Herstel HSL loopt vertraging op

Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit jaar had ProRail moeten beginnen met het werk aan het viaduct Zuidweg in Rijpwetering maar de start van het herstelwerk wordt nu pas in 2027 verwacht.

Staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer maakte de vertraging bekend in een update aan de Tweede Kamer over het herstel van de viaducten in de HSL. Bij tien viaducten moeten constructiefouten hersteld worden.

Nu 120 in plaats van 300 kilometer per uur

Op de tien viaducten geldt momenteel een snelheidsbeperking van 120 kilometer per uur, terwijl de HSL geschikt hoort te zijn voor een snelheid van 300 kilometer per uur. De beperkingen maken de HSL tot een van de meest onbetrouwbare spoortrajecten van het land met veel vertragingen en treinuitval. Extra snelheidsbeperkingen van 80 kilometer per uur voor viaducten met betonschade zijn afgelopen december opgeheven na het tijdelijke herstel daarvan. Volgens Jansen worden deze viaducten constant gecontroleerd.

Ingewikkelde klus

Van de tien viaducten wordt viaduct Zuidweg in Rijpwetering het eerst aangepakt. Behalve de constructiefouten moet hier ook schade door grondverzakkingen hersteld worden. Hoe dit aangepakt gaat worden, moet voor de zomer van dit jaar bekend worden. Maar het zal pas 2027 worden eer de werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden, zo schrijft Jansen aan de Kamer.

Voor de andere negen viaducten is het voorbereidende onderzoek aan de gang. ProRail verwacht volgend jaar de planning van dit werk klaar te hebben. Wanneer het echte werk hier kan beginnen, is nog onbekend.

Het intensieve gebruik van de HSL en de omvangrijke onderzoeken die aan het herstel voorafgaan maken volgens ProRail het herstel van de viaducten ingewikkeld. ProRail topman John Voppen had begin februari al gewaarschuwd dat de hinder door snelheidsbeperkingen op de HSL nog jaren zal duren.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 25 maart 2025 11:47

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug