‘In 2021 10% minder ov’

In de dienstregeling 2021 schrappen ov-bedrijven gemiddeld 10 procent van de dienstregeling. Dat stelt BNR Nieuwsradio na een rondgang langs de OV-bedrijven. Het nieuws komt niet als een verrassing: al eerder bleek dat vervoerders plannen hadden om in 2021 met name bussen te schrappen. Branchevereniging OV-NL denkt bovendien dat sommige ov-reizigers na de coronacrisis niet terug zullen keren.

Vaker thuiswerken is blijvertje

Het wegsnijden van 10 procent van de dienstregeling moet ervoor zorgen dat ov-bedrijven niet kopje onder gaan, aldus de zender. De bedrijven krijgen weliswaar forse compensatie van staatssecretaris Stientje van Veldhoven, maar daarmee is ongeveer 93 procent van de kosten gedekt. Dat betekent volgens de vervoerders dat ze zelf 400 tot 500 miljoen moeten ophoesten.

De vervoerders zijn bovendien bang dat er voor de tweede helft van 2021 een minder goede regeling zal komen, terwijl nog niet alle reizigers teruggekeerd zullen zijn. Onderzoek toont aan dat veel bedrijven ook na de coronacrisis medewerkers meer willen laten thuiswerken. Dat kwam bijvoorbeeld naar voren uit een onderzoek van NS. Onder andere VodafoneZiggo en ING hebben aangekondigd dat er ook na de coronacrisis vaker zal worden thuisgewerkt.

Doordat er vaker thuis gewerkt zal worden, zullen veel files naar verwachting ook wegblijven. Dat kan ook nadelig uitpakken voor de ov-bedrijven. Veel mensen kiezen nu vanwege de files juist voor het openbaar vervoer.

Witte vlekken

Raymond Huisman, mobiliteitsexpert bij adviesbureau Goudappel-Coffeng, vertelt tegen BNR Nieuwsradio dat het schrappen van de dienstregeling op lange termijn nog meer reizigers kan kosten. Het zorgt niet alleen voor een negatieve spiraal, maar kan ook consequenties hebben voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. In dunbevolkte gebieden kunnen er ‘witte vlekken’ ontstaan zonder ov, waarschuwt de expert.

NS schrapt niet

De 10 procent minder openbaar vervoer heeft betrekking op het stads- en streekvervoer. NS schrapt in 2021 niet in de standaarddienstregeling. Wel zullen er minder treinen rijden tijden de gedeeltelijke lockdown. Connexxion zegt tegen BNR dat er in 2021 tussen de 5 en 12 procent geschrapt gaat worden, afhankelijk per regio. Bij het GVB in Amsterdam gaat het om 10 procent.

Eerder vertelden vervoerders al aan Treinreiziger.nl dat met name hoogfrequente buslijnen geraakt zullen worden. Die zullen in 2021 minder vaak gaan rijden.

This post was last modified on 25 december 2020 15:44

Share

Recent Posts

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

4 dagen terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

5 dagen terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

1 week terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

2 weken terug

NS doet oproep aan internationale reizigers: stem op Joost Klein

Joost Klein vertegenwoordigt Nederland deze week op het Eurovisie Songfestival en met zijn hitsong Europapa…

2 weken terug

Hogesnelheidstesten Flevoland van de baan

De langdurige testperiode voor hogesnelheidstreinen op de Hanzelijn en Flevolijn gaat definitief niet door. In…

2 weken terug