveiligingssysteem kunnen metro’s minder snel na elkaar vertrekken, waardoor er sneller vertragingen en verstoringen kunnen ontstaan. Ook dat kan dus negatieve impact hebben op de klanttevredenheid.

“Het GVB loopt het risico dat de concessie niet verlengd wordt door omstandigheden waar ze geen invloed op heeft”, aldus GVB-directeur Alexandra van Huffelen. Het is de vraag of ook de Amsterdamse gemeenteraad en de gemeenten Diemen, Amstelveen en Ouder-Amstel na het zomerreces instemmen met het schrappen van de reizigerstevredenheid uit de concessievoorwaarden. Het Amsterdamse D66-gemeenteraadslid Jan-Bert Vroege wil opheldering over de vraag waarom dat criterium in zijn geheel geschrapt moet worden.”Je moet het GVB daar wel op kunnen blijven afrekenen” citeert NRC het raadslid.

11 gedachten over “GVB vreest klachten Noord-Zuidlijn en wil aanpassing concessie”

  1. Dries Molenaar schreef:

    De grootste factor bij klantontevredenheid in het GVB transport is het rijdend personeel. Je ziet toch weinig bedrijven waar het personeel zich zo vrij voelt dat ze reizigers gewoon de middelvinger kunnen geven.

  2. Eduard de Jong schreef:

    Het GVB heeft wel degelijk invloed op de prestaties van het OV-net. Uit de koker van het GVB zijn voortgekomen maatregelen als de opheffing van de tram door de Rivierenbuurt, de opheffing van tram 16 door de De Lairessestraat, de ontmanteling van het traject door de Witte de Withstraat en de opheffing van het nog vrijwel nieuwe traject op de Bos en Lommerweg. Ook de opheffing van een aantal haltes in Buitenveldert en Amstelveen langs de ‘nieuwe’ tramlijn 5 naar Amstelveen zijn voortgekomen op basis van voorstellen van het GVB. Het is een publiek geheim, dat het GVB voorstelt en feitelijk beslist. Het GVB probeert zich nu alvast in te dekken voor een mogelijke mislukking van de Noord/Zuid-lijn.

    1. dries molenaar schreef:

      Wat zouden de tramlijnen met het functioneren van de NZ-lijn te maken hebben. Er is hoogstens onvrede over het verdwijnen van tramhaltes. Daar gaat de NZ niet slechter van rijden.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Het gaat om de algehele klanttevredenheid denk ik. Als je straks vaker moet overstappen door de wijzigingen in het netwerk – die samenhangen met introductie NZ-lijn – zou dat invloed kunnen hebben.

    2. Warnar Moll schreef:

      Ja maar er is veel meer> Bij de aanleg van deze NZ lijn werd -na 15 jaar wachten met overlast voor de buurtbewoners en slechte toegangswegen voor gemotoriseerd verkeer, geen dichtbijzijnde parkeerplaatsen etc. – steevast het voordeel van zg. “sneller reizen” tussen Noord en Zuid belicht. Maar de snelheid tussen een traject van A naar B wordt nog altijd bepaald door de traagste factor. Dat is nu dat 1e) de bustijden minder frequent zijn (bv bus 39 in het weekend 2 x per uur) en 2e) door de week 4x per uur. Hoe provinciaals kun je zijn? Bovendien is er op het station NZ geen toilet (heb al diverse mensen daar over horen klagen) en nergems is een automaat waar men flesjes water (bij deze hitte) kan aanschaffen en wordt men (hoe bot) verwezen naar het winkelcentrum of beneden in de hal naar de AH waar 250 ml water 2 euro kost.Om over de afwezigheid van een paar zitbanken voor ouderen nog maar niet te spreken. Verder is het van de gekke dat er geen roltrap naar beneden is aangelegd hoewel dat bij de opendag vorig jaar wel gepland was. Er zijn ook geen medische voorzieningen in geval van nood of gevaar.

      1. Warnar Moll schreef:

        Bedoeld wordt in mijn bovenstaande reactie bus 38 natuurlijk

  3. Hans Bruynsma schreef:

    Die klachten zijn er nu al, nu GVB i.v.m. de metro het hele tramnet herziet. Lijn 9 wordt lijn 19 en gaat niet naar CS, maar naar Sloterdijk. Artis is onbereikbaar per tram (je zal ergens 1 of 2x moeten overstappen of heel lang moeten lopen vanaf metrostation Weesperplein). Een ommetje voor lijn 9(pardon: lijn 19) via de Roetersstraat is mogelijk, maar is NIET gedaan!

    1. Mat_64 schreef:

      Artis blijft vanaf CS bereikbaar door het ombuigen van lijn 14 naar CS.

      1. M. Brons schreef:

        Veel erger is dat de trams die worden ingezet niet meer toegankelijk zijn voor rolstoelen. Als persoon in een rolstoel kom je Diemen bijna niet meer uit!

  4. Alejandro conmebol schreef:

    90 procent van de inwoners in Noord wordt niet bediend door NZlijn. Maar 2 haltes in Noord. Schandalig

  5. Elmer van den Berg schreef:

    Waarom zou je uberhaubt de tram en busverbindingen moeten aanpassen omdat er nu een nieuwe metro rijdt? Dat ding rijdt toch onder de grond! Dit is puur een financiele kwestie. Interne stafmedewerkers geven dit in gesprekken al lang toe dat ze er zelf ook niet achter staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.