fbpx
Foto: Archief / Deutsche Bahn

ICNG ontspoord in Duitsland

In het Duitse Dreileben, tussen Maagdenburg en Braunschweig, is vrijdag een Duitse locomotief ontspoord. De locomotief trok twee nieuwe intercitytreinen (ICNG) van NS. Eén treinstel heeft forse schade opgelopen.

Ernstig beschadigd

Dat meldt een woordvoerder van NS tegenover Treinreiziger.nl. De trein was onderweg van Salzgitter (bij Braunschweig) naar Blankenburg. Wat de oorzaak van het ongeluk is, is nog onduidelijk. De machinist is lichtgewond geraakt, maar heeft op eigen kracht de locomotief kunnen verlaten.

Bij het ongeluk is in elk geval één ICNG-treinstel ernstig beschadigd. Dat is te zien op foto’s die in Duitse media zijn verschenen. De treinstellen waren nog niet overgedragen van fabrikant Alstom aan NS. Wat de gevolgen voor het testprogramma van de ICNG is, is onduidelijk.

29 gedachten over “ICNG ontspoord in Duitsland”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    Scheisse! Zie net nieuwste update op Facebook:

    https://www.facebook.com/treininformatie/?__cft__%5B0%5D=AZUQtXwxwP1UYNzGAeOC3VF_LVdumherreGavh35H3iJJVs3NwDJrE0mOVbIvUbrE6ypz3Ge0kdGlkhAWFQpb–kStd7W5dLPtracykD_ndfpF134YncsyiHrPJRfcYtLf_0C6nKygtyim03YQrySBv27UTJ0gmzk-_EKncRZ8skpgR9KinrBhamUid-5icS58dJAUOvLzFV2yYk4ApnsF4gjxLrNqTiJJ_80786KgyCy4oeWApkcV_N9801PfOjFtQCFlPYehrT10ChM32_DgWX&__tn__=kC%2CP-R

    In Salzgitter is de Duitse vestiging van Alstom. Die heeft ook een aandeel in de bouw en levering van ICNG.

    Zag op Facebook en Flickr dat een achtdelige ICNG al een tijdje getest werd in Velim. Vermoed dat deze ICNG het verste was in de ontwikkeling. Hopelijk wordt het dit jaar nog geleverd.

    Botsing met ICNG kan altijd gebeuren. Jammer dat het in de testfase is. Maar afwachten hoe het verder gaat.

    1. Ariën schreef:

      Het gaat om twee vijf-delige ICNG’s.

      1. hanzeboog2012 schreef:

        Klopt. Volgens treinexperts de 3105 en 3016. Een analyse gebaseerd op de Duitse Drehscheibe:

        Volgens die Duitse bron (Drehscheibe) reed de trein achter een reguliere Regionalbahn die kort daarvoor aan het perron was gestopt. De ICNG-combinatie had daarom moeten remmen, maar deed dat niet, is door diverse rode seinen gerold (het gaat daar heuvel-af). De treindienstleider zag de ellende vervolgens aankomen en heeft de rijweg anders ingesteld, zodat de trein via het ontspoorwissel werd geleid.

        Logische conclusie (die daar ook wordt genoemd) is dat de trein niet kón remmen als gevolg van een technische fout of verkeerd gezette remkranen.

        1. hanzeboog2012 schreef:

          Voeg er wel aan dat dit niet de definitieve conclusie is. Maar één van de analyses.

        2. Ariën schreef:

          Je bedoelt de 3106 i.p.v. de 3016?
          Want de 3000-serie is al toegekend aan de tweede lichting SNG-III stellen ;-).

        3. hanzeboog2012 schreef:

          Klopt. Even een vergissing.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Hier een degelijke reportage met levendig beeld:

      https://www.volksstimme.de/lokal/wanzleben/zugunglueck-triebwagenfahrer-ueberlebt-wie-durch-wunder

      Zo’n ontspoorwissel bestaat in Nederland niet? Net zoiets als een grindbak aan het eind van de lage kant van een helling voor vrachtwagens ?

      1. Lodewijk Entrop schreef:

        Ook in Nederland bestaan ontspoorwissels. Bij Ede-Wageningen is enkele jaren geleden een sprinter ontspoort om een botsing met een tegemoetkomende intercity te voorkomen. Geen idee of Treinreiziger.nl daar nog een artikel van heeft, maar ik weet nog dat dat is gebeurd.

