Halfjaarcijfers NS: Meer reizigers tevreden
21 aug 2018 9:22
Het aantal treinreizigers dat NS een zeven of hoger geeft is in het eerste halfjaar van 2018 gestegen. Het eerste halfjaar van 2017 gaf 78% een zeven of hoger, nu is dat 84%. NS presteert daarmee boven de doelen die voor dit jaar met de Rijksoverheid zijn afgesproken.
Opgave
Het aandeel van reizigers dat op tijd (of tot en met 4 minuten vertraging) op de bestemming aankwam steeg van 91,4 tot 93,1 procent. Mede door de verbeterde punctualiteit is de reizigerstevredenheid toegenomen. Vooruitkijkend naar 2019, het jaar waarin NS tussentijds geëvalueerd gaat worden, ligt NS voor alle 12 gestelde doelen op koers. NS-directeur Roger van Boxtel: “Het wordt gezien de reizigersgroei en de drukte op het spoor een enorme opgave om de prestaties van dit voorjaar vast te houden.”
Zitplaatskans
De zitplaatskans op het reguliere spoor is vrijwel gelijk gebleven (2018: 95,5%, tegenover 95,2% in de eerste helft van 2017). Op de hogesnelheidslijn is de zitplaatskans gedaald. Volgens NS overstijgt de snelle verbindingen de verwachtingen. Er is sprake van een reizigersgroei van 19% . De zitplaatskans volgens de nieuwe indicator is daardoor gedaald van 96,9% naar 94,9%. Doordat er op de HSL een nieuwe zitplaatsindicator is geïntroduceerd voldoet het bedrijf toch aan de prestatieafspraken.
Winst
Op financieel gebied heeft NS de eerste zes maanden een bescheiden winst gemaakt: zes miljoen euro. Vorig jaar belandde NS in de rode cijfers door een boete van 41 miljoen euro. Die boete werd opgelegd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) wegens vals spel bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Het verlies kwam toen uit op 14 miljoen euro. Op financieel gebied staat NS voor een opgave. Het bedrijf investeert over een periode van meerdere jaren in totaal 3 miljard euro in nieuw en vernieuwd materieel. “NS heeft maatregelen genomen om het resultaat te verbeteren”, zegt het bedrijf in een verklaring. Zo moet de komende jaren 50 miljoen euro bezuinigd worden op overhead en op de kosten voor het hoofdkantoor.
Omzet
De omzet voor de NS Groep stijgt met € 342 miljoen van € 2.529 miljoen over het eerste halfjaar van 2017 naar € 2.871 miljoen over het eerste halfjaar 2018. In de cijfers voor 2017 droeg Qbuzz nog met € 99 miljoen bij aan de omzet. Qbuzz is op 13 juli 2017 verkocht. Door volumegroei en tariefsverhoging groeit de omzet van NS op het Nederlandse spoor met 5,5% (gecorrigeerd voor het overdragen van de Hoekse lijn en de regionale concessie Zwolle – Enschede / Zwolle – Kampen).
Abellio
De opbrengsten van Abellio UK groeien naar € 1.180 miljoen (2017: € 831 miljoen). Deze groei wordt met name veroorzaakt door de nieuwe concessie West Midlands, die voortvarend van start is gegaan, en door de autonome groei van bestaande Britse concessies. De opbrengsten van Abellio Duitsland groeien naar € 168 miljoen (2017: € 117 miljoen). Deze groei wordt vooral gerealiseerd door de consolidatie van WestfalenBahn, actief in Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen, waarvan Abellio sinds eind december 100% eigenaar is. Toch zijn er ook tegenslagen voor Abellio in het Verenigd Koninkrijk. Zo verwacht NS nu 19 miljoen euro minder te verdienen in de concessie East Anglia. Dat bedrag is onder bijzondere posten afgeboekt. Vorig jaar werd er ook al 8 miljoen afgeboekt vanwege een “schattingswijziging met betrekking tot het concessie-afrekenmechanisme”.
Met die nieuwe stoelen van ze is mijn tevredenheid in ieder geval flink gedaald.