fbpx
Jacobite Stoomtrein

Harry Potterstoomtrein in Schotland stilgelegd, reguliere trein blijft rijden

21 mrt 2024 14:48

De wereldberoemde Jacobite stoomtrein, ook wel Harry Pottertrein genoemd, mag in Schotland vooralsnog niet meer rijden. De ritten van de historische stoomtrein, gebruikt als de Zweinsteinexpres in de Harry Potterfilms, zijn opgeschort door een geschil over veiligheidsvoorschriften.

Schade toerisme

De trein mocht tientallen jaren zonder centrale deurvergrendeling rijden. De autoriteiten moeten nu besluiten of dat nog langer wordt getolereerd. Exploitant West Coast Railways waarschuwt dat het bedrijf kapot wordt gemaakt als er aanpassingen nodig zijn die miljoenen kosten. De maatschappij vreest omzetverlies tot 50 miljoen pond (58,5 miljoen euro) en blijvende schade aan het toerisme.

De Harry Pottertrein rijdt tussen Mallaig aan de Schotse westkust en Fort William aan de voet van de hoogste Britse berg Ben Nevis. De rit gaat over het Glenfinnanviaduct op zijn schilderachtige route door de Highlands, zoals te zien in de films. De plek is populair bij toeristen die een foto proberen te maken.

West Highland spoorlijn

De stoomtrein kan nu niet rijden, maar op de beroemde West Highland Line rijden ook reguliere treinen. De spoorlijn wordt met een aantal Noorse en Zwitserse spoorlijnen gezien als één van de mooiste van Europa. De West Highland spoorlijn verbindt Glasgow met Oban en Mallaig. Vooral het stukje Fort William – Mallaig is beroemd.

Foto: (c) Andreas Gerhardinger / Shutterstock

38 gedachten aan “Harry Potterstoomtrein in Schotland stilgelegd, reguliere trein blijft rijden”

  1. Neijno (gepensioneerd NS machinist) schreef:

    Een onzinnig besluit om deze nostalgische trein aan zulke regels te onderwerpen. Zo kan je ook al de oldtimer auto’s kunnen verplichten om ABS te installeren. M.i. volkomen onzinnig! Zijn er wel eens reizigers die een deur hebben open gemaakt in deze rijdende trein? Ik vraag het me sterk af.

    1. Puck schreef:

      Dat niet, nee. Wel is de trein in 2015 eens door rood gereden, maar dat is het enige incident dat Google me weet te vertellen. Desalniettemin is het toch altijd wel fijn als we incidenten kunnen voorkomen, in plaats van pas in te grijpen als het te laat is. Immers, er zitten nu eenmaal veel kinderen in die trein en die zijn niet altijd op de hoogte van veiligheidsregels. En elke deur handmatig op slot is niet wenselijk omdat ze makkelijk open moeten kunnen in geval van een incident waarbij het spoorpersoneel slachtoffer wordt. Die rijden, ook op deze trein kennelijk, immers ook wel eens per ongeluk door rood

    2. Ab Normaal schreef:

      Dit onzinnige besluit geldt ook gewoon in Nederland sinds de Hondekoppen afgevoerd zijn. In Nederland worden daarom ook balkonwachten ingezet op het oude materieel. Ik weet niet of dat daar ook toegestaan is.

    3. Dries Molenaar schreef:

      Als er iemand uit de trein zou vallen zal maar daar heel wat minder luchtig over spreken. Het is geen 1950 meer.

  2. Baardstaart schreef:

    Sorry. Er hebben heel lang – ook in NL – treinen zonder centrale deurvergrendeling gereden en het was toen ook niet mis gegaan en nu ook niet.

  3. Michiel schreef:

    Men vreest een omzetverlies tot 50 miljoen pond, maar heeft geen geld om aan de regelgeving te voldoen? Klinkt meer als dat men daar niet aan wil voldoen.

    1. Marin schreef:

      Vroeger kon je de deuren in de Engelse treinen alleen van de buitenkant openen. Eerst raam open, arm eruit en dan de deur openen…
      Tja, over een tijdje mogen museum treinen alleen rijden op het openbare net als ERTMS is geïnstalleerd.

      1. frits schreef:

        ATB is nu al verplicht in Nederland bij museum treinen.
        Dus ook bij stoom locs

      2. Baardstaart schreef:

        Dat zijn aanzienlijk wat handelingen om een deur open te maken, dus dit is veilig genoeg. Tegen personen, die graag in aanmerking komen voor de Darwin awards is niets tegen opgewassen.

        Bovendien staat er bij treinen zonder centrale deurvergrendeling (en ook met treinen met centrale deurvergrendeling) duidelijk bij. Deuren NIET openen tijdens de rit.

        1. Dries Molenaar schreef:

          Ik was op safari, in het Engels werd verteld de groep in de bush nooit te verlaten. Op een ochtend ging Joachim uit Rostock toch alleen aan de wandel en werd ook prompt op de hoorns genomen door een buffel. Te dichtbij en dood. De familie blijkt later een zaak gestart te hebben met de aanklacht dat men zich niet vergewiste dat ieder het goed begrepen had. We waren eerst ook met 13. Dat kon niet goed gaan.

