Hoofdstation Groningen weer open, werk gaat nog door
14 jul 2025 12:14
Het vernieuwde Hoofdstation in Groningen is sinds zondag na een 64 dagen lange stremming weer open. Maar het station is nog niet klaar. Terwijl de treinen rijden, wordt tussen 17 en 23 juli weer intensief gewerkt en na een vakantiepauze opnieuw.
Zondag werd de heropening van het Hoofdstation gevierd met een ontbijt in de nieuwe reizigerspassage, het pronkstuk van het nieuwe station. Het station heeft nu een grote ondergrondse passage die de perrons, centrum en Rivierenbuurt verbindt en waar plaats is voor winkels, die er nog moeten komen. Toegang tot de passage is alleen mogelijk via toegangspoortjes. Tot de verbouwing was het nog mogelijk het station in te gaan zonder in te checken.
Monumentale kappen weer terug
Boven de passage op de perrons zijn er nieuwe moderne perronkappen geplaatst en de monumentale perronkappen zijn weer teruggeplaatst.
Groningse lijnen nu door station
De nieuwe reizigerspassage en perronkappen zijn het zichtbaarste resultaat van de verbouwing. Maar de grootste verandering is het koppelen van het spoor waardoor het Hoofdstation geen kopstation meer is. Arriva rijdt de lijnen in de provincie nu door het station. De stoptreinen Groningen – Eemshaven en Groningen – Bad Nieuweschans zijn met elkaar verbonden. Ook de stoptreinen Groningen – Delfzijl en Groningen – Veendam zijn aan elkaar gekoppeld. Doordeweeks rijdt de sneltrein Winschoten – Groningen in de spits als stoptrein door naar Leeuwarden.
Nog veel werk te doen
Er is nog veel werk te doen in en om het station. Een van de meest urgente klussen betreft de liften. Die deden het zondag nog niet. Verschillende klussen zijn nog niet klaar. Aan de zuidkant van het station is een busstation aangelegd dat nog niet klaar is voor gebruik. Er moet zowel aan de busroute als het busstation gewerkt worden. Het busstation moet halverwege 2026 in gebruik worden genomen.
Fietstunnel over twee jaar klaar
Ook is er deels een fietstunnel aanlegd. Maar het laatste stuk van de tunnel, dat onder het stationsgebouw doorgaat, is nog niet klaar. Dit duurt langer omdat er voorzichtig gewerkt moet worden omdat het monumentale stationsgebouw kwetsbaar is. ProRail verwacht dat de fietstunnel en bijbehorende fietskelder pas over twee jaar helemaal klaar zijn.
Donderdag, vrijdag, maandag, dinsdag en woensdag wordt er nog intensief gewerkt op het station. Er worden aan de noordkant van de bustunnel damwanden de grond in getrild. Hierna is er even een pauze in de werkzaamheden tot na de bouwvak.

(c) Treinreiziger.nl
Ben op station Groningen. Het is goed te zien dat de afwerking van het station bepaald nog niet af is.
Maar de perrons zijn netjes. Niet bijzonder fraai. Maar het is schoon.
De oude stationsgebouw met gezellige entree is gehandhaafd. Dat is prettig.
Het is een grote vooruitgang dat ze rechtstreeks van Eemshaven naar Bad Nieuweschans kunnen rijden. De tijdswinst is toch aanzienlijk.
Hoeveel mensen gaan er per dag van de Eemshaven naar Bad Nieuweschans? Ik denk niet meer dan een handvol
er zijn ook stations dichterbij, treinen worden ook veel gebruikt door mensen die naar de eindstations gaan.
voor wie danπ? Voetbalveld ipv Hoofdstation kan ik me nog iets bij voorstellen, maar verderπ?
(voor de liefhebbers π rondje Borkum: Eemshaven-Leer π, Leer-Emdenπ, Emden-Borkum β΄οΈ, evt Gasthaus π¨, Borkum-Eemshaven β΄οΈ)
Als kopstation had Groningen een voordeel. Men kon van het ene perron naar het andere en het station in of uit, zonder ellende met trappen, roltrappen of liften.
