Kabinet bereid kosten NS voor beveiliging Maarheeze te betalen
23 jan 2025 15:22
Staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer is bereid om de 2,3 miljoen aan kosten van de NS voor de extra beveiliging op station Maarheeze te betalen uit het budget van zijn departement. Dat zei hij donderdag in de Tweede Kamer. Jansen voegde daar wel aan toe dat hij een betere oplossing wil om de overlast op het station helemaal op te lossen.
De overlast op het Noord-Brabantse station kwam donderdag ter sprake in een debat over de spoorwegen in de Tweede Kamer. Eerder op de dag stuurde Jansen de Kamer een brief waarin hij schreef dat er in 2024 3150 meldingen waren over station Maarheeze, 1300 keer ging dat over een ongeldig vervoersbewijs, 199 ging het over roken en 18 keer ging het over bedreiging. De rest betrof overige meldingen die variëren van over een hek klimmen tot een kapotte kaartjesautomaat.
Oplossing nog niet in beeld
Jansen zei nog deze week met ministers Faber (Asiel en Migratie) van Van Weel (Justitie en Veiligheid) te gaan overleggen over een aanpak van de problemen in Maarheeze. De oplossing voor de overlast is er dus nog niet. Vorige week gaf Jansen al de garantie dat hij het niet zal laten gebeuren dat de NS station Maarheeze over gaat slaan.
De NS stuurde de Tweede Kamer een brandbrief waarin de vervoerder dreigde station Maarheeze over te slaan vanwege de overlast. In dezelfde brief liet de vervoerder ook weten de kosten voor de beveiliging van het station vergoed te willen krijgen.
(c) Treinreiziger.nl
Racis… Kabinet.. ga je focussen op wat er op Amsterdam Centraal, Arnhem, Utrecht etc.. elke dag gebeuren met blanken Nederlanders die van alles stuk maken, dronken zijn en mensen lastig vallen, rommel maken, zakkenrollers oh maar Wilders en de rac… NS doen het zoals Trump de aandacht weghalen van het slechte presteren van hunzelf
Henzelf dus, om even de aandacht weg te halen van dit overspannen gebeuzel.
De zakkenrollers op Utrecht CS en Amsterdam CS zijn vaak de veiligelanders die ‘s ochtends in Maarheeze en Emmen zonder kaartje – uit verveling en roofzucht – in de trein stappen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet gij dat ook een ander niet. Hier draagt u toch echt zelf bij aan discriminatie. Behalve het ‘blanke Nederlanders’ gedeelte deel ik dezelfde mening.
Zeg Braadstaaf, zit jíj́, degene die hier geregeld racistisch vuil loopt te storten, nu ineens te jammeren over discriminatie? Ga gauw je mond wassen met zeep jij! Over “wat gij niet wilt dat u geschiedt” gesproken!
Wat een idiote reactie. Er worden daar op dat traject NS’ers uitgescholden, bespuugd, bedreigd en mishandeld door ‘bewoners’ vandat AZC. Ze rijden bovendien zwart en spugen en trappen tegen treinen aan. En jij hebt over de aandacht weghalen? Wat een gek joh!
Er is maar één oplossing: sluiten van het AZC!
Naar mijn ervaring wordt de agressie geregeld uitgelokt door conducteurs zelf, bijvoorbeeld door mensen met een papieren kaartje voor de datum van die dag te schofferen omdat ze simpelweg niet wisten dat ze daarmee ook moeten inchecken. De enige keer dat ik iets op de lijn Weert – Eindhoven Centraal heb meegemaakt was het precies dit.
Bekende linkse geluiden: de overlast in probleemwijken is ook niet de schuld van de jongeren zelf maar van racistische werkgevers en racistische politie.
Eerst kon NS niks bereiken via de staatssecretaris van I & W en de Minister van Asiel & Migratie.
Maar via een omweg krijgt NS uiteindelijk financiële vergoeding. Jammer dat het zo moet gaan. De politiek moet er zijn voor de burgers.
