In beeld: Uithoflijn van start

Vanaf vandaag is Utrecht een tramlijn rijker. De veel besproken Uithoflijn – lijn 22 – is nu voor het eerst in de dienstregeling opgenomen. Zaterdag kon de tram tussen 14:30 uur en 17:30 uur al gratis uitgetest worden.

Tien keer per uur

De allereerste tram vertrok maandagochtend om 5:52 uur vanaf Utrecht Science Park richting Utrecht Centraal. De provincie Utrecht verwelkomde de allereerste betalende reiziger met een bos bloemen. Vervoerder U-OV deelde in de ochtendspits chocoladetrammetjes uit aan alle vroege vogels.

Tram 22 rijdt 10 keer per uur in beide richtingen. Een rit vanaf halte Utrecht Centraal Centrumzijde tot de eindhalte P+R Science Park duurt ongeveer 18 minuten. De eerste tram vertrekt op werkdagen rond 6.00 uur, de laatste rond 22.00 uur. In het weekend rijdt de tram niet.

Staan blijft de standaard

Tot vrijdag waren de Utrechtse reizigers aangewezen op buslijn 12, de drukste buslijn van Nederland. Nu de tram is gaan rijden is de bus op die route overbodig geworden. Vrijdag reed de bus voor het laatst.

De laatste rit op lijn 12, vrijdag 13 december.

Dat de trams enorme massa’s mensen moeten kunnen vervoeren is te zien. De voertuigen bieden relatief gezien veel staanplaatsen. Veel reizigers waren echter ook gewend om in de bus te moeten staan. “Dit staat comfortabeler dan in de bus”, zegt een reiziger op de eerste echte reisdag. Ook de Utrechtse Krant DUIC meldt dat er nauwelijks geklaagd wordt.

De frequentie van 10x per uur komt neer op iedere 6 minuten een tram. Om voldoende reizigers te kunnen vervoeren wordt elke rit met twee treinstellen uitgevoerd. Bij de start van het nieuwe collegejaar (september 2020) gaat de frequentie omhoog naar 12x per uur. “Naar verwachting zal de frequentie van 16 keer per uur per richting niet eerder nodig zijn dan december 2020”, aldus de provincie eerder.

Opening

Zaterdagmiddag 14 december werd de tramlijn geopend door minister Cora van Nieuwenhuizen, gedeputeerde Arne Schaddelee, wethouder Lot van Hooijdonk en directeur U-OV Gerrit Spijksma. Daarna hadden reizigers drie uur de tijd om een gratis proefritje te maken.

Volgens NRC Handelsblad is de nieuwe tramlijn de duurste van Nederland, en zelfs één van de duurste ter wereld. 64 miljoen euro per kilometer heeft de nieuwe lijn gekost.

De nieuwe tramlijn in beeld

Video: De Uithoflijn op de eerste dag

Nog een laatste foto

Foto: Arjen Hidding

This post was last modified on 19 december 2020 10:59

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

4 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

24 uur terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug