Spoorboekje 2023 verschijnt opnieuw op papier
18 nov 2022 10:17
Ook de dienstregeling van 2023 verschijnt weer op papier. Dit jaar zijn er door het personeelstekort meer wijzigingen dan gebruikelijk. Op veel trajecten worden treinen geschrapt. Op veel trajecten zijn de wijzigingen de afgelopen periode al doorgevoerd.
Veel wijzigingen
Het spoorboekje wordt net als vorig jaar verkocht via OVshop.nl. Het boekje kost € 12,95, exclusief € 3,95 verzendkosten. Het spoorboekje van 2022 was erg snel uitverkocht. Daarom is de oplage dit jaar verhoogd. Het papieren boekje is vanaf nu te reserveren, en wordt tussen half december en de kerst geleverd.
Op meerdere trajecten gaan minder treinen rijden als gevolg van personeelstekorten bij de vervoerders. Hierdoor zullen er ook grote verschillen ontstaan tijdens de week. Zo rijden veel treinen alleen nog in de spits op maandag t/m donderdag. Andere treinen rijden op maandag t/m donderdag ook in daluren, maar rijden niet op vrijdag en in het weekend. En weer andere treinen rijden zeven dagen per week.
Tiende editie
In het spoorboekje staan alle treintijden van NS, Arriva, Connexxion, Breng, Blauwnet (Keolis / Arriva) en Qbuzz. Reizigersvereniging Rover en Treinreiziger.nl geven het spoorboekje sinds 2013 samen uit. NS stopte in 2010 met de uitgave ervan. Omdat er bij reizigers toch behoefte aan was, zijn Treinreiziger.nl en Rover in 2013 begonnen met de jaarlijkse uitgave.
Het is nu voor de 10e keer dat de partijen de dienstregeling weer op papier uitgeven. In 2021 kwam het boekje niet uit. Sinds vorig jaar is ook Treinposities.nl bij de uitgave betrokken, nadat NS niet meer in staat bleek tijdig de benodigde tabellen te leveren. Treinposities weet nu uit de ruwe data tabellen te creëren, waardoor het boekje kan blijven bestaan. Wel zijn Sprinters en Intercity’s tegenwoordig onderverdeeld in eigen tabellen.
De papieren dienstregeling is geliefd bij een kleiner wordende groep reizigers met beperkte internettoegang en daarnaast bij treinliefhebbers.
Een jubileumeditie dus.
Gaat vast nog wel ooit een collectorsitem worden.
Maar het blijft papier, en wat op papier staat is lastig te wijzigen.
Op internet staat gewoonlijk de meest actuele info voor je op reis gaat. Dat wordt doorlopend aangepast als het nodig is, bij verstoringen bijvoorbeeld.
Dat klopt uiteraard.
Ik koop het als collectors item, voor dienstregeling informatie is het echter een nutteloos boekje aangezien de dienstregeling dagelijks wordt veranderd.
Sinds corona wordt de dienstregeling inderdaad steeds vaker aangepast. De hoop is wel dat men nu minder gaat schappen, omdat het in de jaardienst is. Maar het zou zo maar toch anders kunnen lopen.
Officieel wordt er 4 maal per jaar een wijziging doorgevoerd in de jaardienstregeling. En hier zouden de vervoerders ook zoveel mogelijk van uit moeten gaan en niet vaker. Of dit anno nu nog haalbaar is? Ik vraag het me wel af.
Het papieren boekje vind ik handig als uitgangspunt. Wel is het raadzaam om real time de dienstregeling te volgen als dat kan.
App van Rijdendetreinen.nl, aangename lay out ook.
In spoorboekje wellcht: Lekker eten in gezellige perron cafetaria station Doutichem Huet.
Waar een oudere femal local gisteren relaxed een kapsalon en een Red Bull bestelde. Geweldig.
Eindelijk weer een boekje in grotere oplage zoals het vroeger was. Reden van mijn aankoop is dat onderweg niet overal internet goed werkt en dat je daardoor de papierenversie moet gebruiken tijdens je reis. Zeker als het gaat om zaken als overstappen.
Ja, maar dan moet wat er in het boekje staat wel enig verband hebben met de realiteit. En dat is momenteel vaak niet zo.
