fbpx

Internationale vergelijking: Geld terug bij vertraging

Trein vertraagd? Aansluiting gemist? In Nederland kun je al vanaf 30 minuten vertraging een deel van je geld terugkrijgen. In veel landen is de compensatieregeling minder gunstig, al is de Spaanse hogesnelheidstrein AVE tussen Madrid en Sevilla een aangename uitzondering. Dat blijkt uit een vergelijking van Treinreiziger.nl. De komende periode vergelijkt Treinreiziger.nl telkens een aspect van het Nederlandse spoor met het buitenland. Vandaag deel 1.

Iedere treinreiziger wil op tijd aankomen op zijn eindbestemming. Dat geldt ook voor treinreizigers die buiten Nederland reizen. Als dat toch niet lukt, is het prettig als je enigszins gecompenseerd wordt in het ongemak. Bij NS (en ook voor de treinen van Arriva, Veolia en Connexxion) krijg je de helft van de ritprijs terug als je 30 tot 60 minuten vertraging oploopt. Bij Intercity Direct is dat (tot 2017) al vanaf 15 minuten. Wie bij de hiervoor genoemde vervoerders een uur vertraging heeft, krijgt zelfs het hele bedrag terug. 

Europese rechten
Volgens EU-wetgeving zijn treinvervoerders minimaal verplicht om bij vertragingen vanaf 60 minuten een vergoeding van een kwart van de ritprijs te geven, vanaf twee uur is dat de helft van de ritprijs. Dit geldt echter alleen voor internationale treinen binnen de EU. De landen kunnen zelf bepalen of deze compensatie ook geldt voor binnenlandse treinen. De meeste landen binnen de EU doen dat ook, zoals Duitsland, Oostenrijk, Italië, Denemarken (behalve lokale treinen) en Frankrijk. Bij SNCF (Frankrijk) en Thalys kun je ook al vanaf 30 minuten vertraging compensatie krijgen in de vorm van tegoedbonnen. 

België
De Belgische spoorwegen (NMBS) hebben een heel ander systeem. Incidentele treinreizigers met een los ticket krijgen vanaf 60 minuten vertraging het gehele ticketbedrag terug, maar frequente treinreizigers die veelvuldig vertraging hebben, kunnen al vanaf 15 minuten vertraging geld terugkrijgen. Voorwaarde is wel dat zoiets twintig keer in een half jaar gebeurt. De vergoeding bedraagt dan een kwart van het aankoopbedrag. Als de vertraging 30 minuten of meer bedraagt, dan voldoet 10 incidenten en wordt de helft terugbetaald.

Italo
Toch wordt de vertragingsregeling niet altijd gebruikt. Veel treinreizigers vergeten geld terug te vragen of hebben geen zin in gedoe. Daar profiteren de vervoerders van. Behalve bij het Italiaanse Italo. Daar hoeven treinreizigers namelijk geen moeite te doen als ze recht hebben op een vergoeding: dat gebeurt automatisch. Klantvriendelijker kan het niet. Zij werken echter met reserveringen, dus het bedrijf weet precies wie er in de trein zitten. Dat kan bij bijvoorbeeld NS of NMBS niet.

AVE
Italo houdt zich aan de Europese minimale vergoeding (een kwart van de ritprijs vanaf 60 minuten vertraging). Wat dat betreft kun je beter reizen met de Spaanse AVE tussen Madrid en Sevilla. Een vertraging van 5 minuten is dan al voldoende om je gehele treinticket vergoed te krijgen. En aangezien een AVE-ticket al snel tientallen tot honderd euro kan kosten, is dat makkelijk verdiend. Toch heb je weinig kans dat dit voorkomt: de Spaanse snelle trein is zeer punctueel, en kan door de ruime marge in de dienstregeling zelfs veel te vroeg aankomen. Op andere Spaanse trajecten, inclusief bij doorgaande AVE-treinen, krijgen reizigers minder snel hun geld terug. Al is dan soms ook al 15 minuten vertraging voldoende.

Overmacht
NS valt in vergelijking met onze buurlanden op doordat het bedrijf nauwelijks een beroep doet op overmacht. Voor zover dat bij onze redactie bekend is, is dat de afgelopen 10 jaar slechts 1 keer voorgekomen. Veel andere vervoerders buiten Nederland doen dat tientallen keren per jaar.

NS: Niet slecht, maar kan beter
Vergeleken met andere landen hebben de Nederlandse treinvervoerders geen slechte compensatieregeling. Het kan natuurlijk altijd beter, maar een regeling als bij de AVE naar Sevillia is onhaalbaar: het spoor is bij ons te druk, afstanden zijn klein en is het niet wenselijk om bijvoorbeeld 10 minuten marge aan de dienstregeling toe te voegen. Een stap richting het Italiaanse serviceniveau moet wel mogelijk zijn: dankzij de OV-chipkaart, gecombineerd met vertragingsgegevens van de treinen, kan NS steeds beter inschatten of iemand vertraging heeft gehad. Alleen wordt dat nog niet toegepast. Maar het idee moet bij NS-topman Timo Huges als muziek in de oren klinken, want dat past immers precies bij zijn missie om de reiziger op 1, 2 en 3 te krijgen.

Geld terug bij vertraging per land / maatschappij

Vervoerder Geld terug vanaf Vervolgens
NS (Nederland) 30 minuten: 50% 60 minuten: 100%
Intercity Direct (NS) 15 minuten: 50% 30 minuten: 100%
DB (Duitsland) 60 minuten: 25% 120 minuten: 50%
NMBS (België) 60 minuten: 100% 10×30 minuten: 50%
Thalys 60 minuten: 25%* 120 minuten: 50%
Eurostar 60 minuten: 25% 120 minuten: 50%
SNCF (Frankrijk) 60 minuten: 25%* 120 minuten: 50%
ÖBB (Oostenrijk) 60 minuten: 25% 120 minuten: 50%
Italo (Italië) 60 minuten: 25% 120 minuten: 50%
SBB (Zwitserland) 60 minuten: 10 CHF (2e klas) 60 minuten: 15 CHF (1e klas)
RENFE AVE Madrid – Sevilla 5 minuten: 100%  
RENFE andere AVE (Spanje) 15 minuten: 50% 30 minuten: 100%
RENFE overig (Spanje) 60 minuten: 50% 90 minuten: 100%
DSB Denemarken 30 minuten: 25% 60 min: 50%, 120 min: 100%

* = Vanaf 30 minuten compensatie mogelijk in tegoedbonnen

Eén gedachte over “Internationale vergelijking: Geld terug bij vertraging”

  1. adriaan van schoonhoven schreef:

    We hebben als familie met 11 personen ruim een uur vertraging gehad vanuit venetie.

    hoe kunnen we kosten eventueel terug krijgen en wat is daar voor nodig. we hebben niet alle tickets meer……..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.