ICE L, Foto: Stefan Verkerk
De nieuwe hogesnelheidstrein ICE L gaat vanaf half december voor het eerst reizigers vervoeren. De door het Spaanse Talgo gebouwde trein gaat in Duitsland dan op de verbinding tussen Keulen en Berlijn rijden. Maandag heeft Talgo toestemming gekregen de trein in te zetten op het Duitse spoor.
De ICE L is een hogesnelheidstrein die Deutsche Bahn (DB) op langeafstandsroutes in gaat zetten. De trein heeft een lagere snelheid (230 kilometer per uur) dan de andere ICE-treinen, maar meer zitplaatsen. Ook wordt de ICE L, in tegenstelling tot de andere ICE’s, door een locomotief getrokken of geduwd. De trein heeft niet de kenmerkende spitse aerodynamische neus die de andere ICE-treinen hebben.
Volgens DB wordt de ICE L stapsgewijs ingezet tussen Keulen en Berlijn. Dit jaar brengt DB vier nieuwe ICE L-treinen op het spoor. De trein had al lang moeten rijden, maar door leveringsproblemen bij Talgo is de inzet van de trein vertraagd. Volgens DB is er ook vertraging ontstaan in het test- en goedkeuringsproces. De ICE L had ook al moeten rijden tussen Amsterdam en Berlijn. De komst van de ICE L op deze route is zoveel vertraagd dat er vanaf september stapsgewijs ICE 3neo-treinen op de route gaan rijden tot er voldoende ICE L’s zijn om hier in te zetten.
Waar de focus van de andere ICE’s op snelheid ligt, ligt die bij de ICE L op toegankelijkheid en comfort. De ICE L-treinen hebben een lage instap en zijn drempelvrij. Daarmee zijn deze treinen een stuk makkelijker te gebruiken voor reizigers met rolstoelen, grote koffers, kinderwagens en/of fietsen. Volgens DB is er voor het interieur gebruik gemaakt van huiselijke materialen en is er een daglichtafhankelijke verlichting. In combinatie met de korte lengte van de rijtuigen geeft de trein een ruimtelijk gevoel.
De ramen van de ICE L zijn zo aangepast dat ze telefoonsignalen makkelijk doorlaten. De ontvangst in de treinen moet daardoor aanzienlijk beter zijn dan in andere treinen. Bij elke stoel is er bovendien een houder voor mobiele telefoons of tablets. Voor de selectie van de stoelen zijn 1600 proefpersonen ingeschakeld.
Ook het Duitse FlixTrain gaat met de ICE L rijden. FlixTrain heeft 65 ICE L-treinen besteld bij Talgo. FlixTrain wil de treinen door heel Europa inzetten.
Met de ICE L zijn ook al testritten gemaakt op het Nederlandse spoor maar wanneer de trein hier passagiers gaat vervoeren, is nog niet bekend.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 12 augustus 2025 11:11
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…