        2. Baardstaart schreef:

          @Dries Molenaar

          Bij de Darwin awards zit geen groot geld bedrag gekoppeld. Als je elders op safari gaat mogen ze vanuit gaan dat je of wel de taal van het land zelf spreekt of Engels. Ten tweede is het ook common sense dat je bij een Safari niet het voertuig verlaat.

          Wat mij betreft wijst de rechter deze eis af.

        3. Dries Molenaar schreef:

          ik zocht uw oordeel eigenlijk niet. Joachim is tragisch gesneuveld.

    2. Anoniem schreef:

      Omzet en winst is niet hetzelfde.

  4. Ann schreef:

    We zijn een beetje te ver doorgeslagen in het veiligheidsdenken. Vroeger had geen enkele trein centrale deurvergrendeling.

    Je kunt het ook te ver door voeren.

  5. Anoniem schreef:

    Belachelijk allemaal. Je kan overal wel doorgeschoten veiligheidseisen aan hangen. In theorie zou dit of dat wel eens kunnen gebeuren, bla bla. Tip: het meest veilig is géén trein! Schaf ze maar af, veel te gevaarlijk!

  6. Simon schreef:

    Dit soort treinen moeten worden aangepast, het kan gewoon niet anders.
    Het huidige publiek snapt niet dat een deur onder het rijden open kan en wanneer er een ongeluk gebeurt krijgt de museumlijn een megaclaim aan de broek.

    1. baardstaart schreef:

      Als mensen graag in aanmerking willen komen voor de Darwin awards helpt niets tegen, maar je verpest het wel voor de normaal denkende mensen.

      1. Simon schreef:

        Tijden veranderen.
        Het rijden met stoomlocomotieven zal ook zijn langste tijd wel gehad hebben. De kennis over de juiste omgang ermee is ook aan het verdwijnen.

  7. Dries Molenaar schreef:

    Aan het werk maar om er sluitingen in te maken. Zo moeilijk kan het niet zijn. NS heeft de mat64 toch aangepast. De mat54 ook, wellicht?

    Overigens valt het mij wel op dat bij de Engelse stoomloc evenementen altijd een dieselloc verschijnt die de trein eigenlijk duwt. Het is een meestal toneelspel.

    Ooit zag ik bij een cog-steam-train op de helling van Mount Washington in New Hamsphire dat de stoomloc stiekem op gas uit de fles werd gestookt. De stapel kolen is maar voor de bühne. Je zou hopen dat ze er dan ook maar piepschuim onder hebben zitten. Dat scheelt weer 500kg of dergelijk.

    1. Baardstaart schreef:

      Weet je hoe de deurvergrendeling in Mat 54 werkte. Men sloot de deuren met perslucht en als de trein goed en wel het station heeft verlaten heeft ging de perslucht eraf en kon je de deur gewoon open doen.

      Mat64 heeft zwenkdeuren en kan me niet voorstellen dat daar nooit een centrale deurvergrendeling op zat.

      1. Gert-Jan Hondelink schreef:

        Op Mat 64 zat centrale deurvergrendeling, en de machinist moest de deuren vrijgeven voordat deze geopend konden worden. Er was bij elke deur dan ook een voorziening aangebracht achter een glaasje dat bijv. met een munt kapot gemaakt moest worden. Overigens kon je met een stuiver drie schroeven in een paneel boven de deur een kwartslag draaien, waarna je het paneel kon optillen en de noodknop kon bedienen zonder het glaasje stuk te maken. Op die manier heb ik wel eens een dame die op het laatste moment de trein in sprong waarbij haar tasje buiten de trein bleef hangen en zij de hengsels in haar hand had, wel eens geholpen dat tasje binnen boord te krijgen.

        Mat 54 kende alleen centrale deursluiting. Vóór de trein het station verlaten had, was de druk al weggevallen en konden de deuren worden geopend.

      2. Dries Molenaar schreef:

        Interessant, als kleine jongen hielp ik ooit een conducteur op station Bergweg, mijn zusje lag in Eudokia, door de deuren voor hem te sluiten zodat hij niet langs de trein hoefde te lopen. Een royale zwaai als dank je wel. Het staat mij nog helder voor de geest. Dus, die trein had geen centrale sluiting of het werkte niet. Opheffen deden ze toen schijnbaar niet.

    2. Marin schreef:

      De stoomlocomotieven die in Nederland over het spoor rijden hebben wel 8 à 10 ton kolen mee. En daar zit bij mijn weten geen gasbrander bij….
      En deze stoomlocomotieven hebben ook wel 31 tot 38 m3 water bij zich als ze vertrekken.
      Zie bijvoorbeeld https://www.stoomstichting.nl/collectie/locomotief-23-023/

      1. Dries Molenaar schreef:

        geen wonder dat het afgeschaft is geworden. 50 ton dood gewicht.