  2. Baardstaart schreef:

    Wouw dit is heftig en het is ronduit verwondelijk dat de machinist van deze trein zelfstandig nog uit de loc is gekomen. Ik hoop dat de machinist snel van zijn letsel kan genezen en er niets aan over houdt.

    Ik denk dat de verkeersleiding de tegenwoordigheid van geest had om een grote treinramp te voorkomen om deze trein op een ontspoor spoor te laten ontsporen en hiermee deze trein niet op de voorliggende RB trein is geramd.

    Aangaande de ICNG denk ik dat het voorste treinstel wat ontspoord is wel total loss is of veel zware renovatie nodig heeft. De achterste zal met enige controle weer richting NL kunnen. Voor de NS is het goede nieuws dat deze trein nog niet opgeleverd is.

    Uiteindelijk zal alleen gedegen onderzoek kunnen achterhalen wat er werkelijk mis is gegaan, want remmen, die niet werken – hetzij door een defect of door een rangeerfout – is iets wat niet zou moeten kunnen. Dit zou sowieso tot aanpassing van onderhoud/test protocollen of tot rangeerprotocollen moeten leiden.

    1. Dries Molenaar schreef:

      De ICng heeft een botsabsorber in de neus. Die zit wat in elkaar. Voor de rest ziet alles er nog recht uit. Gelukkig is de trein nog in productie en Alstom kan eenvoudig een vervanger bouwen.

  3. Oscar schreef:

    Vraag is nu welk voertuig de oorzaak is van de ontsporing: de locomotief, de koppelwagen(s), het eerste treinstel of het tweede treinstel.
    Als het één van de ICNG’s is, zou dit verstrekkende gevolgen kunnen hebben…!

    1. Simon schreef:

      Misschien is men vergeten de ‘remrijtuigen’ aan te koppelen.
      De vorige keer gingen er wat bagagewagens mee als ik het me goed herinner. Dat zou wel stom zijn natuurlijk.

    2. Baardstaart schreef:

      De ontsporing is vervoorzaakt door een zgn ontspoorwissel vanuit de trein verkeersleiding om een grotere treinramp te voorkomen. Wat er is gebeurd is dat de remmen defect waren en deze trein dreigt op een stilstaande RB (stoptrein), die stil op een station stond op te knallen.

      De vraag zou dus moeten zijn wat de oorzaak van het falen van het remsysteem is.

      https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontspoorinrichting

      1. Anoniem schreef:

        Normaal gesproken ligt het wissel altijd richting het uitloopspoor met juk.
        Pas bij het instellen van een rijweg wordt deze omgelegd naar de hoofdbaan.

        Op deze locatie zijn 3 sporen waarvan 1 doorgaand spoor (in dit geval tegengestelde richting) langs een perron loopt en een 3e (passeerspoor) ook.
        Om het juk te bereiken moet dit spoor zijn bereden. vanaf het hoofdspoor kan je er niet komen.

  4. A.M. Berben schreef:

    Het gaat dus allerminst om de ontsporing was dat was het doel van de ingreep van de verkeersdienstleider (hulde). Waar het wel om gaat is het feit dat de combinatie kennelijk op enig moment niet meer bleek te kunnen remmen en ja dat is heel ernstig.

    1. Simon schreef:

      Precies! Er wordt hier alleen gesproken over gesleepte treinstellen.
      Bij een vorig transport waren nog wat extra bagagewagens toegevoegd.
      Wanneer de treinstellen onberemd worden meegevoerd, omdat ze nog nieuw en ongetest zijn, wordt er vaak remvermogen toegevoegd in de vorm van wat goed remmende wagens.
      Als die hier ontbraken is de trein in wezen onberemd, en dat is niet fraai. Maar dat horen we vast nog wel.

      1. hanzeboog2012 schreef:

        Bij de overbrenging naar Nederland waren die remmende wagens voor en achter de ICNG 3103 en 3108.

        En een locomotief die twee ICNG moet tegenhouden zonder remmen? Weet het gewicht nog niet van de ICNG. Maar het gewicht van een vierdelige ICM-M (107,2 meter) is 192 ton. Weet niet of die vergelijking relevant is. Of vergelijkbaar. Maar het is om een indruk te geven welke krachten er dan zijn er als 2 ICNG tegen zo’n locomotief aankomen.

