In de dienstregeling 2021 schrappen ov-bedrijven gemiddeld 10 procent van de dienstregeling. Dat stelt BNR Nieuwsradio na een rondgang langs de OV-bedrijven. Het nieuws komt niet als een verrassing: al eerder bleek dat vervoerders plannen hadden om in 2021 met name bussen te schrappen. Branchevereniging OV-NL denkt bovendien dat sommige ov-reizigers na de coronacrisis niet terug zullen keren.
Het wegsnijden van 10 procent van de dienstregeling moet ervoor zorgen dat ov-bedrijven niet kopje onder gaan, aldus de zender. De bedrijven krijgen weliswaar forse compensatie van staatssecretaris Stientje van Veldhoven, maar daarmee is ongeveer 93 procent van de kosten gedekt. Dat betekent volgens de vervoerders dat ze zelf 400 tot 500 miljoen moeten ophoesten.
De vervoerders zijn bovendien bang dat er voor de tweede helft van 2021 een minder goede regeling zal komen, terwijl nog niet alle reizigers teruggekeerd zullen zijn. Onderzoek toont aan dat veel bedrijven ook na de coronacrisis medewerkers meer willen laten thuiswerken. Dat kwam bijvoorbeeld naar voren uit een onderzoek van NS. Onder andere VodafoneZiggo en ING hebben aangekondigd dat er ook na de coronacrisis vaker zal worden thuisgewerkt.
Doordat er vaker thuis gewerkt zal worden, zullen veel files naar verwachting ook wegblijven. Dat kan ook nadelig uitpakken voor de ov-bedrijven. Veel mensen kiezen nu vanwege de files juist voor het openbaar vervoer.
Raymond Huisman, mobiliteitsexpert bij adviesbureau Goudappel-Coffeng, vertelt tegen BNR Nieuwsradio dat het schrappen van de dienstregeling op lange termijn nog meer reizigers kan kosten. Het zorgt niet alleen voor een negatieve spiraal, maar kan ook consequenties hebben voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. In dunbevolkte gebieden kunnen er ‘witte vlekken’ ontstaan zonder ov, waarschuwt de expert.
De 10 procent minder openbaar vervoer heeft betrekking op het stads- en streekvervoer. NS schrapt in 2021 niet in de standaarddienstregeling. Wel zullen er minder treinen rijden tijden de gedeeltelijke lockdown. Connexxion zegt tegen BNR dat er in 2021 tussen de 5 en 12 procent geschrapt gaat worden, afhankelijk per regio. Bij het GVB in Amsterdam gaat het om 10 procent.
Eerder vertelden vervoerders al aan Treinreiziger.nl dat met name hoogfrequente buslijnen geraakt zullen worden. Die zullen in 2021 minder vaak gaan rijden.
This post was last modified on 25 december 2020 15:44
FlixTrain komt voorlopig niet naar Nederland. De Duitse vervoerder zou vanaf de nieuwe dienstregeling in…
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…