  8. Jasper schreef:

    Ik heb eenzelfde artikel gelezen bij RTL nieuws, hier in kwam curciale info naar boven. Men was 5 jaar geleden al gewaarschuwd. Daarbij mensen doen alsof alles vroegah beter was en dat vroeger gewoon kon. Toch zijn er minder doden door ongelukken. Toch zijn een hele hoop gebouwen, parken en voertuigen toegankelijker. Leuk dat het voor een hele hoop mensen in hun herinneringen goed ging. Maar de slechte dingen worden meestal niet onthouden. Ik ben ontzettend blij om te leven in een tijd waar men zich bezig houdt met een sterk staaltje fysieke veiligheid

    1. Dries Molenaar schreef:

      Vroeger werkte men zonder valbescherming, dat ging vaak mis. Glazenwassers mogen ook niet meer op een ladder. Sindsdien veel minder ongelukken. Een tijd terug wel een haagse glazenwasser die toch met een ladder werkte en door een boze bewoonster omgeduwd werd. De man bleef er invalide door, zonder verzekering.

    2. Anoniem schreef:

      Het veiligheidsmantra is veel te extreem aan het worden. Echt iets van deze tijd, allemaal bang voor claim aan hun broek. Allemaal naar het Amerikaanse claimcultuurvoorbeeld, waar bedrijven voor miljoenen worden aangeklaagd als je iets met hun product doet dat fout gaat, en en waarover je niet gewaarschuwd bent. Zoals die vrouw die McDonalds aanklaagde en tonnen kreeg toen ze brandwonden opliep toen ze haar bekertje hete koffie per ongeluk op haar benen morste. Mensen gebruik je gezonde verstand.

      1. Anoniem schreef:

        Van deze tijd is vooral dat we mensen liever niet laten doodvallen als dat eenvoudig vermeden kan worden. Goed zo.
        AL die kletspraat dat je zelf maar moet opletten is gewoon onzin.

    3. Anoniem schreef:

      En waar is de eigen verantwoordelijkheid gebleven?

      1. Frits Kaptijn schreef:

        Tja,
        Vroeger mocht je reiden met een borrel op, hoefde je geen gordel te dragen, valhelm was niet verplicht, kreukelzone’s waren er niet, geen vangrail, geen airbag, geen maximale snelheid geen AKP.
        Bij dit alles is er geprotesteerd bij invoering.
        Maar achteraf zijn we wel blij dat het er is.

        1. Anoniem schreef:

          Ik vind een vangrail op een drukke snelweg nogal iets anders dan een enkele stoomtrein op een kronkelend spoor….

          En als je het over veiligheid hebt…. waarom is de fietshelm dan nog steeds niet verplicht in Nederland??

  9. Anoniem schreef:

    Ongeveer 15% van de totale kosten van verkeersongevallen (4 van de in totaal ca. 27 miljard euro [5]) is toe te rekenen aan verkeersdoden

    https://swov.nl/nl/factsheet/verkeersdoden-nederland

  10. Iain Dobson schreef:

    ORR has been emphasising the need for industry compliance with Regulation 5 since 2018. Regulation 5 came into force on 1 January 2005. WCR was initially granted exemptions on 1 May 2005 which lasted until 31 March 2013. A new exemption was granted in 2012 which expired on 31 March 2023. A series of temporary exemptions were granted from March 2023 until the outcome of the judicial review. ORR revoked the final temporary exemption in January 2024.

    All heritage operators were told several years ago that in order to operate after 31 March 2023 they either needed to fit central door locking or obtain an exemption from us. West Coast Railway’s application for an exemption failed and they made a claim for judicial review. A temporary exemption was granted in order to maintain the status quo, enabling WCR to operate whilst the litigation reached a conclusion.

    Despite this, WCR chose to sell tickets when it was far from certain that a new application for an exemption would be granted, either in time for the commencement of services or at all. It submitted an exemption application on 8 March, which we are now assessing. ORR is disappointed that WCR appears not to have made sensible contingency plans for the benefit of their customers.”

    1. klaas-jozef schreef:

      “we” meaning… 🙄
      Als ik me goed herinner waren de uitzonderingen onder voorbehoud van speciale voorwaarden.
      & die voorwaarden hield de exploitant zich niet aan.

    2. Maurice schreef:

      Ridiculous regulations are the problem.

      1. Simon schreef:

        No. An unprofessional attitude towards safety is the problem.
        This is exactly the reason railway company’s refuse(d) to have railway enthusiasts on their payroll.
        Thereby, old trains are more dangerous than modern ones.
        Therefore the regulations should be more stringent and better obeyed.

  11. klaas-jozef schreef:

    We zien hier twee foto’s van het viaduct bij Glinfinnan & twee bij het viaduct bij Loch nan Uamh (alle zonder beschrijving, laat staan bronvermelding).

  12. Brs schreef:

    Schandalich! Waarom doen NS en ‘t ProRails hier niks aan! En alles word maar duurder! Schamen!

Reacties zijn gesloten.