Als men dan die brede trappen ziet met slechts Een roltrap (voor omhoog),
dat is om te huilen dat men bij nieuwbouw zoiets achterlijks realiseert.
En dan die trappen zo eng / gevaarlijk stijl. Bij nieuwbouw is toch minder stijl mogelijk.
Kortom is het ontwerp achterlijk, erger dan heikneuterig.
Trappen stijl / gevaarlijk ?
Tja, elektrische fietsen zijn zwaar.
Zulke stijle roltrappen zijn ook gevaarlijk met kinderwagens en grote koffers.
Ook gevaarlijk voor de andere reizigers als iemand valt.
Liften zijn vaak stuk. Men moet omlopen voor liften.
Voor liften staat vaak een wachtrij als men over moet stappen.
Alle liftgebruikers komen tegelijk met de trein aan.
Wat een toeval he.
Liften zijn vaak ook onaangenaam, volgezeken.
Er wordt niet met kamera’s op de zeikers gejaagd.
Er zijn geen voorzieningen om volgezeken liften schoon te spoelen.
De zeik wordt met een mop uitgesmeerd en vermengd met sterk ruikend spul,
dat erger in de neus prikt dan de zeik. Tesamen is het extra walgelijk.
Het ontwerp van de stationsvernieuwing ontbreekt voldoende respekt voor de reizigers,
zoals veel in het OV en hun direkties gebrek is aan respekt voor de reizigers.
Wat dat betreft past de stationsvernieuwing in het beleid.
Het is niet toegestaan kinderwagens op roltrappen mee te nemen. Idem voor fietsen. Het is ook niet de bedoeling dat je grote koffers meeneemt op roltrappen.
En zo zijn er nog 100.000 verboden in Nederland die massaal worden genegeerd. Ook omdat er totaal geen handhaving is. Dus ja met je het is niet de bedoeling. Ik zou er maar heel hard aan gaan wennen dat dat dus allemaal wel gebeurd.
Volgens mij ging het orginele commentaar niet om de ge/verboden, maar om de capaciteit van de roltrappen, Daar werd op gereageerd, en nu eindigen we blijkbaar met 100.000 verboden.
Overigens kan ik, om dan toch maar weer naar het onderwerp terug te keren, geen medelijden hebben met het volk dat in grote getalen ongeduldig staat te wachten voor een roltrap. Op een enkele uitzondering na, zijn die allemaal prima in staat de trap te nemen, en voor veruit de meesten daarvan zou dat ook nog eens heel goed, zelfs gezond zijn.
Ik kwam gisteravond aan in Groningen en voor zover ik mij kan herinneren gebruikte het gros van de reizigers gelukkig ook gewoon de trappen. Dat ligt ook voor de hand volgens de zichtlijnen en looproutes. Trappen overigens die ik helemaal niet als extreem steil (niet stijl) heb ervaren.
De kritiek gaat niet in de eerste plaats om capaciteit. Als er maar Een roltrap is dan heb je alleen maar een roltrap omhoog, als die het doet. Met de lift is vaak iets mis, afgezien van de wachtrijen na aankomst van een volle trein. Zo bleek de nieuwe belangrijkste lift al buiten werking. Dan ben je wel gedumpt als reiziger met beperking.
Het probleem is niet dat er geen handhaving is, maar dat er zo’n groep mensen is zonder normen en waarden en dan ook nog het liefst alles op een ander afschuiven.
oftewel, als je met fiets/kinderwagen/rolstoel &zo met de trein mee wilt dan sta je daar als die liften het niet doen π‘
dat is op lokaties zo waar de lift en roltrappen er niet zijjn of het niet doen.
De lift doet het ook niet: https://www.rtvnoord.nl/verkeer/1322983/kapotte-lift-en-ontbrekende-fietsgootjes-dit-gaat-nog-niet-goed-op-het-nieuwe-hoofdstation
slechts Een lift tussen de hal en de passagetunnel ??
Wat een imbicielen die ontwerpers.
En hoe vijandig tegen mensen met beperkingen,
terwijl er zo eenorrrm veel geld wordt besteed aan materieel met drempelloze instap. (vanwege de wettelijke eisen, niet uit respekt voor de mensen).