Wat is wel de realiteit als reizigers niet alle info via de app krijgen, als er weer iets fout zit.
In Nederland heb je overal toch goed werkend internet tegenwoordig?
Nu nog een goedwerkende NS die de informatie op tijd verspreidt.
Waar zou Internet (via 4G) niet goed werken. U moet echt in een betonnen gebouw zonder ramen gaan zitten om dat nog te ondervinden.
KPN Buitengebied levert 60mbit op het platteland.
Als er gevallen bestaan dat het internet zo slecht is dat je een papieren versie MOET gebruiken, zal het denk ik wel meevallen met de kwaliteit van het internet, aangezien ik vrijwel nooit iemand met een papieren versie zie reizen. Behalve dan buitenlanders/toeristen die ik haast standaard hopeloos de fout in zie gaan met een geprint reisschema.
Ik denk dat het gros van de mensen die na 1990 zijn geboren niet eens raad weten met een spoorboekje en ik het zelf niet heugen dat ik in de afgelopen twintig jaar enige behoefte heb gehad aan zo’n ding. Laat staan dat ik het een ‘handige’ toevoeging zou vinden. Maar goed, ieders z’n meug.
Het enige wat ik me kan herinneren is dat ik met een geprinte reisadvies van 9292 rondliep met op de voorkant de heenreis en op de achterkant de terugreis.
Wellicht zijn er genoeg andere redenen om zo een boekje te kopen, maar ik vrees met het vrije schrappen en toevoegen in de dienstregelingen het spoorboekje al snel niet meer actueel is.
Toevoegen is niet zo’n probleem maar schrappen wel.
Een lekker dunne uitgave; mooi handzaam formaatje :-).
Ik neem aan dat dit cynisch is bedoeld.😁
Ja, sorry, beetje melig. Excuus…
Ik refereerde aan de uitgeklede dienstregeling voor komend jaar.
Als hij maar niet met vertraging aankomt. En ook niet met overvolle busjes van de PostNL waardoor ze een dag later bezorgd worden… 😉
Valt tegenwoordig wel mee met die overvolle busjes bij PostNL. Naast het al jaren inkrimpende briefvervoer staat nu ook het pakketvervoer onder druk mede omdat steeds meer bedrijven overstappen op de goedkopere en vaak meer betrouwbare concurrentie zoals DHL.
Een spoorboekje is gewoon leuk om te hebben. Ook al gebruik je het niet meer zoals vroeger. Ik vind een boekje erbij horen. Het is hetzelfde als met LP’s en (inmiddels ook) muziekcassettes: jaren lang ouderwets gevonden en verguisd, rijp voor het museum, maar nu weer helemaal hip. Een tastbaar gebruiksvoorwerp is uiteindelijk vaak fijner dan alleen maar iets digitaals.
Helemaal mee eens!
Als ik van Leiden naar Haarlem wil reizen, moet ik in twee tabellen kijken: de ene voor de Intercities en de andere voor de Sprinters. Dezelfde situatie geldt voor allerlei andere reizen, b.v. Amsterdam – Uitgeest; Den Bosch – Eindhoven; Arnhem – Zutphen; Apeldoorn – Enschede; Zwolle – Groningen; Zwolle – Leeuwarden. Dat werkt voor mij niet, dus voor voor het eerst in vele jaren ga ik tot mijn spijt geen spoorboekje meer bestellen.
Correctie: Amsterdam – Uitgeest hoort er niet bij.
Dat is inderdaad erg onhandig.
Het klopt inderdaad dat deze keuze minder gebruiksvriendelijk is. We zijn al lang blij dat het ons gelukt is om zonder NS tabellen te genereren. In de meeste voorbeelden kun je het beste uitgaan van de Intercity tabel. Meeste comfort, en in Zwolle aansluiting op vrijwel alle andere treinen. Ik zou dat als basis houden. En pas als je slechte aansluitingen hebt kijken naar eventuele andere opties. Maak ik ben het met je eens dat niet ideaal is, en online wellicht ook handiger gaat.
