NMBS wil intercity Wallonië – Parijs

De Belgische spoorwegen (NMBS) starten per december twee maal per dag een intercity Namen (Namur) – Charleroi – Maubeuge. Deze zal aansluiting geven op de intercity van de Franse spoorwegen (SNCF) naar Parijs. Op termijn hoopt de NMBS tussen Wallonië en Parijs weer een rechtstreekse trein te kunnen gaan aanbieden.

Vanaf december gaan er vanuit Wallonië feitelijk vier treinen per dag rijden naar Frankrijk. Behalve twee treinen uit Namen, zullen er ook twee treinen Bergen (Mons) naar Frankrijk gaan rijden. Die treinen zullen in Aulnoye-Aymeries eindigen, en aldaar op dezelfde intercity naar Parijs aansluiting gaan geven. Voor de trein zullen vaste tarieven gelden en zal er geen reserveringsplicht zijn. Hoeveel een treinkaartje gaat kosten, durft een woordvoerder van de NMBS nog niet te zeggen.

Klassiek spoor

Tot 1997 werden verschillende Waalse steden rechtstreeks per klassiek spoor met Parijs verbonden. Deze verbindingen werden niet enkel vervangen door hogesnelheidsverbindingen vanuit Brussel en Luik, maar tevens door een Thalys-trein die Parijs, Bergen, Charleroi en Namen via de ‘dorsale wallonne’ direct met elkaar verbond. Deze laatste trein werd in 2015 opgeheven. Sindsdien moeten reizigers uit deze Waalse steden eerst naar Brussel of Lille reizen, om daar over te stappen op de hogesnelheidstrein. Daar komt per december van dit jaar verandering in. Voor de meeste Nederlanders zal de nieuwe verbinding overigens niet interessant zijn.

Rechtstreeks

In de eerste fase krijgen treinreizigers nog wel te maken met een overstap en duurt de reis nog een kwartier langer dan via Brussel. Maar in een volgende fase is het de bedoeling dat er vanuit Namen en Charleroi een directe trein komt naar Parijs. Dan zou de intercity zelfs even snel zijn. Wanneer de doorgaande trein weer een feit is, durft de NMBS niet te zeggen. “Het is onze ambitie, maar per wanneer kunnen we op dit moment nog niet zeggen. Dat hangt af van verdere studies en van de homologatie (ofwel toelating, red.) van het materieel”, zegt NMBS woordvoerder Dimitri Temmerman. De verwachting is dat dit niet voor 2020 zal gebeuren.

I11-rijtuigen

Mocht Wallonië echt weer een rechtstreekse intercity krijgen met Parijs, dan willen de Belgische spoorwegen hiervoor I11-rijtuigen inzetten. “Dat is modern materieel dat geschikt is voor snelheden van 200 kilometer per uur”, legt Temmerman uit. “Maar”, vervolgt hij, “dit is wel nog onder voorbehoud van de maakbaarheid bij SNCF, in het bijzonder voor het binnenrijden van Paris Gare du Nord.”

Oostende en Zwitserland

Op het moment dat de Thalys ‘Dorsale Wallonne’ werd geschrapt, werd ook de Vlaamse Thalys Oostende – Parijs geschrapt. De Belgische spoorwegen hebben geen concrete plannen om ook hier een alternatieve treinverbinding op te zetten. In het algemeen zegt het spoorbedrijf dat er geen concrete plannen zijn voor nieuwe verbindingen. In 2016 verloor België de directe treinen met Zwitserland, en dat blijft waarschijnlijk zo. “Het is niet uitgesloten dat we in de toekomst overwegen een directe treinverbinding met Zwitserland te plannen, maar met de huidige inzichten is dit niet mogelijk. Het ontbreekt aan geschikte infrastructuur, geschikt rollend materieel en een geïnteresseerde buitenlandse partner”, aldus het spoorbedrijf. Bovendien zegt de NMBS dat er nu ook al een aanbod is, dankzij een aansluiting met Duitse ICE-treinen en Franse TGV-treinen.