Weet je wel hoe ellendig het voelt als je als persoon met beperkingen alweer geblokkeerd wordt doordat er maar Een lift is en die het niet doet.
En dat je dan als persoon met beperkingen niet eens vooraf een taxikaart krijgt die je in zulke gevallen meteen kan gebruiken om naar een ander station te gaan waar je wel verder kan. Je bent dan uuuuren bezig voor een alternatief, als dat al bereikt kan worden.
Dit is het gevolg van een direktie en een pest van managertjes die GEEEEN respekt hebben voor mensen en vooral niet voor mensen met beperkingen.
Voorzieningen voor mensen met beperkingen zien zij overduidelijk als kosten die geminimaliseerd moeten worden en zover beperkt moeten worden dat zij slechts minimaal voldoen aan de wettelijke eisen en zelfs dat niet eens als er met uitvluchten onder uit gedraaid kan worden.
Te zien op de foto’s zijn de liften ook miserabel klein. Er wordt absoluut minimaal voldaan aan de wettelijke eisen wat betreft drempelvrije toegankelijkheid. Twee mensen met een fiets of een kinderwagen en zo een liftje is vol. Daar sta je dan in de rij te wachten als je met een volle trein aangekomen bent. En dan mis je de aansluiting met een andere trein of een bus. Als een lift defekt is dan kan je helemaal niet veilig met een fiets of kinderwagen. Met de roltrap is niet toegestaan maar een fiets of een kinderwagen een trap op of afsjouwen is nog gevaarlijker, vooral een elektrische fiets die zwaarder is. Het kan zelfs zijn dat de werkgever geen ziekengeld betaalt als je van de gewone trap af valt en zelfs ontslaat. Het heet dan dat je te veel risiko hebt genomen door met een fiets of kinderwagen op de trap te sjouwen. De NS aanspreken omdat de lift kapot was gaat niets opleveren.
De miljoenen voor de ombouw van kopstation tot wat het nu is zijn niet echt goed besteed.
ga jij met een rolstoel op de roltrap? π€£
Dat is niet grappig. Dat met die lift is het gevolg van direktieleden en managertjes die ziek in hun hoofd zijn. Ze zouden tot achtentachtig zweepslagen veroordeeld moeten worden.
Ja zo zeikt de direktie ook over de reizigers. Daar sta je dan te wachten met vele anderen op een liftje, als die het doet, en daar mis je dan de aansluiting.
Blijkbaar is het de direktie “een rotzorg”.Het station voldoet aan de wettelijke eisen.
Als het dan mis gaat op de roltrap dan betaal je wel voor de gevolgen. De aansprakelijkheidsverzekering betaalt ook niet bij schade door een overtreding.
Heb je een huilbui?
Nou, als ik dat lees dat een persoon met beperkingen niet verder kan omdat de nieuwe lift kapot is. Er is blijkbaar in het “verbeterde” station maar Een lift tussen de hal en de passagetunnel. Dat is niet om te lachen. Zoveel miljoenen besteed en dan blijkt dat bepaalde zaken op het “oude” station beter geregeld waren.
En trouwens, waarom was op internet niet te zien dat de lift buiten werking was?
In Duitsland wordt dat wel op internet gewaarschuwd door Deutsche Bahn Infra.
In het artikel gaat iets mis: de passage naar het centrum en Rivierenbuurt is niet afgesloten met poortjes (anders werd het voor doorgaande voetgangers ook steeds in- en uitchecken), maar alleen de perrons van NS zijn afgelost en met poortjes. Die staan in de passage bij de trapopgangen naar de perrons. De perrons van Arriva zijn te bereiken zonder door poortjes te hoeven gaan. En het is nog steeds mogelijk het station in te gaan zonder in te checken (dat heb ik gisteren nog gedaan).
Toegang tot de passage is alleen mogelijk via toegangspoortjes.
Dat klopt niet, de passage is vrij toegankelijk. Alleen de opgangen van NS naar de perrons hebben poortjes. Arriva doet het met paaltjes.