Er rijden voorlopig minder treinen doordat ook te weinig personeel is op de trein. Lagere frequenties tot gevolg en een nog pientere manier voor je reis plannen.Dus nu straks geen 30 minuten intervallen meer maar 60 . Dat zal wennen zijn en in koude en donker niet bepaald een pretje. Als er over een.paar jaar weer voldoende personeel is kunnen we gelukkig weer vaker weg! Dit jaar zijn of worden geen stations geopend dan wel gesloten dus verder blijft alles wel gelijk, Ook geen nieuwe namen voor bestaande stations is nog aan de orde!
U denkt dat volgend jaar (of het jaar daarna als het niet opschiet) iedereen die inmiddels een auto heeft gekocht en het ov de rug heeft toegekeerd, enthousiast terugkeert, zo van ‘he, gelukkig, nu rijdt er weer elk halfuur een trein en kan ik die rotauto wegdoen’?
U denkt serieus dat dat opheffen van al die treinen tijdelijk is???
Het zal afhangen van de reizigersvraag en het aanbod. Het lijkt steeds reëler dat de gedroomde frequenties er niet komen
Klopt, maar sinds half september wijzen de wekelijkse cijfers van Translink weer op een lichte achteruitgang bij het aantal reizigers. Oktober was de zelfs de slechtste maand sinds maart, de laatste maand dat er nog corona beperkingen waren. Daar komt volgende maand flink inkrimping van de dienstregeling bovenop meteen gevolg door een forse tariefsverhoging. Weinig reden voor al te veel optimisme.
Over realisme gesproken: terug naar het onderwerp. Ik ben blij met het nieuwe gedrukte spoorboekje. Treinreiziger en Rover bedankt!
Dat is fijn. Ik heb persoonlijk niets met een gedrukt spoorboekje. De NS-app is duidelijk genoeg en geeft over het algemeen betrouwbare en realtime informatie (dat moet ik toegeven); we leven ook niet meer in de jaren tachtig.
@martin
Ach in de jaren ’50 dachten ook velen dat de trein niet meer van “deze tijd” zou zijn. Je ziet het: de trein is er nog steeds.
Denk niet alleen vanuit jouw eigen wereldje.
Het feit dat het gedrukte spoorboekje steeds binnen de kortste keren is uitverkocht, geeft aan dat er nog steeds behoefte aan bestaat.
Ik ben ook al dik in de vijftig, reis al meer dan dertig jaar vrijwel dagelijks met de trein en denk echt niet alleen ‘vanuit mijn eigen wereldje’. Ik zie alleen de meerwaarde niet van iets op papier (ook niet per se milieuvriendelijk, trouwens) dat waarschijnlijk na een maand al niet meer accuraat is, terwijl je via de NS-app – meestal… – goed kunt plannen en direct ziet hoe het ervoor staat.
@ Martin.
Het moge overduidelijk zijn dat dit papieren spoorboekje niet aan jou is besteed, maar er zijn genowg mensen die dit wel handig vinden. Ach, in al die elektronica zit ook de nodige vervuiling en barre arbeidsomstandigheden.
Ik denk dat het met name uitverkocht is vanwege verzamelaars en in veel mindere mate voor praktisch nut.
Aanvraag formulier nieuwe Chipkaart van OVShop opgestuurd gekregen kwam niet aan bij Translink. 4% las ik bereikt bestemming nooit. Juust.
Tip: gewoon klantenservice bellen van Translink en bestellen. Dit voor de ook niet IDEAL gebruiker. Nieuw NS ABO kan ook telefonisch bij klantenservice NS gekocht. Goede zaak.
Wat heeft dit met het nieuwe spoorboekje te maken?
Volgens mij valt het nogal tegen met die handigheid en gemak van het spoorboekje. Zeker gezien het feit er nogal wat mitsen en maren bijkomen, met treinen die op de ene doordeweekse dag wel rijden en op de andere niet. Het risico is groter dan ooit een foutief reisadvies uit het spoorboekje te extraheren. In de weekenden zijn er dermate veel werkzaamheden, dat teruggrijpen naar het spoorboekje dan gewoon ontzettend dom is. Dat zie je ook met de gele vertrekstaten op de stations. Die worden ook alleen maar gebruikt tijdens verstoringen. Juist dus op de momenten waarop ze niet bruikbaar zijn.