      2. Anoniem schreef:

        ICNG kan als geremd voertuig gewoon worden getransporteerd. Zie ook het transport achter een VIRM in Nederland. Hier was de ICNG ook zonder remwagens gewoon beremd.
        Laten we het onderzoek afwachten

        1. Simon schreef:

          Wat u zegt zou kunnen maar toch denk ik niet dat de schijfremmen van deze trein geschikt zijn voor continubedrijf op zo’n lange afstand.
          Moderne treinstellen remmen het grootste deel van de tijd af op de motoren en dat kan alleen als ze zelfstandig rijden.

  5. treingraag schreef:

    Ongeremd zijn ook de vele meldingen toestemming cookees gevraagd bij treinreiziger.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Dat zie je overal. Schijnbaar is de regelgeving gewijzigd. Aardig is wel dat de isntelschermen default alles uitzetten. Dat scheelt wat gespioneer.

  6. Ttttt schreef:

    Toch wel een hele onwaarschijnlijke fout lijkt me als ze echt ongeremd 400 ton trein achter één lullig locomotiefje hebben gezet. Het lijkt me veel waarschijnlijker dat de remmen van de ICNGs al gewoon “aan” waren gezet, dus dat ze erop rekenden dat de ICNGs zelf mee zouden remmen. Denk dat t wel kan, ondanks een andere bovenleidingsspanning en het feit dat dit nauwelijks getest materieel is (misschien kan het helemaal niet, maar ik denk van wel).

    Een remprobleem of remfalen van nieuw materieel lijkt me wat waarschijnlijker dan een grote fout zoals een trein zonder genoeg remcapaciteit laten rijden. Als dat tweede zo zou zijn, zouden dit soort ongelukken veel vaker voorkomen. Het is wel een slecht teken natuurlijk dat misschien die ICNG remmen faalden, ik voorspel dan flinke uitstel in de oplevering

  7. Dries Molenaar schreef:

    Was het een nieuwe trein of is dit de testtrein die ze nog niet afgewerkt hadden? Deze is nog zwart.
    In Nederland worden al ICng op HSL getest. Een paar duizend ritten moeten er gemaakt worden. Helaas allemaal na sluitngstijd en in het donker. Ik heb er nog geen zien rijden.

    Merkwaardig al dit begrip en rechtpraten. Voorheen werd alles breed uitgemeten wanneer een deur niet goed leek te sluiten of een wc-indicator klampje te fel brandde. Software tuning kreeg ook weinig begrip. Hier laten ze een trein rijden niet remt. Hoe kan zo’n trein vertrekken wanneer het remsysteem niet goed is ingesteld? Aangenomen dat dat de oorzaak is. Een losgeschoten slang of kraan zal het niet zijn want dan komt het ding niet van zijn plek.

  8. Dries Molenaar schreef:

    Bij eerdere transport berichten werd er al over het remmen gesproken. Klopt dat allemaal wel.

  9. Laurens Smid schreef:

    Laten we het van de Duitse autoriteiten afwachten wat de oorzaak is van dit ongeluk.
    We kunnen wel gaan speculeren dat de remmen van de ICNG niet goed werkten of helemaal niet maar dat weten we we nog niet.Wat we wel weten is dat de verkeersleiding een grote trein ramp heeft voorkomen om de trein te laten ontsporen.
    Je moet er niet aandenken als die op RB trein terecht was gekomen.

  10. Arjan Krabbenbos schreef:

    Jammer dat een nieuwe trein ontspoord is in de testfase. gelukkig nog zonder passagiers, al zal de trein en de infra daar in Duitsland beschadigd zijn. Nu alles onderzocht en hersteld wordt is het te hopen dat alles weer snel op orde is. Deze trein spoort even niet, maar kan straks als alles weer pico bello in orde is weer verder sporen. Een ongeluk is altijd vervelend, maar alles kan ook een keer mis gaan. Hopelijk zijn de komende tests met deze treinen straks ook weer oke en rijdt het als een trein! Misschien was er een probleem met de wisselstand en alle techniek ten spijt, kan zo’n incident overal gebeuren! Laten we hopen op komende en betere tijden! De trein had nog wel zijn tijdelijke zwart, gele livrei die straks geheel geel zal worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.