Arriva doet het voorlopig met paaltjes, maar heb ik vernomen dat men t.z.t. deze alsnog kan veranderen met poortjes en dat heeft vele voordelen.
Stel dat men haast heeft en net met een NS trein is aangekomen, dan moet men niet vergeten om bij de paaltjes van Arriva eerst in te checken, men zou het per ongeluk zo voorbij kunnen lopen. Het was beter geweest als men naar ALLE perrons, NS en ARRIVA poortjes heeft geplaatst.
Op een YouTube film gaf een medewerker al te kennen dat men vijf jaar geleden nu eenmaal had besloten om de een met en de ander zonder poortjes naar de perrons uit te voeren. Uit zijn stem kon men uitmaken dat hij dat niet zo’n goed of handig idee vond, maar dat was nu eenmaal toen besloten.
Het station heeft nu een metamorfose ondergaan en ziet er op het oog heel erg mooi uit. De achterkant is voorzien van een tijdelijke in- en uitgang en zal veranderen wanneer het nieuwe busstation gereed is.
…Wijkverbinding…
De bedoeling van de tunnel is om er een wijk-verbinding van te maken. Wijkbewoners hoeven dan niet in- en uit te checken zoals bijvoorbeeld in Sittard waar ook een tunnel is MET poortjes en niet reizigers geen vrije doorgang hebben als men van het ene stadsdeel naar het ander wilt gaan. Ook Leiden Centraal kampt met dit probleem van een wijk verbinding versus reizigersstroom.
Als het nieuwe busstation klaar is en dat geldt ook voor de nieuwe fietsenstalling, ontstaan er mogelijkheden voor herontwikkeling aan zowel de voor- als achterkant van station Groningen, te denken valt aan een mix van woningen, kantoren en dergelijke en zal de huidige fietsenstalling ook verwijderd worden liet een wethouder van de stad Groningen in een reportage eens weten.
Gelukkig heeft men oud en nieuw goed en mooi met elkaar kunnen combineren valt mij op en hoop eerdaags zelf eens een kijkje te kunnen nemen.
Grand Opening
Als alles helemaal klaar is zal het mij niet verbazen dat men een echte openingsfeest kan gaan organiseren, inclusief met een materieel show van diverse treinen, muziek, spoormarkt en andere festiviteiten, iets dergelijks ervoer ik elders bij de ingebruikname van een nieuw station zoals Heerlen en Breda. Via Groningen Bereikbaar kan men de komende ontwikkelingen volgen.
ROLTRAP
Men heeft hier net als elders ook weer gekozen voor een enkele roltrap zoals je die ook aantreft in Amersfoort Centraal, Heerlen en Zwolle. Dit is best lastig. Wanneer laat je een roltrap omhoog of omlaag gaan, bepalend is het tijdstip. In de ochtendspits als veel reizigers aankomen, omlaag en aan het eind van de middag omhoog.
Bij de Rotterdamse metro heb je bij enkele stations een enkele roltrap die afhankelijk van wie het eerst komt omhoog of omlaag kan gaan, de kleur bij het begin van de roltrap verandert dan van rood naar groen of omgekeerd, dat verandert meerdere keren op een dag en hoef je niemand voor lastig te vallen om er met een sleutel dit om te draaien, gebeurt al jaren automatisch EN waarom ze dit systeem ook niet bij treinstations toepassen is mij een raadsel, maar wel zo makkelijk…!
Ik wens Groningen veel Plezier van hun nieuwe station, zeg maar 2.0.
En het volgende vernieuwde station is Vught, maar dat is een ander verhaal…
Ander punt/vraag waar mogelijk iemand iets meer van afweet: de plek van het BUSstation-en dat is in Β΄stadΒ΄ behoorlijk groot-altijd al zo geweest.
1.gaan alle )streek)bussen naar de andere kant?
2.ik neem aan van wel, of tenminste het overgrote deel-dan komt er dus een flinke lap grond vrij: wat zijn de plannen daarmee?