Wie toch het spoorboekje wenst te gebruiken, doet er verstandig aan om voor vertrek nog even de reisplanner te raadplegen. En als dat toch al gedaan wordt, dan was het uitstippelen van de route via het spoorboekje bij voorbaat overbodig. Waar zit dan de handigheid?
Wie een middelmatig lastige reis wil maken in een regio waarin hij/zij niet bekend is, zal naast het spoorboekje al snel een spoorkaart erbij moeten pakken. Wie bijvoorbeeld van Roermond naar Didam wil is toch al gauw een paar minuten zoet met het spoorboekje en doet er vervolgens goed aan om de gevonden reis alsnog even te checken in de reisplanner. Dat terwijl een reisadvies via de reisplanner of Google Maps er binnen een paar seconden is.
Ik kan me werkelijk geen enkel geval voorstellen waarin een spoorboekje handig is.
Een collectors item, ik heb de originele en laatste NS spoorboekje van 2010 nog en dan realiseer je je pas hoe veel er al dan niet ten goede of kwade is veranderd, een museum stuk(je) spoor geschiedenis…
Pil…
Als het papieren spoorboekje een leidraad is ben je tegenwoordig bijna verplicht om de reisplanner te gebruiken. Vertragingen, spoor wijzigingen, trein uitval, omleidingen, ik ontkom zelfs afgelopen weekend niet om tijdens het rondje Nederland de reisplanner met mijn mobiel te gebruiken en dat is toch handzamer dan de “dikke pil” van een spoorboekje al geeft de tabellen reeks vooraf wel een handvat om je reis te plannen. De regionalen hebben het boekje al lang afgeschaft, “kijk in de app” is nu het verplichte “mode woord” geworden, maar dat is de huidige maatschappij eigen geworden.
ik vergeet het niet gauw,met name in de jaren 50 t/m 80 was dit de meest verkochte pocket
Dat noemen of noemden ze een “bestseller” waar zelfs geen pocket liefdesroman tegenop kon beste Kees, want je dook er noodgedwongen in “het boek” als je van A naar B moest en internet en zelfs OV9292 het telefonische informatie nummer had men in de jaren 50 t/m 80 van de vorige eeuw nog niet gehoord en stond het zelfs niet eens in de kinderschoenen. Ik fantaseerde zelfs een lange reis naar Roodeschool vanuit het diepe zuiden als ik in het spoorboekje keek, vond het lange reis en voerde het pas in 2018 uit tot en met de halte Eemshaven toe.
Romantiseren kan nu nog altijd als men met een FLIRT trein reist die de Stadler afkorting een extra betekenis kan geven, of er daardoor met of zonder spoorboek meer “geflirt” wordt laat zich raden om maar te zwijgen hoeveel mensen dankzij de trein de liefde van hun leven gevonden hebben.
Zouden er mensen of verzamelaars zijn die de NS spoorboeken van de jaren zestig tot en met de laatste van 2010 verzameld hebben, dat moet wel een unieke collectie zijn lijkt mij zo ?
Die zijn er zat en met nog wel van eerder ook. En in de 2e hands afdeling van de NVBS-winkel staan er dozijnen-zo niet 100en-vaak uit erfenissen. Zelf heb ik de rij moeten wegdoen toen ik 2 jr terug ging verhuizen en kleinere woning. Maar nog veel meer buitenlandse-heb er getracht van elk bezocht land toch 1 te houden.
Voor NL nu heeft het geen zin meer- maar voor brede orientering op een ander land dat je per trein wilt bezoeken kan het juist wel heel nuttig zijn. Maar daarvoor moet je tegenwoordig wel heel ver weg: minstens Roemnie/Bulgarije-als die inmiddels toch ook maar niet besloten hebben te stoppen. Er is altijd wel een eco CO2 smoes te verzinnen voor zoiets.
Dat van Ukrayne-uit de tijd dat het een normaal bezoekbaar land was: daar stond elk treinenpaar apart op 1 – 2 pagina: op een drukker traject moest je dan wel 10 aparte nakijken-en de lokaaltjes stonden er niet in.
Bedankt voor de info @ Vissers over mijn spoorboek vraagje, en prettige dag nog.