Dat propageert PVV ook. De situatie bij station Maarheeze laat wat anders zien. Wat een politieke gekonkel.
Voor de NS (en ProRail) is de zaak opgelost. AZC neergezet (meer klanten btw) de overheid die miljoenen extra neerlegd voor de beveiliging en klaar is kees. Goed dat de PVV het niet als een nobrainer ziet, maar naar een situatie wil gaan waar het geld aan echt nuttige zaken besteed kan gaan worden.
Even een test:
Hoeveel unlikes krijg ik als de VVD of het CDA deze situatie ook onbevredigend vindt en ook streven naar andersoortige oplossingen behalve: ‘meer geld”?
😉
De PVV propageert niks dan racistisch en fascistisch gezwets en is eerst en vooral een automobilistenpartij en een partij van ikke-ikke-ikke
De PVV is een van de weinige partijen die de overlast bij AZC ‘s durfde te agenderen. Overlast in multiculturele wijken en dorpen met een AZC werd lange tijd gebagatelliseerd en afgedaan als propaganda, racisme, facisme en gezwets. Ja, bijna precies jouw woorden. PVV is een partij voor de mensen van de straat, de niet zo hoog opgeleiden. En waar nog wel eens op neergekeken wordt.
De PVV is vooral de partij die zelf al die problemen veroorzaakt, door die asielzoekers een werkverbod te geven en intussen de kosten van onder andere treinreizen zo hoog mogelijk te houden waardoor die mensen niet anders kunnen dan zwartrijden. De PVV is de partij die mensen in een hoekje duwt en vervolgens de vermoorde onschuld gaat spelen als die mensen voor hun rechten opkomen. De PVV is die fascistenpartij die mensen dehumaniseert en dan gaat huilen als die mensen dat niet pikken. En de PVV is de partij van de laagopgeleiden omdat die de enigen zijn die dat niet snappen. Omdat die liever naar onderbuikgevoel luisteren dan naar feiten. Zoals het bekende stripje gaat: de koning die zijn onderdanen in protest ziet komen met hooivorken en fakkels, hoeft dat protest niet in te dammen. Hij hoeft er alleen voor te zorgen dat de mensen met de fakkels de hooivorken van de andere groep mensen wil afpakken.
Aanval is de beste verdediging, welke partijen onderschrijven trouwens jouw bijdrage? PvdA-GroenLinks, D66?
In plaats van de personen die overlast veroorzaken flink aan te pakken en straffen gaat de minister het station en omgeving opknappen. Zijn ze in Den Haag allemaal zo bang voor deze niet-Nederlanders?
Wat wil je doen? Je kan ze zonder paspoort alleen het landuitzetten, als het land van herkomst het goedvindt.
En landen als tunesie vinden het veel te leuk om nederland hiermee te chanteren.
Je moet je eigen burgers altijd terugnemen, maar succes met dat bewijzen zonder hun paspoort.
Als europa heb je genoeg macht om te dreigen handelsakkoorden op te zeggen. Maar ja, alle pogingen om de middelandze zee migratie gezamalijk op te lossen zijn gestrand…
Zover ik weet zou men op de andere probleemlijn Zwolle – Emmen ivm de overlast veroorzakers van reizigers naar het aanmeldcentrum in Ter Appel met de herintroductie van de spoorwegpolitie experimenteren en wellicht is dit ook de oplossing voor de lijn Eindhoven – Maarheeze.
Duidelijk is wel dat de trein en ook stations ook sociaal veilig moeten zijn en de zaken moeten functioneren en hoop dat er spoedig zaken geregeld en gefinancieerd worden om de veiligheid in en rond het spoor – zeker op probleemlijnen – te verbeteren. Of het nu om asielzoekers gaat of om wit tuig.
Misschien moeten ze de bron het AZC zelf maar verplaatsen weg van een station bijvoorbeeld midden in de Veluwe tussen de wolven in, hoeven ze geen geld uit te geven voor extra beveiliging op en rond een station . Klinkt wel hard of de mensen op een boot midden op het IJsselmeer zetten weg van de bewoonde wereld.