Het complete busstation gaat naar de andere kant. Ook is het plan om de Stationsweg op te heffen. Er komt daardoor inderdaad grond vrij. Dat willen ze ‘groen’ inrichten.
Weet u wanneer Hilversum Sportpark aan de beurt is? Het zou verplaatst worden en een tunneltje krijgen. Dichterbij Nike et co. Je hoort er niet veel van. De Dudok hal zou dan ook vervangen worden.
Sowieso had Arriva in het Noorden gewoon met NS mee moeten gaan qua paaltjes en poortjes, er zijn zo goed als geen legitieme routes waar er verwarring kan zijn over welke route er genomen is, en in die gevallen is het verschil niet significant.
Immers, het is triviaal te achterhalen wat de route was van iemand die Eemshaven -> Zwolle gereisd heeft.
Gewoon de Arriva-paaltjes in Groningen en Friesland aansluiten op het NS-systeem, zodat ze effectief gewoon blauwe paaltjes zijn die zich gedragen als NS-paaltjes.
Dat Arriva paaltjes gebruikt is enerzijds een praktische oplossing. Dit aangezien Arriva geen eigen servicepalen heeft waarmee eventueel van afstand poortjes kunnen worden geopend. Anderzijds is de concessieverlener er geen voorstander van. In het prestatiecontract is opgenomen hoe groot de kans op controle van het vervoerbewijs moet zijn. De poortjes tellen daarin niet mee.
nou nog al dat soort paaltjes markeren zodat ze vanaf verder te zien zijn, het is bagger, overal,op alle stations waar dit soort in/uit kermis aan de orde is
π‘
De verbouwing is een ontwerp van een paleis voor ongewenste rondhangers.
Het ontwerp heeft eenorrrm ongemakkelijk hoogteverschil tussen de perrons en de passagetunnel in zich.
De ongewenste rondhangers zullen veel betalende werkende en oudere reizigers doen beslissen om de auto te houden en te gebruiken of een auto aan te schaffen. Er is bij de spoorwegen en het algemeen niet meer ruggegraat dan bij amoeben, wat betreft een veilige omgeving voor betalende werkende en oudere mensen. Ongewenste rondhangers worden dan ook niet systematisch verwijdert. Ongelukkige slachtoffers die zich verdedigen tegen aanvallers krijgen gevangenisstraf. De aanvallers getuigen namelijk samen dat het slachtoffer zomaar als een PVV-aanhanger hen heeft aangevallen en overladen deze ook nog met schadeclaims vanwege arbeidsongeschiktheid door traumatizering. Dat is een business-model dat zich al verspreidt heeft en met leedvermaak wordt ondersteund door de politie, justitie, rechtspraak en andere diensten en politici. Het verhaal van Een zo een slachtoffer komt niet in de pers maar gaat wel rond en doet meer dan duizend mensen besluiten om stations vooral te mijden. Dan maar met de dure taxi in plaats van het OV als je dronken van vrienden naar huis gaat. Het doet de betalende werkende mensen besluiten om niet meer op stations te komen en stilletjes in het stemhokje op de PVV te stemmen. De andere partijen hopen stiekem dat de PVV nu minder stemmen krijgt eind dit jaar maar dat kan wel eens heeel anders worden. Misschien vonden de ontwerpers van het station stiekem dat te weinig mensen in Groningen op de PVV stemmen. Ze hebben (imbiciel) hun best gedaan om te zorgen dat meer mensen in Groningen op de PVV gaan stemmen.
Als je je eigen ‘bijdragen’ eens terugleest, kom je dan niet tot de conclusie dat je beter niet meer onder invloed kunt schrijven?
Annemiek dit heb ik letterlijk bij elke bijdrage van jou. Even in de hoek
βToegang tot de passage is alleen mogelijk via toegangspoortjes. Tot de verbouwing was het nog mogelijk het station in te gaan zonder in te checken.β
Dit klopt niet. Je kunt wel degeijk door de ondergrondse passage zonder in te checken. Anders zouden mensen moeten in- en uitchecken wanneer ze naar het stadsgedeelte aan de andere kant van het station willen. Om toegang te krijgen tot de meeste perrons moet wel ingecheckt worden.