 

11 gedachten over “NMBS wil intercity Wallonië – Parijs”

  1. Ruud schreef:

    Vaste tarieven zonder reservering, dat betekent dat het heel erg duur gaat worden omdat je dan een slechte bezettingsgraad incalculeert.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Onzin. De kosten van klassieke lijn zijn ook lager. Benelux heeft ook vaste tarieven, maar best redelijk aantrekkelijk. En slecht gevulde trein heeft vaak goedkope tickets, terwijl ie minder rendabel is.

    2. Rian van der Borgt schreef:

      De SNCF biedt voor de treinen van Maubeuge naar Parijs open tickets maar ook goedkope tickets met treinbinding aan. Voor de aanaluitende treinen vanuit België zullen in ieder geval de gewone tarieven wel van toepassing zijn, net zoals bv. naar Lille.

  2. Jes. schreef:

    Dit soort verbindingen zijn juist belangrijk. Niet alleen van grote stad naar grote stad, maar ook van regio naar regio. Voor veel mensen zijn hogesnelheidstrienen namelijk helemaal niet zo snel, vanwege de reis naar het HST-station, waardoor er vaak via een enorme omweg gereden moet worden. Als dit soort internationale intercitytreinen dan ook aantrekkelijk zijn voor binnenlandse reizigers, zijn ze ook aardig rendabel. Net als de intercity van Amsterdam naar Berlijn. Helemaal niet erg dat die onderweg een paar keer stopt. Dat houd het rendabel en zeg nou… Zo langzaam gaat een ritje naar Berlijn toch ook weer niet. Ik denk dat ik van deur tot deur met het vliegtuig niet veel sneller ben (ik woon vlakbij Schiphol).

    1. Gerben Vos schreef:

      Het aantal keren dat de IC Berlijn stopt is eerder geschikt voor een sneltrein Amsterdam-Osnabrück. Ik denk dat er genoeg vraag is naar een trein die in een uur of 4 à 4 1/2 naar Berlijn rijdt en alleen in Deventer (voor Oost-Nederland), Osnabrück en Hannover stopt. Daarvoor zijn wel stevige investeringen in het spoor nodig, zowel aan Nederlandse als Duitse zijde.

    2. Gerben Vos schreef:

      Overigens ben ik het natuurlijk wel eens met het belang van regionale sneltreinen en intercity’s over de grens.

  3. Peter schreef:

    Heb best wel eens de trein genomen in Wallonië. Zelfs de trein Brussel-Charleroi (1x per uur) is totaal onrendabel.

    Ik durf er dan ook mijn geld op te zetten, dat deze lijn totaal niet rendabel zal worden.

    De hele Belgische spoorwegen worden overeind gehouden door de lijnen in Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

    1. johan II schreef:

      Haha, eindelijk een private durfinvesteerder die gelooft in OV. Haha. Laat het NS of Den Haag niet weten, Peter. De familie Lovers was de laatste. Of was het VanCom, van die naieve Nederlandse emigree naar Texas (miljonair!) die Zuid Limburg (grenst ook aan Walonië, pas op Peter) wou blij maken. De nek om gedraaid, pas toch op Peter wat je zegt.

      1. dries molenaar schreef:

        U heeft duidelijk het bericht van Peter niet begrepen.

        1. johan II schreef:

          Was salto mortale grap Dries. Inderdaad zet deze durfinvesteerder in op het falen van OV. Maar Peter is tenminste eindelijk weer een persoon die er geld in durft te stoppen. Al lijkt durfinvesteerder wel een wat opgepoetste term, eerder pokeraar, of hedgefonds aasgier, maar dat oppoetsen met mooie termen past wel dan wel weer mooi bij OV. Lijkt me een match made in heaven Peter’s kapitaal en de NMBS.

          Kunnen de Belgische staten zich eindelijk terugtrekken, en wonden likken, vrede, 100 jaar na Ieper.

  4. Gerben Vos schreef:

    Wat voor dienstregeling wordt er in het plaatje getoond? Ik zie meer dan vier treinen, dus dit is denk ik een oude dienstregeling? (Maar waar slaat de “? 1h” dan op, dat vraagteken is best wel gek?) Van welk jaar?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.