fbpx
Archieffoto

Hoekse Lijn straks zowel goederen- als metrolijn

17 dec 2013 15:20

De Hoekse Lijn wordt omgebouwd naar metrolijn, maar blijft ook beschikbaar voor goederentreinen. Dat meldt de RET tegenover de website OVpro.nl

Stadsregio Rotterdam maakte eind vorig jaar bekend de treinverbinding Hoekse Lijn om te bouwen tot een metroverbinding. Vanaf 2017 zullen metro´s vanaf Hoek van Holland via Schiedam, Rotterdam Beurs naar Rotterdam Nesselande gaan rijden.

Uitdaging
“Om de Hoekse Lijn mogelijk te maken is een omvorming nodig voor de infrastructuur van heavyrail naar lightrail. De stations van lightrail zijn anders, de bovenleidingspanning is anders en de spoorbeveiliging is anders”, zegt RET directeur Techniek Paul Lorist tegenover OVpro.nl. “Verder moet er rekening gehouden worden met beweegbare bruggen. Daar rijdt op dit moment ook het spoorgoederenvervoer overheen. Diverse aanpassingen zijn daarvoor nodig.”

Voordelen
Voor de reiziger moet de ombouw van spoorlijn naar metrolijn veel voordelen opleveren. Zo gaat de frequentie omhoog, komt er in een station bij (Maassluis Steendijkpolder) en wordt de metro in Hoek van Holland 900 meter verlengd tot bij het strand. De stadsregio Rotterdam en de RET denken met de ombouw 40% meer reizigers te kunnen trekken. De verwachting is dat in 2020 18.000 reizigers per dag gebruik maken van de nieuwe metro.

Maandenlange werkzaamheden
Maar voordat de reiziger kan profiteren van de ombouw, krijgt hij eerst te maken met maandenlange werkzaamheden. "Waarschijnlijk zal er 5 of 6 maanden geen trein- of metroverkeer mogelijk zijn. We gaan nu onderzoeken hoe we de reizigershinder zoveel mogelijk kunnen beperken", zei Joan van der Veen van het projectbureau Hoekse Lijn eerder tegenover Treinreiziger.nl. "We hebben al gekeken of het mogelijk is om toch een trein heen en weer te laten pendelen, maar dat is niet mogelijk. Nu onderzoeken we scenario´s met vervangend vervoer per bus en over water." Na de ombouw kunnen reizigers vanaf de Hoekse lijn niet meer rechtstreeks naar Rotterdam Centraal. Die reizigers moeten in Schiedam Centrum over gaan stappen op de trein of op Rotterdam Beurs op een andere metro.

Eerste metrolijn met goederenvervoer
De Hofpleinlijn werd al eerder omgebouwd. Dat heeft de RET een forse reizigersgroei opgeleverd. Op de Hofpleinlijn rijden er echter geen goederentreinen meer. De Hoekse Lijn wordt in Nederland de eerste metrolijn met goederenvervoer. Veel goederentreinen zullen er overigens niet van de metrolijn gebruik gaan maken. Het zal gaan om slechts één a twee goederentreinen per dag.

1 gedachte aan “Hoekse Lijn straks zowel goederen- als metrolijn”

  1. Frans Rijkaart schreef:

    Hoi,
    Mag ik het e-mailadres van Joan van der Veen? Ik ken haar uit Zoetermeer en wil via Joan iets vragen aan haar zus Karen. Dus het e-mailadres van Karen is ook van belang.
    Ik heb volgende week een interview over 28 jaar kerkenraadswerk in en rond de Oude Kerk. Karen is in de jaren ’80 mee geweest naar de DDR. Wanneer was dat meer precies?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *